Ni som jagar

Sv: Ni som jagar

nja nu är det ju en viss skillnad på gruppen som tar jägarexamen och de som verkligen skaffar sig jaktmark.

till det kommer vissa geografiska skillnader. men kollar du in jakter i centralortsnärhet och jämför standarden på bilar så har det skett en märkbar standardhöjning, vapnen är av bättre kvalitet, kläderna, ja det har det ju gått mode i.

men en bra liten mark i attraktivt läge lagom för 3 jägare så landar du inte sällan runt 100 000 per år.

och en normal familj där kan du knappast lägga 35000 för en familjemedlems hobby...per år till det kommer vapen ammunition, hundar etc etc

35000 kr på en familjemedlems hobby är väl inte så himla mycket? Drygt 3000 kr/mån. Det är nog vad en storrökare kan blossa upp på en månad.

Runt centralorter är ju allt dyrare så att även jaktarrende är dyrare är inte konstigt så sett (men vi kanske kan koppla ihop fler jägare till dyrare hus också). I min umgängeskrets är iaf inte jakt någon "finhobby" utan det är vanligt folk som jagar. Sedan är det ju många som tar jägarexamen som faktiskt inte har för avsikt att jaga utan de gör det för att det är allmänbildande och det ser jag inte som negativt. Det ger en ökad förståelse för vad jakt handlar om.
 
Sv: Ni som jagar

35000 kr på en familjemedlems hobby är väl inte så himla mycket? Drygt 3000 kr/mån. Det är nog vad en storrökare kan blossa upp på en månad.

Runt centralorter är ju allt dyrare så att även jaktarrende är dyrare är inte konstigt så sett (men vi kanske kan koppla ihop fler jägare till dyrare hus också). I min umgängeskrets är iaf inte jakt någon "finhobby" utan det är vanligt folk som jagar. Sedan är det ju många som tar jägarexamen som faktiskt inte har för avsikt att jaga utan de gör det för att det är allmänbildande och det ser jag inte som negativt. Det ger en ökad förståelse för vad jakt handlar om.

Skulle tro att glesbygden även i framtiden kommer att brukas av allmogejägare. Nära centralorterna kommer vi nog i framtiden att anpassa oss till en mer europeisk tradition, där jakten får en större social roll i samband med affärsuppgörelser o knytande av användbara kontakter, ungefär som golf o segling var förr.
 
Sv: Ni som jagar

Skulle tro att glesbygden även i framtiden kommer att brukas av allmogejägare. Nära centralorterna kommer vi nog i framtiden att anpassa oss till en mer europeisk tradition, där jakten får en större social roll i samband med affärsuppgörelser o knytande av användbara kontakter, ungefär som golf o segling var förr.

Fast det är knappast nytt i Sverige. Den där "herrgårdsjakten" har väl alltid förekommit hos adeln och näringslivstopparna är den nya adeln...
 
Sv: Ni som jagar

Det var dyrt Jag betalar 400kr och jagar småvilt på 80 000 ha och älgjakt 400kr på 4000 ha
 
Sv: Ni som jagar

Det var dyrt Jag betalar 400kr och jagar småvilt på 80 000 ha och älgjakt 400kr på 4000 ha

Ensam..det var inte illa!!

Fast det är nog de flesta medvetna om att småviltjakten inte kostar någonting i Norrland o delar av Svealand. Och deltagande i älgjakten på stora arealer fixas lätt genom ett billigt torp eller ännu billigare jaktbevis.
 
Sv: Ni som jagar

Det var dyrt Jag betalar 400kr och jagar småvilt på 80 000 ha och älgjakt 400kr på 4000 ha

Min man tog sin jägarexamen för ca 5-6 år sedan. Han jagar i Årjäng och tror han betalar ca 1500kr per år för både småvilt och älg. Nu kommer jag inte ihåg hur stort området är men det är ingen liten pluttebit direkt. Småvilt brukar dom vara två (mest för sällskapets skull) och storviltet har varierat lite men runt 20 pers ibland fler. Det har alltid varit gott om kött i alla fall (tyvärr kanske snarare då hela frysen fylls).

Men jag förstår faktiskt inte det konstiga med att det är mycket dyrare runt tätbefolkat områden som tex Göteborg (där vi bor). Så brukar det ju vara med det mesta.
 
Sv: Ni som jagar

Min man tog sin jägarexamen för ca 5-6 år sedan. Han jagar i Årjäng och tror han betalar ca 1500kr per år för både småvilt och älg. Nu kommer jag inte ihåg hur stort området är men det är ingen liten pluttebit direkt. Småvilt brukar dom vara två (mest för sällskapets skull) och storviltet har varierat lite men runt 20 pers ibland fler. Det har alltid varit gott om kött i alla fall (tyvärr kanske snarare då hela frysen fylls).

Men jag förstår faktiskt inte det konstiga med att det är mycket dyrare runt tätbefolkat områden som tex Göteborg (där vi bor). Så brukar det ju vara med det mesta.


Det är väl ungefär som att arrendera 1 Ha åkermark.
Det är skillnad mot en bit som ger 12 ton vete och en sur myrbit där knappt kornet mognar.....
 
Sv: Ni som jagar

Det är väl ungefär som att arrendera 1 Ha åkermark.
Det är skillnad mot en bit som ger 12 ton vete och en sur myrbit där knappt kornet mognar.....

Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Det är ju inte så att det är ont om djur där min man jagar. Snarare tvärt om.

Det man betalar för här är ju snarare läget. Dvs ju närmare storstaden ju dyrare. Mängden vilt har ju inte med det att göra.
 
Sv: Ni som jagar

Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Det är ju inte så att det är ont om djur där min man jagar. Snarare tvärt om.

Det man betalar för här är ju snarare läget. Dvs ju närmare storstaden ju dyrare. Mängden vilt har ju inte med det att göra.

Läget och typ av vilt är avgörande.

Att jaga skogsfågel kräver en hel del kunskap + passande hund. Harjakten blir allt sällsyntare, tråkigt för en riktigt fin jaktdag med en Hamilton, en svenskhare, sol ngr minusgrader och lite pudersnö...kan det bli finare?

De flesta har varken tid, kunskap o hundar till att jaga i grovskogen.
 
Sv: Ni som jagar

Nära centralorterna kommer vi nog i framtiden att anpassa oss till en mer europeisk tradition, där jakten får en större social roll i samband med affärsuppgörelser o knytande av användbara kontakter, ungefär som golf o segling var förr.
Vad är det negativa med det då? Ska man som markägare eller arrendator inte få bjuda med sina affärsbekanta på en dags jakt utan att få skit för det? Varför skulle det vara så fel?

Sen är det ju så att många markägare gillar det jaktlaget de har marken utarrenderad till och de tänker inte släppa in vilka stolpskott som helst på deras mark. Jag känner nog ingen markägare som inte har dunderkoll på vilka som är med i jaktlaget och vilka som rör sig i deras marker. Många saknar helt jaktintresse, men många kommer ändå när det är dags att packa ihop och pratar med gubbarna om dagen och hur det ser ut i markerna. Oftast har ju jaktlaget betydligt bättre koll på hur skicket på marken ser ut än markägaren själv och därför är en kommunikation med jaktlaget viktig. Det är inte bara arrendepriset som styr.
 
Sv: Ni som jagar

Vad är det negativa med det då? Ska man som markägare eller arrendator inte få bjuda med sina affärsbekanta på en dags jakt utan att få skit för det? Varför skulle det vara så fel?

Sen är det ju så att många markägare gillar det jaktlaget de har marken utarrenderad till och de tänker inte släppa in vilka stolpskott som helst på deras mark. Jag känner nog ingen markägare som inte har dunderkoll på vilka som är med i jaktlaget och vilka som rör sig i deras marker. Många saknar helt jaktintresse, men många kommer ändå när det är dags att packa ihop och pratar med gubbarna om dagen och hur det ser ut i markerna. Oftast har ju jaktlaget betydligt bättre koll på hur skicket på marken ser ut än markägaren själv och därför är en kommunikation med jaktlaget viktig. Det är inte bara arrendepriset som styr.

Jag säger inte det är negativt jag säger bara att det har förändrat sig och det innebär att det i syd o Mellansverige blir överlag dyrare att jaga.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 028
Senast: EZMK
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp