Ni som rider kallblod å grova hästar

T

Tinkerbell

... Vad gör ni när pållen i fråga bara drar iväg med er? å ni har svårt å stoppa upp bjässen ni sitter på? när h*n inte riktigt känner hur mycket man än drar!

å är det nån här som hoppar eller liknande med ett kallblod? :love:

Sv: Ni som rider kallblod å grova hästar

Att ryttaren är för dålig för att få hästen att lyssna, vad har det med att hästen är kallblod att göra..?

Spelar väll ingen roll vilken typ av häst vi pratar om, vi pratar om en häst som inte lyssnar och du inte klarar av att få uppmärksam?
Är det din egna häst eller vad är det för häst? Måste du dra i tygeln för att få den att stanna, den lyssnar inte på sätet?

Jag skulle helst inte rida ut på en sådan häst (häst som inte lyssnar) och heller inte rida fortare än skritt innan jag fått den uppmärksam.. Rider jag dock en ridskolehäst som inte lyssnar, är min nödlösning att styra upp den i väggen (i ridhus).
För att få hästen uppmärksam och att den lyssnar (om hästen vet hur man gör ens :crazy: ) brukar jag göra halter i skritt och försöka få den att lyssna på sätet, jag vill inte bromsa med tygeln...

Jag har en grov och stor häst, dock inte ett kallblod. Han drar aldrig med mig, tycker jag att det går för fort och vill sakta ner lyssnar han direkt!
Kan man inte få stopp på sin häst bör man kliva av och backa lite, jobba mer med lydnad från marken.

Hm, jag måste ju säga att det inte har med hästtyp att göra. Utan det har med lydnad att göra. Om inte du får stopp på din häst så är den för dåligt dressyr riden. Inte tillräckligt lyhörd helt enkelt. Så jag ger som råd att börja träna dressyr stenhårt. :banana:

Lycka till!

Jag tänker att då har ryttaren varken respekterat hästens kunskapsnivå eller hälsa utan busridit...
Precis som andra sagt så spelat det ingen roll vilken ras hästen är, den bör få förutsättningar att fungera.

Det gäller det inte bara själva ridningen utan att först och främst försäkra sig om att hästen är frisk, så att det inte ohälsa är den utlösande faktorn till hästens beteende. Sedan att den får en möjlighet att utbilda sig steg för steg. Hästar som rusar har ofta ridits över sin förmåga, dvs ryggen och bakkärran är inte starka nog.

Nej, det har inte med rasen att göra utan bristande kommunikation mellan ryttare och häst. I ditt fall verkar det som om hästen inte respekterar dig för fem öre.

Du kan aldrig, aldrig vinna över en häst när det gäller styrka! Lär dig istället att kommunicera med din häst på andra sätt än att dra i den. Det finns böcker i ämnet och du kan gå kurser. Framför allt måste du genast sluta dra och slita i hästen!

Jag har ridit halvblod, fullblod och ponnyer i cirka 35 år. Sedan fyra år har jag en egen häst, en stor och grov kallblodstravare som är den lydigaste och mest känsliga häst jag någonsin ridit. Jag rider henne med sätet och har aldrig någonsin behövt "ta" i henne med tygeln, hon lyssnar ändå.

Immer

Om hästen drar, oavsett ras, så försöker jag bromsa med sätet, och rösten först och främst. Går inte det så tar jag i tyglarna, dock bara ett litet tag, eftersom det oftast bara stressar upp rusande hästar.
Men om den fortsätter i samma tempo alla fall, så tycker jag det bästa sättet är att hålla ena handen (håll i den tygeln också)på mankammen och ta och ge med den andra. Dom flesta hästar lyssnar på det. Men det är ju då om hästen verkligen inte saktar ner.

en rätt riden häst är inga problem att varken få att gå fram eller att hålla in.
spelar ingen roll då om hästen är stor eller liten

nej, jag har inget kallblod jag inte .. men jag funderar på å börja hjälpa till å rida min kompis kallblod lite ... men hon säger att han är en riktigt jävel att få stopp på ... så jag undrade bara om ngn hade lite tips .. ni behöver ju inte gå igång direkt :crazy: ... hon brukar dra skitmycke i ena tygeln så att nosen nästan är på benet hennes, men jag tycker att det verkar onödigt lidande ...

Alla hästar kan ju sticka vare sig de har en dålig ryttare eller ej.

chrysler skrev:
Alla hästar kan ju sticka vare sig de har en dålig ryttare eller ej.

Sant. Men en välhanterad/välriden kuse lägger band på sig om ryttaren ber den att göra det (i vissa fall; säger åt den att göra det). Om det inte är tal om sken förstås, men då spelar det ingen roll om det är en shettis eller en shire - en skenande häst får man hur som helst inte stopp på.

Det första en häst ska lära sig är STOPP, stå still, freeze, plats eller vad man nu vill kalla det. Dock kan de flesta hästar inte det, inte ens efter att de blivit lärda "galopp"...

Har en stor dunderklump till häst. mycket påhittig. När han var ca 4 år busade han lite väl mycket. Jag fick mej några rejäla flygturer det året, i hans fall handlade det om att testa gränserna och mej. Jag rider inte på ridhus men fick hyra det två kvällar i januari det året, så med en väns hjälp tränade vi lite lydnad . Det och en del tömmkörning visade resultat omedelbart.

Tassetass skrev:
Sant. Men en välhanterad/välriden kuse lägger band på sig om ryttaren ber den att göra det (i vissa fall; säger åt den att göra det). Om det inte är tal om sken förstås, men då spelar det ingen roll om det är en shettis eller en shire - en skenande häst får man hur som helst inte stopp på.

Det första en häst ska lära sig är STOPP, stå still, freeze, plats eller vad man nu vill kalla det. Dock kan de flesta hästar inte det, inte ens efter att de blivit lärda "galopp"...
:bow: :bow:

Tassetass skrev:
Det samma gäller väl även ryttaren?

Ja för sjutton. Det svåraste som finns är att stå still själv, men när man väl lärt sig det så är hälften vunnet.

"Don't just do something, stand there!", för att citera en känd tränare...

Sedan kan det tyckas vara svårt för en tjej som trådskaparen att plötsligt få hästen att lyda på momangen om den har fått göra så här en längre tid. Då måste den nya ryttaren sätta respekt för sig och på något sätt måste hon få hästen att lyda henne från första stund. Det är svårt, men det är bara att träna dressyr både från marken och ryggen i en paddock eller ett ridhus. Och i skritt till en början.
Min nordis försökte för ett tag sedan att gå åt det hållet det passade honom just då när jag red honom och då började jag om med longering och tömkörning. När det hela gav lite resultat så har jag nu så smått börjat rida i ett inhägnat område, i skritt.
Och samtidigt får man väl fundera över träns, bett och sadel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama