Sv: Ni som valt att ha era hästar inne
När jag var på Irland och hade praktik så hade de hästarna inne mer eller mindre hela tiden.
Eller det var lite olika uppdelat i grupper skulle man kunna säga.
*Tävlingshästarna, några av ridskolehästarna (värdefulla stora hästar) och ett par unghästar stod inne i box/utebox iprincip hela dagarna. Vissa fick komma ut på "fältet" ett par timmar ibland och vissa fick gå i skrittmaskinen.
Dessa hästar såg ut att må bra, de var väldigt trevliga att rida osv.
De flesta reds väl nån timme eller tre om dagen.
*Ridskolehästarna, privathästar samt vissa större ponnyer stod i stall/uteboxar dygnet runt. Fick aldrig gå ut. Vissa gick på lektion, andra reds inte varje dag.
*Ridskoleponnyerna gick i en liten "lösdrift". Dvs vad man skulle kunna kalla en "storbox" med en liten plätt att gå ut på.
Fredag/Lördag - Söndag/måndag fick de gå ut i en stor hage uppe på berget.
De gick på ett par lektioner om dagen.
Majoriteten av dem krubbet/luftsnappade. Väldigt få av dem såg ut att må bra.
*Två shettisar. Stod inne dygnet runt i en liten box innanför "lösdriften"
Ingen skötsel - mat och vatten då&då (De hade bra hull så de fick väl så de klarade sig iaf...) mockning vet jag inte ?
*Pensionärer - gick ute dygnet runt i en hage en bit ifrån. Såg dem bara på håll så jag vet inte hur de mådde.
Det som är lite konstigt är att de som mådde bäst var de som stod inne dygnet runt. Det borde väl bero på att de andra hästarna fick komma ut så oregelbundet, eller?
För ponnyerna som fick röra sig mest av alla PLUS gå i hage ett par dagar i veckan mådde ju som allra sämst.