Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

nja är det inte så att hästen måste få röra sig fritt i sina naturliga gångarter och det är ju inte så fritt om man rider.
Men det står att det är okej med ridbana/ridhus om hage inte finns.

Jo, det räcker med att rida, man behöver inte släppa hästen lös så den kan röra sig i sina naturliga gångarter.

Hej, jag bor inte i Sverige utan i Belgien (sedan 24 ar).

Jag kan bara berätta hur vi gör, om det är rätt eller fel vet jag inte...men det fungerar för oss.

Mina hästar gar inte i hagen, de har aldrig gjort det. Vi har inte för vana att ha dem i hage. Det valet har vi främst gjort pga skaderisken. Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig. Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Vi släpper dem 1H i sand padock (ensamma) och de skrittas ibland för hand. Pa sommaren släpper vi dem 2-4 veckor i hage, utan bakskor, med en eller tva andra hästar. De kommer alltid in pa natten, sa även under "sommar betet" är de sk "inne hästar".

Vad det gäller skötsel sa är det betydligt lättare att underhalla, vi har inga problem med leriga hästar och det underlättar om man inte har stor tillgang pa tid...

Jag tränar mina hästar varje dag, vissa dagar i skogen och inte pa banan. De vilar en dag i veckan, dvs da arbetar de inte men kommer självklart ut och rör pa sig.

Nej, det är inte kul att ta in en lerinpackad häst. Men hellre en lerig och lycklig häst, än en ren (om det nu beror på ständig boxvila).
Hanterar ni era unghästar likadant i Belgien *nyfiken*?

Tror du verkligen på det skitsnacket själv eller?

Jag tror inte det var ginnies personliga åsikt utan bara en bekräftelse att det räcker att hästen rids för att uppfylla djurskyddslagen. Ganska uddlös lag, tyvärr alltså...

Det är ju onekligen en helt annan hästhållningskultur nere på kontinenten, och visserligen ska man väl inte slå sig för bröstet och tycka att man själv gör rätt och andra fel, men när man läser ett sådant här inlägg så känns det trots allt som att vi kommit en BRA bit längre med vår hästhållningsprsxis i Sverige än vad man gjort på väldigt många andra håll i världen.

Självklart har vi hästar för VÅR skull (jag hade ju knappast haft någon om jag inte var intresserad av hästar), men för den skull är det inte OK att behandla dem utifrån vad som är enklast fös oss och totalt skita i deras behov och vad de är gjorda för att göra. Att man sedan å andra sidan även måste avpassa skötseln till att de trots allt utför onaturligt arbete (t ex genom att klippa, sko, täcka mm) är en annan femma. Det får helt enkelt inte bli extremt åt något håll, tycker jag.

nu vet jag ju inte alls hur man gör i Belgien, men tyvärr är det ju dessutom nere i Europa vanligt att hästerna äter väldigt lite grovfoder och mkt kraftfoder. Ingen utevistels, ingen möjlighet att röra sig fritt, ingen flockgemenskap samt 4 kg hö o 6 kg kraftfoder per dag= så långt i från vad hästen är gjord för man bara kan komma...

Så jag slår mig för bröstet och är glad att jag bor där jag bor och har den kunskap om hästar som jag har...

Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig. Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Mina går ute minst halva dygnet på vintern, och hela dygnet från april till september/oktober. Inga bit- eller sparkskador på de två år som jag haft mina nuvarande hästar, inte mugg på någon och inte heller en endaste förkylning. Så att de skulle bli sjukare eller nödvändigtvis mer skadade av utevistelse det köper jag verkligen inte...

Delvis knapplån

Mina hästar går också ute mycket. Jag stallar in dem när betet är slut och det är för jobbigt väder dvs regn eller snö. Vi har betet precis utanför stallet så de står bara inne när det är nödvändigt. Det är klart att de skadar sig någon gång. Den ena hagen måste vara en mardröm för den som tror att hästar blir skadade av att gå i hagar. Det är några stengärden i den hage och hästarna går gärna rakt igenom dem. Men vi har bott här i femton år och det har hänt kanske en eller två gånger att ngn häst har skadat sig pga detta.

Jag kan tycka att skadorna av att ständigt stå på stall måste vara mkt värre. Hur klarar ben, rygg och hovar mm av att stå still hela tiden? För att inte tala om huvudet på hästen. Ibland går jag ut i hagen till våra hästar. De har en stor damm mitt i den steniga hagen. Det är en mkt lugn och behaglig plats. Jag tycker att det är härligt att se dem gå och beta där och att de kan gå omkring var de vill och äta vad de vill. Om de sedan kommer in med ngt litet sår ngn gång så överlever både hästen och jag det. Jag rider min häst nästan året om. Hon har aldrig varit skadad så att det inte går att rida.

Lite tramisgt inlägg kanske men jag tycker att det är viktigt att de får vara riktiga hästar och inte ngt annat.

kan tillägga att jag har haft två allvarliga sårskador och dom lyckade hästen med inne i sin box!! :p

har dock benskydd+boots ute annars skulle det nog blivit ett antal där också men..

box är alltså inte per automatik säkrare än hage.

Jag kan bara berätta hur vi gör, om det är rätt eller fel vet jag inte...men det fungerar för oss.

Mina hästar gar inte i hagen, de har aldrig gjort det. Vi har inte för vana att ha dem i hage. Det valet har vi främst gjort pga skaderisken. Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig. Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Vi släpper dem 1H i sand padock (ensamma) och de skrittas ibland för hand. Pa sommaren släpper vi dem 2-4 veckor i hage, utan bakskor, med en eller tva andra hästar. De kommer alltid in pa natten, sa även under "sommar betet" är de sk "inne hästar".

Vad det gäller skötsel sa är det betydligt lättare att underhalla, vi har inga problem med leriga hästar och det underlättar om man inte har stor tillgang pa tid...

Jag tränar mina hästar varje dag, vissa dagar i skogen och inte pa banan. De vilar en dag i veckan, dvs da arbetar de inte men kommer självklart ut och rör pa sig.

En sådan hästhållning får mej att undra varför man ens vill ha hästar? Om man inte vill ge dem det bästa man kan så varför ens besvära sig med att ha något som trots allt är så dyrt.

Jag tycker att det är jobbigt att vi har så liten vinterhage, trots det så är den iallafall tillräckligt stor för att hästarna ska både kunna rejsa och leka i den.
Och den skulle förmodligen inte ens räknas som liten i mångas ögon.

Om man inte ens försöker efterlikna hästens naturliga beteénde varför ha häst alls:confused:

Våra hästar har haft både bitskador och gnagmärken, bitskador innan de har lärt känna varandra och har gjort upp vem som bestämmer och gnagmärken eftersom de står och putsar varandra i hagen, de har aldrig haft särskilt mycket mugg eftersom sådant ofta kan förebyggas med att undvika att de står till knäna i gegga.
Förkylda har de heller aldrig varit trots att de får gå ute minst 14 timmar, oftast 16 timmar/dygn på vinterhalvåret och dygnet runt på sommaren.

De är hästar inte någon sak man ska ha inlindat i bomull:(

Om man är så rädd för att hästen ska skadas så antar jag att man behandlar sig själv och sina barn likadant:confused: dvs det är bättre med ett liv i leda än ett liv fullt av liv:confused:

KL

det låter betydligt farligare att ha den inne 99% av tiden och sen släppa en timma i sandpadcok som beskrivs. och sen 2 veckor sommartid. tro fan att hästarna skadar sig och lever fanken då, de få gånger de får komma ut.

jag tycker det är fascinerande i skrämmande bemärkelse, att man som sagt valt att ta bort ett djurs fria val så tillpass att man stänger in ett djur som är skapt för att ströva och röra sig, dygnet runt utom vid ridning. Man pratar om "stall" och "box". Det heter bur. Det är det det är, hästen står i bur dygnet runt utom ngn timma när den rids. Ingen skillnad mot en hamster eller kanin som bara får komma ur buren och skutta runt ngn gång då och då.

KL

det låter betydligt farligare att ha den inne 99% av tiden och sen släppa en timma i sandpadcok som beskrivs. och sen 2 veckor sommartid. tro fan att hästarna skadar sig och lever fanken då, de få gånger de får komma ut.

jag tycker det är fascinerande i skrämmande bemärkelse, att man som sagt valt att ta bort ett djurs fria val så tillpass att man stänger in ett djur som är skapt för att ströva och röra sig, dygnet runt utom vid ridning. Man pratar om "stall" och "box". Det heter bur. Det är det det är, hästen står i bur dygnet runt utom ngn timma när den rids. Ingen skillnad mot en hamster eller kanin som bara får komma ur buren och skutta runt ngn gång då och då.

Jag håller med dig helt .
Nu tror jag att våra hästar faktiskt tycker om att vara inne en stund varje dag och på vinternätterna. Men det kan man egentligen aldrig veta. När det är snöstorm vill de inte vara ute det är jag ganska säker på.
Men det är samma med fåren egentligen om jag nu ska blanda in dem. De går ofta ute tills den första snön. Men då vill de verkligen komma in.

Jag tror man blev fundersam på hur det skulle lösas med alla ridskolor med centrala lägen. Bl.a

Det är väl ganska enkelt! Man har hästar som dyrbara föremål so man vill skydda från allt, samtidigt vill man minimera kostnaderna för skötsel. Att det b är fråga om levande djur skiter man i.
Jag är besviken att skrivingen i nya hästförfattningen bara blev att hästar skall ha tillgång till fri rörelse o att detta lilla inte gäller förrän 2010.
PL

Vilken sorglig läsning:cry:. Här kan man snacka om att ni ENBART låter er egen bekvämlighet gå framför hästarnas välbefinnande. Gå i hage 2-4 veckor/år, stå inne alltså resterande 50 veckorna... Nä fy.

Era föl, unghästar - växer dom upp på samma vis? Det kan ju inte bli några hållbara individer i så fall?

Mitt fullblodssto och hennes fölunge går ute i ur och skur, dygnet runt på lösdrift (mitt fullblod går tom otäckad:eek: (:D) ) tillsammans med andra hästar, och stallets övriga hästar kommer efter sommarbetet som de gått på dygnet sen i maj, gå ute i hage 12-14/tim dag. Tillsammans med andra. Så har dom det. År efter år. Har då aldrig haft en förkylning på mitt sto vad jag kan minnas. Och hagskador har hon väl haft en sisådär 4 st som varit lättreparerade, på 8 år. Vissa har bitmärken, men det stör mig inte då jag vet att dom får det genom lek och bus. Lera stör mig inte heller, det är väl bara att borstà? Eller ha på ett täcke? Spola av benen? Sån tidsbrist kan man väl ändå inte ha??

På sätt och vis kan man ju hoppas att era hästar har haft det så här sen dom föddes. Så att de inte vet om nåt annat liv liksom:cry:

Senast ändrad:

Jag håller med dig helt .
Nu tror jag att våra hästar faktiskt tycker om att vara inne en stund varje dag och på vinternätterna. Men det kan man egentligen aldrig veta. När det är snöstorm vill de inte vara ute det är jag ganska säker på.
Men det är samma med fåren egentligen om jag nu ska blanda in dem. De går ofta ute tills den första snön. Men då vill de verkligen komma in.

Absolut! Dina hästar är ute mer än min i ärlighetens namn. Jag är ingen gröna vågare som förespråkar att de måste gå ute dygnet runt, min är också nöjd att komma in efter en dag i hagen, särskilt den mörka och regniga tiden på året vilket är en stor del av vårt svenska väder här där jag bor. Men det finns ändå en gräns då hästen måste få chans att utöva sina naturliga behov, och för mig innebär det att den går i hage större delen av dagen och sen rids och aktiveras utöver det, om den inte går ute längre.

Vi kn inte låta ridskolor i centrala lägen styra vår djurskyddspolitik.
PL

Jag håller med, men visst är det som MissFideli säger, att det var en av orsakerna till att paragrafen inte gick igenom?

visst finns det tillochmed djurskydds paragraf på att kor ska gå ute en viss tid av året? Helt sjukt att hästarna fortfarande är ok att hålla i bur.

*knapplån*

Jag praoade på Hovstallet för en herrans massa år sen...
Och då fick inte dom heller gå ut något alls.
Dom såg ut att må bra, och var lugna och inget liv i stallet eller så. Och som jag kommer ihåg det så var dom inte ut och motionerades varje dag heller.

Jag tycker det är helkonstigt. Skulle jag inte ha möjlighet att ha hästen ute i hage så skulle jag aldrig skaffa häst heller.

Men det är sant att de går ute varje dag, pappa har haft flera olika hästar där och alla gick ute varje dag. Många av dom står ju i baltorp med och där finns massa stora hagar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka