Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

Hej!

Mycket enkelt, för en 100 år sen när stallet byggdes (var egentligen tänkt som någon typ av maskinhall) var inte hagvistelse något ridskolor eftersträvade. Jag vet att en av förra ägarna var emot byggandet av hagar överhuvudtaget, synen var att hästar ska stå på stall och inte vara ute och skita ner sej. De behöver inte frisk luft. Då handlade det nog mest om tillgång och efterfrågan och så är det väl idag med. Ett behov för stall i storstan finns och så länge det gör det, kommer dessa stall finnas kvar.

Jag säjer som sagt inte att jag håller med, men eftersom jag träffar många av dessa privatryttare som har hästarna där inne, ser jag också deras syn på det hela.. De är uppväxta i storstan och där behöver inte hästarna vara ute och ffa inte tillsammans- då skadar de sej. Jag trodde själv att det var så man skulle hålla häst när jag var liten och red på ridskola..

/ Lavinia

hästar är ju så bra på att anpassa sig, så det är säkert sant att dom verkade nöjda. men tänk hur lyckliga dom skulle vara över att komma ut och äta gräs??

jag är ingen utegångsfanatiker, och mina hästar ser ut att trivas alldeles utmärkt den tiden av dygnet dom spenderar i sina boxar. och dom masar heller inte om att få komma ut om dom av nån anledning måste vara inne. dock tror jag dom skulle bli väldigt ledsna över att aldrig komma ut! jag ser ju hur nöjda och lyckliga dom är när dom strosar runt och nappar grässtrån.

Jag håller med, men visst är det som MissFideli säger, att det var en av orsakerna till att paragrafen inte gick igenom?

visst finns det tillochmed djurskydds paragraf på att kor ska gå ute en viss tid av året? Helt sjukt att hästarna fortfarande är ok att hålla i bur.

Det verkar som jag har missat något. Måste inte (eller det kommer att bli) alla hästar gå ute så att de kan röra sig fritt i alla gångarter?
Sedan har jag också tänkt på detta med tex kor. konstigt att man inte måste släppa ut hästar.

Det verkar som jag har missat något. Måste inte (eller det kommer att bli) alla hästar gå ute så att de kan röra sig fritt i alla gångarter?
Sedan har jag också tänkt på detta med tex kor. konstigt att man inte måste släppa ut hästar.

Nej det förslaget på lag gick aldrig igenom tydligen så i dagsläget finns inget krav på att de måste rastas i frihet x antal tid om dagen.

som sagt, paradoxen är att det tillochmed gäller för kor att de måste få gå ute fritt vissa tider på året, men inte för hästar än tydligen.

Är ju knappast bra för hästen att stå still så där mkt!! blodcirkulation mm kan ju inte var det bästa, ser inte hur det uppstallningsättet skulle ge en hållbar häst, då de är beroende av rörelse för att hålla igång muskler leder mm, även hovar.
Det där med leriga hästar köper jag absolut inte, har den täcke på sej blir den ju typ bara lerig på mage, ben och hals om den rullar sej...
Haft min häst ute utan täcke oftast höst och vår, var en sån som ska rulla sej jämt :grin: såg ju jätte fin ut, men skulle aldrig fått för mej att sätta på den täcke för att slippa borsta så mkt :crazy:
Kan ju vara lite bra att veta hur hästarna är uppstallade i Belgien om man skulle köpa någon därifrån någon gång...
Är det ett vanligt uppstallningsvis i länderna runt belgien oxå ? typ Tyskland, holland ??

mitt snabbsvar är inte till dig nu Zalmiak men jag orkade inte kilcka tillbaka för min data segar idag=)

jag blir helt ärligt rädd och förtvivlad när jag läser att det finns dom som inte låter hästarna gå i hage. det var faktiskt något av det dummaste jag har hört.. tror ni hästarna vill ha det så? stå i en box (säkert inte dom största heller för då kan dom väl skada sig eller smutsa ner dig) hela dagarna? nee fy.. det var faktiskt det värsta jag har hört, det om något är väl djurplågeri och sen säga att det är för hästarnas skull? pfff, visst.

jag blir faktiskt upprörd. ända gången jag hade låtit min häst stå inne hela dagen var om det skulle vara värsta snö stormen men även då hade jag försökt täcka som bara den och ut med dom en stund. det är för fasen hästar, det är inga glas föremål!!!!!

nej fy säger jag bara.

delvis kl

Måste bara säga att det är en helt annan hästkultur ner igenom och tänket är inte detsamma som här.

Jag har jobbat nere i europa där hästarna inte fått gå ut och ja jag kan väl säga att jag inte gärna hade haft mina hästar på det viset, men sen kan jag absolut inte säga att dom led av det heller. Tyvärr blir jag inte upprörd av att höra att dom står inne. Jag tror att deras hästar mår minst lika bra som våra eftersom dom vet inte att det kan vara på nåt annan sätt.

delvis kl

Jag tror att deras hästar mår minst lika bra som våra eftersom dom vet inte att det kan vara på nåt annan sätt.

De har exakt samma dna som våra hästar, hur skulle de inte kunna må dåligt av att stå inne, de har i blodet ett behov av att röra sig och ströva runt, det är inget som försvinner bara för att de aldrig har fått göra det.

Om du sätter ett barn i ett rum som den aldrig får vara utanför så mår barnet dåligt även om den inte vet om nägot annat.

Vissa behov går inte att ta bort bara för att någon vill det.

Jag tycker det är synd om alla hästar som inte får vara häst.. Asså att dom får stå inne hela tiden typ. I det stallet jag har min häst så står våra hästar ute dygnet runt Maj-sista september. Och när som står inne oktober-april så går dom in vid 8-9 på kvällen och kommer ut 7-8.. Dom står alltså inne 11 timmar och ute 13 timmar. Det är bra. Vi har hästar som tävlar men dom mår så bra.. DET ÄR BARA FJANT SOM VISSA HÄSTMÄNNISKOR HÅLLER PÅ MED TYCKER JAG! Hästar måste få vara ute DAGLIGEN minst 10 timmar för att dom ska få vara hästar..

Jag har jobbat nere i europa där hästarna inte fått gå ut och ja jag kan väl säga att jag inte gärna hade haft mina hästar på det viset, men sen kan jag absolut inte säga att dom led av det heller. Tyvärr blir jag inte upprörd av att höra att dom står inne. Jag tror att deras hästar mår minst lika bra som våra eftersom dom vet inte att det kan vara på nåt annan sätt.

Tror man det så har man missat en del tycker jag, men jag vet att många tyvärr resonerar och tolkar det så.

Jag citerar mig själv.
tyvärr resonerar många som så att "hästen ser glad ut har öronen framåt och håller hullet, då måste den vara lycklig".
hästar är snälla djur som anpassar sig till det mesta - liksom de flesta djur. Innebär inte att förhållandena man skapat till dem är de bästa för den skull. Om de återspeglade så fort det inte var bra, så skulle världen se bättre ut ifråga om djurhantering, det är jag övertygad om.

*KL'

Jag har föl/fölston och hästar fram till 2,5 -år på bete/lösdrift. sen går dom ute ca 8-9 tim/dag när dom kommer in på stall för utbildning.

Tävlingshästarna går ute 4-5 tim/dag, inte mer, för att orka prestera, samt vara pigga och roliga att rida utan 100kg övervikt av allt gräs. Dom hästarna vill dessutom in vid 11.30-12-tiden, står och väntar vid grinden och skrapar och pockar på uppmärksamhet.

Hästar som inte är vana att gå i hage samt betingar höga värden förstår jag om folk väljer att inte släppa ut i hage, dom flesta skador sker trots allt i hagen, dvs vrickningar, sparkskador, sårskador etc.

Tävlingshästar värda ett par miljoner kronor sköts bättre än vad spädbarn görs, dom går i skrittmaskin ca 1 tim/dag, betas och skrittas vid hand samt rids och pysslas om ca 8 tim/dag.

delvis kl

Måste bara säga att det är en helt annan hästkultur ner igenom och tänket är inte detsamma som här.

Precis, vet man inget annat så lider man inte. Däremot vet jag fler importer (bla fr Belgien) som kommit till Sverige och mått mycket dåligt pga att de inte kunnat anpassa sig till utevistelse i hage samt mygg och annat. En häst var nervös i flera år, en häst magrade något otroligt. Man måste nog tänka på det om man importerar, att man inte kan behandla hästarna som våra "svenska" hästar.
Hästar är precis som människor - olika.

Hej, jag bor inte i Sverige utan i Belgien (sedan 24 ar).

Jag kan bara berätta hur vi gör, om det är rätt eller fel vet jag inte...men det fungerar för oss.

Mina hästar gar inte i hagen, de har aldrig gjort det. Vi har inte för vana att ha dem i hage. Det valet har vi främst gjort pga skaderisken. Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig. Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Vi släpper dem 1H i sand padock (ensamma) och de skrittas ibland för hand. Pa sommaren släpper vi dem 2-4 veckor i hage, utan bakskor, med en eller tva andra hästar. De kommer alltid in pa natten, sa även under "sommar betet" är de sk "inne hästar".

Vad det gäller skötsel sa är det betydligt lättare att underhalla, vi har inga problem med leriga hästar och det underlättar om man inte har stor tillgang pa tid...

Jag tränar mina hästar varje dag, vissa dagar i skogen och inte pa banan. De vilar en dag i veckan, dvs da arbetar de inte men kommer självklart ut och rör pa sig.

Hade jag varit häst i detta stall hade jag gjort vad som hels för att ta livet av mig inne i boxen rent av. Detta är inget värdigt liv för någon levande varelse, att vara inlåst i bur 24 tim per dygn!

Varför gör ni så mot oskyldiga djur?
Framförallt hästar som verkligen försöker anpassa sig, de sväljer totalt den skiten som de blir utsatta för, fy f**n!

Hade djuren gjort rätt hade de vänt sig emot oss människor och kört över oss totalt.:crazy:
Skäms över att vara människa ibland.

Tror du verkligen på det skitsnacket själv eller?

Skitsnack?

Vad är det för regler som gäller enligt dig då, du som kan?

Det är inte olagligt att ha häst på box och enbart röra den vid ridning, ingen inspektör som jag känner som har tolkat den biten på något annat sätt.

Jag tror inte det var ginnies personliga åsikt utan bara en bekräftelse att det räcker att hästen rids för att uppfylla djurskyddslagen. Ganska uddlös lag, tyvärr alltså...

Självklart är det som du säger inte min personliga åsikt, om man läst inlägget innan jag svarade på så menade den personen att hästar måste få röra sig naturligt i alla gångarter utan ryttare, så är det tyvärr inte.

Hej, jag bor inte i Sverige utan i Belgien (sedan 24 ar).

Jag kan bara berätta hur vi gör, om det är rätt eller fel vet jag inte...men det fungerar för oss.

Med tanke på att du faktiskt INTE är infödd i den Belgiska kulturen sedan barnsben, borde väl du åtminstone förstå att denna hästhållning är fel ? Om du aldrig upplevt annan hästhållning är det en helt annan sak, då vet man inte bättre. Men du är INTE från Belgien alls, därför är det helt oförståligt att man går över till en sk kultur bara för * det passar*, trots den är helt galen. Att skriva om det är rätt eller fel och säga att man inte vet, är ju att dumförklara sig en smula.

Ordet kultur tycker jag många missbrukar, i många länder är djurmisshandel kultur, är det rätt då bara för det kallas *kultur* ?

KL

Jag har jobbat på några ställen där hästarna aldrig fick gå ute...

*Galoppstall på Irland, hästarna fick gå ute max någon timme på söndagarna. Dessutom fick dem, som någon annan skrev, betydligt mer kraftfoder än grovfoder. Hela den hästhållningen var med svenska mått fel och troligen hade varenda häst magsår, men det var rätt hästhållning för Irländarna (detta gäller ofta inom tävlingsstall där, annars släpper de gärna ut sina hästar vind för våg). Om hästarna mådde bra? Troligen inte, de tävlade dock bra och det var huvudsaken. Dock reds de och motionerades på ett helt annat sätt än här med massor av uppbyggande roadwalk. Och många hästar som bara tävlade point-to-point fick gå ut på riktigt sommarbete flera månader när säsongen var över tillsammans med en massa kor och andra hästar...

*Travstall i Sverge. Plockade in unghästarna från lösdriften helt ohanterade och släppte inte ut dem igen förrän de var inkörda, grundtränade och hanterade några månader senare. Under tiden var walkern och träningen deras enda motion. Under vinterhalvåret släpptes hästarna inte så mycket i hagen överhuvudtaget, kanske varanna dag fram till lunch i det här stallet. Inte mitt sätt att se på hästar men de fick i alla fall vara ute.

Jag kan dock konstatera att det inte bara är att skaffa en häst från kontinenten, där hästhållningen verkar vara annorlunda, och släppa ut vind för våg här... Våra hästar går ute väldigt mycket, har en häst som varit i danmark i tre år, han har rasat betydligt i vikt nu när han har fått gå ute och trivs betydligt bättre inne... Han har väl troligen inte varit i en hage på tre år så det är väl därför och har mått väldigt dåligt av knott och flugor. Men nu mår han betydligt bättre när flera av hans kompisar blivit installade också...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka