Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

Sv: Ni som kan/har erfarenhet om det här med bantning?

Enligt vetrinären Ove Wattle så skulle hon ha fri tillgång på halm under natten och sen max 3 kilo hö per dag.
Nej hon går inte ute på nätterna, hon står på box då.
Hon har gått ner en del sista månaden och man kan ju inte strunta i att ge henne mat direkt, så att så drastiskt kan jag nog inte göra, mer än jag gör.
Det jag kan göra är att ha henne i jätteliten hage så hon endast äter sitt hö, men vad är det för liv för henne, hon blir inte så Glad av detta bara så ensam hela tiden :( Nej, ska hon få stå så hela tiden då börjar jag nog igen att överväga att ta bort henne, hon ska ha ett LIV också. ( så gott de får för en fånghäst).

Enligt vetrinären Ove Wattle så skulle hon ha fri tillgång på halm under natten och sen max 3 kilo hö per dag.
Nej hon går inte ute på nätterna, hon står på box då.
Hon har gått ner en del sista månaden och man kan ju inte strunta i att ge henne mat direkt, så att så drastiskt kan jag nog inte göra, mer än jag gör.
Det jag kan göra är att ha henne i jätteliten hage så hon endast äter sitt hö, men vad är det för liv för henne, hon blir inte så Glad av detta bara så ensam hela tiden :( Nej, ska hon få stå så hela tiden då börjar jag nog igen att överväga att ta bort henne, hon ska ha ett LIV också. ( så gott de får för en fånghäst).
Skall hon ha en chans att få ett framtida liv måste du nog vara drastisk ett tag det närmaste. Hon är ju väldigt fet på bilderna och det ökar ju fångrisken väldigt och även IR som hon också har om jag förstått dig rätt. Det måste väl ändå vara bättre att ta några månader nu där hon har ett "tråkigt" hästliv om du sedan kan få många år framöver med din fina häst, eller?

Bra formulerat :)! Jag tänkte i de banorna igår också, men kunde inte komma på hur jag skulle skriva det. Hästen MÅSTE ner i vikt och få bort depåerna. Det kommer antagligen att betyda att den får ha det "tråkigt" ett tag framöver...

Ja, ni har så rätt så.. självklart ska jag kämpa de här månaderna annars kommer de ju också säga att hon ska tas bort :( Vilket jag inte vill om hon nu kan bli bättre.
Hur skulle ni ha gjort? Haft henne själv hela tiden så hon inte äter mer än sina kilon hon ska ha per dag?
Dock har jag lilla minisen som kan gå med henne så fort mitt andra sto fått föl också, men hon går ju i deras hage så hon ser dem ju hela dagarna så de kanske inte är så illa för henne....
(Det är "bra" när man har en häst som ska äta så mycket som möjligt, den som ska föla. Sen min lilla sjuklig som inte ska äta och sen minisen som kan gå med båda två, eftersom jag vill ha koll på henne med så hon inte får fång eller liknande. )

Ja jag skulle ställa henne i egen hage om det är enda sättet att säkerställa att hon bara får i sig den mat hon ska ha.

Hur mycket halm äter hon på nätterna? Fri halm kan för vissa hästar innebära åtskilliga kilon, och ge åtskilliga MJ. Så ge en begränsad, vägd giva halm är bättre om hon äter mycket/du inte vet hur mycket halm hon äter.

Vet du hur mycket MJ hon får i sig nu?

Och ang 'vad för liv' så förstår jag precis hur du tänker. Men försök lägga till en tanke i kedjan - vad är det för liv om hon får fång igen?

Har hon en egen hage INUTI de andra hästarnas hage? I så fall tycker jag INTE att det är synd om henne alls! Då skulle jag definitivt haft henne där för att kunna hålla koll på att hon absolut bara får i sig sin egen mat!

Jag blir så trött på bukeexperterna som rekommenderar helt annat än de verkliga experterna på fång.
De experter... som framkallar upprepade fånganfall o ser mer till att proteinbehovet( det faktiska som man inte har en aning om på en IR-häst!)uppfylls oavsett om det då krävs 10-12 kg silage plus fri tillgång på halm... som den av naturliga orsaker inte åt.- Jo din fick det när den inte "gick" att banta- unik o en omöjlig uppgift i vanlig ordning.

Om Sveriges ledande Vet. med med fång som specialitet ger en rekommendation så ska den följas. Funkar den inte gör man upp en ny plan med densamme- veterinärens patient.

Ursprungligen postat av _bjòla_
Låter helt rimligt om man vill få ner ponnyn i vikt snabbt o inte vänta på nästa anfall.

bättre än att ge proteinkoncentrat o bussigare då den får äta mer hö än bara halm.

En stor häst kan banta på enbart urlakat hö- nästan samma energivärde som halm fast man får med allt som är värdefullt i hö-

Jag blir så trött på bukeexperterna som rekommenderar helt annat än de verkliga experterna på fång.
De experter... som framkallar upprepade fånganfall o ser mer till att proteinbehovet( det faktiska som man inte har en aning om på en IR-häst!)uppfylls oavsett

Nu tror jag du får läsa igen axel?

Jag skrev inte en stavelse om protein? Jag skrev däremot om MJ (energi/kalorier), och att fri tillgång på halm på natten kan om hästen äter massor blir en hel massa MJ, och om det är så är det bättre ge en kontrollerad, uppvägd giva halm (och därmed mindre MJ).

Samt undrade om TS vet hur mycket MJ den får totalt.

Dvs jag har inte skrivit en stavelse om protein, och inte en stavelse om att ÖKA någon mat - tvärtom.

Det bortklippta ljuger du som vanligt så det besvarar jag inte.

Men du får nog som sagt läsa inlägget du svarade på (dvs mitt) igen?

Nej, jag vet inte exakt hur många MJ hon får i sig totalt, men hon brukar få ca 1½ kg halm på natten och de har hon knappt ätit upp på morgonen.
Ja, hon får stå i egen hage och äta sin mat. =)

???

Frågan var väl om den fick för MYCKET mat - inte för lite... Att eventuellt dra ner på fri tillgång till halm - inte lägga till något.

Jag blir så trött på bukeexperterna som ...

Ja visst blir man trött ibland eller snarare alltid - på de som ständigt kritiserar andra, i tråd efter tråd efter............ och då oftast på felaktiga grunder och utan koppling till den vetenskapliga forskning som finns om att utfodra fånghästar.

vem som utger sig för att vara bukeexpert kan man ju alltid diskutera, fast inte i denna tråden kanske

Hon får inte fri tillgång på halm, utan ca 1½ kg till natten som hon nästan aldrig äter upp. Hon är inte så förtjust i halm,men då har hon om hon vill tugga på nått.
Ute får hon väl i sig "knappt nått gräs", hon går i en gammal skogs hage och vi har inga grushagar så visst växer de upp lite som de kan pilla i sig. Men jag måste utfodra de andra hästarna med hö för de finns ingen direkt mat att prata om.

Jag tycker de är bra med experter både veterinärer och här på Buke, för man får massa tips och råd här som man inte alltid får hos vetrinärerna sen får man väl se till själv att ta till sig det som är av värde och sen inte bry sig om annat.
(Fick ju höra att min häst såg lång ut i tåna, fast jag för en vecka sen var in med henne till Ultuna. De känns som de borde väl kunna sin sak, tycker jag iaf så jag väljer att lyssna på dem i detta fall.)

Har du någon möjlighet att få bort gräset?

Dels kan vääldigt lite gräs räcka för de lättfödda, och sen om hon är aktivt IR så kan det vara så att hon får i sig mkt mer socker än du tror av gräset.

Jag lurade mig här nyss på gräset med shettisen. Kort och sparsamt gräs, och munkorg på det. Han kom och skreeek efter lunch såfort han såg mig och var HUNGRIG när han kom in. Dvs 'kan inte få i sig mycket gräs alls stackarn'.

'Stackarn' har lagt på sig 30 kg i vikt på band på några veckor, och han är INTE IR. (Nu vet jag inte hur ärligt bandet är på honom, men upp har han gått därom råder ingen tvekan. Det 'syns inte' om jag kikar på honom, men när jag känner på honom). Dvs det där gräset var fullt tillräckligt och han har dels fått i sig mer än jag trott och ffa mer än han påstått med sina 'jag dööör av svält'. (Han är normalt sån att han ratar silage för minsta gräs, så jag gick på hans 'jag dööör av svält')

Haken med skogshagar/bantarhagar är att det som överlever oftast är 'ogräs', och ogräs är så livskraftigt delvis för att de ofta har fena på att lagra in socker..

???

Frågan var väl om den fick för MYCKET mat - inte för lite... Att eventuellt dra ner på fri tillgång till halm - inte lägga till något.
Nej det handlar om att ändra på vad den behandlande Vets. kostråd. Det kommer inte från ngn duvunge precis.

Jo jag blir förundrad även över att inte vikten av protein rabblas på här- som alltid annars. Skriker -proteinbrist!
Den lär inte heller på i sig tuggbart i 16-20h.

Wattle verkar inte ha hög prio på det- bara att hästen går ner...NU. Utan att medicinera den- för det går... om man vill sin hästs bästa.

Skulle inte tro att ngn skulle säga till Wattle att man inte gett fri tillgång för att ngn ej dokumenterat kunnig på Bukefalos har avrått från det. Nu löser ponnyn det själv- som det är tänkt.
Om den skulle sluka bädden vara natt får man kanske revidera, men först då sen man sett resultatet av planen.

Alltså om man gräver upp hela hagen försvinner kanske gräset för ett tag, men vet inte känns inte alltför skoj. När hon står i sin hage så äter hon upp sin mat sen står hon mest och kollar, de finns inget av det på marken som lockar henne verkar de som, är lite brännässlor och lite man ser att de inte är endast jord i hagen utan den har lite gröna strån fläckvis..men hon står ju i ganska liten hage också så känns som de andra redan hade ätit upp de som fanns att äta förut.
Har satt hagen där de är minst att ens äta för henne,samtidigt som hon måste ha skugga osv.

En annan sak jag tänkte på är ju att någon skrev att de kanske är värt att leva såhär några månader för att de sen bli bättre osv, men de känns ju som jag kommer aldrig kunna ha alla hästarna ihop för de andra äter ju mycket mer på morgonen och lunchen än henne, och jag tror ju inte att hon blir mindre lättfödd sen, utan när jag väl fått ner henne i vikt så måste ju den hållas.. och då kan jag ju inte släppa henne med de andra alls.
Känns inte så himla roligt att ha en häst ensam resten av sitt liv och aldrig få gå med de andra :(
Jag kanske aldrig kommer kunna rida henne, vem vet, har ju inte kunnat de på 3 år hittills :(
Men visst man vet ju inget än, kanske kan rida igång henne sen och då får man ju nått skoj med henne iaf.

Nu förutsätter ju även Wattle vissa saker, som man som djurägare kanske inte tänker på. T ex då att fri halm antas vara en moderat giva då de flesta hästar INTE äter hejdlöst med halm. Om man då råkar ha en häst som gör det, så är det inte lätt varken som veterinär (oavsett vad man heter) veta att hästen äter 8 kg halm/natt - eller som djurägare att veta att veterinären (oavsett vad den heter) hade tänkt sig att hästen mest skulle plocka i halmen och att äta 8 kg/natt inte var riktigt tanken.

Sen, jag blir lite rädd för hur du läser, och hur du får 'hur mycket halm den äter, om den äter massor kan det ge väldigt mkt MJ och då kan det vara bättre att ge en kontrollerad giva' till en rekommendation att 'strunta i vad veterinären säger'. Tur att alla inte läser riktigt lika illa =)

Du är väldigt negativ i dina inlägg även när det går bra. Det behöver inte vara ett kroniskt tillstånd men viss anlagen/risken för återfall, kommer din häst alltid att ha.
Går din häst ner i vikt och du balanserar kost och motion finns inget som säger att hästen inte går att rida normalt väl?
Hästen hade ju inga rotationer tex.
Läs gärna på www.ecirhorse.com

Min fånghäst och IR-häst är visserligen jättesmal och behöver inte banta(tvärt om får extra lusern och linfrökaka) men när jag nu fått ner sockret så mår han toppen och är helt oöm i hovarna trots fång och rotationer i december. Han kan promeneras flera gånger i veckan och även longeras. Hade det inte varit för rotationerna så hade han ridits, får vänta någon månad till. Det har vuxit ner halva hoven än så länge, men han själv har inte ont av det och tack vare att han är tunn och pigg så lever han livets goda dagar för tillfället och det är ok för mig. Springer och busar i hagen med sin kompis. ("padock paradise" med gångar i kanterna på en skuggig hage, runt hela)
Efter att ha blötlagt höet ett halvår så är depåerna över ögonen borta sedan början av februari så för tillfället är han inte IR utan en smal och frisk häst som inte har ont av fång.
Han älskar våra promenader och man hinner knappt med :-)
Hittar man orsakerna så kan man återställa hästarna.
Jag säger inte att det är lätt eftersom vi fick ett bakslag nu efter 4 symtomfria år men man får bestämma sig för att det ska gå eller ge upp tror jag och sedan gå 100% på det.

Senast ändrad:

En annan sak jag tänkte på är ju att någon skrev att de kanske är värt att leva såhär några månader för att de sen bli bättre osv, men de känns ju som jag kommer aldrig kunna ha alla hästarna ihop för de andra äter ju mycket mer på morgonen och lunchen än henne, och jag tror ju inte att hon blir mindre lättfödd sen, utan när jag väl fått ner henne i vikt så måste ju den hållas.. och då kan jag ju inte släppa henne med de andra alls.
Känns inte så himla roligt att ha en häst ensam resten av sitt liv och aldrig få gå med de andra :(
Jag kanske aldrig kommer kunna rida henne, vem vet, har ju inte kunnat de på 3 år hittills :(
Men visst man vet ju inget än, kanske kan rida igång henne sen och då får man ju nått skoj med henne iaf.

Förhoppningsvis blir hon iaf lite mindre lättfödd sen om/när hennes IR är under kontroll och hon motioneras etc. Men jag tror du gör rätt i att fundera över det praktiska, för som du själv säger är det nog inte så att hon kan gå ihop med de andra på gräs eller när det är matdags. Sen beroende på omständigheter kanske hon kan gå med dem men inte vid maten, eller att de andra får mindre mat ute och 'äter ikapp' inne under natten?

Men jag förstår absolut hur du tänker, och som jag sagt förr så jag förstår absolut de som känner att de inte orkar och/eller praktiskt känner de kan ta hand om en fångis.

Har det sagts något om vad som tros om framtidsprognos?

Tillägg ang maten/det praktiska: Har jag blandat ihop eller har du inte en shetlandsponny med? Kan inte B och den gå ihop sen, shettisar har ju ofta ett behov som stämmer ganska väl ihop med en lättfödd större ponnys?

Senast ändrad:

Alltså om man gräver upp hela hagen försvinner kanske gräset för ett tag, men vet inte känns inte alltför skoj. När hon står i sin hage så äter hon upp sin mat sen står hon mest och kollar, de finns inget av det på marken som lockar henne verkar de som, är lite brännässlor och lite man ser att de inte är endast jord i hagen utan den har lite gröna strån fläckvis..men hon står ju i ganska liten hage också så känns som de andra redan hade ätit upp de som fanns att äta förut.
Har satt hagen där de är minst att ens äta för henne,samtidigt som hon måste ha skugga osv.

Just därför tog en bekant bort sitt 7åriga sto. Och jag håller med.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 260
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka