Ni som rider storhäst som är lika hög som er själva.

Tuvisen

Trådstartare
Hej! Håller på och letar häst, hade tidigare ett varmblod på ca 156 cm och han kändes inte liten. Men har nu när vi provridit provat hästar av lättare modell som varit mer 165, någon har säkert varit lite över. Jag är själv typ 164, men 165 hästarna har inte känts för stora att rida, är mer när man ska upp på dom :p och har tänkt hur gör ni som är lite mindre med stora hästar med skötsel och så, blir ju svårt att se över ryggen mm.
Undrar för ska ev. och provrida några hästar som är runt 165, provred innan en häst på 152, som vi var på väg att köpa men gick inte igenom besiktningen, den var ju lite mer lätthanterlig höjd men kändes nästan för liten att rida...
Så hur gör ni ? ser ni det som en nackdel med en lite "större" häst ?

Sv: Ni som rider storhäst som är lika hög som er själva.

Är själv 162 och hästen är 164 men det känns inte som något problem. Man når ju ändå upp för att borsta på ryggen t.ex. Vad gäller uppsittning borde man alltid ha pall :angel:
Pallen är även bra om man någon gång skulle behöva komma upp lite. Men jag ser inga som helst problem med att hästen är större, tycker snarare att hon är liten faktiskt.

Jag är 161 och har en häst på 165, inga problem.. :)
Dessutom hållar han på att växa och lär bli något större ;)

Hehe, neä som sagt ridningen ha ju aldrig varit något problem, och pall brukar jag använda annars oxå. Men eftersom ingen av de 165 hästarna vi kollat på var intressanta så hanterade man dom inte, kmr bara ihåg från ridskolan att det var svårt att få upp sadeln på vissa hästar, men vet inte hur stora de var, sen var nog jag lite kortare då... ;) Ja så länge de inte känns för stora att rida, och såklart ska det ju kännas bra från marken. :)

Mina tidigare medryttarhästar var 140 respektive 150 - 155 cm över havet. Jag har alltid tyckt att 150 varit lagom eftersom jag själv är strax under 160. Därför har jag alltid tyckt att någon större häst ska jag inte ta mig an men så... en dag... provred några hästar eftersom jag sökte ny medryttarhäst o nu sitter jag 171 cm ovanför jord. Jag som aldrig skulle göra det. Jag tycker det går bra att borsta på ryggen men använder pall för att fixa till sadeln i rätt läge (western så det är lite tungt från min höjd) samt för att sitta upp.. fast som någon annan skrev så tycker jag oxå att man alltid ska använda pall o det gjorde jag även på den förra mindre medryttarhästen. Det gäller o böja på knäna när man hoppar av bara... Känns inte stor när jag sitter på honom men däremot när jag går brevid så märks det att man har mer häst i grimskaftet o att huvudet är lite utom räckhåll ibland. Men jag tycker inte att det är något problem. Han dyker självmant ner i både grimma o träns samt sänker huvudet när han blir borstad i ansiktet. Jag tror det är ganska viktigt i uppfostran att lära dem sänka huvudet när man har häst modell större. Jag önskar dig lycka till i hästletandet!

hej!
har en häst i stallet som ja rider ibland. han är gammal tävningshäst på 175+:eek: och jag e bara 156:cool:(15 år). de lite problem med borstningen på rumpan men med en pall går det bra. bara det att ja flyger upp en halvmeter ovanför sadlen i traven:o

Hehe, jo det är ju det med ansiktet oxå, släppte ut hästarna i stallet idag och finns en häst där som är runt 175 och grov, och han ville inte få på sej grimman först :grin: Finns inte så mkt att göra men till slut gav han sej, men nu när jag tänker efter tror jag inte hästarna i stallet som är runt 165 är så stora att hantera... Men är så dålig på att se hur stora de är ...

hehe, okej jag tkr gränsen går runt 165 :p fast jag är längre än dej, men får fundera och prova om det är någon av de stora som vi gillar :)

Min nya häst är 167 och jag är väl 167-169, olika varje gång jag mäter mig :p Han känns stor för jag har aldrig haft en så stor häst innan, har hållt mig på max 153 kanske. Satte gräns på absolut max 165 när jag letade häst men den här verkade så bra så jag var tvungen att provrida ;)
Det har gått 3 veckor och jag vänjer mig fortfarande vid hans höjd. Nu har jag dock oftare börjat tänka att han inte är så stor. Borsta och liknande är inget problem alls. Dock är han väldigt högrest så om han blåser upp sig med huvudet högt - då är han JÄTTESTOR :D Det känns helt enkelt väldigt ovant.

Jag väntar på sadel så ridningen kan jag inte kommentera, men på provridningen reagerade jag på att han kändes helt perfekt. Tyckte inte alls han var stor att rida fast han har ett relativt stort steg. Galoppen är ju väldigt vägvinnande men hade nog känts ännu mer om han hade haft mer luftiga gångarter.

känns bra att höra att det funkar för många :) för är ju svårt att hinna känna så mkt när man provrider, sen blir man ju alltid lite osäker när man kommer hem och man har "glömt" bort lite :o iaf är jag så :p Kanske börjar bli senil redan :grin:

Jag är 176 cm och min häst 174...så jag är iofs 2 cm längre. Han känns helt perfekt i storlek till mig! Visst kan han kännas stor ibland när man hanterar honom men inga problem egentligen. Min förra var 165 cm och henne kände jag mig stor på när jag red dressyr för skänkeln hamnade nedanför så det var svårt att rida rätt. Så är det inte på min nya vilket är så himla skönt!
Försöker alltid sitta upp från pall för hästens rygg o sen är jag ändå stel som ett kylskåp så bara krångligt pallra mig upp på annat sätt...haha!

Här är en bild på oss när jag sitter på:

23544700.jpg

Och en när jag står brevid:

22859634.jpg

oj, ja du såg ju bra ut på han :), skulle nog inte gissat han var så stor annars.

Jag är 1.58, herrn är 1.62, helt perfekt. Sitter alltid upp med pall, även på ponny, och pall kan man använda om man vill vid borstning med, behöver dock inte det annat än om jag ska rycka manen i nacken eller så, får så ont i armarna annars om jag ska stå uppsträckt.

:D Jag är 166 i "manken":rofl:och har ett underbart halvblod på ca 178 i manken och det funkar alldeles utmärkt:love:Visst, en pall behövs när jag ska upp på honom och eftersom min käre make är av den händige varianten så har han byggt en jättefin pall åt mig:love:dessutom får jag ofta hjälp med sadling av antingen min man eller mina töser(som faktiskt växt om sin ömma moder:eek:med X antal cm:o) De gånger jag lånar nån av tösernas varmblod som ligger i ca 160-162 cm så känns det som om jag sitter på en liten ponny:o

Dock har jag bestämt mig för att eventuellt nästa häst för mig ska vara nånstans mellan 160-165 för jag är stel, klumpig och sliten, ofta ont i kroppen pga av fibromyalgi så en mindre påller kan bli skönt om massor, massor (hoppas jag) med år när inte mitt "vindhuvud":love:längre finns för att förgylla mitt liv och vardag

Det är skillnad på hästar. Endel är lättridna och då kan ju en på 165 kännas mindre än en på 155, samma sak om de är lätta eller tunga i typen. Själv är jag 158 så jag vet vad det innebär att känna sig som en myra. Själva höjden vänjer man sig vid.
Jag hade tex en hbl-valack som bara var 158 cm men han var så j-la tungriden att vissa av skolans hästar som var 165 kändes som ponnyer i jämförelse.
Uppsittning har jag nästan alltid gjort från pall. Det sparar så mkt på hästens rygg så att jag tycker det är värt det, det ser iofs inte så elegant ut men ja... det gör det inte att kravla heller ;) Annars tycker jag man lärde sig uppsittningen också. Nu har jag inte ridit på några år men jag minns då att jag utan problem tog mig upp på stora hästar. Dock efter att jag slutat blev det svårare de få ggr jag skulle rida. Då fick jag ta pall eller uppslängare ^^ Det där har väl med muskler och smidighet att göra, och sådant tappar man ju efter ett tag då man varit från hästryggen.

Bjussar på bilder jag också :)

Från provridningen:
1-1.jpg

Och på marken:
7.jpg

9-1.jpg

Jag är själv 161 cm lång och minsta hästen i stallet (förutom shettisen) är ca 164 cm och hon är för närvarande inte ridbar men hon känns liten att hantera. Nästa häst är 167 cm och känns mycket större att hantera han har dessutom lång hals och mycket bog och väldigt lång kropp och är därmed mycket häst att rida men samtidigt lyhörd för hjälperna och väldigt smidig om man lyckas sitt med i gången ordentligt. Sista hästen är en 5 år gammal shire hingst som ännu inte är inriden. Han är strax under 180 cm och egentligen inte särskilt stor att hantera men det märks ju naturligtvis att det är en ganska rejäl häst. Skulle han däremot blåsa upp sig av någon anledning, andra hästar t.ex., så blir han STOOOR. Senast jag satt på honom så var det inte så stor skillnad på honom och stora fullblodet men han ju växt lite sen dess så vi får väl se vad jag tycker om ett par månader.

Min häst är ca 167 i mankhöjd och jag är inte långt efter ;)
För mig känns han helt perfekt, jag når upp på ryggen utan pall och sadlingen är det inge problem med heller. Hoppar även upp med eller utan pall, beroende på om den är "tillgänglig"
Att jag köpte honom var för att han var favoriten på ridskolan, så höjden var inget som jag gick på.

Jag vet, jag sitter som en kratta utan sadel :P
23951625.jpg

(ursäktar den suddiga bilden, men kameran ville inte sammarbeta)

Är 1.70, ridit/fixat 180++ hingst...
Du fixar det nog:)

Jag är ca 160 cm och när jag hade mitt grova halvblod på 165 cm under 10 år använde jag pall vid uppsittning.

Min nuvarande häst är 154 cm och det känns lätthanterligare på många vis, inte minst för att han överhuvudtaget är lättare i typen. Känns mer proportionerligt. Fast pallen används även nu, en gammal god vana!

23804616.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 348
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka