Ni som jagar

Sv: Ni som jagar

Ja, det kan man. (Men du måste förstås ha vapenlicens, och för att få det på jaktvapen krävs jägarexamen)
 
Sv: Ni som jagar

Kan man i dag kopa ett jaktvapen om man inte har tillgang till jaktmark?

Ja tyvärr!
I samband med att lagändringen kom, den med krav på jägarexamen så tog man bort behovskravet.

Detta ledde till att ett stort antal skaffade sig jägarexamen och rätten att köpa o inneha vapen men de saknar de rätta kontakterna och många gånger pengarna att hyra in sig på jaktmarker.t

Det har i sin tur lett till att det finns ett överskott på jägare i förhållande till bra marker, vilket i sin tur lett till en explosion av arrendepriset i södra Sverige (än så länge relativt vargfritt land)

Bra för markägarna men mindre bra för unga gröna jägare.
 
Sv: Ni som jagar

Fast nu säger du ju emot dig själv. Dessa människor har inte råd att hyra in sig på jaktmarker, men de har råd att betala skyhöga arrendepriser för jaktmarkerna?

Själv tycker jag att det är jättebra att vem som vill får skaffa sig en jägarexamen. Och det är bra att det blivit mer populärt, då är det många som faktiskt lär sig hur man ska uppföra sig i skog och mark och inte ställa till med en massa problem. Dessutom ska staten inte lägga sig i hur jag har tillgång till att jaga, det handlar inte om det.
 
Sv: Ni som jagar

Fast nu säger du ju emot dig själv. Dessa människor har inte råd att hyra in sig på jaktmarker, men de har råd att betala skyhöga arrendepriser för jaktmarkerna?

Själv tycker jag att det är jättebra att vem som vill får skaffa sig en jägarexamen. Och det är bra att det blivit mer populärt, då är det många som faktiskt lär sig hur man ska uppföra sig i skog och mark och inte ställa till med en massa problem. Dessutom ska staten inte lägga sig i hur jag har tillgång till att jaga, det handlar inte om det.

Suck, inse att inte alla med jägarexamen har tillgång till jaktmarker av ekonomiska skäl. De har inte råd att betala de höga arrendepriserna runt befolkningscentra som är resultatet av jägarexamensreformen där behovsprövningen av jaktvapen-licensen togs bort. För mig som markägare gör det ju egentligen ingenting men för jakten har det resulterat i att utövarna skiftar från vanligt folk till folk med högre inkomster. Det blir som i Europa, en exklusiv hobby. inte olikt den utveckling vi ser bland dem som aktivt utövar hästsport i lite högre klasser.

tillgång till jakt betyder inte att du måste äga eller arrende jaktmark, förr var det vanligt att man fick löfte om att följa med, visa vad man gick för och sedan gick "gubbarna" i god för den unge o saken var klar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som jagar

Fast nu säger du ju emot dig själv. Dessa människor har inte råd att hyra in sig på jaktmarker, men de har råd att betala skyhöga arrendepriser för jaktmarkerna?

Själv tycker jag att det är jättebra att vem som vill får skaffa sig en jägarexamen. Och det är bra att det blivit mer populärt, då är det många som faktiskt lär sig hur man ska uppföra sig i skog och mark och inte ställa till med en massa problem. Dessutom ska staten inte lägga sig i hur jag har tillgång till att jaga, det handlar inte om det.

Problemet som jag ser det är att jägarexamen inte ger dig allt som du behöver för att bli en bra jägare, största delen av kunskapen får du när du är med erfarna jägare ute på jakt. Som det är på vissa ställen idag så är det ett gäng som har det gott ställt, köper in sig på arrende på en mark och så jagar de på egen hand utan att bry sig om att lära sig mer eller intressera sig för marken i övrigt. Vi har ett sånt gäng som dyker upp i kanten till våran mark varje år. Och varje år är det felskjutningar, de har ingen koll på markgränser, visar ingen hänsyn till boende i närheten, har aldrig kommit på tanken att stödutfodra eller sätta ut saltstenar under sommaren. Att de dessutom festar med stora mängder alkohol på kvällen och går ut och jagar på morgonen gör inte saken bättre.

Jag anser mig fortfarande vara nybörjare på jakt, trots att jag har gått med som hundförare i ett par år, haft jägarexamen sen ett par år tillbaka och skjuter regelbundet för övnings skull. Jag får lära mig något nästan varje gång jag följer med de mer erfarna ut eller när de bara sitter och pratar, jag kan ställa frågor och de rättar mig eller konstaterar att nej det hade de inte tänkt på och så blir det en bra diskussion.
 
Sv: Ni som jagar

Problemet som jag ser det är att jägarexamen inte ger dig allt som du behöver för att bli en bra jägare, största delen av kunskapen får du när du är med erfarna jägare ute på jakt. Som det är på vissa ställen idag så är det ett gäng som har det gott ställt, köper in sig på arrende på en mark och så jagar de på egen hand utan att bry sig om att lära sig mer eller intressera sig för marken i övrigt. Vi har ett sånt gäng som dyker upp i kanten till våran mark varje år. Och varje år är det felskjutningar, de har ingen koll på markgränser, visar ingen hänsyn till boende i närheten, har aldrig kommit på tanken att stödutfodra eller sätta ut saltstenar under sommaren. Att de dessutom festar med stora mängder alkohol på kvällen och går ut och jagar på morgonen gör inte saken bättre.

Jag anser mig fortfarande vara nybörjare på jakt, trots att jag har gått med som hundförare i ett par år, haft jägarexamen sen ett par år tillbaka och skjuter regelbundet för övnings skull. Jag får lära mig något nästan varje gång jag följer med de mer erfarna ut eller när de bara sitter och pratar, jag kan ställa frågor och de rättar mig eller konstaterar att nej det hade de inte tänkt på och så blir det en bra diskussion.

det verkar som om vi för en gångs skull är överens.
jakten är bäst om man växer in i. Jag mins hur spännande de var(att som tioåring) att sitta bland gubbarna, man lärde sig mycket samtidigt som man fick ta ansvar.
enda skillnaden var väl i början att de hade kaffe i termosen och jag choklad. Sköt mitt första rådjur det året, hade passet bredvid nestorn i gänget. naturligtvis inte riktigt koscher, hade varken ålder inne eller licens. Han blev en av mina äldsta vänner. Borta nu sedan länge. Men minns fortfarande med värme hur han mens han sög på sin pipa berättade var och varför jakten gick som den gjorde. Säkerhetstänkande, jaktetik o respekt för skog o djurliv fick man på köpet.

Men allt gick bra. det hela var min, min pappas o jaktlagets hemlighet i många år.

nu som gammal gubbe;) är det min skyldighet att med respekt o hjälpsamhet skola in nästa generation. Men pga av myndigheternas hårdare kontroll så dröjer inskolningen numera upp i åren , de flesta som kommer som gröna nu är närmare 20 år
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som jagar

Suck, inse att inte alla med jägarexamen har tillgång till jaktmarker av ekonomiska skäl. De har inte råd att betala de höga arrendepriserna runt befolkningscentra som är resultatet av jägarexamensreformen där behovsprövningen av jaktvapen-licensen togs bort. För mig som markägare gör det ju egentligen ingenting men för jakten har det resulterat i att utövarna skiftar från vanligt folk till folk med högre inkomster. Det blir som i Europa, en exklusiv hobby. inte olikt den utveckling vi ser bland dem som aktivt utövar hästsport i lite högre klasser.

tillgång till jakt betyder inte att du måste äga eller arrende jaktmark, förr var det vanligt att man fick löfte om att följa med, visa vad man gick för och sedan gick "gubbarna" i god för den unge o saken var klar.

Har du något slags stöd för att jakt håller på att bli en exklusiv hobby? Min erfarenhet är nämligen inte alls att det är välbärgat folk som tar jägarexamen.
 
Sv: Ni som jagar

Problemet som jag ser det är att jägarexamen inte ger dig allt som du behöver för att bli en bra jägare, största delen av kunskapen får du när du är med erfarna jägare ute på jakt.
Fast så är det ju med allting! Det har ingenting med att man släppt kravet på behov. De människorna du snackar om har tillräckligt gott ställt för att köpa sig lite mark ifall det skulle behövas.

Jag är uppvuxen med män som jagar. Ett fåtal kvinnor i släkten har varit med ute, men det är mest män. De flesta jag känner är bra, de stödfodrar och de sköter djuren resten av året också. Men nog har jag i jaktlagen stött på en hel massa skjutgalna människor som bara är där för att döda. Adrenalinstinta killar som ser ut som Rambo när de är ute i skog och mark.

Problemet är inte att jaktexamen är tillgänglig för alla, problemet är att vissa människor saknar vett och etikett. Och det råder man bot på genom utbildning.
 
Sv: Ni som jagar

Jo, det där med stödutfodring är populärt bland en del jägare, speciellt de som endast har en liten plätt att jaga på.

Alltså det är en jäkla skillnad på att stödfodra och utfodra... Vi har visserligen rätt stor mark men hösilaget som vi sätter ut är uppskattat av allt från smådjur till älgar, och visst vi har mycket djur på våran mark men det är arbete runt det oxå.
Vi har även vildsvins åtlar, men den fodras det små mängder på, och det skjuts regelbundet, bönderna är helt nöjda med mängden vildsvin och än så länge är det inga som helst problem med förstörda grödor.

Men jag vet att det ser värre ut i andra delar av sverige men stödutfodring är en viktig del för att få en hållbar hjortdjurs stam, vi har rådjur, kronhjort och älg och skulle kunna skjuta betydligt mer älg men får inte mer i tilldelning.
 
Sv: Ni som jagar

Fast så är det ju med allting! Det har ingenting med att man släppt kravet på behov. De människorna du snackar om har tillräckligt gott ställt för att köpa sig lite mark ifall det skulle behövas.

Jag är uppvuxen med män som jagar. Ett fåtal kvinnor i släkten har varit med ute, men det är mest män. De flesta jag känner är bra, de stödfodrar och de sköter djuren resten av året också. Men nog har jag i jaktlagen stött på en hel massa skjutgalna människor som bara är där för att döda. Adrenalinstinta killar som ser ut som Rambo när de är ute i skog och mark.

Problemet är inte att jaktexamen är tillgänglig för alla, problemet är att vissa människor saknar vett och etikett. Och det råder man bot på genom utbildning.

Fast det är svårare och dyrare att komma åt att köpa sig en skogsmark än arrendera för jakt... Självklart finns det idioter över allt, men i ett jaktlag där det finns folk sm har erfarenhet så är det större chans att de lär sig vett och etikett annars blir de utslängda. Utbildningar finns det gott om men vissa saker är svåra att lära ut och sätta ord på utan man måste vara med och få uppleva. Sen handlar det även mycket om attityder, på en del ställen är det häftigt att ha skjutit så många skott som möjligt på ett stackars djur, hos oss så är prio 1 ett bra skott och släpp hellre än få till ett dåligt skott.
 
Sv: Ni som jagar

Och det är ju attityderna som jag tycker felar. Det är inte statens sätt att kontrollera antalet jägare som är fel.

Ifall utbildningarna till jägarexamen inte gör i alla fall ett grundläggande jobb är det de som måste ändras, inte lagarna och reglerna kring att få ta jägarexamen.

Sen är det de som är aktiva inom jakten som får se till så att det fungerar och det är lite där det brister. Det är inte sådär enkelt som att kasta ut någon från ett jaktlag så jag förstår att problematiken finns. Det är söner till män som varit med i jaktlaget länge som är med, trots att de har värsta Rambo-attityden och är ogillade. Men eftersom de känt pappan i årtionden så får sonen också vara med, trots att han egentligen inte ens borde ha ett vapen i hand.

Problemet är fortfarande inte ändringen av lagen, utan om att människor inte klarar av att bete sig.
 
Sv: Ni som jagar

Har du något slags stöd för att jakt håller på att bli en exklusiv hobby? Min erfarenhet är nämligen inte alls att det är välbärgat folk som tar jägarexamen.

nja nu är det ju en viss skillnad på gruppen som tar jägarexamen och de som verkligen skaffar sig jaktmark.

till det kommer vissa geografiska skillnader. men kollar du in jakter i centralortsnärhet och jämför standarden på bilar så har det skett en märkbar standardhöjning, vapnen är av bättre kvalitet, kläderna, ja det har det ju gått mode i.

men en bra liten mark i attraktivt läge lagom för 3 jägare så landar du inte sällan runt 100 000 per år.

och en normal familj där kan du knappast lägga 35000 för en familjemedlems hobby...per år till det kommer vapen ammunition, hundar etc etc
 
Sv: Ni som jagar

och en normal familj där kan du knappast lägga 35000 för en familjemedlems hobby...per år till det kommer vapen ammunition, hundar etc etc
:rofl::rofl::rofl::rofl:
Hur många här inne tycker inte att de är helt normala familjer och de har häst. Gärna ett par hästar som tävlar. ;)

Så jo, det finns gott om människor som kan lägga 35.000:-/året för ett jaktarrende.
 
Sv: Ni som jagar

:rofl::rofl::rofl::rofl:
Hur många här inne tycker inte att de är helt normala familjer och de har häst. Gärna ett par hästar som tävlar. ;)

Så jo, det finns gott om människor som kan lägga 35.000:-/året för ett jaktarrende.

Kan bara kolla i mitt eget närområde. för 30 år sedan så var de flesta som jagade antingen markägare, arrendatorer (jordbruksarrende)småföretagare eller industriarbetare.
Idag är de flesta fortfarande egna företagare eller tjänstemän och dömer man av standardbilen så tjänar man betydligt mer än vad en vanlig industriarbetare gör.

Naturligtvis hittar man många verkligt intresserade normalinkomsttagare men det är oftast då grisfolk som har bra hundar och därför blir bjudna på jakter.

Normalt sett ligger då kostnaderna för jakten(arrende, avgifter, skott, resor etc etc) på runt 50 000 skattade kr.
sedan ska dottern pyssla med hästar och grabben med ishockey o frugan knalla på gym för att hålla formen då hamnar fritidsaktiviteterna på runt 100 slängar Det lägger inte en normalt tjänande industriarbetarfamilj upp.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 028
Senast: EZMK
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp