Ni som köpt blandras..

Ela

Trådstartare
Var hittade ni eran blandras?
Varför valde ni just den?

Själv har jag alltid haft blandras hundar och ska nu införskaffa en hund till....Hade först tänkt en renrasig...Men har ingen aning om vad jag vill ha....

Trivdes mycket bra med mina tidigare blandraser:love:

(Tycker iofs att man inte ska avla på blanraser och att blandras avel är onödigt. Men de blandraser som finns är enligt mig värda lika mycket som vilken annan hund som helst)

Sv: Ni som köpt blandras..

Blandrasen hade sambon när jag träffade honom och är köpt som som omplacering.

För att hjälpa dig på traven i jakt på din renrasiga kan du ju fundera över vilka egenskaper du gillat hos dina tidigare blandraser?
Tror säkert när du funderat ett tag och kollat upp de renrasiga att du säkert hittar en som har de du vill. :)

Jakt utan jakt, glad i andra människor, vakt, osv.

Hittade min på en hemsida med spanska gatuhundar.
Han har nu varit här i 5,5år.
En underbar byracka..:D

Tycker att om man kan tänka sig omplacering så finns det VÄLDIGT mkt blandisar som söker hem...Så då är det ju en god gärning.

Min nästa (om mååååånga år) blir antagligen renrasig.Men eftersom jag är svag för omplaceringar så blir det nog en sådan. Renras eller blandras spelar inte så stor roll för min del...

Jag gjorde precis som man inte ska...såg en annons och kunde inte motstå valpen. :smirk: Valparna var inte avmaskade, vaccinerade eller öronmärkta, och "uppfödaren" ville i princip bara bli av med dem. Nu hade jag en jäkla tur, för i slutänden fick jag en väldigt trevlig hund, men det kunde ju precis lika gärna blivit tvärtom. Idag skulle jag aldrig köpa en hund på det viset.

Om du nu inte tycker att man ska avla på blandraser, varför köpa en? Och oavsett om man väljer en blandras eller renras tycker jag att man ska ha klart för sig vilken typ av hund man vill ha först. Vill du hålla på med agility, utställning eller något annat? Är det "bara" sällskap och skogspromenader? Hur mycket tid vill du lägga på pälsvård? Osv, osv....

Vår hund föddes hos min sambos bästa kompis. Blandras med BC. Han valde honom när han var 1-2 dgr gammal för att han ville ha just den. Det var den mest självständiga av dem. Den åt när de andra lekte, lekte när de andra sov och sov när de andra åt. ;) Det visade sig bli en riktigt bra hund av den valpen och idag är han 4 år. :bow:

Nu har jag kikat efter ny, likadan blandning. Eller ja, en blandning med mkt BC och har valt att vända mig till hundhem. Hittade en 3 årig hane som verkligen tilltalade mig. Ska ringa idag och höra hur det går till med det hela. Men är helt säker på att jag kommer att skaffa mig en omplaceringshund nästa hund jag tar.

Jag hittade min på blocket.
Valde honom för han var så otroligt fin och hade vakt i sig, vilket var något vi ville ha. När jag träffade honom tyckte jag så synd om honom, denna livliga hund som bodde i ett välbefolkat och stressigt villaområde, med småbarn hemma som körde över hans svans inomhus med sin sparkcykel :mad: Jag ville också ha en lite 'macho' hund :angel: och han var ju perfekt - stor och svart med ett rejält skall. Allt bådade inte gott då han verkade ha något emot mig, men han älskade mamma. Nåväl, jag är envis så köpte honom och nu trivs han som fisken i vattnet på landet hos mina föräldrar. Världens snällaste hund och bästa vakthund! (Och han verkar älska mig också nu ;) )

Om du inte vet vad du vill ha kan du lägga en ögonbindel och bara peka på en sida som visar alla hundraser! Så tar du bara den fingret pekar på så vet du iallafall vad som väntar vilket man inte gör med blandraser......;)

Blandraser säljs väl på bl.a blocket?

Mina hundar har liksom bara "trillat" hem till oss;)

Fimpen (f.96, smålandstövare/drever/flat) hamnade först hos syrran som fyraårig omplacering och sen fortsatte han hem till oss när han var sex år. Han hatar/mår dåligt av att åka bil, buss, tåg och båt...så då passade det bättre att han hamnade hos oss där han slipper sånt. Har inte köpt honom utan han är bara överskriven rakt av.

Agnes (f.04, 95%BC/5%Lab) kom till oss vid 7 månaders ålder efter att ha kört slut på första familjen totalt. Min granne kände den familjen och frågade om jag var intresserad att åtminstone åka och titta/träffa hunden. Tyckte lite synd om familjen och tog med mig hunden som visat sig vara en mycket trevlig tjej. Har inte köpt henne utan hon är överskriven rakt av.

För många år sedan köpte jag faktiskt en blandras, mot bättre vetande, och jag betalade 500 spänn. Han hette Bertil och var korsning Berner Sennen/BC/Hamiltonstövare...och vid vuxen ålder visade det sig att han fått lite sned fördelning på testosteronet. Svår hund men otroligt vacker. Blev bara 4 år.

Inser plötsligt att det är den enda hunden jag faktiskt köpt...har haft strävhårstax och dobermann innan.....omplaceringar allihop:cool:

Varför betala dyra pengar för blandraser då ni numer får snudd på billigare renrasiga hundar?

Köper man renrasig valp via skk ansluten uppfödare får man dessutom garantier på sina valpar. Som uppfödare har man skyldigheter gentemot valpköpare vilket blandrasuppfödare inte har.

Jag tycker det är helt förkastligt att betala mellan 5-15000kr för en blandras då man kan få tag i renrasiga hundar för 8-10000kr som normalpriset på en renrasig hund ligger på.

Att gemene man tror att blandraser är friskare finns inget belägg för då det inte finns undersökningar och avelsprogram för blandraser som registreras i rasklubbarna.

Jag har inget emot blandraser, utan det jag har emot är blandrasuppfödare som bara tänker på pengar, tar kullar till höger och vänster utan att ha kunskaper om hunduppfödning och utan tanke på allt jobb och tid vi hunduppfödare lägger ner för att få fram bra och jämna kullar.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar