Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

Sv: Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

Nej de har väl inte sagt så mycket mer än de kanske är lite väl drastiskt att ta bort henne nu( om jag själv inte känner för det) men att hon är ju bättre i hovarna och kanske att hon kan få skor inte nästa gång jag verkar henne, men gången efter så kanske att jag kan rida igång henne under hösten. Jag vill ju kunna ha henne som tävlingshäst igen, och får jag bara igång henne så kan de ju hända att jag kommer ur denna återvändsgränd jag är i idag.
"vi" har väl sagt att vi ska ge henne en chans till hösten iaf, blir fången värre eller så då blir det nog inget mer kämpande.
Jag vet att många väljer att ta bort sina hästar, men de känns så himla jobbigt det också :(

Jag har också en IR ponny, som dock inte haft fång. Men hon var groteskt fet, fick en månads behandling av metaformin, motionerades (och motioneras fortfarande) som en galning. Efter metaforminbehandlingen trodde jag det var kört. Har aldrig upplevt en så hungrig ponny, det var väldigt jobbigt. Hon var helt galen så fort hon såg mig, slukade allt. Jag har ju dock turen att ha en underbar skogshage på sommaren, utan en gnutta gräs! I den gick hon nästan 6 månader innan hon fick komma ner till vinterhagen, som var full med gräs. Hon gick i en lite fålla och några timmar med betesreducerare och sen stod hon inne typ 16-18 timmmar om dagen tills snön kom och då fick hon gå med dom andra.

Hon är nu fortfarande lättfödd, såklart, men inte alls på samma plan som innan! Hon går på en normal mängd grovfoder (ej fritt dock) och motioneras fortfarande mycket. Men vad jag menar är att det kan bli bättre. Okej att hon (din häst alltså) förmodligen inte kommer gå på gräs mer, men förhoppningsvis kan hon leva ett bra liv ändå :) Några månader, eller till och med ett år får man ju ge det, sålänge hon inte mår piss dåligt av att gå ensam i en gräsfri hage.

Kämpa på :)

Tack MOA för din berättelse, och jag ska kämpa på, de kanske ändrar sig de där med att hon max får äta 3 kg hö per dag osv, jag håller ju tummarna att jag kan komma igång med henne så då blir de ju lite enklare iaf när hon får röra sig:)

Kul att din ponny mår bättre:)

Nej de har väl inte sagt så mycket mer än de kanske är lite väl drastiskt att ta bort henne nu( om jag själv inte känner för det) men att hon är ju bättre i hovarna och kanske att hon kan få skor inte nästa gång jag verkar henne, men gången efter så kanske att jag kan rida igång henne under hösten. Jag vill ju kunna ha henne som tävlingshäst igen, och får jag bara igång henne så kan de ju hända att jag kommer ur denna återvändsgränd jag är i idag.
"vi" har väl sagt att vi ska ge henne en chans till hösten iaf, blir fången värre eller så då blir det nog inget mer kämpande.
Jag vet att många väljer att ta bort sina hästar, men de känns så himla jobbigt det också :(

När Ove Wattle säger att hästen ska gå i grushage resten av sitt liv då tar man bort den , i min värld:crazy:

Sålänge hon har en livskvalité och mår bra i psyket så kämpa vidare. Min ponny fick förra sommaren 1,5 kg hö om dagen:o Och motionerade 1-4 timmar dagligen (inte 4 timmar två dagar i rad eller så men iaf minst 1 gång i veckan). Nu äter hon 4 kg hö + fri tillgång på halm och motionerar lika mycket.

Men sen förstår jag att du har ett annat utgångsläge iom motionen. Men jag hoppas verkligen att det går vägen för er :) Och du är inte ensam om att fundera på livskvalitén och hur länge man ska låta det gå osv.

När Ove Wattle säger att hästen ska gå i grushage resten av sitt liv då tar man bort den , i min värld:crazy:

Nyfiken, var i TS inlägg ser du han sagt det?

(nu kanske han HAR det, men jag har missat om TS skrivit det).

Dock, inget gräs alls är ju alltid tryggast/säkrast för en IR, och begränsat gräs resten av livet är nog ett måste. Men det är ju en bit mellan det och grushage.

(Jag skulle dock hellre ha en grushage till mina än hålla på och begränsa betet som jag gör, om jag bara hade en stooor grushage - dvs var rik - så skulle det innebära MER livskvalitet för dem än nu med begränsat gräs)

Så du tycker att alla hästar som står på stall där det endast finns grushagar ska skjutas?

Kommer bli en drastisk reduktion i Sveriges hästbestånd.... :grin:

Jag tycker också att hästar ska få äta gräs, men att innbilla sig att alla hästars livskvalite står och faller på om den får gå på bete eller ej är bara idiotisk.

Dessutom så klarar dom flesta fånghästar fint att äta lite gräs, bara man är försiktig med när och hur mkt. Det är oftast ägaren som tycker det blir för besvärligt med allt passande och därför väljer att avliva, inte pga att hästen inte kan rehabiliteras....

TS; om din häst inte ens har lägesförändringar i hoven så är ju det jättepositivt, finns ingen anledning att hon inte ska bli bra bara du får koll på vikten. :)

Sen finns det andra experter än OW, hans behandlingsmetod är inte nödvändigtvis den enda rätta.....

:bow:
Vet. hör ju med hästägaren om vad den vill o märker de att man inte vill/ orkar ta hand om en fånghäst så är det bättre för den att den tas bort.

Vet. ser ju till djurskyddet.

Om ens barn inte tål socker- är de då utan liv?

Håller med!

Mitt sto går som sagt inte på gräs och hon verkar ha livskvalité ändå. Det enda som hon kan tycka är aningens jobbigt är att halva flocken går på bete och den andra halvan inte.

Jag önskar mig en grushage på typ sisådär 3-4 hektar, det hade varit drömmen!

KL ursäkta lite of topic...
Det stod en liten artikel i tidningen islandshästen att fång ökat 106% de senaste 5 åren och att det till stor del beror på att härdigare raser har ökat i populäritet, uppgifterna var från Agria.

Min åsikt:
Vi måste då alltså lära oss att hästar är inte betesdjur, de är födosökare alt steppdjur. Det betyder att de gröna hagar som många vill kunna släppa sina hästar på och skriker om att det är naturligt faktiskt inte är det.
Det är faktiskt snarare plågeri att släppa hästar på gröna ängar om hästen är av raser som är härdiga. Alltså jag ser det som plågeri att de skulle få fritt bete snarare än tvärt om. (avliva en häst eller en hel ras för den inte kan gå på fritt bete är väl inte klokt???)
Ökar fången i Sverige för vissa raser ökar....Då får vi banne mig lära oss ta hand om de raserna
på rätt sätt och lära oss skörda hö med mindre lättlösliga kolhydrater tex så det finns rätt foder att tillgå så dessa hästar har ett högkvalitativt liv.

Självklart skulle de vara kanon om man hade en grushage att tillgå, men vem vet de kanske löser sig en dag. Idag tror jag dock att den hagen min går i kommer fungera bra, och förut släppte jag som sagt ut henne till de andra hästarna nån timme, men nu är det slut på detta. Hon får stå i sin hage och äta begränsat får jag hoppas att de kanske blir som vissa av er skriver, de kanske blir bättre sen och Ja de är jättebra att hennes hovar är bra och har stabilisera sig, så jag håller tummarna för att kunna börja röra på henne snaaaaaaaart=) Vore väldigt roligt att komma igång.
Kanske kan min lilla mini gå med henne sen också och mitt sto med föl gå för sig och äta så mycket de vill ;)

Sant, vi måste sluta tänka att vi är snälla om vi låter hästen gå på saftigt bete och ger massa sockerrikt hö och kraftfoder på toppen, och elaka om vi begränsar födointaget.

Har själv väldigt lätt att tänka ånej stackars han är ju hungrig och tycka att jag är elak... Men det är ju tvärtom, man är inte snäll om man låter hästen äta saker som den inte mår bra av eller för mkt. Om en mamma låter sina ungar äta hur mkt glass och godis dom ville varje dag så skulle ingen tycka att hon var en bra mamma.... Och barnen skulle bli sjuka och tjocka. Jag vill också äta massa godis, men jag gör det inte eftersom jag vet att det är onyttigt med socker.

Vi måste ändra vårt tankesätt, för det är helt rätt som du säger att hästar är stäppdjur och inte skapade att stå i mat till knäna.

Det är svårt också eftersom vi bor i en del av världen där det verkligen grönskar, jag kan typ se gräset växa här. Inte så enkelt att göra bra hagar om man inte har råd att i princip anlägga ridbana på ett par hektar (och vem har det?). Så man får försöka att hitta på lösningar som funkar för ens häst och mark, tex hagar med mkt träd som ger skugga, grusa en del av hagen, göra paddock paradise etc. Och motionera så mkt som hästen klarar av utan att få mer problem.

Detta har inte Ove W sagt till mig iaf....

Det sa han till min bekant då hennes sto fick fång och kraftig hovbenssänkning. Vad är det för livskvalitet att gå hela livet på icke-bete och äta halm och 3 kg hö per dag. Förklara för mig vad det är för kvalitet, det är bara kvantitet.

Det sa han till min bekant då hennes sto fick fång och kraftig hovbenssänkning. Vad är det för livskvalitet att gå hela livet på icke-bete och äta halm och 3 kg hö per dag. Förklara för mig vad det är för kvalitet, det är bara kvantitet.

Jag vet inte, men det är så livet för mina hästar ser ut. I princip. Grushage med hö och inget bete. De är blanka, fina och pigga. Och i alldeles lagom hull. Jag har väldigt svårt för att se att de skulle lida såpass att döden hade varit bättre? Men det är ju jag det... Tror du verkligen att en häst som inte får gå på bete, förstår att den inte får gå på bete?

Det var väl att underskatta hästen å det grövsta.

*KL*

Min åsikt ang det här med bete/gräs är att äta just gräs är inte det väsentliga, däremot att få gå och födosöka - dvs med mulen i backen och plocka i sig mat/leta mat DET är viktigt.

Så om hästen går i knähögt gräs och trycker i sig gräs, knallar runt med en munkorg den accepterar och petar i sig gräs eller går omkring och dammsuger sin grushage på utströdd hö-/hösilagestrån känns ganska irrelavant. Däremot hur länge hästen kan födosöka verkar spela stor roll, och att/om den får någon lön för mödan så att säga.

Att, om vi tar ett teoretiskt exempel, ställa en häst i en asfalterad hage med en foderhäck däremot - skulle inte vara okej. Och man skulle se på hästarna i den hagen med hur de skulle lämna fodret i foderhäcken ibland för att städa 'under' den, och även gå runt och leta mat på asfalten - oavsett om där fanns mat eller ej.

Just födosöksbeteendet är ju väldigt hårt 'inprogrammerat', och tillgodoses det är alla hästar jag mött nöjda. Tillgodoses det inte är de inte lika nöjda. Sen finns nog inte den häst som FRIVILLIGT skulle välja bort grönbete. Men om inte vi människor visste att ohälosam mat i för stor mängd är mellan onyttig och farlig för oss skulle vi ju knappast äta potatis istället heller..

Och jag tror att OM man kunde förklara konsekvensen av att vräka i sig gräs (du får fång) så skulle inte hästen vilja det heller. (Pågående, akut) Fång är det närmaste ett levande helvete för en häst man kan komma..

KL

På människor med IR/diabetes typ II är det så att när man gör gastric bypass, alltså en åtstramning av magsäcken, så försvinner IR på två dagar.

För den som vill höra/läsa mer om det går det säkert att leta reda på i SRs arkiv.

Med andra ord är således inte IR ett konstant tillstånd, utan finns under vissa betingelser (däribland fetma).

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 260
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka