Ni som valt att ha era hästar inne

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

Jag provjobbade i ett stall där man tävlade hoppning på HÖG nivå. Dessa hästar gick inte i hage utan fick typ skrittas av stallskötare i ca 2-3 timmar/dag. Anledningen var att, i hage KUNDE dom skada sig :confused:

Jag blir helt chockad när jag läser att folk verkligen har sina hästar inne dygnet runt elr 2-3 timmar om dagen! Herregud, det är DJURPLÅGERI att ha en häst inne i en box dygnet runt! det är helt ofattbart hur man kan låta ett djur som är van att röra sig flera mil om dagen över stora stora ytor stå i en pytteliten box (när den dessutom har klaustrofobi!!) Jag tycker det är sjukt, det är verkligen djurplågeri att ha hästar inne eller ute i små hagar typ 2 timmar om dagen! I vårat stall går hästarna ut vid 6-7 och in vid 7 på hösten och vintern (sommar tid ung från maj-sep uter dygnet runt på bete) och jag tycker det är för lite tid utomhus! Och då får våra hästar ändå gå 12 timmar ute minst varje dag. Helst ska en häst gå ute dygnet runt, spelar ingen roll vad det är för väder, en häst är en häst och att stänga in den i en box är grymt!

Jag håller med i mycket av det du skriver men samtidigt har jag själv erfarit hästar som trivs och vill vara inne.
De visar på olika sätt att det är skönt att få komma in och vila, äta och bli varma och torra.
Deras "vana" att ströva på stora ytor och, som du uttrycker det, vara klaustofobiska tror jag att vi för länge sedan avlat bort.

Men också jag tycker att en häst är en häst och även om många klara innevistelse bra så känns det helt enkelt onaturligt när det går till överdrift.

Håller med om det du säger, det finns nyanser, men helhets resonemanget som du säger stämmer bra enligt mig också!

tyvärr resonerar många som så att "hästen ser glad ut har öronen framåt och håller hullet, då måste den vara lycklig".
hästar är snälla djur som anpassar sig till det mesta - liksom de flesta djur. Innebär inte att förhållandena man skapat till dem är de bästa för den skull. Om de återspeglade så fort det inte var bra, så skulle världen se bättre ut ifråga om djurhantering, det är jag övertygad om.

jag skrev inte att det var vanligt. fast det är vanligare än vad man tror, många travstall har samma problem med tillgång på hagar etc, speciellt Åby och andra travbanor. Där får vissa hästar vara ute någon timme en gång i veckan

Vad har du fått det i från att Åby hästarna inte går i hage? Dom går ju där hela dagarna ju.

Så du menar att ALLA hästar där går i hage VARJE dag? Har du koll på det? Jag vet därför att jag hjälpt till i ett stall där. Tror du att alla hästar som står där kan gå i hage varje dag? Vad har du fått det ifrån?Vet du hur många stall det finns på Åby och hur lite hagar det är?

i hage KUNDE dom skada sig :confused:

Det tycker jag är helt fel att stänga in hästarna för de kan skada sig.
Tänker man på hästens bästa ska man ställa ut den och låta den vara häst och inte tänka så mycket på sig själv. Jag tycker det är lite egoistikst att hålla inne hästarna för de kan skada sig.

Så du menar att ALLA hästar där går i hage VARJE dag? Har du koll på det? Jag vet därför att jag hjälpt till i ett stall där. Tror du att alla hästar som står där kan gå i hage varje dag? Vad har du fått det ifrån?Vet du hur många stall det finns på Åby och hur lite hagar det är?

Japp jag har bra koll på det. Japp jag vet hur mycket stall och hagar det finns. Japp jag vet att alla går ut varje dag. Nu pratar jag om friska hästar inte konvalecentar eller andra skadade.

Nu vill jag inte ha en massa tjafs ifrån er som tycker det är fel att ha hästarna inne, utan jag vill ha fakta från er som valt att inte ha era hästar i hage.

Hur kommer det sig att ni valt att inte släppa dom ihage? Hur mycket rids dom? Vad är det för typ av häst och vad gör den för arbete? Hur fungerar det? För och nackdelar.

Även ni som har era hästar ute väldigt begränsat kan svara.

Våran avelshingst harar verkligen att gå ut när det är regnigt och blåsigt. Han stannar i stalldörren och vill att jag ska tycka synd om han. Men jag anser att det är viktigt för hästen att få komma ut och röra på sig en stund varje dag. UTAN ryttare. Dom behöver få busa av sig, rulla och klia manke med andra hästar. Att inte ha hästarna ute en stund varje dag tycker jag är fruktansvärt grymt och elakt och är absolut ingen god hästhållning.

jag vet själv vilka hästar jag släppte ut och inte så tyvärr för dig. Du jobbar i alla stall på Åby eller? Vad bra

Det är ju inte bara utevistelsen som är viktig, att hästen får röra på sig, utan att den får umgås med artfränder dvs andra hästar! Är ju flockdjur och ska behandlas därefter. Har man inte möjlighet att uppfylla det så ska man inte ha häst på det stället (ex. mitt i storstan).

Hej, jag bor inte i Sverige utan i Belgien (sedan 24 ar).

Jag kan bara berätta hur vi gör, om det är rätt eller fel vet jag inte...men det fungerar för oss.

Mina hästar gar inte i hagen, de har aldrig gjort det. Vi har inte för vana att ha dem i hage. Det valet har vi främst gjort pga skaderisken. Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig. Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Vi släpper dem 1H i sand padock (ensamma) och de skrittas ibland för hand. Pa sommaren släpper vi dem 2-4 veckor i hage, utan bakskor, med en eller tva andra hästar. De kommer alltid in pa natten, sa även under "sommar betet" är de sk "inne hästar".

Vad det gäller skötsel sa är det betydligt lättare att underhalla, vi har inga problem med leriga hästar och det underlättar om man inte har stor tillgang pa tid...

Jag tränar mina hästar varje dag, vissa dagar i skogen och inte pa banan. De vilar en dag i veckan, dvs da arbetar de inte men kommer självklart ut och rör pa sig.

Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Vi släpper dem 1H i sand padock (ensamma) och de skrittas ibland för hand. Pa sommaren släpper vi dem 2-4 veckor i hage, utan bakskor, med en eller tva andra hästar. De kommer alltid in pa natten, sa även under "sommar betet" är de sk "inne hästar".

Jisses.
Blir beklämd av hela din beskrivning.

vet du hur förkylningar uppkommer?

Hej!

Inte mina hästar, men på mitt jobb, ridskola.. Hästarna går ute ca 45 min/dag, privathästarna ca 1 h. Varför? Det finns ingen tillgänglig mark att bygga fler hagar på. Ridskolan äger inte marken den ligger på utan har "på nåder" fått använda lite lite mark till 3 sockerbitshagar. Och ändå har ridskolehästarna fått det bättre nu, med förra administrationen fick de vara ute 40 min varannan dag, själva. Nu går de som klarar av det 2 och 2 (vi har ett par monster som dödar allt i sin väg om de går ihop).

Varför de privatryttare som inte släpper ut sina hästar alls gör så vet jag inte.. Häststackarna står inne hela dagarna utom den timmen de rids...

/ Lavinia, vars egna häst fortfarande går på bete dygnet runt och stödfodras med silage i boxen

*KL*

En av mina tränare har vintertid restriktioner på hur hästarna är ute. Alla hästar får gå ut, men vissa kanske bara 2-3 timmar.

Detta beror på att hennes mark inte räcker till, tiden räcker inte till och att många av hästarna kan bara gå 2 och 2. Unghästarna och avelstona går dock ute 9-16 iaf, ridhästarna är de som är ute mindre. Vissa av dem står dessutom i spilta.

Jag lägger inga värderingar i detta och skulle själv inte viilja ha min häst så, men där är ingen häst som mår dåligt där, faktiskt.

Sommartid däremot är de mycket ute och när leran försvinner får många gå ute dygnet runt. Så visst vet hon att hästarna mår bäst av att vara ute. Men hon har en poäng i att det är hysteri i att ha hästarna ute så mycket som möjligt också, ex vid dåligt väder...

Deras "vana" att ströva på stora ytor och, som du uttrycker det, vara klaustofobiska tror jag att vi för länge sedan avlat bort.

Håller inte riktigt med dig där. Visst har våran avel försvagat vissa beteenden men definitivt inte avlat bort dom totalt.
Hästen som från början (5 miljoner år sedan tillbaka när Equus utvecklades) vandrade stora sträckor om dagen mår inte bra av att vara instängd i en box på ca 3*3 m hela dagen lång.
Visst är hästar olika men som mackan skrev:

"tyvärr resonerar många som så att "hästen ser glad ut har öronen framåt och håller hullet, då måste den vara lycklig".
hästar är snälla djur som anpassar sig till det mesta - liksom de flesta djur. Innebär inte att förhållandena man skapat till dem är de bästa för den skull. Om de återspeglade så fort det inte var bra, så skulle världen se bättre ut ifråga om djurhantering, det är jag övertygad om."

usch det låter som en riktigt usel hästhållning :eek:

Med det resonemanget borde man ju inte släppa ut sina barn heller? tänk om dom blir förkylda eller skadar sig??

varför bygger man en ridskola på ett ställe där det ej finns plats för den???? :confused:

Jag kan bara berätta hur vi gör, om det är rätt eller fel vet jag inte...men det fungerar för oss.

Mina hästar gar inte i hagen, de har aldrig gjort det. Vi har inte för vana att ha dem i hage. Det valet har vi främst gjort pga skaderisken. Mina hästar har aldrig skador som tex bit eller sparkskador fran hagen, det är viktigt för mig. Jag har aldrig haft "mugg" pa hästarna, de har aldrig gatt i leriga hagar. Jag tycker även att förkylningsrisken är betydligt högre om hästarna vistas ute i "ur och skur" även om man har riktiga täcken.

Vad det gäller skötsel sa är det betydligt lättare att underhalla, vi har inga problem med leriga hästar och det underlättar om man inte har stor tillgang pa tid...

Jag tränar mina hästar varje dag, vissa dagar i skogen och inte pa banan. De vilar en dag i veckan, dvs da arbetar de inte men kommer självklart ut och rör pa sig.

Brukar inte skriva i såna här trådar, men det här var ju bara för bedrövligt:cry:. Har man inte ens tid att borsta av en lerig häst då kanske man borde börja fundera på om man har tid att ha häst alls. Man har inte häst enbart för sin egen skull, man måste även se till att hästen får sina behov tillfredsställda, bl a utevistelse, få umgås med sina artfränder osv.
Har väldigt svårt att tro att urgamla, djupt rotade instinkter skulle vara bortavlade.
Tror även snarare att hästar som står inne jämt har lättare att bli förkylda, stärks inte immunförsvaret av att man är ute mycket i friska luften? Jag själv har aldrig varit så frisk som nu när jag är i stallet (=kommer utomhus) varje dag. Tidigare satt jag inne mycket - och var mycket oftare sjuk.
Skador är sånt man får räkna med, precis som man får räkna med att man själv kan råka halka och slå sig. Klart man vill att hästen ska få vara frisk, men man kanske ska tänka som så att det är inte "quantity of life" som räknas utan "quality of life".

Det är bara att se till sig själv, hur roligt hade man själv tyckt det var att sitta inne dagarna i ända? Jag hade iaf mått jättedåligt.

Kan inte förstå hur man kan dra det till sin spets så mycket!? Hästar kan ju gå i hage varje dag och trots det kan man ju undvika bit och sparkskador, de kan ju gå själva! Och mugg kan man ju hålla ifrån sig ändå.

Sedan problemet med leriga hästar, vill man spara tid så finns det ju täcken av olika styrka. Och blir hästarna ofta förskylda, trots täcken bör man nog leta felet på ett annat håll.

I mina ögon en helt vansinnig form av hästhållning.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka