Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

Tror man det så har man missat en del tycker jag, men jag vet att många tyvärr resonerar och tolkar det så.

Jag citerar mig själv.

tyvärr resonerar många som så att "hästen ser glad ut har öronen framåt och håller hullet, då måste den vara lycklig".
hästar är snälla djur som anpassar sig till det mesta - liksom de flesta djur. Innebär inte att förhållandena man skapat till dem är de bästa för den skull. Om de återspeglade så fort det inte var bra, så skulle världen se bättre ut ifråga om djurhantering, det är jag övertygad om.

Men samtidigt kan jag undra hur du vet att dessa hästar lider? Ibland undrar jag om folk tror att dom kan tala med hästar.

Jag personligen skulle som sagt inte vilja ha mina hästar på det viset, men när man inte har tillräckligt med mark osv så tror jag att man försöker att göra det bästa av situationen. Det behöver inte betyda att hästarna mår dåligt av det. Hur skulle annars dessa hästar kunna prestera så bra på tävlingsbanorna?

KL
Tyvärr är det vanligt i Holland och Tyskland att hästarna är inne mycket.
Av hästar som står inne i Sverige så har jag uppmärksammat att hästarna faktiskt verkar må sämre. Dom är något avtrubbade, Dom springer väldigt mycket i hagen när dom väl får komma ut = skaderisken ökar betydligt mot hästar som går i hage varje dag. Själv skulle jag aldrig klara av att ha häst inne dygnet runt. Att ha en häst på boxvila är en riktig tortyr bara det är jobbigt man märker att hästen vill ut även om den finner sig i det man måste gå ut och leda och hitta andra sätt att "underhålla" hästen på, dessa hästar som står inne hela dagarna har inte ens fri tillgång på grovfoder! Bara det att stå och inte kunna göra någonting. Har också uppmärksammat att hästar i sverige som står inne har något mer beteendestörningar. Undrar också hur hästen rent fysiskt kan klara av att stå inne hela tiden, tänker på gallor, musklerna osv. Men sålänge Rolf Göran Bengtsson och andra toppryttare tycker det är onödigt för hästar att gå i hage så kommer det vara så.

Men samtidigt kan jag undra hur du vet att dessa hästar lider? Ibland undrar jag om folk tror att dom kan tala med hästar.

Måste man alltid föra ett samtal med någon för att ha uppfattning om dess psykiska hälsotillstånd ? Måste allting dras till ytterligheter ? Så himla typiskt människor att se om sina egna behov först, därefter det dom tagit på sig ett vårdansvar för. i stället för att först se till behovet hos individen, så sätter dom sina egna behov först, eftersom det blir minst jobbigt så. Och bara för att djuren INTE snackar, då kan man plötsligt inte veta om djuret lider TROTS de flesta vet hur det eller det djuret fungerar och vilka behov det har. en häst har STORT rörelsebehov, ska man då stänga in denne i en 10 kvm box och tro att, gud vad glad och tillfreds den är...bara för den inte pratar ?

Hej.

Jag hade för ett par år sedan praktik i ett tävlingstall i belgien. Killen jag var hos red OS i fälttävlan i Aten.
På våren, sommaren o hösten gick hälften av hästarna ute ungefär halva dagen innan vi tog in dom för att andra hälften av hästarna skulle få komma ut.. Tyvärr var det brist på hagar annars hade dom varit ute mer.. Men på vintern hade han dom inne av någon anledning.. Då stod de inne hela dagarna och reds ca 1-1/2 tim om dagen i ridhus.
Unghästarna/Fölungarna förstod ja som att dom gick ute på bete eller lösdrift dygnet runt, året runt tills dom skulle ridas in vid 3 års ålder.. Vet inte om alla gör så men dom gjorde det iaf.. Nackdelen var ju att dom var i princip inte hanterade alls när dom skulle ridas in..

Mina egna pållar hemma går ute så många timmar som möjligt året runt i en stor kuperad hage.. förutom mammas sto som börjar springa vid grinden och vill in runt 17 på em..

Jag är mkt väl medveten om att hästar har stort rörelsebehov, men att säga att det är djurplågeri och att hästarna lider det har jag lite svårt för.

Jag tror och hoppas att Therecia, som nästan alla här har hoppat på, sköter om sina hästar på bästa sätt med dom förutsättningarna som dom har där nere.

Jag tycker även att det är minst lika synd om dom hästarna man ser här i sverige som står i en hage flera timmar om dagen med gyttja till knäna, men det är det inte så många som reagerar på för dom får ju vara ute.

Jag är mkt väl medveten om att hästar har stort rörelsebehov, men att säga att det är djurplågeri och att hästarna lider det har jag lite svårt för.

Jag tror och hoppas att Therecia, som nästan alla här har hoppat på, sköter om sina hästar på bästa sätt med dom förutsättningarna som dom har där nere.

Jag tycker även att det är minst lika synd om dom hästarna man ser här i sverige som står i en hage flera timmar om dagen med gyttja till knäna, men det är det inte så många som reagerar på för dom får ju vara ute.

Hur man än diskuterar så handlar det nog bara om nyansskillnader och egentligen kan man undra hur pass intressant det är. Jag menar att det är nog egentligen inte många som verkligen tycker att en häst mår bra av att stå i en box hela dagarna. Om de sedan bara tycker att det är tråkigt eller om de verkligen lider av det får vi kanske aldrig veta. Jag vill att mina hästar ska må så bra som möjligt därför går de ute så mkt som möjligt i stora hagar året om. Det är jag övertygad om är bäst i alla fall för mina hästar.

Jag tror säkert att de som har sina hästar i box hela tiden sköter dem lika ordentligt (eller inte)när det gäller andra saker som vi gör som släpper ut dem.

Sedan håller jag med dig att ha en häst i en hage ex 5x5 m eller vad de brukar vara med lera upp till knäna tycker jag är hemskt. Jag är tveksam till hur pass mkt bättre eller om det är bättre än att stå i en box.

Det e ju lite så jag menar, vi kommer aldrig få reda på hur hästarna känner. Men jag tror och hoppas att dom flesta gör det bästa för sina hästar med de förutsättningar man har. Men jag tycker det är tråkigt när folk nästan börjar kalla henne för djurplågare bara för att hon inte gör som vi här i sverige.

Ja indirekt menat, dessutom har jag för mig om att det står som du säger i en förordning eller liknande.

Men enligt lagboken:
Djurskyddslag (1988:534) 4§
Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om villkor för eller förbud mot viss djurhållning. Lag (2007:362).

Att tillbringa hela dagarna i box och endast bli ridna ger inte någon möjlighet till naturlig beteende.

Ha, jag har en likadan. Oavsett väder och vind så tycker han att det är fruktansvärt skönt att komma in i sin box. Ut släpar han sig på morgonen högljutt protesterande att han nog inte hunnit äta varje strå av sin frukost. Han skulle platsa utmärkt som innehäst. Dock är det inte "my cup of tea".

Mjo min är också en häst som tydligen gillar att vara inne, oftast.
Är han ute i hagen och ser en så kommer han fram direkt till grinden och går man in i hagen och hälsar på så försöker han klämma sig igenom grinden när man ska gå därifrån sedan står han och ropar efter en.

Fast när han fick stå inne ett par dagar pga skada så tyckte han inte alls om det utan gick bara runt i en cirkel i boxen.

Men han hatar när det är regnigt och blåsigt, då står han bara vid grinden hopkrupen tills man tar in honom, rör sig inte en meter och tar inte en enda tugga.

Är han ute i hagen och ser en så kommer han fram direkt till grinden

Detta tycker jag är ett väldigt vanligt men även väldigt märkliga påståenden.
Hur vet man att hästen vill gå in bara för att den står vid grinden?
Jag skulle snarare påstå rastlöshet - hästen vill därifrån ja, men in..var inte så säker på det. Ofta ser jag hästar som står vid grinden och väntar men samtidigt så har de inget att göra inne i hagen, den kan vara för liten eller så finns det inget att pyssla med, ingen mat för ett exempel. Det är snarare stressfaktorer för mig som hästar visar. De ska ju egentligen äta den större delen av dygnet och har den inget att pyssla med så kan jag förstå att den inte vill stå kvar i hagen.

Jag skulle snarare påstå rastlöshet - hästen vill därifrån ja, men in..var inte så säker på det. Ofta ser jag hästar som står vid grinden och väntar men samtidigt så har de inget att göra inne i hagen, den kan vara för liten eller så finns det inget att pyssla med, ingen mat för ett exempel. Det är snarare stressfaktorer för mig som hästar visar. De ska ju egentligen äta den större delen av dygnet och har den inget att pyssla med så kan jag förstå att den inte vill stå kvar i hagen.

Precis så var det för min häst i förra stallet. Små hagar och inget att göra och när de andra hästarna gick in vid 15-tiden hängde min pålle vid sin grind! Han fick i alla fall inte komma in förrän ca 18, och då var det för att bli iordninggjord för ridturen. Mellan ca 20.00 - 04.00 fick han sen stå inne, men boxvandrade iaf!

Efter flytten till nytt stall med större hagar har det aldrig hänt att han, eller någon av de andra hästarna, har hängt på låset! Hästarna har fått vänja sig vid att äta sitt kraftfoder ute (då vi byggde stallet) och har numera aldrig bråttom in för att få mat. :)

Jag håller med dig helt .
Nu tror jag att våra hästar faktiskt tycker om att vara inne en stund varje dag och på vinternätterna. Men det kan man egentligen aldrig veta. När det är snöstorm vill de inte vara ute det är jag ganska säker på.
Men det är samma med fåren egentligen om jag nu ska blanda in dem. De går ofta ute tills den första snön. Men då vill de verkligen komma in.

Jag har roat mig med att studera våra unghästar som går på lösdrift. Ofta så väljer de att vara ute även när det snöar. De vänder då rumpan mot vinden och så står de där i rusket. Trots att de har en torr och fin ligghall... Själv får jag verkligen koppla bort mitt "människotänk" och lusten att leda in dem. Jag tror ju att de fryser, men när man går ut och kolla så skakar inte en enda...

Mycket tänkvärt! "bara för att de står vid grinden är det inte säkert att de vill komma in"

Hur många hästar går inte i fruktansvärda hagar vintertid??? Små leriga fyrkanter. Men det pratar man inte så mycket om? Jag tycker att det i pricip är lika illa som att de får stå inne. Jag valde nyligen bort en stallplats pga den dåliga vinterhagen.

Något annat jag funderar på är hur man kan ha tillåtelse att ha så många hästar i stallet att inte hagarna räcker till? Har man inte tillräckligt med mark borde man inte få ha häst heller. :mad:

Förutom stall ska hästen ha tillgång till utevistelse. Men innan hästen släpps ut i hagen ska den avmaskas.
så står de på djurskyddet iaf....

Hästar som inte får vara hästar blir "apatiska"!
De vänjer sig vid att stå inne och accepterar det. (Nåja, de flesta)

Att de sen presterar bra på tävling och glatt gör allt man ber dem om i ridnignen är väl inte så konstigt.
Det är ju höjdpunkten på dagen.
Får de dessutom massa kraftfoder så har de ju all energi att göra av med.

:bow:
Precis!

Om man har en häst som står och trycker vid grinden så måste man självklart se över hela situationen.
Om man har den i en plutthage eller i en hage med hästar den itne trivs med, eller i en övrigt orolig miljö är med är det klart den vill gå in. Stallet kanske känns som en tryggare och lugnare plats?!

Har man en bra hage med bra hästkompisar så BÖR den trivas att gå i hagen.

Sen är jag medveten om att det finns ett fåtal hästar som faktiskt inte trivs i hage (Fast för att med säkerhet kunna säga det så måste man ha ändrat både stall och hästkompisar ett par ggr!!) , men det beror ju isf säkerligen på att den inte fått stå på stall som ung.

:bow:
Precis!

Om man har en häst som står och trycker vid grinden så måste man självklart se över hela situationen.
Om man har den i en plutthage eller i en hage med hästar den itne trivs med, eller i en övrigt orolig miljö är med är det klart den vill gå in. Stallet kanske känns som en tryggare och lugnare plats?!

Har man en bra hage med bra hästkompisar så BÖR den trivas att gå i hagen.

Sen är jag medveten om att det finns ett fåtal hästar som faktiskt inte trivs i hage (Fast för att med säkerhet kunna säga det så måste man ha ändrat både stall och hästkompisar ett par ggr!!) , men det beror ju isf säkerligen på att den inte fått stå på stall som ung.

Håller med helt.
Man måste lära sig se det i en helhet. Man kan inte anta att bara för att den står vid grinden så vill den in.
Det finns många faktorer som kan spela in varför den inte vill vara kvar i sin hage, men att säga att den vill gå in direkt i det "varma" stallet är svårt för mig att godta.

När jag var på Irland och hade praktik så hade de hästarna inne mer eller mindre hela tiden.
Eller det var lite olika uppdelat i grupper skulle man kunna säga.

*Tävlingshästarna, några av ridskolehästarna (värdefulla stora hästar) och ett par unghästar stod inne i box/utebox iprincip hela dagarna. Vissa fick komma ut på "fältet" ett par timmar ibland och vissa fick gå i skrittmaskinen.
Dessa hästar såg ut att må bra, de var väldigt trevliga att rida osv.
De flesta reds väl nån timme eller tre om dagen.

*Ridskolehästarna, privathästar samt vissa större ponnyer stod i stall/uteboxar dygnet runt. Fick aldrig gå ut. Vissa gick på lektion, andra reds inte varje dag.

*Ridskoleponnyerna gick i en liten "lösdrift". Dvs vad man skulle kunna kalla en "storbox" med en liten plätt att gå ut på.
Fredag/Lördag - Söndag/måndag fick de gå ut i en stor hage uppe på berget.
De gick på ett par lektioner om dagen.
Majoriteten av dem krubbet/luftsnappade. Väldigt få av dem såg ut att må bra. :crazy:

*Två shettisar. Stod inne dygnet runt i en liten box innanför "lösdriften" :cry:
Ingen skötsel - mat och vatten då&då (De hade bra hull så de fick väl så de klarade sig iaf...) mockning vet jag inte ? :crazy: :cry: :mad: :(

*Pensionärer - gick ute dygnet runt i en hage en bit ifrån. Såg dem bara på håll så jag vet inte hur de mådde.

Det som är lite konstigt är att de som mådde bäst var de som stod inne dygnet runt. Det borde väl bero på att de andra hästarna fick komma ut så oregelbundet, eller?
För ponnyerna som fick röra sig mest av alla PLUS gå i hage ett par dagar i veckan mådde ju som allra sämst. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka