Ni som rider storhäst som är lika hög som er själva.

Sv: Ni som rider storhäst som är lika hög som er själva.

*kl*

Jag är 167cm och är nog lite miljöskadad, jag har alltid hamnat på stooora hästar. Här är min förra häst, 178cm. mkh.
maxine_1802.jpg

Och hennes dotter, "bara" 173cm.
riderMagica02_5711.jpg
ridM1_5711.jpg

Innan egna hästarna hade jag på ridskolan hopphäst 170cm och dressyrhäst 182cm:eek: Var också medryttare(eller ryttare heter det kanske då jag red honom alla dagar i veckan) på en häst samtidigt på 174cm.

Använder pall för att komma upp (det behövde jag inte innan dom tre graviditeterna:angel:) Annars tycker jag det är praktiskt med stor häst, man behöver inte böja sej ner under magen då man ska knäppa täcket:idea:

Jag trivs bra med hästar kring mig egna längd.
Jag är 1,68/69..
Beror på modellen, red ett kraftigt hbl sto på 1.58,
som jag var ytterst tacksam att hon inte var en cm störrre,
Då hennes bockningar inte var av denna värld och
med ett PMS humör konstant.
Men generellt trivs jag med hästar kring 1.65-1.75 mkh.
Min pojk jag har nu är ca: 1.66 känns alldeles lagomt

Tack!

Ja jag tycker det ser bra ut o han ser ju inte stor ut..men så har jag väldigt långa ben o det var väl just det som var problemet med att jag då såg så stor ut på min förra så denna matchningen är ju mycket bättre då!
Jag är väldigt förälskad i min nya häst och tycker inte han känns stor längre..men första dagarna tyckte jag han var enorm, helst när han är i boxen!

okej, ja jag kan nog tänka mej att det blir en omställning i början.

Här rider jag en häst (fuxen) som jag tror är över 165, var lite åt det kraftigare hållet, oxå. Men han kändes inte stor, hur tkr ni det ser ut ??

http://www.youtube.com/watch?v=r4Wi1LxvSic

Syns ju inte jättebäst på filmen, men jag tycker att det såg väldigt lagom ut! : )

Personligen har jag gått lite eter filosofin att storleken inte spelar så stor roll egentligen. Jag är själv knappt 1,60m över marken. Delvis har vi ett halvblod på 1,84 som jag har ridit en hel del (han är visserligen rejält tungriden och maffig, men jag kommer iaf upp utan pall!) och sedan har jag ett sto som är ca 1,72-1,76 nånting, och henne är det inga som helst problem med överhuvudtaget, jag hoppar upp på henne barbacka lätt som en plätt! : D
Upp till det har jag min bäbisponny som är 1,39m (han är jag på gränsen till för stor för tyvärr..) och dessutom rider jag just nu till en supersöt liten b-ponny (han är klassad som "problemhäst", därför satte min tränare upp mig på honom) som ska säljas. Honom är jag givetvis för stor för men 20minuterspass tre gånger i veckan blir det iaf : )
Så storleken är inget jag hänger upp mig vid! ;D

Jag är själv 160 cm och min pojke är 158 cm. Det känns helt lagomt:D. men jag brukar rida mammas häst ibland också och den är 167-168 cm och växer fortfarande. Det känns helt lagomt det med:D.

Sätter in ett par bilder. Fuxen är min och den tigrerade är mammas:laugh::

28819_1222952114.jpg

16445_1219051567.jpg

Jag tycker inte jag ser så liten ut på mammas häst:). Det kommer troligtvis att vara mer i den storleken jag kommer att leta häst när det kommer bli dags för mig att byta senare:)

Senast ändrad:

*KL*

Jag gillar hästar som är 1.70+ dock är mina nuvarande hästar inte så stora, varmblodet är 1.65 dock väldigt kraftig, så han känns lite större, sen är araben 1.58 och han känns himlia liten att rida, och ponnyn är maxad D-ponny, men han känns nästan större än araben men det kanske beror på att han är så tjock.

Själv är jag 1.67 cirkus.

Jag tycker inte att storleken har nån större betydelse:laugh: Det är en vanesak, jag är 167cm & har en liten häst på 152cm & jag känner mig alldeles lagom på honom. Har även haft hästar på 160-165cm. Har man en mindre häst så krävs det lite mer av ens egen balans eftersom de blir mycket mer påverkade om man "vinglar" lite där uppe eftersom vikten flyttas så mycket mer iom att man är längre. Samtidigt är det en fördel då de upplevs mer känsliga... Stor fördel är även när man rider i skogen med en liten smidig häst & inte hamnar uppe i trätopparna:idea: Jag rider & tränar / tävlar dressyr med min lilla häst & det går också fint.

Ser man ute i andra delar av världen ligger många hästar på 150-160cm & då är är det stora karlar som rider & använder dem i sina arbeten mm.
Här i Sverige vill ju många ha jätte hästar, så det är väl helt en smaksak vad man känner antar jag:angel:.

Jag rider en hel del på shirehästar. Några av dem är närmre 2 dm högre än mig. Men jag ser inga nakdelar i det. Det är bara skoj att någon gång känna sig liten. :p

jag är inte liten,,, men min häst är stor! vi är 178 båda två. lite tungt att lyfta upp sadeln men annars är det inga problem med just höjden. dock är en stor häst även mer häst att rida, men det märks ju mest när man kommer upp över 170 och uppåt.

Jag är bara 159, medans min häst är 173. Jag ser inga nackdelar alls, ibland kan det vara jobbigt och han börjar tjafsa, då känner jag mig ganska liten! :p Och det händer att jag har svårt att rida ihop honom.
Min förra häst var precis lika hög som mig och efter ett tag började jag känna mig stor på henne, fast det såg bra ut.

Ibland tycker jag min kan kännas stor, för jag ibland blir det att jag rider cponny upp till 3 gånger på en dag, sen när jag ska upp på honom ser han enorm ut! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 158cm lång och red förut ett fullblod som var 170 i mankhöjd, upp kom jag inte utan pall men väl uppe var det inga problem :)

Jag och min valack är lika höga, nämligen 1.67cm.

Jag tycker att han känns ganska lagom, dock tycker jag att han kan kännas stor ibland när han busar el. liknande.

//Domino_s

Jag är 165 över havet, galant är 173 och det fungerar fint. Visst är det en del häst att rida ihop och ja, en pall är bra att ha men i slutändan är det nog andra saker som är viktigare för hur man trivs med sn häst.

Det är väl en baggis? jag har två stoora hästar, en som är 173 och en på 176. Jag är 163. Jag använder pall :) Det är tipset jag kan ge, det löser det mesta :p. Ska tillägga att 176 hästen är så lätt och fin att rida. Tror inte man kan generaliser att stora hästar = mycket att rida. Det beror p åindividen, ryttaren och hur hästen är riden genom livet liksom.

Senast ändrad:

Jag är 175 och jag har en växande 3 åring som nu är 185 i mkh. Visst är det lite kruxigt att komma upp, och visst...........vill hon inte tränsas så har jag problem. Men.........men...........:love: med lite finurlighet går det mesta!:banana:

jag är väl ca 1,73 och ska börja rida en tre åring på dryga 1,75. jag har alltid sagt att dessa hästar är alldeles för stora, men förutom att jag behöver stege för att komma upp och behöver stå på tå och sträcka mig när man ska borsta ryggen så går det bra. Men hoppa upp utan pall, det går nog inte för osmidiga jag.

Jag är 158. Just nu har jag D-ponny men jag har tidigare ridit hästar på uppåt 175 cm. Jag tycker inte att storleken är så viktig när det kommer till ridningen, det viktigaste är hur hästen är. Jag skulle aldrig köpa en häst på 155 som är riden på styrka och är okänslig med en exteriör som gör det svårt för den. Därimot har jag ridit hästar på 170+ som är känsliga och välridna och lilla jag kan känna mig hemma på.

Värre tycker jag det är i hanteringen. Kanske är en vanesak, men det känns lite obekvämt att stå på tå när man ska rykta ryggen, eller behöva hämta pall när man ska tränsa och kompisens häst kör upp mulen i taket...

Nu när jag ska köpa häst kommer jag leta efter något mellan 158-170. Helst närmre 160-165, men just eftersom jag ridit så många trevliga större hästar kan jag tänka mig att prova, men då är det som sagt extra viktigt att de är väluppfostrade och välridna.

svarar alla: Hmm är kanske inte så högt, nu när jag sett att många andra i min storlek rider 170+ hästar :p Men beror ju självklart på om hästen är grövre eller ädlare, och det är ju mer ädlare hästar vi kollar på. Ska kanske kolla på nått polskt halvblod i veckan, som är ganska smäcker iaf på bilderna. :) Så det blir nog bra. Är nog alltid för att man tyckt att de varit så stora, men tror de flesta stora hästarna är lite lättare nu än vad de äldre halvbloden är som jag innan ridit på ridskolan. De har alltid kännts så långa, och varit svåra att samla ihop tkr jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 348
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka