Ni som lastar själv! (snabba svar önskas)

Sv: Ni som lastar själv! (snabba svar önskas)

Vimsan skrev:
Så gör jag också när jag lastar själv.
Har även sett varianten att man leder in - går ut fram (binder ej) och går bak och stänger. Det tycker jag verkar vääääldigt osäkert om man inte har en väldigt lydig häst.

*raderat svar*

Senast ändrad:

en metod som funkar på endel hästar (som jag dock tycker är lite läskig) är att man tar en longerlina o fäster i grimman, för över främre bommen , under o tillbaka ut. Då kan man dra lite i linan om hästen inte vill gå in o ev lägga dom om rumpan på hästen, samtidigt som man slipper stå i trailern o enkelt kan stänga efter hästen

oj, såg inte att den redan fanns med.. jaja, lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag lastar alltid själv men min häst går inte in om man skickar in henne, så jag går in med henne och går ut på andra sidan mellanväggen, för att stänga bommarna, (knyter ej fast henne när jag är inne) hittills har hon snällt stått kvar.

man ska ALDRIG tvinga en häst in i transporten. man ska ge hästen tid att fundera över situationen och låta den på egen hand bestämma vad den ska göra.
man ska BE hästen att gå in. inte dra in den eller använda spö och longerlinor.
om hästen inte vill gå in är problemet enkelt - hästen litar helt enkelt inte på personen som ber den att gå in.
en häst som ser sin ägare som ledare och blint litar på sin ägare blir ska inte tycka att något är läskigt som inte ägaren visar tecken på fara.
hästar har ett långsamt tankesystem vilket gör att de behöver lite extra tid.
man ska gå fram till transporten och låta hästen se sig om, undersöka och tänka.
man ska aldrig sätta press på en häst som försöker göra vad man ber den om.
man kan ha lite överseende med att hästen är ett flyktdjur och det är emot hästens natur att bli instängd.
när man lederupp hästen på rampen och in i transporten är det fullt möjligt att hästens instinkt säger något som: "gå inte in där, det kan bli svårt att ta sig ut, ett rovdjur kan komma, då är du död. du kan inte fly då."
om man har problem med att lasta sin häst är det bästa att ringa en NH-kunnig person som kan hjälpa till. jag vet många som fått sitt transport-problem löst med hjälp av NH. :bump:

Senast ändrad:

knapplån.
När jag lastar hingsten själv så brukar jag gå in med honom och sen gå ut genom skötardörren med grimskaftet i handen. Han har då huvudet åt vä och kommer inte åt den andra hästen under tiden. Grimskaftet är 3,5 m långt. Jag når runt att stänga bom och även rampen innan jag sätter fast honom. Väldigt smidigt. Lastar nästan alla mina ponnier själv bla tackvare att vi har fronturlastning och våra ponnier är vana att gå ut fram. Gå bakåt är inget som de tar som självklart att göra i en transport.Allt har för och nackdelar. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 085
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info