Ni som sågar

Tibra

Trådstartare
Asså jag måste bara fråga..
varför sågar ni era hästar? Ni som nu gör det.
Förstår ni vad jag menar med såga? Hästar som måste gå med krullat huvud med spända tyglar..
Jag har sett hur många bilder som helst nu här på buke och jag ser nästan bara folk som sågar och sågar ner sina hästar utan att den ens jobbar riktigt.
Varför sågar ni när det bara är meningslöst? Dessutom kommer hästen ändå få en bulle på sin hals tillslut och får säkert mer problem med det ni gör.
För att det ska vara snyggt och se proffsigt ut?

En inspänd häst som har huvudet "krullat" kan omöjligt jobba med baken och gå i RÄTT form. Så lång är heller inte ryggraden. Nu är jag ingen expert men efter det jag hört och lärt mig låter det så logiskt det hela. Jag tycker alla ridskolor skulle få höra och lära sig det jag fick.

Jag skäms eftersom jag en gång själv varit sådan ryttare, som tur var bara för någon månad. Men jag tackar Sara som räddat mig och Tibra ur den hemska ridningen:crazy:

Så, varför sågar ni?

/Linda:cool:
 
Sv: Ni som sågar

för att jag är bäst. :smirk:


(skämt)
 
Sv: Ni som sågar

Bara för att en häst "krullar in nacken" behöver det ju inte bero på att ryttaren sågar. Man kan ju inte se alla "fall" av sågning på bild, men jag håller med om att det är hemskt. På min förra ridskola fanns det tom. ridlärare som lärde ut att man skulle såga ner hästarna i form.

En rätt inspänd [med gummisnodd el liknande] Kan visst arbeta rätt, kanske inte så vanligt att det blir bra med ryttare på ryggen, men när man tömkör eller longerar är det super då hästen själv ger sig eftergift genom att gå rätt.
 
Sv: Ni som sågar

Folk gör så för de fått fel uppfattning om hur hästen ska gå i form, de tror ju att hästen ska böja på nacken, och har märkt hur "effektivt" det är att använda handen så mkt.

Btw, Minst 95% av alla som sågar/använder handen för mkt erkänner inte det, eller anser inte att de gör det, så jag tror inte att så många kommer svara att de gör det.

Tyvärr.
 
Sv: Ni som sågar

Vad ÄR sågning?

Är det precis som man sågar ved, man skär fram och tillbaka i munnen med bettet?
 
Sv: Ni som sågar

Ja ungefär. Får hästen att böja på nacken som, för vissa är samma sak som på tygeln.
 
Sv: Ni som sågar

Ja du, jag kan naturligtvis inte svara för "alla som sågar" men de gör det väll antagligen för att de tror att det är rätt, vad annars???

Okunnighet...bara för att du blivit upplyst så betyder ju inte det att det inte (dubbel "negation".. he he) finns andra som fortfarande svävar omkring i okunnighetens dimma......
 
Sv: Ni som sågar

jag fick lära mig från grunden hur en häst bäst bär upp sig själv i foprm och jobbar på ett friskt och trevligt sätt, man måste ock så anpassa sig efter hästens exteriör och behov, hästar med väldigt långa ryggar, har mkt svårare att gå i en "rätt" kort bärig form, mednas hästar med väldigt kort rygg har svårare att länga sig och gå framåt neråt, tycker det e synd att många tror det är rätt att hästen går i rätt form när den bara böjer på naken? haha det är juh inte det vi menar med rätt form, eller på tyglen, det 'r när hästen går mjuk och avslappnt bär upp sig själv och ryttaren, samt dtampar under sig, balans och harmoniskt! :D
 
Sv: Ni som sågar

jag har bara sågat loss bett två gånger, och de gångerna har varit utomhus när betten tagits och det stuckits iväg, så jag måst få loss bettet och stopp på dem

vid det ena tillfället stack den av ren elakhet, för att skaka av sig ryttaren på vägen, och det var en liten tjej på och meningen var att han skulle hoppa med henne, men varje gång gick han fram men vek av och försvann iväg med henne. Det hade han liksom planerat att göra också, för han var lurig. Han respekterade nämligen inte *svaga* personer, så han blev elak med dem då.
Efter två gånger med henne, var hon i tårar, och rädd - och det är inte bra, och då sattes jag på honom för att han iallafall skall gå över hindret, men han stack två gånger med mig också.
De två gångerna var jag rädd om honom, så han inte rusade blint i sin idioti och trampa ner fötterna i ett hål eller så och skadade sig, så därför gick jag i strid med honom om vem av oss som skulle ha bettet - för tanken då var att få honom att sakta in för det första.
När han stack en tredje gång, bytte jag taktik då - och tänkte jadu, din lille skit, jaha du vill springa och då skall du jäv-lar i mig få springa skiten ur dig också även om du bryter benen - och där hade han inget val att ens få sakta in ,och jag hade bättre kondis än vad han hade.
Och det var absolut inte roligt längre då, han blev helt chockad, för den taktiken hade ingen provat på honom förut - och sedan gick han hur snällt som helst över hindret några gånger med mig , och så fick tösen tillbaka honom, för han gjorde inte om det :)


Det är vad jag tänkte på när jag läste såga, men tror jag förstår vad du mena med sågar vid övrig ridning.
 
Sv: Ni som sågar

Jag har sett hur många bilder som helst nu här på buke och jag ser nästan bara folk som sågar och sågar ner sina hästar utan att den ens jobbar riktigt.
Det kan lätt luras på bilder.. Jag vet att det finns många som sågar sina hästar, men det gör t ex inte jag, men ändå lyckas jag alltid få det på bild:mad: Om du ser på den här bilden: Jag & Harry, det ser hemskt ut!! Och jag kan skriva under på att jag inte rider honom så där alltid! Jag tog en förhållning som blev lite väl hård p.g. av att jag ahde för långa tyglar, men samma sekund som bilden togs så insåg jag felet och gav en ordentlig eftergift! (ungefär så här skulle han gå Bild, fast med ännu längre tyglar) Det är så irriterande att alltid få bilder dom ser hemska ut!! Som inte visar ens riktiga ridstil:mad: Och det gör inte saken bättre att jag har en häst som verkar visa sin värsta sida inför kamera:o

Visst det finns människor som sågar, men det kan lätt luras på bilder;)
 
Sv: Ni som sågar

Jo.. med såga är ju som sagt att man försöker få hästen att krulla ihop huvudet.. för folk tror att de ska "trampa under sig" och gå i form..
men felet med det är att när man drar in huvudet på hästen så kan den inte jobba med bakdelen eftersom ryggraden inte är så lång! det låter väl ändå logiskt!
visst hästen ska inte ha huvudet i luften MEN varför har den då de? oftast för att den är spänd.. där kommer lösgörandet.. när hästen är avslappnad så sänker den huvudet atomatiskt.. kanske inte krullar ihop den då men den sänker sig..och efter du fått en avslappnad häst kan du börja arbeta.. en spänd häst kan inte arbeta rätt..!
ridskolan här lär ut precis det här felet..gå i form menas med att krulla ihop huvudet.. jag tror jag skrattar på mig..
nu är det så att jag inte lyckats få min lilla latmask att gå i form.. men jag vet i grund och botten att såga är så fel!
dessutom tror ju folk att hästen jobbar då den bara sträcker bakbenen längre under magen.. jaha? det är ju samma sak som om vi människor skulle ta längre steg, får vi muskler för det? Svar: Nej såklart.. men skulle vi börja småjogga lite eller trampa mer upp och ner..då skulle det nog bli mer effekt..samma sak med armen.. sträcker du bara ut den, vad får du för muskler? men drar du den ut och in med tex hantlar får du ju muskler..
alltså ska bakbenen på hästen avra så "krulliga" som möjligt.. kanske inte så duktigt på att förklara men jag tycker ni ska gå in på Markus Holts hemsida..sök på google med orden Markus ridhandbok..
han rider akademiskt men det här handlar ju inte om akademisk utan att få hästen i rätt form!
sedan håller jag med en här att det finns så många som sågar som itne vågar erkänna..man vill inte tro att det är fel eftersom detta har ni lärt er och ni vet att erfarna ryttare rider på det här sättet..man vill ju inte erkänna att man hela tiden ridit fel eller orka ens ändra på ridstilen..
för detta är ju bara något en bukefalist skriver och inget annat.. varför lyssna på henne?
jag lovar er att jag försökt förklara det här för polarna.. men det orkar heller inte tro på det fast det låter rätt logiskt;)
nu säjer jag heller inte att ni som sågar ska göra såhär och såhär.. det är era hästar och erat liv..
dessutom rider inte proffsen man ser på tv.n så rätt heller fast hästen tycks gå fint..som en sa till mig
- proffshästarna som rids på detta sätt stannar inte så länge på banan pågrund av fel ridning.
 
Sv: Ni som sågar

Tibra skrev:
Så, varför sågar ni?

Ehm.. Tror du någon som sågar verkligen skulle svara på det? :crazy: De som överhuvudtaget sysslar med sånt är knappast medvetna om att det är skadligt för hästen.

För övrigt håller jag med Mount Never Rest, bilder luras.
 
Sv: Ni som sågar

ridskolan jag red på när jag var liten hade en lärare som hela tiden.. och ja då menar jag verkligen HELA tiden uppmuntrade oss att "plocka mera" (kan väl nämnas bara lite vid sidan av att hon hann jobba i ett par månader bara innan jag la ner hela det stället efter pja 4 år) och vad har hennes utlärning resulterat i? jo att alla dessa mindre tjejer som stannade kvar och red för henne (ja hur skulle dom veta...) idag sitter och sågar hejdlöst:crazy: :( men för dem är det ju "naturligt" att rida så.. är ju skitsvårt att vänja sig av med olater.. spec sådana man inte är medveten om
inte enda ridskoleexemplet jag har... tyvärr...
 
Sv: Ni som sågar

Men såga och plocka är inte samma sak!!!!! Trist när folk uttalar sig när dom inte vet.
 
Sv: Ni som sågar

jag hade en tjej som provred pållen för att ev bli medryttare. (Hon har ridit på ridskola i många år) När hon ridit och hästen fortfarande inte "släppt till" frågade hon:

" Har han tillräckligt med halsmuskler för att orka gå på tygeln då?! :cool:

Eh? Jag blev så chockad så jag höll på att trilla ur sadeln.. stammade fram något om att hästens form inte sitter i halsen utan kommer genom bakdel/ryggens/kroppens jobb osv...

Så ibland kanske ridskolorna bör ta upp diskussionen med sina elever. Det behöver inte vara ridlärarnas fel, ibland är faktiskt eleverna inte så värst intresserade. Jag red på samma klubb för samma lärare och jag vet då banne mig att halsmuskler inte har ngt med huruvida hästen orkar gå i form eller inte...:rofl:
 
Sv: Ni som sågar

visst f*n vet jag att såga och plocka inte är samma sak...men allvarligt... vad tror du händer när små barn (alltså pratar om åldrar mellan säg 9-13) uppmanas att hela tiden plocka mera?? det ena leder ju till det andra.. steget mellan plockande och sågande är inte så förbaskat långt(dessutom när ridläraren i fråga aldrig var nöjd med plockandet.. hur "fint" hästarna än gick rollkür) dessutom har jag ju sett resultatet på hur dessa ungar sitter och rider nuförtiden.. och ja..likheten är slående bland dem... tror inte det är en endaste utav dom som inte är hårda i handen och sitter å sågar... men men kanske bara är sammanträffande och det kanske ÄR jättebra att lära små barn sånt vad vet jag:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som sågar

När jag var yngre och red ponny var sågning ett väldigt vanligt fenomen på ridskolan. Ridlärarna orkade de facto knappt bry sig, de anpassade sig istället efter ungarnas krav på att få hoppa höga hinder osv... Gick för fort fram, helt enkelt. Jag trivdes aldrig med den hetsen att ponnysarna skulle dras ihop och funderade på att sluta rida...:(

När jag red stor häst fick jag äntligen en fantastisk ridlärare. Grunden var för henne A och O. Om man ridit ett pass mjukt och följsamt fick man jättemycket beröm (oavsett om hästen gått i form eller inte) och den som hade mage att såga eller på annat sätt vara oschysst mot hästen fick höra ett och annat! :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp