Ni som täckar på när det är extra kallt men inte har täcke annars?

Alexandra_W

Trådstartare
Större delen av Sverige har ju mer eller mindre kallt nu. Och många som normalt inte täckar slänger på ett täcke när kvicksilvret närmar sig minus 20. Men hur gör ni sen?

När det är minus 15 till minus 10 igen t ex, när ni innan inte ens funderade på täcke, sliter ni av täcket då bara eller hur gör ni?

Dvs när man täckat på pga kyla (ej nederbörd/vind) - hur täckar ni AV igen?

Sv: Ni som täckar på när det är extra kallt men inte har täcke annars?

Eftersom min häst avskyr att ha täcke och dessutom är utrustad med en rejäl vinterpäls så har jag helt enkelt bara täcke när det behövs.
Annars är han utan. Han har vindskydd så han kan skydda sig från isvindarna.
Jag sätter helt enkelt inte på något täcke när han ska ut på morgonen.

Han har överlevt i 8 år nu utan problem. Enda gångerna jag har sett honom frysa är när det har kommit regn och i övrigt varit ruggigt väder. Då åker täcket på.

Och nej, han är inte nordsvensk (om än med lika tjock päls och lika lättfödd) utan ett svenskt halvblod som bor vid norrbottenskusten.

Jag har en 26 årig D-ponny, pensionär och oklippt, han går så gott som alltid otäckad, förutom när det är riklig nederbörd eller väldigt kallt.
När det kryper neråt ett par minusgrader c:a -5 då får han ha fodrat vintertäcke på sig, av den anledningen att hjälpa honom att hålla värmen, det är inte så att han fryser, ser det snarare som lite hjälp på traven ;)
Nu bor jag i Skåne, så är det -5 här så är det KALLT! :cool: Vi är ju vana att ha runt +7 vintertid.
Idag har vi -10, nästan omänskligt skulle jag kalla det :crazy:

Senast ändrad:

Ja, dom har täcke på sig när det är så här kallt som det är idag, dom får dessutom gå in tidigare för att stallet inte skall frysa.

Jag har oftast inte täcke till våra hästar. De är inte heller klippta. Men vi har ett gammalt varmblod som fryser ibland och då får han ha täcke på sig när han är ute. När det sedan blir varmare får han gå ut utan.

Om det sedan blir mkt kallt på natten (eller hur man nu ska våga skriva) så får de fleecetäcken på sig. Stallet är helt oisolerat och inte helt igenstängt så det blir kallt! Men så fort det blir varmare låter jag bli natt-täcken. Två av hästarna har inga andra täcken än dessa fleecetäcken inne kalla vinternätter.

Ja precis, när det är lämpligt icke-täcke väder igen så åker det av igen. Bedömning görs från dag till dag och dom är inne över nätterna så det är inte så att täcket åker av i hagen utefter temperaturen utan det blir helt enkelt så att det inte åker PÅ igen en bra dag. Sen har vi lyxen att kunna anpassa utetiden utefter hästarnas vilja också så dagar de anser vädret vara sämre kommer de in tidigare medans dagar de anser vädret vara toppen är dom ute längre. Idag har här varit -4 men isande kall blåst och nederbörd så vintertäcken på båda medans det oftast bara är varmblodet som är täckat annars om dagarna. Mitt kallblod är väl pälsat och anser täcken vara onödigt. Men om det imorgon är dom lovade -10 och inte blåsigt så går kallblodet ut otäckat även om han var täckad idag.

Haha nu känner jag mig som världens mes :) Jag bor i skåne och så fort det börjar bli kallt och närma sig 0, gränsen och mot minusgraderna så åker ett täcke på.. nu när det är 6, 7 minusgrader har han ett tjockt vintertäcke (med halstäcke) och är alltid varm och gosig under. Jag lär väl täcka av när snön försvinner och det närmar sig några plusgrader igen.

Du är inte alls mesig.
Alla vet väl att det är råare kyla söderut o att 0 grader kan motsvara 20 minus om man jämför med norrbotten.
Jag fryser mest när det är runt nollan= rått.

Det går bara inte att klä sig rätt.
-10 är ljuvligt:banana:

Ja precis, när det är lämpligt icke-täcke väder igen så åker det av igen. Bedömning görs från dag till dag och dom är inne över nätterna så det är inte så att täcket åker av i hagen utefter temperaturen utan det blir helt enkelt så att det inte åker PÅ igen en bra dag.

Jag har ju kallstall, så det blir verkligen att 'ta av' det. Alltså lägger jag på vid minus 20, och han normalt går i minus 10 otäckad, så blir det till att ta av täcket i minus 10. Kanske inte alls några problem, jag har aldrig varit i situationen förr, men känner lite att 'kan jag det, eller fryser han då? Fastnar jag i täckesträsket?'

Han har ju alltid gått otäckad innan, förutom i busväder med nederbörd, och då har ju täcket åkt av vid intag alt när busvädret gett sig sas, dvs det slutat blåsa/snöa/regna så förbannat. Men om man täckar för ren kyla?

Har du sett om han fryser vid -20? Om han inte gör det så behöver han inget täcke. De ponnier som hos oss gått otäckta har gjort det oavsett om det varit -2 eller -30. enda gången de haft täcken på sig är när de kommit in och varit blöta samt frysit, då har vi slängt på ett ylletäcke.

Konstigt att lilleman inte är frusen av sig, både mamma o mormor är fryslortar :p

Nej, inte varit minus 20 än, -18 är det kallaste hitills i år. Men ska bli typ minus 25 på juldagen hotar de med, och då får han ju täcke just om han fryser, men frågan är ju hur man sen då 'får av' det igen.

Oj, ja då har han fått 'pappas gener' eller något, han är extremt ofrusen av sig. Enda gången jag övht sett honom frysa har varit vid kring noll, halv storm och nederbörd. Då kan han huttra lite när han kommer in, bra efter 10 min (kallstall). Och någon enstaka gång vid höstens regnstormar när de är dyvåta in på bara skinnet och det blåser.

Fullpälsad har minus 30 inte varit problem, men han får ju extremt tät vinterpäls, och tycks vara väldigt varm i sig själv =)

Större delen av Sverige har ju mer eller mindre kallt nu. Och många som normalt inte täckar slänger på ett täcke när kvicksilvret närmar sig minus 20. Men hur gör ni sen?

När det är minus 15 till minus 10 igen t ex, när ni innan inte ens funderade på täcke, sliter ni av täcket då bara eller hur gör ni?

Dvs när man täckat på pga kyla (ej nederbörd/vind) - hur täckar ni AV igen?

Stallägaren går efter morgontemp/väder.

Är det väääldigt kallt så får han täcke, annars klarar han ju kyla väldigt bra så länge den inte kombineras med dåligt väder. Enda anledningen till att min häst ens ser röken av ett täcke är för att han har svårt att gå upp i vikt.

Exempel:
Om det är -15 på fredagen får han täcke, men är det bara -5 på lördagen så får han gå utan :)

Unghästarna har täcken när det regnar, blötsnöar (sånt som ligger kvar på ryggen) eller är typ -20 grader. Är det bara -10 och torrt väder så går de utan. Vi släpper helt enkelt endera ut med täcke på eller inte. De behöver ju knappast vänjas av med täcke efter att ha haft det på sig vid några tillfällen alternativt dagar i sträck om de har vinterpäls. Den ställer sig rätt ut som isolering.

Min nuvarande har inte täcke alls, nån gång. (funderar lite smått att köpa ett ofodrat regntäcke till honom för det är så mycket bök när man ska rida och han stått ute i spöregn, svårt att hitta täcke i st 180, dock - förslag? )

Min förra fick ha täcke efter morgontemp elelr vad det skulle bli för väder, skullde det vara - 15 eller lägre fick ha ha ett fodrat täcke på, var det dagen efter - 5 , så gick han utan. :)

Börjar förstå problemet... Förstår att det inte blir så naturligt avtag av täcket när det inte bara är på i hagen. Jag hade lätt fastnat i "täckesträsket" i den situationen. Går naturligt lätt att "täcka av" igen om kylan är kortvarig och det därefter blir en rejäl skillnad, från -20 till -5 t.ex tre dagar senare, men lämnar det "halvkallt" som mellanläge blir det inte lika naturligt.

Nej, inte varit minus 20 än, -18 är det kallaste hitills i år. Men ska bli typ minus 25 på juldagen hotar de med, och då får han ju täcke just om han fryser, men frågan är ju hur man sen då 'får av' det igen.

Oj, ja då har han fått 'pappas gener' eller något, han är extremt ofrusen av sig. Enda gången jag övht sett honom frysa har varit vid kring noll, halv storm och nederbörd. Då kan han huttra lite när han kommer in, bra efter 10 min (kallstall). Och någon enstaka gång vid höstens regnstormar när de är dyvåta in på bara skinnet och det blåser.

Fullpälsad har minus 30 inte varit problem, men han får ju extremt tät vinterpäls, och tycks vara väldigt varm i sig själv =)

vad är problemet om han inte fryser och du är säker på att han inte gör det : )

Bara att ta av när tempen stiger. Jag har haft otäckade och täckade hästar och det är inga problem att ta av täckena när det blir mildare.
har de päls så går det bara fint:)

KL
Har samma funderingar.
Köpte ett stalltäcke nu med lite fodring, enbart då lillgrabben (2år, fjord med tjock päls, går utan täcke dygnet runt annars) står på utebox med minus 18 grader på nätterna och jag inte kan ge fri tillgång på foder för att hålla värmen.
Det borde ju vara den smidigaste lösningen att ha täcke på natten och gå naken som vanligt dagtid när de rör på sig och håller värmen.
Men även jag har funderat hur i hellskotta ska man bedöma hur tjock täcket bör vara?
Som sagt annars har han aldrig täcke, i värsta fall ett ofodrat regntäcke i redig pissväder. Men när han har så tjock päls borde man väl köra smartatst med ett täcke med lite foder, annars lär han få värmeslag. Eller vad tror ni?

Täckar vid nederbörd och skitväder, inte annars. Skitväder är blåsigt + regn eller ihållande snöfall. Problem med småhästarna annars - blir de blöta så torkar de inte på hela vintern typ...

vad är problemet om han inte fryser och du är säker på att han inte gör det : )

Fast jag vet ju inte om han kommer frysa i minus 20 (eller kallare). Det har inte varit kallare än minus 18 än i år, och i år är ju första året han är klippt. Så att han klarat minus 30 fullpälsad är ju inte så jättemycket hjälp nu.

Om han INTE fryser ens om det blir kallare heller är det ju inget problem, då åker han ut naken då med. Men om han fryser, då får han ju täcke. Men hur gör jag sen då så att säga när det är 'varmare' igen, dvs inte lika svinkallt men fortfarande rejält kallt. Jag har aldrig varit i den sitsen förr, att jag täckat 'bara' för de frusit av extrem kyla, så började undra om man verkligen kan dra av det i minus 15 eller minus 10 igen sen eller om de fryser då. Jämför väl lite mer folk, jag är behagligt varm nu, men skulle frysa om jag klädde av mig i bara trosorna.

Nu VET jag att det är skillnad på folk och fä för det mesta, men som sagt helt ny situation för mig då jag tidigare endera täckat punkt, eller inte täckat utom vid skitväder som inkluderat nederbörd och vind.

Men verkar ju som det bara är att slita av täcket igen om man ska döma av tråden?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 609
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård