Ni som rider kallblod å grova hästar

Sv: Ni som rider kallblod å grova hästar

Den hästen hade jag inte ridit öh...utan som flera andra här sagt, backa ett steg eller två...jobba från marken och lär hästen respektera dig och lyssna på dig. Träna ordentligt på ett röstkommando tex ptroo, sakta, stanna etc. Kan hästen det från marken bör det även fungera uppsuttet.

I ditt fall så låter som att hästen inte respekterar dig alls. För det kan man gå kurser med/utan hästen läsa böcker om det. Tänk på att hästen är många gånger större än dig och att du inte kan vinna över den med annat än respekt, att slita och dra i hästen skapar bara fysika problem för både dig och hästen.

Så sök upp en kurs och lär er respektera varandra.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan även fråga andra om råd som vart med om samma sak.

lycka till !

Försök att rida i ett ridhus ett tag, kör upp honom rakt mot väggen om han gör något. Undvik att rida mitt ute i skogen, på sträckor där han får chansen att springa hur mycket han vill. Rid i ridhus ett tag, så att han vänjer sej att han inte får sticka iväg.

Ett annat sätt är att ARBETA ! arbeta hårt med honom, så att han blir för trött för att sticka iväg, eller går såpass bra att han inte kan.

Ja vet hur det känns att inte kunna kontrollera sin häst, när den bara springer iväg, men kämpa på så kommer hästen till sist att lyssna på dej. :cool: ;) :rofl:

Jag rider ett shiresto som har haft en period då hon mer eller mindre alltid stack med mig... inte kul. Det som fungerade på henne var framför allt att prata med henne (näää nu menar jag inte att vi satt ned i stallet och pratade igenom situtionen utan att prata med henne medans hon sprang alltså) hon verkade lugna sig av min röst och av att jag (så gott jag kunde) behöll lugnet. Jag antar att det fick samma effekt på henne som andra skrivit om vad gällde att driva på - hon började lyssna på mig igen. Sedan gick det oftast att få stopp på henne rätt snart. Nu måste jag i och för sig framhålla att hon inte föll i sken utan bara "testade" eller "stack" lite lagom - full sula framåt men hon slutade aldrig att vara uppmärksam på vad jag skulle hitta på för att hejda henne.

Jag pratar för övrigt alltid mycket med henne, när jag ryktar pratar jag, när jag rider pratar jag och så står jag alltid och pratar med henne i hagen... (billigare än psykolog att umgås med hästen...) så hon har vant sig vid min röst och jag tror att hon gillar mitt snackande. Tja, jag vet förstås inte om det är någon hjälp för dig men kanske värt ett försök?

Tinkerbell skrev:
... Vad gör ni när pållen i fråga bara drar iväg med er? å ni har svårt å stoppa upp bjässen ni sitter på? när h*n inte riktigt känner hur mycket man än drar!

å är det nån här som hoppar eller liknande med ett kallblod? :love:

Vadå? Jag tycker inte att man ska rida om man inte har kontroll över hästen. Jag rider en kallblodstravare, själv är jag inte stor, men har ändå kontroll över honom. Skulle aldrig acceptera att hästen drog iväg med mig, hästen ska lyssna på mig!

Charmtrollet skrev:
Vadå? Jag tycker inte att man ska rida om man inte har kontroll över hästen. Jag rider en kallblodstravare, själv är jag inte stor, men har ändå kontroll över honom. Skulle aldrig acceptera att hästen drog iväg med mig, hästen ska lyssna på mig!

Jo fast det var ju just det som var Tinkerbells bekymmer - vad skall man göra om h*n sticker? Du kan ju aldrig någonsin garantera att hästen inte sticker (även om man kan ha bättre eller sämre odds så är ju hästar djur och något kan hända). Sedan håller jag i princip med om att man skall tänka sig för noga innan man rider iväg men hur tusan skall man lära sig att få kontroll om man inte rider??? Alla har inte tillgång till ridhus heller så att rida i sådant kan inte alltid lösa problemet.

Tycker att det är vädligt många som verkar tro att kallblod och grova hästar är svårare å få stopp på än nättare små? Har ridit många hästar som är jättenätta, men sååå jävla stumma i bettet att man inte ahr en chans på dom heller om dom drar?

Rider nu en ardenner som är alldeles stum på grund av hans inkörning, men har ridit andra ardennrar och kallblod som är finare än finast i bettet som lyssnar på minsta lilla kramning i tygeln.

Vilken häst jag än rider på, å den drar och man har svårt att få stopp på den, försöker jag svänga om det är möjligt. In brevid stigen/vägen man rider på. Är man på en ridbana eller liknande gör jag volter tills den måste bryta av.

Jag red en tinker ett tag som skenade med sina förra medryttare lite från och till. De blev riktigt rädda för honom. Dock har han aldirg aldrig skenat för mig.. visst, han har dragit iväg lite i galloppen men när jag vill sakta ner så saktar han ner.

Är hon osäker din kompis? Är man minsta osäker eller otydlig så ser hästen sin chans (:

*knapplån*

Kan förstå ursprungsfrågan. En riktigt stark och grov häst kan upplevas som ett orubbligt berg när den drar iväg med en. Provred en ardenner som varit mkt riden förut, men inte riden sista två månaderna. Hade bara gått på bete. Med gott självförtroende klev jag upp i sadeln, men det var en mardrömsritt utan dess like!!! Det var helt fruktansvärt, och fullständigt fruktlöst det jag försökte göra från ryggen - dvs få hästen att stanna så jag kunde kliva av igen. Området där jag red var så stenigt och oländigt att jag omöjligt kunde slänga mig av... Och jag ville ju inte riskera att bli trampad av denna koloss! Jag fick ropa på hjälp så att någon tog tag i honom när han gjorde nästa lilla stopp, så jag fick en chans att ta mig av innan han drog iväg igen.

Mitt råd är att bjuder "riddjuret" på dylika upplevelser så ta dig av fortare än kvickt och jobba på all form av dressyr UTOM från ryggen - OM det är din egna. Behöver jag säga att VI INTE köpte denna hästen. Gulp!

Ska bara säga först: Rider inte kallblod nu, men har gjort i ca fem-sex år tidigare...

Det är inte så svårt, är dom någorlunda välridna är det inga som helst problem att få stopp på dom om dom får för sig att busa lite ;) tycker nästan att det är svårare när min nuvarande häst drar i väg (vbl.) även fast han är utbildad också...

Har hoppat en hel del med bruksnordisen jag hade förut (jätteskoj) :) Inga problem med det, även fast alla sa att det inte skulle gå bara för att hon var för stor. Det gäller bara att se upp med benen eftersom dom egentligen inte är byggda för hoppning, men så länge dom tycker att det är kul och inte tar skada av det så tycker jag att man kan hoppa lite :p

Fick en travare som sällskapshäst för några år sedan. Hon gick att rida, men hade gått på banan. Vi fick veta att hon "var hård i munnen"...
Provade olika bett då vi märkte att hon hade en känslig mun och därför bet ihop. Slutligen så köpte jag ett hackamore så hon skulle slippa något i munnen. Hon älskade det. Man behöver knappt ta i henne och nu bär hon sig själv. Har fått riktigt snygg nacle och lyssnar mycket på sits och skänkel..Hon tyckte det var konstigt i början men lärde sig att balansera sig själv.

Hm, har ju inget att göra med hästens storlek. Även en shettis kan vara förjäkligt stark;) Jag brukar rida en häst, som också hemskt gärna drar iväg. Men jag har lärt mig att lära hästen att först reagera på typ halvhalter med sitsen osv, altså att försöka avleda hästen att inte streta mot tygeln utan att lyssna på något annat istället. Och lyssnar hon inte då, då blir det tyglarna, och då har man också fått en häst som är lite känsligare i munnen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur