Ni som rider runt på öltunnor...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolaLind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 5 175
Sv: Ni som rider runt på öltunnor...

Sweet skrev:
Barbacka är vad jag vet inte alls skadligt för hästens rygg... Och en ordentlig ridgjord som inte klämmer på ryggraden borde ju inte vara skadlig den heller. Men förståss inte det idealiska att rida i men skadlig tror jag inte.
Ridgjord MED stigbyglar som används för lättridning är INTE bra för ryggen.

Jo, en ridgjord med stigbyglar ger punkttryck och är inte alls trevligt för hästens rygg, något som kan ge skador.
Att rida barbacka har jag aldrig sagt något om.

ska prata med min granne, hon har en dressyrsadel på sin islänning. Han är klotrund och med knapp manke överhuvudtaget. tror bomvidden är 36, undrar om det inte är en Prestige, som nån annan nämnt? jättebekväm och bra är den iaf! :love:

Som någon tidigare nämde, så kan Prestige passa bra på en del.

Gamla Frank Baines-sadlar går att hitta begagnade i riktigt breda varianter, jag har en på drygt 115 grader som passar min ultrabreda lipizzaner utmärkt!

Nu har jag tagit hem en Wintec Cair Dressyr, jag ska operera bort järnet helt så får vi se hur det blir..

Återkommer med fotoresultat...*Hoppas*

Det funkade! Sadeln ligger faktiskt hyfsat och när jag ridit i den ett antal ggr ska det nog bli hur bra som helst :)

Så nu rider jag faktiskt järnlöst... :D

Bilder.

cactuspower skrev:
Jag tror att det finns ganska vida Lewasadlar att få tag på. Dock så tillverkas ju tyvärr inte dessa sadlar längre utan i så fall är det ju begnat som gäller och de man ser på annons är oftast allroundsadlarna eller allr. mot hopp alt. hopp. Men det Har hänt att jag sett nån beg. Lewa mot dressyr eller dressyr också. Jag har dock ingen koll på exakt hur vida dessa är tyvärr. Men jag vet att många lewa har legat på många olika sorters breda hästar.

Vi använder en lewa sadel till en bred häst med rak rygg! Ligger aldeles perfekt på henne.

Går sadlen inte sönder om man inte har ett koppjärn i den?
Har ju en Bates Caprilli (som wintec fast lädermodellen), kanske man vågar prova på den. Det vita koppjärnet är försmalt till min pålla.
Vacker häst du har :love:
M vH M

Använder en Prestige Hippo Dressage bomvidd 36 på min NF av den mer robusta typen. När jag lämnade in den för omstoppning hos sadelmakaren sa han: hmmm det här var en riktig bred en, vad har du för häst?
//marti

Jag tycker sadeln ser ut att vara lite lång? Har du kollat så den inte slutar bakom det sista revbenet? Det ser ju annars ut som att du hade fått plats i en storlek mindre.

Min breda sköthäst har en Cavaletti, de finns upp till 40 i bomvidd (hopp, dressyr, clear round, western)

Tjena!

Inget bra......... att köra järnlöst alltså.
Bommen pallar inte det på sikt, framvalvet kommer att gå åt h-e.
Däremot kan jag rekommendera Wintec Wide, som ligger som en keps på min smällfeta brukstunna, med det mellanvida järnet i sig.

Till Wintec Wide finns 3 koppjärn, och alla 3 följer med vid köp.

Jag är supernöjd.
Och priset, ca 7000 är inget att käfta om heller...... :)

Hug your horses!
/Mike :devil:

har en Hector bladsadel och en Knights bomfria. Funkar perfekt på "mankbefriade" hästar.

catarina

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 512
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18