Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

Sv: Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

KL

På människor med IR/diabetes typ II är det så att när man gör gastric bypass, alltså en åtstramning av magsäcken, så försvinner IR på två dagar.

För den som vill höra/läsa mer om det går det säkert att leta reda på i SRs arkiv.

Med andra ord är således inte IR ett konstant tillstånd, utan finns under vissa betingelser (däribland fetma).

Frågan är om man törs översätta det rakt av till häst? Både hos människa och djur finns även sk 'graviditetesdiabetes', som innebär att individen blir tillfälligt IR under graviditet/dräktighet. Det är fullt reversibelt, dvs går tillbaka helt efter förlossningen.

Men när det gäller hästar och IR, så finns det ju - även om de är i kraftig minoritet - smala hästar som är IR.

Jag personligen, men det är enbart tro och tyckande även om mina veterinärer är inne på samma tro, att en häst som en gång utvecklat IR är känsligare för både att få 'aktiv IR' igen än en frisk häst (t ex vid lägre grad av övervikt), och även är känsligare för triggers. Däremot tror jag att de allra flesta hästar med IR kan bli symptomfria med kost och ffa motion.

Dvs en häst/ponny med IR som är i idealhull, motioneras närmast dagligen osv kan vara komplett symptomfri, och äta t ex havre, gräs, melasserad betfor eller liknande i rimlig mängd utan problem. Men att 'för mycket' gräs/havre/melass/liknande för en 'fd-IR'-häst är en större riskfaktor än 'för mycket' av detsamma till en icke-IR. Samma sak med hullet. En icke IR kan bli ganska trind - eller smällfet - UTAN att utveckla minsta depå. Medan en IR utan att ha blivit trind - eller smällfet - kan börja utveckla depåer. (Och att det omvänt är detta som gör att även om IR-hästen är nere i ett normalt hull kan den enviiiisa mankamsdepån kvarstå lääänge).

Så, jag skulle aldrig våga behandla en häst som är/har varit IR helt utan 'hänsyn till IR'. Däremot behöver man knappast vara så extremt strikt kostinnehållsmässigt som när de har symptom av sin IR.

Som spinoff undrar jag ofta lite för mig själv NÄR man kan börja 'andas ut'. När de är smala men har viss mankamsdepå kvar? Eller när de är HELT depåfria? När de INTE reagerar med minsta symptom (t ex spänd mankam) på liten sockerretning av t ex gräs? Eller NÄR egentligen? Just Lillen tror jag inte jag kommer våga 'släppa efter' för förrän han klarat ett HELT år utan minsta lilla 'konstigheter'. Så länge han reagerar som han gjort på årstidsförändringar - när hans metabolism ställer om och 'dras ned' och han lägger på sig på samma mat som innan - så känns det som han har symptom av sin IR och att den är tillräckligt 'nära under ytan' för det ska vara otroligt skört att 'släppa efter'?

(Fast han fick sly att tugga på idag, och jag springer nu och känner på hovarna i 'han kommer falla död ner i fång'-noja som jag *egentligen* ju förnuftsmässigt förstår är överdriven, men...)

Jag tänker på att det som någon ovan skrev att de kan ju bli bättre, även ingen av mina hästar någonsin går på bete, eller knähögt gräs, utan de går i en skogshage med mycket lite gräs pilla i sig. Kanske en dag kan min häst gå med dem, med munkorg och leva relativt normalt. Då när hon kan ridas och göra av med det hon får i sig, sen behöver de inte beta när det är starkast gräs heller.

Det känns som att var och en gör vad de känner är bäst för sin häst och tycker man att hästen lider och inte har nått liv då får man själv avgöra detta.
Jag kommer försöka kämpa på ett tag till och min häst verkar inte lida så himla mycket idag, men de beror nog mycket på att hon mår bättre över lag, sen kan de bli ännu bättre med mindre vikt:)

Jag tror som Du:-).

Men som sagt det är många saker som kan utlösa IR: fetma, smärta/kortison/kortisol, för mycket mat, fel mat och så mycket annat.

Om man kan få ordning på triggerserna:) så tror jag mycket är vunnet.

Sedan måste man ju alltid vara medveten om att kroppen har den reaktionen (IR) och så får man försöka undvika trigger så gått det går.

Det som är litet intressant tycker jag med gastric bypassen är att just åtstramningen av magsäcken påverkar eftersom man annars säger att svält kan förvärra IR. Vad händer vid åtstramningen förutom att patienten äter mindre? Mindre produktion av magsyra och olika hormon (kommer inte ihåg vad det heter). Vore intressant att veta om hur magsårsmedicin påverkar.
Min egna erfarenhet är att det påverkar, någon annan?

Din erfarenhet är att vad påverkar, magsårsmedicin? Hängde inte med där riktigt.

Fast det blir ju inte svält vid en GBP, men radikalt reducerat intag. Haken där (människa vs häst) är ju toleransen för svält och 'ätmönster'. Undrar om hundar förutom vid dräktighet drabbas av IR? Alltså kan en fet hund (sådana finns det ju gott om) bli IR? De är ju matsmältningsmässigt och ätmönstermässigt osv mer lik människan.

Typiskt eg att hästar, som inte bara är programmerade att äta 'hela tiden' utan (tyvärr i vissa fall...) 'designade' för att äta 'hela tiden' kan äta sig till så mycket olika problem. Inte bara då genom överätning utan att äta fel saker.

Japp, menade förebyggande dos, 1/4, av magsårsmedicin.

När det gäller GBP så har jag för mig att det blir som svält, dvs extremt lågt kaloriintag men samtidigt minskar ju även gastrin (heter det så, hormonet som produceras i magsäcken?).

När det gäller hästarnas ätmönster så är det väl så att i naturen så måste de äta/födosöka hela tiden för att överleva, dvs naturen bjuder inte på hög kalori/hög kolhydrater året om och då äter man det som finns. Man äter upp sig på sommaren för att klara vinterns svält medan här äter vi upp oss hela tiden. Så bete för naturhästen är ju faktiskt för att kompensera för vinterns svält:)

Kom också att tänka på militärhästarna för, som gick otroligt hårt på höst/vinter/vår och sedan bete, dvs hårt liv, mycket rörelse/omsättning/hårt väder etc och sedan återhämtning med bete. Tror knappast att det finns en häst idag som går så hårt som vare sig naturhästar eller militärhästar gör/gjorde. De som ligger närmaste är väl rena arbetshästar i skogen hur många sådana det nu finns kvar.

Tror att problemet inte är hästen utan vår/västvärldens hästhållning/foderkvalitet om man pratar fetma/kolhydratutlöst IR, på samma sätt som med människor, en livsstilsfaktor helt enkelt:).

Senast ändrad:

På häst? Nix inte sett någon effekt på IR med magsårsmedicin. Dock är det ju få tecken kvar på Lillen, det är i princip mankamsdepån och lättföddheten. Inget av dem har synts skillnad på.

Svält menade jag ingen mat. Alltså tomt, inte 'bara' lite så blev lite definitionsmisstag där.

Och absolut, det är vår hästhållning som är problemet, och vår användning. Det blir ju inte så görligt att ha en häst som får 'leva på bark' i träning vintertid. Men IR är ju en exemplariskt bra överlevnadsstrategi i det vilda ja. Men vi är även om vi inte överfodrar osv så långt från det vilda. I det vilda finns inga vuxna ickefertila djur t ex. Utan det finns föl, växande unghästar, dräktiga ston, digivande ston samt hingstar - alla med högre behov än en normal hobbyhäst i arbete. Och så kombinerat med att inte behöva kämpa för maten osv då givetvis, och inte 'gratismotion' via att ströva långa sträckor. Konstigt eg de inte drabbas av mer elände när man tänker på det.

Menade dock mer den ironiska aspekten att ett av de djurslag som så dåligt tål både för begränsad tillgång (för lite TS), för långa tider utan att kunna peta i NÅT i magen osv har så lätt att (om än i vår onaturliga miljö) drabbas av ätrelaterade problem. (Eller brist på ätande-problem). Kolik, magsår, fång/IR osv.

Hmm, jag vet - nån får uppfinna en foderautomatsrobot :idea: Som ologiskt irrar runt i hagen likt en sådan där robotgräsklippare, och som släpper ifrån sig tre strån här och tre strån där med lagom intervall. Och så en modell som klarar all möjligt terräng - och arga ponnyer som jagar ifatt den och planterar sin järnskodda hov på den ondsinta maskinen :devil:

Hmm, jag vet - nån får uppfinna en foderautomatsrobot :idea: Som ologiskt irrar runt i hagen likt en sådan där robotgräsklippare, och som släpper ifrån sig tre strån här och tre strån där med lagom intervall. Och så en modell som klarar all möjligt terräng - och arga ponnyer som jagar ifatt den och planterar sin järnskodda hov på den ondsinta maskinen :devil:

Och så mycket motion de hade fått på samma gång :rofl:! Jag fick världens galnaste bilder i huvudet...:D

delvis kl

Jag har inte läst riktigt alla inlägg.

Men jag tror inte att man kan jämföra hästar med människor när det gäller matspjälkning och IR. Även om mkt fungerar på ungefär samma sätt så gör inte allt det.

Hästens matspjälkningsorgan är anpassade till att den äter hela tiden (så som ngn redan skriver). Den har en betydligt längre grovtarm och är beroende av att fermenteringen av gräsets fibrer (mhja mikroorganismer) fungerar bra. Detta kräver en jämn tillström av fibrer till tarmen. Även om vi kan ta hand om en del fibrer i vår tjocktarm så bygger vårt näringsupptag på spjälkning tidigare i systemet. Vi är mer anpassade till att inte äta hela tiden.

Sedan fungerar inte insulin/IR riktigt på samma sätt. Hästar har ju ofta i stort sett normala blodsockervärden trots att de är IR.

Kl

:D Alex. Du kanske skulle kommersialisera Din foderautomat:-).

FA: IR är nog same same oavsett djurslag, dvs människa, häst eller vad det nu är. Lästips finns i en annan tråd, kan vara bantningstråden:).

IR, dvs insulinokänslighet är det som senare benämns diabetes typ II hos människa. Grunden var - i forskningen - att de upptäckte att alla diabetiker inte hade samma problematik. En del mycket låg insulinproduktion, medan andra än förhöjd, diabetes mellitus (typ I) resp diabetes typ II, det som vi kallar IR på häst, dvs bukspottskörteln producerar en ökning av insulin för att få ner blodsockernivåer till normala.

Så länge bukspottskörteln klarar av att öka sin produktion så kan blodsockret påverkas men grundproblematiken, som är en annan än typ I kvarstår dvs cellerna öppnar inte för insulin.

Det som då är intressant är att genom gastric bypass har man på människa påverkat diabetes typ II/IR till att försvinna inom ett par dagar.

Mekanismerna bakom IR är säkert ungefär desamma för häst och människa. Man vet inte exakt vad det är som inte fungerar men det kan vara flera olika slags faktorer tex så kan funktionan av regleringen av de transportproteiner som transporterar glukos in i cellerna fungera dåligt, på flera olika sätt.

Men eftersom det trots allt är en del skillnad i matspjälkningssystemen så är jag ganska säker på att man inte kan jämföra dessa två organismer helt och hållet.

Fast det som skiljer människa och häst åt är ju just det FA berörde. Hästar har en enorm överkapacitet för att producera insulin.

Dvs hästar med IR, även svår IR har nästan alltid normala blodsockernivåer. De klarar att kompensera för IR på ett helt annat sätt än människa, som långt tidigare får förhöjt fritt blodsocker (och har en mycket mindre överkapacitet att ta till för att kompensera sin IR).

Dvs hästar tycks mycket sällan (aldrig?) gå över från IR till diabetes typ II. Medan människor har en mycket kortare sträcka mellan IR och utvecklandet av typ II diabetes.

Så helt lika är det ju inte hur det påverkar även om mekanismerna är desamma, och frågan är hur mycket det påverkar i övrigt?

En gastric bypass på häst känns ganska 'onödig', hästar har ju procentuellt sett en väldigt liten magsäck jmf med människa. (Just för de är designade att äta lite hela tiden, medan människan åtminstone från jägartiden varvat perioder med svält med perioder av stort födointag)

Jag menade inte att man skall GBP-operera hästar, jag tyckte det var en intressant iakttagelse, minskad magsäck - IR/typ II bort.

IR och typ II är dessutom samma sak vad jag förstår av litteraturen.

Sedan håller jag med om att människor och hästar har olika längd på tarmpaket, magsäck m.m. men det var inte detta som jag ville få fram i mina inlägg utan just rönen på människor.

Det man är ense om är väl ändå att cellerna inte öppnar för insulinet på grund av någonting, oftast fetma vad jag förstår, men även ex vis kortison kan leda till IR, m a o andra hormoner stoppar upptaget av insulin.

Och kontentan är ju då att man måste öka känsligheten, få cellerna att öppna.

Just längden på tarmpaketet kanske är det som gör att hästar kan öka på insulinet mer än människa:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 260
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka