Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

_bjòla_

Trådstartare
Min häst ska enligt vetrinärer på Ultuna gå ned i vikt, mycket för att få bort själva "fångnacken", han sa att de är den som försvinner sist. Han trodde att hon hade fått sina fånganfall dels pga av att hon även har diabetes, hon utvecklade fång efter att hon fått det. Men även att hon är för tjock och behövde banta, som sagt mycket pga av nacken. Hon har även haft en extra fett valk bakom frambena, en "limpa" typ.
Hon är inte alls så farligt tjock om man känner över revbenen, de tyckte inte vetrinären heller.

Nu börjar jag bli lite orolig dock att hon ska bli för smal, för när man känner vid revbenen så börjar hon tunna ur, än är det inte alls farligt men om jag fortsätter så känns det som de kan bli värre.
Hennes "limpa" bakom frambena är nästan borta, men hennes nacke är ganska stor och hård än :confused:

Nu får jag ju inte motionera henne än, så de är ju svårt att röra på henne också. Antagligen har väl nacken lite att göra med typ 2 diabetes också, men svårt läge.
Någon mer som haft detta problem eller har nått bra tips, som man alltid får här på Bukefalos :)

Sv: Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

Jag tror alla tips redan finns här på Buke bland alla fång -trådar.:)

Jag tror att det hade varit rätt vettigt om du kunde lägga in en nytagen bild! Det finns ju många som har haft hästar med fettdepåer som säkert kan titta och hjälpa.

Enligt en veterinär kunnig på just IR, så kan man behöva ha dessa hästar i aningens underhull för att komma åt/kontrollera just mankamsdepån.

Revbenen är ganska dålig indikator, hur känns höftbenen, bogen etc? (benstruktur alltså). Om du känner på revbenen, känn högt upp mot ryggen på dem, inte 'mitt på sidan'.

Annars säger jag som bettysmatte - en bild hjälper alltid =)

Hellre en tunn, frisk och levande häst...

Att den blir lite tunn i det här läget tror jag inte är något problem?

Du måste ladda upp bilden på någon annan sida först, tex photobucket el facebook.

Enligt det jag läst så går depåerna eg inte att banta bort om hästen redan är smal, då måste man svälta den vilket förvärrar IR och dessutom har en hel del andra hälsorisker (kolik tex).

Om hästen bara är IR så ska det försvinna när du åtgärdar sockerhalten i fodret, så vad äter din häst?

Hjälper inte det så kanske det rör sig om cushing/ppid. Skrev inte du nånstans att din häst redan gick på pergolid?? Isf kanske ni helt enkelt behöver höja dosen.

Ok, jag ska försöka fixa detta med bilden nu när du berätta hur, tack :)
Ja, jag har också hört lite olika om dessa depåer, men enligt Ove Wattle på Ultuna så tyckte han att hon borde gå ned mer. Han trodde även att om jag minskade på maten, då att sockervärdena går ner osv.
Hon äter inte Pergolid mer, pga av att ovanstående veterinär sa att hon Inte är en cushinghäst och därmed att den medicinen var onödig, när vi tog prover om hon hade cushing förut visade hon negativt, men efter en tid sa en annan veterinär på Strömsholm att hon ändå skulle ha medicinen, och att de kunde hjälpa med var ganska osäkert. ( man vet inte riktigt eller inte när alla säger olika) dock märkte jag ingen skillnad på henne när hon åt den, men kanske var de för kort tid också, hon åt den någon månad.
Idag står hon på 3 kg uppblött hö om dagen, hon får även lite halm, och sen äter hon mineraler och sin medicin i lite sköld betfor och en näve Happy hoof ( mest för att få ned medicinen).
Hon går även i mindre hage halva dagen och i nerbetad skogshage halva dagen, men munkorg, dock finns de inget att äta i den knappt, men de är klart lite kan de ju "pilla i sig".
Enligt hovslagaren på Ultuna är hennes hovar mycket bättre, och hon ska dit och verkas en gång till, sen trodde han att hon kunde få börja röra på sig lite mer, kanske promenader.

BJOLA005nybild.jpg

Du har ett "http://" extra i urlen. Mojligtvis ocksa fel url, men jag tog ratt url fran din photobucket

Jag har tittat på dina bilder och hästen har REJÄLA depåer över länden, rumpan och längs mankammen. Inte heller är den mager någon annanstans, vad jag kan se.

Tycker även att den har långa tår på fram (?), men sådant är rätt svårt att bedöma på bild... Var det länge sedan den verkades?

BJOLA006.jpg

Nej, hon ser inte "smal" ut på bilden, de tycker inte jag heller. Men fortfarande är det när man känner på henne vid revbenen och att hon är ganska insjunken vid flanken. Men de kanske är "fel" sätt att se och känna på?!?!

Hon har fortfarande en stor nacke, även om den är mindre nu.
Hon är nyligen verkad, 1 vecka sen på Ultuna, jag fråga just om detta med att kapa tån på fånghästar och de sa att är de på bättringsvägen så unviker man att göra det. För jag undrade just lite då om tåna osv. Åker tillbaka var 4:e vecka och verkar henne på Ultuna.

phoca_thumb_l_web_bjola_visning_0608.jpg

Denna bild ovan är från 2006 när hon var fin.

Senast ändrad:

Hon blev sjuk året efter, eller antagligen hade hon diabetes redan innan för hon hade tjock nacke även innan detta kort 2006, men hade stått på en väldig bantning innan visning och då blev den mindre. Nu har hon väl gått alltför många år med den större varianten av nacke, och har knappt varit riden nått alls sen 2006, inte regelbundet iaf pga av sjukdomar osv.

STrunta helt i hur revbenen känns. Det insjunkna vid flanken är också bara blunda helt för.

För hon har långt kvar innan hon är smal, så tunn behöver du absolut inte oroa dig över att hon börjar bli, så en sak du åtminstone kan sluta grubbla/oroa dig över =)

Vad får hon för foderstat nu? Mår hon bättre fång-/rörelsemässigt?

Senast ändrad:

Okej, vad bra då ska jag inte tänka på det mer.. var bara nått jag fick lära mig när jag gick instruktörsutbildningen på Strömsholm förut, men var ju ett tag sen.
Ja, men då får jag fortsätta i min takt med bantningen tills hon blir som på kortet 2006 ;)
Ja, hon står på 3 kg hö om dagen, och jag blöter det åt henne. Sen får hon 1½ kg halm till kvällen/ natten. O.W tyckte jag skulle försöka blanda höet med halmen så hon pillade längre på det, iställe för hö-nät, jag vet inte riktigt vilket som får henne att äta saktare .
Hon får även ca 2 dl ( sköld betfor) en 1dl happyhoof för att få ner medicinen, och mineraler.

Ja, hon rör sig mycket bättre nu fångmässigt och de var nöjda på Ulltuna med hennes framsteg, men får verkar henne minst en sväng till, sen kanske man kunde börja röra på henne lite. Hoven har visst stabilisera sig bra osv.

Hon skulle helst inte heller stå med bootsen på sig som jag köpte hela tiden ute, utan att försöka växla ( det fick jag inte heller riktigt svar på varför på UL).

Jag skrev för fort, det ska stå (ändrat nu) blunda helt för och inte blunda helt fel =)

Ang insjukenheten förresten så jag vet precis hur du menar, men dte är som sagt bara att blunda för. Det ska inte vara en massa fett där, men kan se hemskt konstigt ut när det försvinner men fettet dels är kvar 'runtomkring', och dels när det inte finns så mycket muskler under fettet.

Jag fick 'panik' mer än en gång under Lillens bantning, dels över det du beskriver vid flanken, ett tag såg buken hemskt uppdragen ut med och när fläsket försvann från ryggen såg han ju ut som han tappat alla ryggmuskler osv osv ;) Men när det inte finns så jättemycket under fettet, vilket det ju inte gör om de vilat länge/inte jobbat så mycket åren innan/osv blir det ganska 'klent' under. Men utan att hullet är för lågt - det är mer musklingen som är 'för låg'. Men ögat har (iaf mina ögon) svåårt att i början ställa om.

Och tills man kan jobba dit musklerna igen är det ju bara att hellre ta 'konstig' - eller för den delen kantig när du väl kommer dit - än 'rund och fin' men med fett.

Lillen ser ut som en benget i vissa vinklar, nästan otäckt. Men det är bara att ta tio steg tillbaka och titta på HELA hästen och sluta titta på 'det där stället' eller 'den där vinkeln' så brukar det se 'bättre ut' =)

Härligt att höra att hon är bättre och det går åt rätt håll!

Tänkte på att jag har sett någon slags betfor utan vanligt socker.
Speedi beet heter det.

*KL*

Lånar din tråd lite för det är lite relaterat.

Jag har fått erbjudande om att köpa "fånghö" av en tjej i stallet. Fånghöet visade sej sen bestå av horse-hage, så då undrar jag mest varför är det bättre än något annat till fångisar?

Sen funderar jag på det här med "bantning" också. Min behöver ju gå ner mer- klart mer, hon går i gräshage dagtid och i vinterhagen nattetid. Där finns gräs, sånt uppvuxet som blir mer och mer. Hur mycket hö behöver man ge när det finns sånt uppvuxet gräs att pilla i?

Jag har liksom inte bantat sommartid innan och känner mej mer än lovligt förvirrad.

/Lavinia, som rider mer och mer

Tänkte på att jag har sett någon slags betfor utan vanligt socker.
Speedi beet heter det.

Kwickbeet heter det jag köpte, betfor utan socker. Men min häst vägrar äta det så det fungerar inte, jag har testa mycket i foderväg men hon vägrar de mesta. Nu får hon betfor som jag sköljer, och lite happy hoof.

Men tack för tipset=)

Går hon ute dygnet runt? för i så fall skulle jag skippa höt helt och hållet.

Hon är inte smal någonstans och hon behöver nog en drastisk förändring. Har du provat loppfrön? det finns studier att de kan hjälpa till att stabiisera sockernivån i blodet.

Hur sköjer du betforen? om du kokar upp betforen och sen sköljer den så sjunker sockerhalten mycket mer.

Och så fort du bara får ut på långa promenader

Har du en lite större helkroppsbild? :)

Tänkte på en sak, har du nån sockeranalys på halmen?? Halm kan också ha mkt socker. Det kanske vore bätte för din häst att äta mer av det blötlagda höet istället?

Det låter som väldigt lite mat redan, 4,5 kg foder? Jag skulle nog inte våga plocka bort så mkt mer? Men som sagt, du kanske har mer socker än du borde i foderstaten och det är därför hon inte går ner?

Om hon går i hage så kanske hon får i sig mer än du tror också? Är otroligt vad dom klarar att stoppa i sig och gräset just nu är def ingen bra fånghästmat. :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 260
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka