Ni som jobbar med hund!?

Ciindy

Trådstartare
Hur många här på hundforumet har hundrelaterade jobb?
Vad jobbar ni med ?
Trivs ni bra med erat arbete?
Hyffsad lön?
Utbildning?

Ska välja gymnasium nu och Hund är ju det som lockar mest men tänkte höra mig för hur det är med hundjobben här ute. Även ni som pluggar inom hund får gärna svara och berätta hur ni trivs och vad ni har tänkt jobba med.

Tack :bow:

Sv: Ni som jobbar med hund!?

Hmm, den här nöten är lite klurig.

Jag jobbade med rehab på ett hundcenter under förra året och visst är det underbart att fylla dagarna med det man gillar mest.:)

Det jag kan tycka är lite minus i branchen är just att man i många lägen måste starta eget för att komma nånvart (framåt).

Visst finns det en del tjänster inom hundkategorin, men dom är inte många, ( vart i landet man bor spelar nog också in )och sen beror det sälvklart på vad man vill göra.

Men självklart, hund är superkul!
Hur mycke pengar man tjänar har att göra med vad man gör, en bra hundpsykolog har större inkomst än en dogwalkare på ett hunddagis.

Jag jobbade på kennel i 2 år innan varav ett halvår i England.Det är inget jobb man tjänar bra på men det är så roligt att hålla på med det man verkligen älskar men kanske svårt att få ekonomin att gå ihop om man som sagt var inte startar något eget.
Jag gick djurvård.

Vad jobbar ni med ?
Jag jobbar inte längre, lade ned för ett par år sedan. Men jag drev eget hundpensionat och dagis.

Trivs ni bra med erat arbete?
Ja jag trivdes bra på så sätt att jag jobbade hemifrån. Till en början tyckte jag väldigt mycket om själva arbetet också. De riktigt trevliga stammisarna kan jag sakna än idag :)
Dock tröttnade jag av flera skäl:
1. Så många totalt ouppfostrade hundar som drog i kopplet och betedde sig odrägligt, framförallt då ägarna var med. (Fick en axelskada till följd av koppeldragandet)
2. Ägare som hade noll respekt för mitt privatliv och mina tider.
3. Dåligt betalt och arbetstid dygnet runt året runt.

Hyffsad lön?
Nej. Tyvärr var det för lite betalt i förhållande till arbetsbördan. Dock var det ett litet pensionat och jag drev det själv. Ojämn inkomst. Gott om kunder storhelger, semester osv och lugnare däremellan.

Utbildning?
Ingen. Livslång erfarenhet av hund. Tävlingsmeriter, kurser osv.

Det är just det att det finns så få bra hundjobb och som har en lön man kan leva på. Jag vill verkligen jobba med hund MEN jag vill inte behöva jobba dygnet runt för att få min ekonomi att gå ihop.
Måste nog fundera lite till tror jag...

Fler som jobbar/pluggar hund?

Det enda jobb jag så här på rak arm kan komma på, som man kan få hyfsad lön och inte starta eget.
Det är inom djursjukvården.

Allt annat är ju rätt dåligt betalt eller också får man investera pengar och starta eget.
Hundtrim, hundpensionat, hundpsykolog, butik eller vad man nu har intresse för.
Det är alltid ett vågspel att starta eget och det kan ta tid att få det att överhuvudtaget ”gå runt” och att sedan få in så mycket så att man kan leva på det, det är tufft men inte omöjligt.

Jag pluggar på hundgymnasium (nu när du nämner det) och är inne på sista terminen nu. Är du intresserad av att plugga hund, så kolla upp vilka kurser som finns på programmet - och hur de kan hjälpa dig vidare. På min skola finns ett hundspår och ett studiespår, som man påbörjar andra terminen i tvåan. Hundspåret inriktar sig bara på praktiska studier med hundarna, medan studiespåret ger en behörighet som påminner om den man får på samhällsprogrammet.
Det är svårt att bestämma sig så pass tidigt, vad man vill söka vidare till, men det du kan göra är att ta reda på huruvida du får läsa fler/byta kurser på schemat. För dagen är det många av mina klasskamrater som läser extrakurser, eller byter ut vissa kurser mot varandra för att kunna komma in på den utbildningen som de vill.

För min del har mina gymnasieår förgyllts genom att jag har kunnat vara med min hund 24/7, och varvat hund med skola. Samtidigt är det mycket pyssel med det mesta, och det är inte bara en dans på rosor. Tvärtom vad många tror faktiskt, 3 års "hundklappande" låter inte helt fel i mångas öron...

Jag pluggar hund - men har inte för avsikt att jobba heltid med hund sedan utan ska plugga vidare eller hitta på något annat efter studenten.
Jag valde att plugga hund för att kunna ha hund och för att orka med studierna.

Sålänge man väljer "rätt" kurser kan man ju bli det mesta och det är ju verkligen inte ett krav att man jobbar med det man pluggar på gymnasiet.

*kl*

Jag jobbar/praktiserar på en djurklinik i området där jag bor och har varit där sedan December 2007. Jag började där via AMS men har gått där helt privat sedan Mars -07 och först nu är jag på god väg mot att skaffa en ordentlig officiell utbildning för att bli veterinärs assistent.

Eftersom jag är praktikant får jag ju ingen lön och inga CSN pengar; än iaf. Men jag älskar att jobba på kliniken; personalen är otroligt schysta mot mig och vi är en enda stor knasig familj där. Blir ju så på mindre kliniker jämnfört med stora djursjukhus som inte direkt är min stil, men jag funderar på att göra praktik på ett så småningom för att vidga mina vyer.

På kliniken har vi också hundar och katter som är de anställdas djur; två bengaler (hona & hane), en karelare/jämte tik och en strävhårig tax tik. Så jag umgås med djur hela dagarna även om det inte alltid är patienter. Och snart kommer det en ny liten valp till kliniken i början av Feb. :D

Kanske borde också nämna att det jag mest av allt skulle vilja jobba med är omplaceringshundar men just nu fokuserar jag mig på att försöka bli vet. ass. så får vi se hur det går...

Jag tänker faktiskt som du, just nu känner jag att jag inte skulle orka plugga tex natur och jag har absolut ingen aning om vad jag vill gå så det känns som "passande" och satsa på hunden under 3 år och samtidigt få en gymnasieutbildning som jag kan plugga vidare på. Jag behövde ditt svar :p

Jobbar som vet.assistent (vill inte alltid använda ordet djursjukvårdare då jag tyvärr inte har kommit in på utbildningen i Skara).
Djur hela dagarna (inte bara hundar).
Viktigt att inse om man ska satsa på detta yrke att det inte bara är gullande med djur, utan även att bemöta djurägare som är oroliga/arga/ledsna/glada/nyfikna.
Ingår rätt så mycket städning också, rummen ska hållas snygga mellan patienterna, bord ska torkas av, operationsdisk ska diskas osv osv.

Ibland långa dagar, inte alltid man kan gå ifrån när man slutar (oftast, men inte alltid). Ibland får man även skjuta lite på lunchen. Blir lätt så om det kommer in akuta patienter.

Trivs dock jättebra, både med yrket som sådant och med alla arbetskamrater.
Lönen är ok, jag klarar mig och går runt, men så mycket mer är det inte.

Rek alla som vill jobba som djursjukvårdare att söka sig till universitetsutbildningen i Skara, då den dels ger otroligt mycket (som jag upplevt det av kompisar som gått där) samt att det då är lättare att få jobb.

Ni som jobbar med hund!?

--------------------------------------------------------------------------------

Hur många här på hundforumet har hundrelaterade jobb?
Vad jobbar ni med ? Driver ett hunddagis och rehabilitering
Trivs ni bra med erat arbete? Ja
Hyffsad lön?Nej inte mot arbetstiden man lägger ner
Utbildning?Djurvårdare,diplomerad hundfysioterapeut

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Musik att tävla till