Ni som rider kallblod å grova hästar

Sv: Ni som rider kallblod å grova hästar

Jag hade precis samma problem som du. Jag rider en nordsvensk och i början av karriären var han en riktig buse. Varje gång jag red honom fick jag smaka på hans prövningar.

Men faktorerena som kan påverka hästen är många och man måste ta reda på vad det är. Just i mitt fall var det enbart att hästen var fjantig och testade till max.
Jag kämpade länge och mycket. Jag pratade med en erfaren hästmänniska om hur jag skulle handla för när man sitter där på hästen får man inte vara osäker och därför måste man veta exakt vad man ska göra och hur man ska göra det.

Hon provred hästen och hon konstaterade att jag inte gjort något fel utan det var bara att fortsätta att kämpa.
Men min häst gjorde mer än bara stack. När det kom lagom branta backar skenade han iväg, fick för sig att hoppa rätt in iskogen helt oberoende om det var ett stenrös eller blötmark. Under tiden vansinnesskenet fortlöpte bockade han och sparkade bakut.
Helt omöjlig att stanna. Jag drog och slet i tyglarna förgäves. När som helst annars var han en genomgo häst och väluppfostrad ;)

För att få ett slut på vårt problem så satte jag graman på honom och det gjorde susen. Han försökte att fjanta men då fick jag stopp på honom direkt och efter ett par gånger slutade han. Nu behöver jag ingen graman.
Men man måste tänka på hur man rider med graman så att det inte blir så att hästen får en stark nacke istället.......
Så fort jag fick stopp på hästen gav jag efter med tyglarna. Graman tyglarna använde jag inte ofta utan de fanns där som en nödbroms.

Jag rådgjorde med min ridlärare eftersom jag inte var van vi att rida med graman.

Lycka till!!

Träna mer dressyr......
Har min pålle stått i några dagar och jag ska rida ut så rider jag på pessoabett, han kan bli jävligt stark.... men jag känner att jag har något att "ta i" när jag har det bettet om han drar iväg. Är vi flera som rider, så funkar det bättre för mig att rida först.

Har oxå ett kallblod... Å jag hoppar med honom! ;) Han är väldigt stark å väldigt pigg mina tips är att rida ofta gärna varje dag! Det måste jag göra på min annars blir han för pigg... Annars, jobba mycket med sätet, se till att du sitter ner ordentlig när du tex ska sakta ner å sitt aldrig å seg dra utan mycket halvhalter... Sen så är det stooor skillnad på att rida ett fullblod/halvblod och en nordsvensk/ardenner. Kallblod är kraftigare å ofta mycket mycket starkare... Sen kan du ju testa pessoa som någon skrev här... Gillar inte det bettet så mycket, det drar in nacken på hästen för mycket men det kanske är värt att testa?

Tyvärr inte lika intressant för många...eftersom det handlar om självransakan.

Senast ändrad av en moderator:

Och det är väldigt synd, för det är helt otroligt vilken effekt man får i ALLT när man lärt sig att vara neutral.

Just nu är jag rätt inaktiv på hästbiten, har en sköthäst jag skämmer bort några dagar i veckan, och det svåraste är inte att få igång fokus och energi - det svåraste är att bara VARA. Lustigt, egentligen.

låt han springa med dej.o sen när han vill sluta så mana på han så han blir riktigt slut.då tycker han nog inte att det är så roligt efter ett tag.."om du vågar så klart"
annars så får du börja på marken med lite NH träning.om vem det är som bestämmer..

hehe min är exkat likadan!
Också en nordis. Jag har gjort en paus i ridningen och jobbat
honom från marken ett tag och det börjar ge resultat nu. :)

Det enda tips jag kan ge dig är att, som en del andra skrivit,
börja jobba ifrån marken, när det sedan fungerar på marken så
börja med att träna mycket halter, halvhalter, tempoväxlingar osv
uppsutten. Är hästen ifråga inte kollad av veterinär så börja med
att göra det för att försäkra er om att h*n inte har ont någonstans.
Kolla även så att sadeln verkligen passar.
Bered dig på att det är kommer innebära MKT jobb för både dig och
ägaren.
Förövrigt så hoppar jag med alla hästarna,
även dom som är aktiva inom travet, och allihopa tycker att det är kanonskoj.

Hur fungerar den dagliga hanteringen? Jag tycker mig märka att många som har problem med ridningen redan har det hanteringsmässigt i den dagliga skötseln. En välhanterad och lydig häst på marken brukar inte förvandlas till flåbuse under ryttare, utan då brister det redan långt tidigare.

Min första häst var en kallblodstravare som skulle slaktas som fyraåring eftersom hon var "knäpp i huvudet". :angel: Jag visste att det inte var något fel på hennes mentala förmågor utan att allt var felhantering. Från att inte ens kunna lyfta på hovarna när de skulle kratsas så kunde jag rida henne barbacka i bara grimman över fälten redan efter ett par månader. Konsekvent hantering, tålamod och ingen brådska att forcera utan ta en sak i taget gör underverk med de flesta. Det finns ett talesätt som passar väldigt bra här, man ska inte springa innan man kan gå. :D Se till att hanteringen på marken fungerar först och vänta med allt vad galopper heter tills ni känner att det fungerar både hanteringsmässigt och i skritt och trav. :idea:

En av de känsligaste hästar jag ridit någon gång är ett kallblod. Tyvärr kunde även denna underbara häst få för bråttom i galoppen, men det är en träningssak!

Vi får inte glömma att det inte är leksakshästar som vi har att gör med. Om ett stort kallblod vet att han är större än den som sitter på kan det bli stora problem.
Som ryttare är det du som bestämmer vad hästen ska göra och när det ska göras.
Träna från grunden....för all del men är det bara fjant så är det bara att visa vad skåpet ska stå.

Här kommer ett enklare sagt än gjort svar, men jag lärde mig unghäst att göra allt med röstkommandon. Han vägde ca 600 kg när han var tre, och man satt som i spagat när man red honom, (frieser)just för att han var så bred. Alltså både fram, öka, minska, galopp, och HOA = stopp. OCH naturligtvis väldigt mycket sätesinverkan. Då behövde man som allra allvarligast bli hes.. Och jag hade aldrig träningsvärk i armarna efter en ridtur på honom, som jag däremot får när jag rider ut min äldre charmante dressyrherre... Som de "lärda" strömsholmslärarna utbildat enligt den gamla klassiska sportdressyren. Ben, hand, och spö. Han har dock blivit MKT bättre men det är svårare ju äldre de är.

Det är helt sjukt att man inte får prata med sin häst under en dressyrtävling btw. Någonting som man annars gör varje dag hela tiden. Och efter att jag fick till honom så otroligt trevlig, så skiter jag faktiskt fullständigt i att göra som reglementet säger. Det är urkul att kunna rida sin häst på detta sätt. Mest bara med röst och säte. Hästen kan gå i form och med energi ändå. Detta var en hingst.

Om du vill ha tips på hur jag gjorde så är det bara att skriva en rad till mig.

MVH Helena

Jo, en sak jag glömde, är att det kan ju vara riktigt svårt med just f.d travare som har blivit tränade sen småungar att springa, springa och springa, och att dessutom öka farten om trycket i munnen ökar. Då får man börja om helt från början. Och det börjar från marken. Inte ryggen..

Hoppas att jag inte låter som en besserwisser nu, det är inte min mening, men jag har haft väldigt många olika hästar i mitt stall, både egna och inhyrda och den fantastiska framgången med min frieserhingst grundade sig nog väldigt mycket på att man hållit på i så många år, funderat och ifrågasatt och gett sig fan på att det inte ska behöva vara så. Och jag fick ett bevis på det också. Men han var också mycket intelligent och känslig för röst.

För dig som ryttare ställer det OERHÖRT höga krav på dig att du konstant försöker att alltid befinna dig i balans så att du inte stör hästen eller ger felaktiga signaler med kroppen. Om du vill lära honom innebörden av ordet stopp så bör du visa honom/henne det från marken med hela ditt kroppsspråk, och glöm inte ! Massor av beröm !! Hur små framstegen än är.

Detta är det enda sättet vi kan bemästra de här riktigt stora krutiga kraftpaketetn . Med mental kontakt. Men det är inte lätt.

MVH "besserwisser" Helena. ;)

rider en haflinger, vet inte om det riktigt räknas till kallbloden(?!)

Tycker för det första att din fråga in har så mycket med kallblod att göra, men att hästen är ouppfostrad och olydig. En ponny, ett halvblod, ett varmblod eller ett kallblod eller vad hästen nu än är kan alla vara olydiga och inte göra som ryttaren säger, det har inget med ras eller "blod" att göra.

jag tävlar hoppning med min haflinger.

Det första jag skulle göra är att se till att hästen vet vad tygeltagen betyder. Rid inte ut med den förräns du vet att Han vet vad dina tygeltag betyder!

Nu kommer jag och lägger mig i lite... Hoppas att folk inte tar alltför illa upp.

Hästar testar inte!
De gör saker av olika anledningar.
De tänker inte: " Om jag flyger i luften ett par gånger i rad så får vi se hur länge h*n sitter kvar i sadeln".
En häst som sticker/rusar iväg gör det av en anledning. Det bästa man kan göra åt det är att ändra på det beteende man själv har som utlöser reaktionen hos hästen. Annars kan man ju få hästen att förlåta det mesta av sitt eget dåliga beteende med lite tid, oftast tar det längret tid och resultatet blir inte lika bra och ovanan kommer lättare tillbaka.

Om man sätter sig på en häst som bara springer iväg och börjar dra allt man kan i tyglarna så blir man ju inte precis deras bästa kompis som är trygg att stanna kvar hos.
Ju mer du drar, desto mer springer hästen, desto mer drar du och så vidare...
Gör det i stället jobbigt för hästen att göra fel, dvs. springa fort i det här fallet. Ta in hästen på en volt och försök stanna med hjälp av sitsen och röst. Styr alltså bara med tygeln. Låt hästen springa på volt. Gör volten mindre om den inte saktar av. Så fort hästen inte springer fort längre, låt den gå på rakt spår.

Hoppas att det inte går så här långt utan att hästen får möjlighet attt förstå vad den ska göra innan och att den får en uppgift den har en chans att klara av.

/Fridolin

Nibla skrev:
Vi får inte glömma att det inte är leksakshästar som vi har att gör med. Om ett stort kallblod vet att han är större än den som sitter på kan det bli stora problem.
Som ryttare är det du som bestämmer vad hästen ska göra och när det ska göras.
Träna från grunden....för all del men är det bara fjant så är det bara att visa vad skåpet ska stå.

Tro inte att hästen inte vet att den är större. Det vet dom. Det enda rätta är att få hästen att veta att det är du som är dennes ledare. Den han kan komma till när han känner sig otrygg och den han kommer att göra allt för utan att känna sig tvingad.
Det är där de flesta har sina "hästproblem". I sig själva.

En häst på 600 kilo går inte över en shetlandsponny ute i hagen bara för att han är större.... Det kan lika gärna vara den lilla ponnyn som styr. Tänk över det...

Vart ska skåpet stå?

krizzte skrev:
låt han springa med dej.o sen när han vill sluta så mana på han så han blir riktigt slut.då tycker han nog inte att det är så roligt efter ett tag.."om du vågar så klart"
annars så får du börja på marken med lite NH träning.om vem det är som bestämmer..

Ja, det går säkert alldeles utmärkt om man inte är äldre än 15 år (alla som är 15 år eller yngre behöver INTE ta illa upp!) och fortfarande tror att man är odödlig. Been there, done that!

En häst som vet vilken som är hans ledare och som har förutsättningar att klara att galoppera (dvs, förstår drivande och förhållande hjälper samt är i sådant skick kroppsmässigt inklusive muskler) kommer varken att rusa runt som en vettvilling eller försöka streta emot handen under förutsättning att ryttaren (läs ledaren) visar vägen på ett sunt och förnuftigt sätt.

Man kan inte be ett barn i ettan att rabbla multiplikationstabeller innan de har lärt sig räkna från 1 till 10. Vilket vissa verkar tro...

Mia_R skrev:
Hur fungerar den dagliga hanteringen? Jag tycker mig märka att många som har problem med ridningen redan har det hanteringsmässigt i den dagliga skötseln. En välhanterad och lydig häst på marken brukar inte förvandlas till flåbuse under ryttare, utan då brister det redan långt tidigare.

Min första häst var en kallblodstravare som skulle slaktas som fyraåring eftersom hon var "knäpp i huvudet". :angel: Jag visste att det inte var något fel på hennes mentala förmågor utan att allt var felhantering. Från att inte ens kunna lyfta på hovarna när de skulle kratsas så kunde jag rida henne barbacka i bara grimman över fälten redan efter ett par månader. Konsekvent hantering, tålamod och ingen brådska att forcera utan ta en sak i taget gör underverk med de flesta. Det finns ett talesätt som passar väldigt bra här, man ska inte springa innan man kan gå. :D Se till att hanteringen på marken fungerar först och vänta med allt vad galopper heter tills ni känner att det fungerar både hanteringsmässigt och i skritt och trav. :idea:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Tack!
Håller med fullständigt!!!

/F

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur