Som sagt. Många ridklubbar som ligger nära stan/i stan låg ju typ på landet när de byggdes och att ändra förutsättningarna görs verkligen inte i en handvändning.Men samtidigt går det för mig inte att sticka under stolen med att man borde kunna sätta även de enskilda aspekterna av hästhållningen under lupp och känna att det man ser håller måttet. Hur förståeliga yttre omständigheter än är, är det ju inte hästarnas fel att en ridklubb saknar pengar för ombyggnation, eller att det är för tätbebyggt för rejäla hagar annat än grusade frimärken, eller vad det nu kan vara. Rätt förutsättningar borde ju komma först, sen häst...vilket ju är mitt dilemma också, på ett sätt
Min gamla klubb har försökt flytta i 30 år typ - men det är inte så lätt att få med sig kommunen i båten. Flera gånger har det nästan klubbats för att sen överklagas. NU ska man få en ny anläggning men det är inte direkt friktionsfritt eller enkelt.
Hästarnas väl och ve är naturligtvis oerhört viktigt, men jag ser även otroligt stora fördelar med att klubbar ligger nära stan så barn har chans att lära sig rida och umgås med hästar.