Ni som rider kallblod å grova hästar

Sv: Ni som rider kallblod å grova hästar

Tinkerbell skrev:
... Vad gör ni när pållen i fråga bara drar iväg med er? å ni har svårt å stoppa upp bjässen ni sitter på? när h*n inte riktigt känner hur mycket man än drar!

å är det nån här som hoppar eller liknande med ett kallblod? :love:

Haha, måste bara få berätta om en rolig händelse jag kom att tänka på nu! :rofl:

Var med min kompis och hennes familj och provred en enormt fet, egensinnig nsv brukshäst för några år sedan. Vi åkte dit i tron om att vi skulle prova en kallblodstravare men så var tydligen inte fallet...
Ägaren sa att stoet var lugn och snäll, men när vi frågade om hans ridkunniga barnbarn kunde visa upp hästen under ryttare blev det tvärstopp. 'Neeej, hon kan inte så mycket än..', blev svaret. Jahapp, så då provade vi väl själva då.
Min kompis och hennes lillsyster provade, inga problem så långt. Så vart det min tur, nåväl, jag red iväg en sväng och på tillbakavägen tog hon galopp - åhej och hå, då brast det! Skenade rakt mot folkmassan (som skingrades när vi kom i full karriär), igenom den och sedan efter några meter fick jag stopp. Puh, jag var rätt skakis när jag satt av. Det är en upplevelse jag inte vill återuppleva! :D
Detta var ju ingenting som hade med att göra vilken sorts häst det var, utan det kunde ha varit vilken sorts häst som helst.

Man jag förstår att meningen med din fråga ligger väl i hur man skulle göra OM en så pass stor häst skulle sticka. Då får man göra som tidigare skribenter redan talat om. Ta reda på vart problemet i hanteringer ligger, varför brister kommunikationen?

Hoppat några gånger med en tinker, upptill 60-70 cm. Inget annorlunda i jämförelse med att hoppa med vanlig häst tycker jag. Borde det vara det kanske? :confused:
Jag hoppar Molly

Stora kallblod råkar faktiskt vara starkare och tyngre, och kan därför vara svårare att hålla om dem drar iväg.
Jag tävlar hoppning med min nordsvensk och när hon drar iväg mot hinder lägger jag volter tills hon lugnar sig. Det funkar jättebra för oss.
Om nordsvensken eller shirehingsten drar iväg ute av nån anledning, tex att d blir rädda för något, brukar jag dra i en tygel, det blir som en nödbroms. Tyvärr kan hästen ibland trixa sig ur det, man får vara stark.

Även än vältränad häst som man har bra kommunikation med kan dra iväg mot hinder ibland, eller bli rädd och skena iväg. :bump:

Jag tolkar frågan så att oavsett hur utbildad och känslig hästen är kan den ibland få för sig att sticka. Är det då ett kallblod som i regel är grövre och framförallt stark hals kan det vara svårt att få stopp. Jag brukar göra så att när inget annat fungerar tar jag och håller i enbart den ena tygeln så att hästen tvingas gå i cirklar då stannar den. När jag väl fått stopp på den blir det lite lydnadsövningar. Hade en fjording som stack med mig på ryggen han gjorde det bara en gång. Han är förresten en utmärkt hopphäst tävlat LB med vinst.

Du har fått en massa goda råd angående ledarskap och respekt och det är naturligtvis helt rätt, men det visste du säkert redan. Men allt är inte svart eller vitt. Ibland behöver man en mer handfast hjälp på traven för tillfället. Vi har en russvalack som har en viss förmåga att bli stark och dra iväg. Han är lydig och välriden, men när tävlingsinstinkten slår till (fd ponnytravare) är det inte lätt att vara tio år och väga trettio kg, även om det fungerar bra på marken. Vår lösning är att dottern alltid rider med side-pull istället för träns med bett. Det fungerar kanonbra och hon känner sig säker eftersom hon vet att hon kan får stopp i alla lägen.

Lycka till!

Carina
www.silverarabians.com

Faktum är att jag rider med ett pessoabett på gamla damen (ardenner) men väljer olika lägen beroende på när, var och hur jag rider. Ibland vill hon leka hingst när jag rider tillsammans med ett travsto och då hjälper inte dressyrträning för allt i världen för travstoet tillåter henne leka hingst med henne. Kan nämna att hon är dominant dam att ha och göra med, väldigt känslig i huden/hårremmen. Då får jag sätta tyglarna på ringarna längst ner annars rider jag med tyglarna på mellan eller som ett vanligt bett. Jag tycker hon fungerar bra med pessoabettet, därför tänker jag inte byta. Det behöver inte vara skarpare bett för att det är ett pessoabett om man väljer att ha tyglarna längst upp.

Ung hästen kör jag med ett vanligt tvådelat bett och rider med ett tredelat bett, köpte det som fanns tillgängligt (storlek 14,5 och 15,5). Kan även använda "tungband" för att hon inte ska kunna få tungan över bettet. Detta har fungerat kanonbra hittills, vill inte förstöra inkörningen med att chansa att hon inte skulle försöka sig på något bus under körningen.

MVH Ann

i ren råstyrka har du inte en chans mot en liten ponny som sticker med dej heller.
så storleken på hästen spelar ingen roll, det är kommunikationen som är viktig

och hoppar, det är det många som gör med sina kallblod. här hemma på CR brukar det vara med 1 ardenner och 2 nordisar

Tinkerbell skrev:
... Vad gör ni när pållen i fråga bara drar iväg med er? å ni har svårt å stoppa upp bjässen ni sitter på? när h*n inte riktigt känner hur mycket man än drar!

å är det nån här som hoppar eller liknande med ett kallblod? :love:

Jag haller med vad andra sager har i forumet om att det ar nagon slags brist pa kommunikation.
MEN! Jag tycker inte man far glomma att det ar valdigt ofta kallblodshastar, borjar sitt liv som korhastar, och som inte har en ryttare pa sin rygg fran borjan.

Det ar en tung ras, som inte direkt ar avlad for dressyr eller hoppning och man kan val jamfora en tinker och halvblod som en elefant och ballerina. haha :)

Jag atag mig att rida till en tinker ( korsing mellan 'nagot' och shire hast) far nagra manader sedan, och det ar jattesvart och verkligen en utmaning! Sen bor man val tillagga att han tidigare varit mest kord, men agaren slutade med det da han tog bettet och sprang ivag med vagn o allt.

Det tar over 40 minuter att varma upp honom ( basic) till att ens kunna boja och forma sig, och galopp , nu efter 4 manader, ar fortfarande inte att tanka pa. Som ni ser pa bilden sa ar han tung o lite klumpig, men varldens harligaste totto sa fort han mjuknar upp.

Nar det galler att rida ut, sa kan han ibland vara lite galen, men egentligen inte. Han tycker om att springa pa o faller latt in i en gallopp, men aldrig vild och onkontrollerbar. Jag tror han tycker det kanns skont att fa springa av sig nar vi ar ute o grejar. Fast jamfort med de hastar jag tidigare ridit, hemma i Sverige ( ar i Holland nu), sa ar han den forsta hast jag kannt mig lite pirrig att rida ut pa, for man vet aldrig hur han skall reagera for saker o ting.
horses.msnw

Nagot som jag tranar pa just nu, ar mycket tempovaxlingar, for att fa honom att lyssna ordentligt.
Jag skall forsoka att ta ett nytt kort pa honom kanske idag, sa kan ni fa se hur fin han faktiskt kan vara nar han ar val framriden o pa arbetshumor, vilket han oftast ar nar jag tanker efter.

Och som NIBLA sager, nar hasten vet att han ar storre an dig, da kan det bli problem. Detta ar en annan grej som jag jobbar pa, och det tar tid och kraft.
Jag vill ju behandla min hast som en kompis, men har forstar man att det ar battre att agera som en BOSS.

Nar det galler utrustning, sa anvander Guinness o jag eggbett som jag tycker funkar bra, jag forsoker att inte halla pa o krangla runt med massa bett o grejer, sa detta far stanna.

Har lite egna fragor som jag tanker stalla i en annan trad.

Tack for mig o lycka till! :)

Jag har en stor kallblodstravare men ingen erfarenhet om hur man får stopp på dem. Har aldrig varit i en sådan situation även om andra hästar har dragit iväg. :bow:
Vi hoppar och han älskar det. Men kontrollen på hoppbanan är som bortblåst så därför övar vi mycket markarbete över bommar där vi har kontroll. Är av den uppfattningen att om en häst rusar innan och efter hinder så är det något som är fel.. Vill inte utsätta honom för den pressen utan vi tar det i lugn takt. Bla bla bla.. haha. Kan snacka i evigheter om min plutt :love:

Fridolin84 skrev:
Hästar testar inte!

/Fridolin

Hästar testar visst!!! Köpte en bruks nordis i höstas, första gången jag red honom så testade han mig. Vi hade gått en bit från stallet och rätt som det var så tvärvände han på en 10öring och jag hann inte med, men jag fick stopp på honom så gjorde han en gång till men då var jag beredd och jag kan tillägga att han gjorde det aldrig igen. Så visst testar dom nya ryttare. De vill ju kolla om man håller "måttet", dock så gör alla hästar på sitt vis. Har en mkt välskolad dressyrhäst, ett halvblod och visst testar han ibland oxå, men han är mkt lätt att korregera och det är bara små signaler som behövs. Och han är inte så liten, 170cm i manken och en väldigt grov hingst hals. Inte en späd hals som de flesta halvblod. Väger omkring 750kg.

håller med . varför skulle dom vara stenhårda i käften för att dom är kallblod? har ridit kallblod där jag inte behövde göra ett smack för att få stopp på hästen.

Hej
Jag har 2 kallblodstravare, varav valacken (21 år) vill försöka att dra ibland. Men jag tar tag i ena tygeln och böjer halsen (mulen mot min fot) han snurrar oftast runt på en minivolt, men till slut så stannar han och då får han mitt beröm (eftergift, rösten, godis, klapp). Till slut har han lärt sig att det är ingen ide att dra iväg.
Vi hoppar även med båda hästarna, valacken hoppar 1,10 utan problem, och hoppar allt. (har aldrig vägrat o.dyl) stoet (12 år)hoppar jag ca 80 cm med (hon har bara hoppat i snart 2 år) så vi är mer på nivån att lära sig teknik (istället för att hoppa högt) hon vill gärna kicka före och efter hindret vilket innebär att när hon landar så sparkar hon ut hindret.
Men båda älskar att hoppa. Vi tävlar ej. Men förra ägaren hade valacken utlånad som hopphäst att tävla med på mindre tävllingar.

har hennes häst gått på travet innan han blev ridhäst? det kan isf vara en stor anledning till att han är svår att få stopp på. han förstår helt enkelt inte vad tygeltaget betyder, i trav betyder ju två strama tyglar mer fart-hästen ska ju ligga på tygeln å bara rusa. dessa hästar behöver skolas om å lära sig att ge efter för tryck annars kan man aldrig rida dem normalt. ta dig tid å kolla om hästen verkligen förstår tygeltaget i alla gångarter å gör det på ett säkert ställe där han inte kan dra iväg.

För det första ska du inte dra i tyglarna för att hästen ska stanna.

Om min häst drar iväg bromsar jag honom med sitsen då jag har ridit in honom på det sättet.... Om han skenar och får totalt panik/jävulskap a la värre gör jag helt enkelt så att jag tar ett ledande tygeltag (ända ut mot knät, där e dom inte så starka), och försöker lägga en 5-10m volt.

Lånar knapp

Håller inte med vissa här som skriver att det inte beror på ras... Jag som ahr ridit allt från KWPN, DV, HBL, FBL, VBL, fjordingar, islänningar, ardenne,haflinger (har en själv), frieser, andalusier och shettisar m.fl. kan säga att det är en STOR skillnad. Raser som haflinger, ardenner, islänningar och fjordingar är svårare att få stopp på då de är mindre känsliga och har starkare psyke än KWPN/HBL.
Har ridit en del problemhästar som varit HBL som har varit sådana att de har bockat och skenat iväg, men dessa hästarr ger sig ganska fort. De är inte lika uthålliga som t.lex. haflingers och islänningar och inte heller lika envisa.

Men visst brister det i kommunikationen, speciellt om trådskaparen ahr fått för sig att det enda sättet att få stop på en häst är att dra i tyglarna....
Men överlag är dessa grövre och tåligare raser svårare att hantera när de får för sig att busa.

Jag älskar heta kallblod och har ridit en hel del "okända". Och då är det svårt att börja från marken när man bara rider dom tillfälligt.
Att "få tag" på ett kallblod är faktiskt inte riktigt likadant som att bromsa varmbloden.

Jag gillar inte att slita och dra och stoppa in mular i armhålan vilket är helt jäkla livsfarligt om hästen ifråga har full fart.

När ett kallblod använder hela sin ryggmuskulatur för att helt enkelt sätta tyglarnas inverkan ur spel gör jag så här.

Först och främst driver man med hela sin kraft (nu pratar jag inte om en skenande häst i paniksituation) för att få "tillbaka" kontakten. Gör upprepade mjuka förhållningar på ena tygeln - ganska stora tag.

Försök inte minska farten utan i första läget ta tillbaka kontrollen.

Kan man lägga en stor volt och ta förhållningar på yttertygel så är det jättebra men oftast sker stickningarna på olämpliga ställen.

För att i första läget slippa stickningarna handlar det om att ALDRIG tjuvhålla. Små mjuka upprepade förhållningar, sitta djupt i sadeln och att inte be om galopp (eller trav för den delen) om du inte kan släppa tanken på absolut disciplin på en för dig ny häst. Att dra i en häst ger den oftast det stöd den behöver för att fortsätta springa.

Med min egen häst som jag kunde träna blev det så här istället.
När jag precis fått min nsv var alla skänklar galopp. Vi övade att trava på helt långa tyglar och bestämma tempo efter hur jag red lätt. Fruktansvärt för en häst som alltid stuckit när hon fått långa tyglar i trav eller ridits i sådan form att hon inte kunnat sticka. Hon fick alltid ett riktigt race när jag bestämt var. Efter några ridturer hade hon insett att vi hade samma mål - att ha kul och hon slappnade av och kunde skritta och fatta alla gångarter/bryta av utan ett irriterat slängande med huvudet och små ruscher.

Läste just denna tråd, och tyckte inte riktigt att det fanns några konkreta råd till dig hur du ska göra med din häst.

Jag tänker inte kommentera vad de andra har skrivit utan istället tala om hur jag skulle ha gjort med denna häst.

1:Befästa grunderna
Gärna under uppstart vid varje ridtur.
Med detta menar jag, gör halter, backa och flytta din häst först i skritt och sedan i trav. Inte något vårdslöst slitande och tvärnitar, utan helt enkel ge kommandon och vänta tills din häst svarar på dem. Känn att han är med på noterna.
Detta gör jag med alla mina hästar i princip varje gång jag skall utföra något arbete som kräver kommunikation. t.ex. dressyrridning el hoppning.

2: Arbete från marken
Jag upplever att många hästar som är "buffliga" när man rider på dem även är "buffliga" när man hanterar dem från marken.
Även här kan man jobba på samma sätt med grunderna.

3:Aktiverande övningar
Om hästen fastnar i något visst moment och blir stark just där, t.ex. drar iväg framför hindren när man hoppar.
Dela upp momentet i olika delar och träna kommunikation, börja med att befästa grunderna i uppvärmningen, lägg ut en bom och rid över den i olika tempon (även skritt) gör halt efter bommen, öka och minska tempot. Lägg upp ett hinder rid i olika tempon, lägg in halter och ryggningar mellan sprången.

Jag är inte så duktig på att förklara när jag skriver, är rädd att det låter lite tjatigt, men så här skulle jag hanterat en sådan häst.

Och kom ihåg...
Du kommer inte få en ny häst på ett ridpass, men med lite tid så... :)

Tinkerbell skrev:
nej, jag har inget kallblod jag inte .. men jag funderar på å börja hjälpa till å rida min kompis kallblod lite ... men hon säger att han är en riktigt jävel att få stopp på ... så jag undrade bara om ngn hade lite tips .. ni behöver ju inte gå igång direkt :crazy: ... hon brukar dra skitmycke i ena tygeln så att nosen nästan är på benet hennes, men jag tycker att det verkar onödigt lidande ...

Jag tycker det låter som om hästen aldrig fått lära sig vad tygeltagen betyder. Eller att ryttare utan tajming och feeling har förstört hans känslighet genom att sitta å segdra i honom.

Ta dig tid att testa honom från marken om tygeltagen sitter, om han förstår dem. Om inte så jobbar du på det från marken. Förstår han tygeltagen får du jobba med hans motivation ist. Alltså motivera honom till att stanna, att det lönar sig att stanna. De flesta hästar motiveras av mat som tur är :) så det borde vara enkelt att ändra hans motivation. Tex gör han minsta antydan till att sakta farten så ska han ha belöning. Gör du detta ofta kommer han reagera snabbare å snabbare på signalen stopp eftersom han vet att han får belöning för det.

:) Jag anser att mycket har med ryttaren att göra. Började själv rida en nordis när jag var 12. Grejen var att jag var egentligen för liten (svag) för att orka hålla honom så första året testade han mig till max. Skenade, bockade, kastade sig ut på åkrar osv... Men envis som jag var gav jag inte upp. Red honom i 7 år :) . Han blev underbar ju mer jag lärde känna honom och ju starkare jag blev. Kan ju va en sån enkel sak att man helt enkelt inte orkar hålla hästen. Sätesridning kommer ju inte av sig själv utan det måste man jobba fram,tillsammans med hästen. Ge inte upp så kan du få en kompis för livet!

Hej där,
Tog upp den där frågan med en tjej förut då jag var helt förtvivlad efter att ha ridit en pålle som stack rätt ofta. Inte trevligt när en häst sticker då det är i stort sett omöjligt att få stopp på den.
Hon gav mig i alla fall tipset att driva på hästen. Låter väl en aning sjukt men efter att ha testat det så lade hästen av med det då det bara innebar mer jobb. Såklart beror det ju på anledningen till varför hästen sticker också, om den försöker komma undan kan den här metoden funka bra (?). Det var ett tag sedan jag red en skenandes häst, så jag vet inte. Lycka till i alla fall ;p

Ja kallblod har faktiskt en förmåga att DRA på ett sätt som dom just är avlade för, även om dom inte råkar ha ett tungt lass efter sig.
Detta märks ofta i även skritt och trav, alltså inte att de sticker iväg, de DRAR.
Gäller det dessutom kallblodstravare, så är dom dessutom ibland tränade för löp.

Jag kan inte stanna min häst på tränsbett om han drar, rider på stång då jag rider akademiskt, men vill inte ha den i skogen då jag upplever att det visst går att stanna med den men hästen blir otroligt stressad av det. Däremot fungerar hackamore utmärkt där (på just honom iaf).

Det absolut mest effektiva är att lära hästen att sitshjälper gäller, och att noggrant lära in röstkommando för stopp och sakta.
Detta gäller självklart för alla hästar, men är ibland faktiskt det enda sättet som fungerar just när det gäller kallblod.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur