Skulle säga, bl.a. baserat på egen erfarenhet, att det är bra om rehab fungerar och gör att knät fungerar tillfredsställande.
Mitt knä opererades 3 ggr innan man slutligen bytte knäled. Återhämtningen blev jobbigare och jobbigare efter varje ingrepp och utvecklingen mot artros gick med rask takt. Nu var det inte pga artros jag fick protes utan för att det inte gick att åtgärda det som borde ha åtgärdats då brosket blivit för dåligt under denna tid plus att jag hade alltför stora problem för att man skulle lämna det obehandlat.
Hade jag fått rätt hjälp från början hade situationen med stor sannolikhet varit en annan idag...
Kan också nämna att jag var korkad och började rida igen 1 vecka efter skadetillfället. Hade skadat det andra knät (på ett annat sätt) ett par år tidigare och då använt ridningen som hjälp för att få upp rörligheten i knät igen. Det gjorde skitont och tog tid, men fungerade. Så jag trodde att det skulle vara ett vinnande koncept nu också (och eftersom läkaren på VC påstod att inget allvarligt hade hänt, det skulle räcka med några veckors vila så skulle jag vara återställd igen...). I efterhand har jag ju förstått att det här inte var det smartaste jag gjort
, och har fått mycket skäll av sjukgymnasten också för det.
Lycka till med din träning och återhämtning