Ni som samsover!

Sv: Ni som samsover!

kl

Det här med eget täcke går inte För Elise ligger ju kloss mot mig vi bröstet så i så fall får jag sova utan täcke men försöker ha täcket vid hennes axlar så att det inte kommer över henne men jag tror som er att det inte är nån fara.

Shit i natt har jag inte gillat mig själv! Jag samsover med dottern på 2,5 månad, hon sover inte själv helt enkelt. Jag brukar ligga blixt stilla i sängen och det har känts jättebra. I natt däremot så vaknade jag två gånger av att jag hade vänt på mig så jag låg på mage ena gången och på sidan med ryggen mot henne andra gången. Andan i halsen så fort jag vaknade då jag insåg att jag flyttat mig.

Hur är det för er andra som samsover, har ni gjort så här eller har ni aldrig rört er? Är det så att man i sömnen "vet" vart hon ligger fast man flyttar sig eller? Vart ju livrädd när jag insåg att jag inte hade legat still.

Jag samsover och jag rör mig inte ett dugg under natten, vaknar direkt när han rör sig.

Nu har vi en bred säng så jag lägger honom i mitten och framåt natten så ålar han närmre mig men jag brukar då vakna och flytta honom längre in i sängen igen

Så får jag med göra, får Moa hållas halva natten ligger jag nästan utanför sängen för hon flyttar efter mig hela tiden.

Jag håller på att försöka vänja henne vid att sova i egen säng för att se om hon kan sova länge då (vaknar varannan timme fortfarande) men hon SKA ligga kloss intill mig, gärna nergosad med ansiktet i min armhåla.
Jag rör mig ingenting och vaknar av att jag har skitont i bäckenet

När de var nyfödda snurrade jag ett täcke eller en filt och la som ett uppochnervänt U mellan min och mannens kuddar, där hade bebisen sin sängplats. Typ som en sån där snuggle nest:
supremefamilynologo.jpg

ungefär så sover vi åxå! en liten madrass mellan våra kuddar och en lång kudde under hennes fötter, mitt i sängen. detta funkar både som stopp för katterna och för oss och jag kommer på mig själv ofta med att ha armen om henne, intill mitt ansikte. jag har inga roblmem med att röra mig ch vänder mig gärna om!

fast då ammar ju inte jag då..... blir ng skilland när bäbban ska ligga vid tutten hela natten.

Det är om man går på tunga sömnmediciner man bör vara extra vaksam samsovning. Jag har samsovit med mina barn i flera år och det är ett år mellan dem, så mitt yngsta barn har som nyfödd samsovit med tre personer, varav en ettåring, utan att avlida eller ta skada.

Det enda vi gjort är att ha en extra bred säng. När vi var fyra st. i sängen hade vi en 220 bred säng plus att jag ställde en 90cm bred säng brevid, och den låg bebis på. Sängen stod intill en vägg, på så sätt riskerade bebisen aldrig att bli utknuffad, vilket är den största risken vid samsovning anser jag. Det finns också spjälsängar man kan ta bort ena sidan på som fungerar enl. samma princip- att ligga nära föräldrarna, men inte riskera att trilla ned på golvet.

Att man som frisk person ligger ihjäl en bebis tror jag helt enkelt inte på. Nog vaknar både man själv och bebisen om man hamnar ovan på dess huvud, näsa och mun.

Att man som frisk person ligger ihjäl en bebis tror jag helt enkelt inte på. Nog vaknar både man själv och bebisen om man hamnar ovan på dess huvud, näsa och mun.

det där tror ja inte heller på. jag har då aldrig hört om en bäbis som blivit ihjällegad av en nykter och frisk förälder.
men som sagt, medeciner och alkohol har inget i samsovnings-sängen att göra!

vi samsov till s sonen var 3 månader för han ville inte heller sova själv, jag var livrädd att jag skulle typ lägga täcket över ansiktet på honom eller klämma honom så vi köpte ett snuggle nest då kunde jag sova bättre utan att orora mig! Nu ligger han i spjälsängen brevid vår säng.

det där tror ja inte heller på. jag har då aldrig hört om en bäbis som blivit ihjällegad av en nykter och frisk förälder.

Jag har hört/läst att det faktiskt var ganska vanligt förr, då det var fattigt, trångt och kanske oxå kallt om vintrarna. Många personer i samma säng, och då hände det att de vuxna låg ihjäl spädbarn.

Vi samsover och det "farligaste" som hänt är att min man en gång la sig på bebisens hand. Jag vaknade av att bebisen gallskrek, och min man märkte ingenting. Och att jag några gånger har dragit upp täcket för långt, samtidigt som bebisen kasat ner i sängen, så när jag vaknade låg bebisen en bit ner under täcket. Det är ju faktiskt ganska farligt, men jag tror att jag vaknade ganska snabbt när jag omedvetet kände att bebisen inte var på rätt plats.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 906
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 421
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?