Ni som täckar på när det är extra kallt men inte har täcke annars?

Sv: Ni som täckar på när det är extra kallt men inte har täcke annars?

Jag skulle ta av täcket och "kolla läget". Men jag antar att du funderar på när du är iväg på jobbet?

Nej, eg inte just jobbet, om han går i ett 200 grams täcke i minus 10 - 15 grader tror jag inte han blir kokt/far illa ens om han inte skulle behöva det? Utan är eg just när det säg gått från minus 25 till minus 15, om man bara kan slita av då (vilket man verkar kunna). Råkar det vara så att jag jobbar långpass just då kan man ju bara vänta en dag, eller ta av det för natten?

I storlek 180? Vad har du för monster? Sveriges största häst? :D

Vi täckar "typ" för kyla nu, för det blåser. Blåser det inte så åker täckena av igen, iaf på ponnyn med päls :love: Nu går iof han med 100 g, stoet med 200 g halvhals, det är -5 och nedåt (vet faktiskt inte hur kallt de haft här under veckan, när jag kom hem igår var det -9 och mamma sa varmt när det var typ - 7 idag).

Slita av o slita av, våra är alltid otäckade inne på natten (precis över nollan som kallast). Täckas de under dagen brukar de dock få behålla dem på. Inte av lathet utan pga kanske onödig "mesighet" just för att inte slita av o släppa ut. Nu pratar jag alltså som halvruggigt/blåsigt/nederbördsrikt/kyla-typ väder. Är det ösregn på fm, och strålande sol efter lunch är det ju ett självklart fall att bara ta av. Men tveksamma fall så får täcket sitta på dagen ut.

Fast jag vet ju inte om han kommer frysa i minus 20 (eller kallare). Det har inte varit kallare än minus 18 än i år, och i år är ju första året han är klippt. Så att han klarat minus 30 fullpälsad är ju inte så jättemycket hjälp nu.

Om han INTE fryser ens om det blir kallare heller är det ju inget problem, då åker han ut naken då med. Men om han fryser, då får han ju täcke. Men hur gör jag sen då så att säga när det är 'varmare' igen, dvs inte lika svinkallt men fortfarande rejält kallt. Jag har aldrig varit i den sitsen förr, att jag täckat 'bara' för de frusit av extrem kyla, så började undra om man verkligen kan dra av det i minus 15 eller minus 10 igen sen eller om de fryser då. Jämför väl lite mer folk, jag är behagligt varm nu, men skulle frysa om jag klädde av mig i bara trosorna.

Nu VET jag att det är skillnad på folk och fä för det mesta, men som sagt helt ny situation för mig då jag tidigare endera täckat punkt, eller inte täckat utom vid skitväder som inkluderat nederbörd och vind.

Men verkar ju som det bara är att slita av täcket igen om man ska döma av tråden?

Ja det är väl klart att du kan ta av täcket igen om han är för varm är han för varm. alternativet är ju att lägga på ett tunnare täcke. fryser han så fryser han. fryser han inte så fryser han inte. så pass enkelt är det.

såvida du inte har en häst som täckats dygnet runt, väldigt varmt, i åratal, så vänjer de sig inte vid täcket så som du befarar, dvs att de på ngt sätt vänjer sig och sen inte kan vara utan täcke för den skull. särskilt inte i extrem fall med täckning bara ngn enstaka gång/dagar så som du beskriver.

Mackan - låter utmärkt, nu riskerar det ju iofs bli några dagar i sträck, men det ska inte påverka då heller.

SMHI har korrigerat sin prognos igen, och håller den löser det sig nog av sig själv, då det efter kylan ska komma bliväder, kring nollan, och då känns det ju 'lugnare' att slita av det igen sas.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 956
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 976
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 069
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 721
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka