Ni som rider storhäst som är lika hög som er själva.

Sv: Ni som rider storhäst som är lika hög som er själva.

jag är själv 166-167 lång.

min foderhäst är ca 164, LAGOM att rida o hantera.
Men har även en häst som jag rider på skolan. som är STOR. 170 hög men även det funkar kalas, Brukar vara o få upp tunga täcken o sadeln som är problemet, men det funkar ju.
Sen tycke rjag att storhästar (ink ponnys som hanteras av vuxna o äldre) OFTAST är mer lätthanterade än ponnysar (framför allt ponnys som tas hand av mindre ryttare som inte riktigt vet.) eftersom storhästar hanteras av vuxna med oftast mer kunskap o erfarenhet en ponnysarna. Så är den väluppfostrad o välhanterad så borde det inte vara några problem.

Det sista läs att jag skrivit OFTAST!!! Det är min åsikt o så jag upplever det, men sen är det inte alla som är det. Finns undantag såklart.

jo så är det nog, har ju ridit flera år på ridskola, och tkr oftast att små ponnyerna, är de som är värst, som oftast bara går barn lektioner. Har en häst i stallet som är 175 minst och grov, tkr han ser väldigt stor ut, men han är snäll, tur är väl det när man ska ta han till hage mm. Men är en vuxen som äger han. De är ju ofta de hästar med okunniga ägare som tar över och blir för j*vliga.

Jag är 170cm lång och min 3-åring är 172cm (växer ett par cm till). Han är dock inte stor att rida. Min andra häst är 163cm.
Båda hästarna känns bra och "lagom" att rida.
Tror inte att storleken spelar så stor roll. Det hänger mer på hur pass skicklig ryttare man är och hur lätt/svår/tungriden hästen är.

Jag och Micko(163cm)

2923360861_1b87e671c9.jpg

Jag och Kosmos(172cm)
2924211622_31e9cd6876.jpg
(stirra er inte blinda på min alldeles perfekta potatissäcksits)

Jag och förra foderhästen(170cm)
1359130237_b90375e96f.jpg

Min medryttare var ca 165 cm lång o det funkade tyvärr inte alls med min pojk på 174 cm så hon fick tyvärr sluta efter en månad. Så ALLA kan ju inte rida stora hästar, men det finns ju många små ryttare som kan det med! Det beror nog en hel del på hur väl man matchar varandra o funkar ihop med skulle jag tro! Jag har även ridit mindre hästar som varit grövre o inte känt mig för stor...beror ju lite på hur djupa de är i bålen med.

Min häst är väl inte så där just lika hög som mig själv men nästan. :laugh:
Jag är inte så jättelång precis med mina 149cm men jag tycker jag kompenserar det bra till min häst som är runt 156-160cm i manken. :)
Det är just den där biten som någon nämnde att kunna nå upp till rumpan och borsta som är svår. Så det brukar bli en pall som används då.
Likaså använder jag pall vid sadling så den inte blir uppslängd på ryggen hafs flafs.
Vid uppsittning är det helt perfekt och använda pall dels för jag är lite lat med och orka länga lädren och för att det skonar hästen så otroligt mycket. :)
Många som ser mig ridandes på min häst tycker att hästen ser för stor ut för mig och kommenterar det ganska friskt ibland. :D
Men jämfört med vilka bjässar till hästar jag red och hanterade tidigare i min dagar så är just min häst den som passar mig perfekt. :love:
Mvh Xoya.

Har inte orkat läsa igenom hela tråden så jag ber om ursäkt om jag upprepar mig :p.
Jag är i alla fall 169 cm och har en häst på 168, han är alltså en cm "kortare" än mig. Och jag tycker absolut inte att det är något problem, på några plan alls. I början var det ju lite bökigt att få upp sadeln ordentligt (gick f.ö. från c-ponny med syntetsadel direkt till storhäst med TUNG lädersadel :angel:) men man vänjer sig snabbt med allt det nya och stora (allt från att kratsa hovar till att lägga på täcken och borsta ansiktet, som har en tendens att vara uppe i taket :P), det gjorde i alla fall jag. Nu har jag haft honom i ca 4 månader och nu tycker jag han känns lite liten faktiskt :p.

Kan väl uppdatera och säga att vi ska och kolla på en 165 häst imorn :D så hoppas på den här nu!!

Hej! Håller på och letar häst, hade tidigare ett varmblod på ca 156 cm och han kändes inte liten. Men har nu när vi provridit provat hästar av lättare modell som varit mer 165, någon har säkert varit lite över. Jag är själv typ 164, men 165 hästarna har inte känts för stora att rida, är mer när man ska upp på dom :p och har tänkt hur gör ni som är lite mindre med stora hästar med skötsel och så, blir ju svårt att se över ryggen mm.
Undrar för ska ev. och provrida några hästar som är runt 165, provred innan en häst på 152, som vi var på väg att köpa men gick inte igenom besiktningen, den var ju lite mer lätthanterlig höjd men kändes nästan för liten att rida...
Så hur gör ni ? ser ni det som en nackdel med en lite "större" häst ?

innan jag köpte egen häst (dvs på ridskolan) red jag nästan ingenting under 170cm sista terminerna.. själv är jag 163-165cm lång. har alltid kännts helt perfekt med en häst på 175cm+ :laugh: det är min idealhöjd.. haha.
stora flytande gångarter..mm..
skötsel som sadling, rykt o.s.v hade jag aldrig problem med. inte heller uppsittning från marken. läng stiglädret :devil:

damen jag köpte är "bara" 158cm, men det beror mest på att taket i stallet är lågt så 158 är högsta tillåtna höjd. annars hade det blivit nån på minst 165cm tror jag..kanske..

knapp

Man lär sig. Red en häst på 185cm under två veckor förra sommaren. Själv är jag 175cm, lång men inte fullt så lång. Det jobbigaste under den tiden var att hästen inte kunde stå still vid uppsittning. Pall var bara att glömma. Fick sätta lädret på sista hålet och klättra upp bäst jag kunde medan hästen stegade iväg.

Har inte läst hela tråden men i alla fall.

Min förra häst som jag hade var 163 cm när jga köpte honom som 4åring. När han lämnade jordelivet som 8 åring var han 165 cm. Jag är 164 cm och jag har aldrig tyckt att han kändes stor så men eftersom han krävde mycket ben för att samla sig så var han lite tungriden. Visst behövde jag pall/sten för att komma upp men jag använder det till min 153 cm också för att inte slita på sadeln och ge hästen såmycket snebelastning.

Så visst fungerar det att rida hästar soms är lika stora som en själv.

Jag är 151, hjäst är 163.
Vet inte om det är några fördelar... Han var 151 han också när jag köpte honom som femåring men han slyutade inte växa förrens han var åtta... Känns stort. Kommer inte upp utan pall, får strå på ryktlådan för att nå att borsta ordentligt till o med...

Jag är runt 160 och pålle runt 165-168 nånting, har inte mätt honom. Tycker inte det äjobbigt alls, bara att man får sträcka på sig när man borstar ;). Pall använder jag alltid även om jag kan kravla mig upp :p.

Jag är runt 160 och pålle runt 165-168 nånting, har inte mätt honom. Tycker inte det äjobbigt alls, bara att man får sträcka på sig när man borstar ;). Pall använder jag alltid även om jag kan kravla mig upp :p.

Ja, en annan har avancerat till BARSTOL för att komma upp!!:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 348
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka