Ni som hyr ut boxplats

Sv: Ni som hyr ut boxplats

Jag har haft flera ungdomar i stallet och de är en otrolig tillgång! Jag har fått massor med hjälp, samtidigt som jag har gjort mycket för att hjälpa dem. Det är ju lite ge och ta när det kommer till ungdomar, men kan jag bistå med att hjälpa någon i ridningen och hanteringen av sin häst gentemot att jag får hjälp i stallet och sedemera också hjälp att rida mina hästar så är jag bara glad.

Jag kanske har haft jättetur, men jag har verkligen inte sett ungdomarna som någonting annat än tillgångar. Mig gör det heller ingenting att mocka en ponnybox, när ungdomen mockat alla mina dagen innan etc.

Det är alltid svårt att veta om man gör rätt...
Jag har några hästar inhyrda i vårt stall. Har man turen att ha bra folk i stallet är det guld värt. Och så har jag det nu. :)
Under årens lopp har jag träffat på många olika typer av hästfolk...
För många år sedan fick jag frågan (samma som du) om jag hade plats till en liten ponny. Det var 2 tjejer i 10-12 års åldern, minns inte riktigt. Men det blev hur bra som helst. Den ena av dom har haft sin häst (köpte stor häst sen)hos oss till för bara 2-3 år sedan. Tjejen är nu ca 30 år. Även hennes lillasyster hade häst en period som stod hos oss. Hela familjen har blivit våra vänner för livet. Men, då när dom var unga, så hade jag en bra dialog med föräldrarna. Dom var väl medvetna om allt arbete och att tjejerna skulle följa mina stallregler. Och blev det några problem så var det bara att ringa. Allt funkade hur bra som helst. Det viktiga är att ha klara "regler" för hur allt ska skötas.
Jag sköter frukost och kvällsfodring (in- och utsläpp) på veckorna och på helgerna hjälps vi åt (har helgschema) Skickade med småtjejerna helgschema så att även föräldrarna hade koll.
Var och en mockar och sköter om sin egen häst varje dag. Självklart hjälps vi åt om någon ska bort eller liknande. Det är ju det som är skönt!

En annan sak som jag har lärt mig. Hos oss får var och en köpa in allt sitt foder och strö själv. Har tidigare haft så mycket strul. Det gick åt mycket mer hö än vad som sades, dom tyckte höt var dåligt mm. Nu får alla själva köpa det hö dom tycker passar bäst och det kraftfoder dom till ha. Och så slipper jag "ligga ute" med så mycket pengar.

Oj, det blev ett långt svar..

Men lycka till hur du än gör!! :)

De vill också att jag ska med och titta på hästen om de hittar någon, jag funderar på om jag ska rekommendera någon lite större mindre häst eller om det blir bättre med en ponny för henne. Svårt det där med.

Om jag vore du skulle jag leta upp lämpliga ponnyer/mindre hästar till flickan för enligt din beskrivning så har jag väldigt svårt att tro att de själva kan avgöra vad som är en lämplig häst.
Känns som att det skulle kunna komma en billig, dåligt riden fd travare som inte alls passar flickan..
Nu vet jag inte hur stor flickan är och om man kan räkna med att hon blir stor/lång som vuxen?
Men om hon inte är stor eller förväntas bli jättestor skulle jag köpa en större ponny.
Om hon skulle vilja tävla så är ponnyåren jätte roliga :love:
Och hon har ju många sådana kvar...
Men det är inte kul att behöva sälja sin älskade ponny pga man vuxit ur den så det borde vara något som hon samtidigt kan växa i :)

Självklart väldigt svårt om hon är en sån tjej som man kan förvänta sig bli lång eller stor eller både och..

Jag blir snart galen, jag måste ta och bestämma mig snart om jag vill och ska hyra in dem. De var här idag, föräldrarna hade "inte tid" att prata :crazy:, utan jag fick nöja mig med att försöka få fram information om deras tänkande av dotter idag.
De har redan börjat tittat efter häst och kommit fram till att helst vill de ha en D-ponny som helst har börjat småtävlat i både hopp och dressyr och den ska även kunna köras så föräldrarna kan köra den.. Svårt att hitta en sådan kan jag tycka, men bra val med D-ponny tycker jag.

Nu har jag sagt ifrån att innan betesläpp ( början av maj om vädret tillåter ) vill jag inte ha någon inhyrd, jag måste hinna med en hel del innan det hyrs in känner jag, men tror inte de verkar lyssna för på dottern verkar det som att de letar för fullt, men men inte mitt problem. Ingen häst här innan betet!

Bad dottern hälsa till sina föräldrar att om 2v när hon kommer igen vill jag att vi träffas och diskuterar över en kaffe så får jag se hur deras tänkande är.
För jag börjar misstänka mer och mer att de kommer släppa mer och mer ansvar och skötsel på hästen till mig.

Som idag: Mamman släppte av henne och ropade hej till mig sedan stack hon, vi gjorde iordning dem och red ut. Tillbaka i stallet ringde tjejen sin pappa och sa att om 20-30 min är vi klara. Efter 10min :crazy: kommer pappan och ser allmänt stressad ut. Börjar fråga om vi är klara och att han vill åka. Tjejen säger att nej hon måste borsta klart och sedan ta på täcke och så ska hästen ut.
Men det ville inte pappan vänta på så då säger han till mig att du får ta hand om hästen, vi har inte tid. Tjejen ser ledsen ut men gör som pappan säger och så åker de..
Okej inte deras häst, men jag vill att är hon här och rider ska hon fixa allt som har med ridningen att göra, från intag till utsläpp i hagen igen..

Börjar fundera om det kommer bli så när hon har egen häst med, det är nummer 1 på min frågelista när vi ska prata igenom !!
Och tycker de att allt ska ingå i hyran så som foder, skötsel, ansvar mm mm. Ja allt utom motionen så kan de leta annan plats, tänker inte sköta om en till häst, har knappt tid med mina två att hålla dem i toppkondis hela året om.
Mera ansvar och att det kommer ta mera tid, det förstår jag, men vill inte ta hand om 3:e häst helt.

Hej!

Som det låter verkar du jättegärna ha tjejen och hennes häst i stallet. Ni trivs ihop och sällskapet vore skoj. Tjejen verkar mycket ambitiös och positiv och vill hjälpa till och lära sej.

Problemet är föräldrarna- dom verkar inte alls insatta i hur mycket tid hästandet kommer ta och verkar egentligen inte intresserade av att lära sej heller. De kommer säkert få en chock när de får veta var allt kostar.

På de uppgifter du lämnat här skulle jag säja nej tack. För oavsett hur gullig tjejen är och hur kul det skulle vara med en person att lära upp så tror jag att du kommer få problem med föräldrarna.

Om du trots det skulle välja att ta in tjejen och hennes häst, se till att skriv ett ordentligt kontrakt och specificera alla de kostnader som kan tänkas uppkomma. Gör ett tillägg till sagda kontrakt där du tar upp regler i stallet, rutiner som finns och även hur många gånger/år du förväntar dej att de ska hjälpa till med hagar/byggnader och annat runtomkring hästen. Ha som krav att boxen ska mockas varje dag och ströas ordentligt. Skriv även upp eventuella kostnader för att utebli från "hag-dagarna". Se sen även till att det i kontrakter står att de läst och godkänt samtliga regler i din bilaga.

Jag förstår ditt problem precis och det är verkligen inte ett lätt beslut.

Jag hoppas du kommer på en bra lösning!

Lycka till!

/Lavinia

Om de inte har tid att sätta sig ned och diskutera det hela i lugn och ro UTAN tidspress så skulle jag också säga nej.
Det är liksom en förutsättning att ni kan ha en dialog INNAN det står en ponny på din gårdsplan.

Du kanske skulle ringa föräldrarna och sätta det som ett ultimatum för att ens fundera vidare om de och du vill ha deras framtida häst hos dig.

Tycker även att du ska nämna att om flickan ska få komma och rida hos dig i fortsättningen så ingår även skötsel av hästen och utrustning, inte bara ridning.
Annars får de vända sig till en ridskola.

Lite ordning och reda måste det minsann vara!

Jag bor som du, tar ca 800 i kallhyra för en box. Då ingår utsläpp och insläpp, dom får mocka några dagar i veckan och köpa till hö, halm och kraftfoder själva. Det är mycket jobb, inte alla man har särskilt mycket hjälp av. Timpengen blir lååååg. Nu har jag bara en inhyrd häst kvar. Jag hade under många år runt åtta inhyrda hästar, men jag orkade inte mer. Nu delar jag och min kusin på stallet och har två hästar var, delar på allt jobb och har en inhyrd häst tillsammans. Det är underbart:love: Jag kan åka bort en helg för första gången på sju år.

Oj oj oj, tycker att föräldrarna redan nu är respektlösa och visar stor okunnighet mot dej och jag tror inte du skulle vilja ha den pappan i stallet om jag ska vara ärlig. De kommer att tycka allt du anser nödvändigt är onödigt och göra som de själva tycker och kan bara se på och ta hand om deras häst och dottern, som kommer troligen att bli ännu mera klämd mellan er än hon redan är.

De två har uppenarligen inte tid att deras dotter har häst? Någon hjälp från dem kan du nog inte heller räkna med och med pappans inställning skulle du nog inte ens vilja ha hjälp av honom? Vem vet vad han hittar på om han reåkar ha bråttom? Får dom mat då?

Nej, usch, jag skulle INTE ta in den här hyresgästen i mitt stall! Det verkar ju bara bädda för problem.

Har tyvärr erfarenhet av att tvingas avhyra en hyresgäst pga att vi inte har samma uppfattningar om saker och ting. Det är inte något jag önskar att någon annan ska få uppleva.

Men du är inne på rätt linje tycker jag, att verkligen gå igenom för dig själv hur DU vill ha det i ditt stall och hur mycket DU vill ta på dig i arbete/ansvar för någon annans häst. Det är ett ordentligt slitgöra och jag tror att vi är alldeles för snälla när vi sätter hyreskostnaden. In-/uttag, täckesservice och fordringar är ett jättejobb som jag verkligen kommer att ta ordentligt betalt för nästa gång jag hyr ut!

Och tycker de att allt ska ingå i hyran så som foder, skötsel, ansvar mm mm. Ja allt utom motionen så kan de leta annan plats, tänker inte sköta om en till häst, har knappt tid med mina två att hålla dem i toppkondis hela året om.
Mera ansvar och att det kommer ta mera tid, det förstår jag, men vill inte ta hand om 3:e häst helt.
Har du verkligen inte tid att sköta om en d-ponny? Vad är det att göra mer än att släppa in och ut och mocka, samt fixa foder? Daglig visitering görs snabbt och någon ridning är det ju inte fråga om.

Jag tycker att du målar fan på väggen. De ungdomar jag har haft i stallet har också haft föräldrar som inte är ett dugg intresserade, varför de just stått hos mig! I början är det kanske lite mer meckigt men när man har fått en rutin på det hela får man massor med hjälp av ungdomen som står i stallet.

Att ha hyresgäster är att ge och ta. Jag har i alla fall fått enormt mycket hjälp innan tävling, på tävlingsdagar, på tävlingarna själv, hemma på veckorna när jag haft mycket att göra etc. Jag har aldrig sett det som ett merjobb, utan som ett sätt att få extra hjälp vid behov.

Oj oj oj, tycker att föräldrarna redan nu är respektlösa och visar stor okunnighet mot dej och jag tror inte du skulle vilja ha den pappan i stallet om jag ska vara ärlig. De kommer att tycka allt du anser nödvändigt är onödigt och göra som de själva tycker och kan bara se på och ta hand om deras häst och dottern, som kommer troligen att bli ännu mera klämd mellan er än hon redan är.

De två har uppenarligen inte tid att deras dotter har häst? Någon hjälp från dem kan du nog inte heller räkna med och med pappans inställning skulle du nog inte ens vilja ha hjälp av honom? Vem vet vad han hittar på om han reåkar ha bråttom? Får dom mat då?

Tror inte föräldrarna har riktigt tid med en häst, utan de vill stalla in den så jag kan sköta allt och flickan kommer när de tycker att hon har tid att pyssla om den. Alltså jag kan ha helt fel, men det känns som så..

Tror att de kommer lyssna en hel del på mig, det tror jag faktiskt. Men vi kan nog börja bråka om just det där med hur mycket tid en häst tar.
Eftersom de vill flytta ner hästen hem till sig senare i framtiden när de byggt stall tycker jag att hon ska vara med från början och lära sig allt som har med häst att göra.
Och tycker då att mockning varje dag ska hon fixa.
Tror dock inte att någon hjälp från deras sida är aktuell, kanske något enstaka insläpp, men aldrig utsläpp, för de jobbar konstiga tider och så vill de sova på helger har de sagt. Och förutom tjejen som är hos mig har de två små barn. Så de har fullt upp misstänker jag...

Jag bor som du, tar ca 800 i kallhyra för en box. Då ingår utsläpp och insläpp, dom får mocka några dagar i veckan och köpa till hö, halm och kraftfoder själva. Det är mycket jobb, inte alla man har särskilt mycket hjälp av. Timpengen blir lååååg. Nu har jag bara en inhyrd häst kvar. Jag hade under många år runt åtta inhyrda hästar, men jag orkade inte mer. Nu delar jag och min kusin på stallet och har två hästar var, delar på allt jobb och har en inhyrd häst tillsammans. Det är underbart:love: Jag kan åka bort en helg för första gången på sju år.

Tack, äntligen ett litet tips åt rätt håll vad man kan tänkas ta i stallhyra :)
Vad tar du på sommaren för hyra ? Är det 800kr då med ?

Jag har funderat lite på vad som ska ingå hittills och det är ut och insläpp, fodring. Täcke av och på, benlindor eller om det är något sådant. Halm, kornkross och pellets, morötter.
Hö har jag inte bestämt än, kan bli gnäll på om de inte gillar det och sedan vet jag inte om jag får köpa mera från leverantören jag har nu ständigt varje år, men ska höra där först.
Annars mockning, skötsel, annat foder kanske annat strö osv det får de fixa själva.

Tror den lösningen blir enklast för mig, om det nu blir något utav detta.

Det är bestämt att om 2v ska vi bestämma en tid om när vi ska sätta oss ner och diskutera om detta. Fast pappan tyckte det verkade lite överdrivet, men mamman tyckte det var en bra idé.

Allting hänger på deras svar på mina frågor, minsta tveksam jag blir kommer jag blåsa av det hela. Jag är som sagt inte akut behov av någon som hyr in utan varför jag funderar över detta är att slippa rida själv jämt, få sällskap i stallet, kanske tjäna någon enstaka krona och sedan för att vara snäll.....

Jo hädanefter om hon ska rida vidare ska jag säga att skötsel ingår i ridningen, blev så chockad sist han sa så där pappan så fick inte fram ett ord, men nu ska jag säga det redan när de kommer att så är det.
För det är ju så det kommer blir med hennes egna häst så lika bra att hon vänjer sig :)

Har du verkligen inte tid att sköta om en d-ponny? Vad är det att göra mer än att släppa in och ut och mocka, samt fixa foder? Daglig visitering görs snabbt och någon ridning är det ju inte fråga om.

Jag tycker att du målar fan på väggen. De ungdomar jag har haft i stallet har också haft föräldrar som inte är ett dugg intresserade, varför de just stått hos mig! I början är det kanske lite mer meckigt men när man har fått en rutin på det hela får man massor med hjälp av ungdomen som står i stallet.

Att ha hyresgäster är att ge och ta. Jag har i alla fall fått enormt mycket hjälp innan tävling, på tävlingsdagar, på tävlingarna själv, hemma på veckorna när jag haft mycket att göra etc. Jag har aldrig sett det som ett merjobb, utan som ett sätt att få extra hjälp vid behov.

Jag vill inte sköta om en d-ponny eller någon annans häst helt och hållet, det är det som är grejen. Jag kan hyra ut om de tar hand om den. Vissa saker ingår, men absolut inte allt. Det förlorar jag både i tid och pengar och det har jag ingen lust med.
Jag målar inte fan på väggen, jag säger bara som det är och hur jag känner och därmed rådfrågar jag er bukare.

Hade jag målat fan på väggen hade jag absolut inte ens funderat på att hyra in henne, utan jag är fundersam och tveksam hur jag ska göra.

Och den här tjejen kan inget om hästar förutom det lilla man lär sig på ridskola under några få år, så som sadla, tränsa, borsta typ.
Hon vet inte vad brodd är, inte vad benskydd är, täcken, grep. Hur ofta man skor vad de äter, varför man vaccinerar osv osv. Hon visste inte ens vad en hingst var, då jag sa att ingen hingst vill jag ha in.
Jag kommer få lära henne ALLT !

Det lär bli jobbigt att lära henne allt, men samtidigt kan det bli riktigt roligt om hon tar åt sig och lyssnar väl och lär sig snabbt :)
Jag kommer inte få som dig, en massa hjälp, det vet jag redan nu.

Roligt att du hittade denna gamla tråden.. Hade varit kul att veta hur det gick sedan.
Nu har ju inte ts varit aktiv på buke sedan i maj men hon kanske kikar in om vi har tur..

Jag har en stallplats som brukar vara uthyrd. (dock inte just nu) Jag tar hand om fodringar, in och utsläpp för att det går ihop med mina egna stallrutiner. Att ta ut en extra häst gör nu ingen skillnad. Hjälp med fordring ibland förekommer. Vi hjälper varandra. Om jag är sjuk kan den inackorderade kolla mina hästar och mocka åt mig och jag gör det samma om denne får problem någon dag. Det viktigaste för mig när jag tar emot inackordering är att hästägaren har samma syn på hästhållning som jag. Om de rider western, hoppning, distans eller vad som helst spelar ingen roll för mig, men just synen på hästhållning. Stämmer inte den överens med min så blir det garanterat problem. Har lärt mig detta genom åren. (När någon vill att hästen ska komma in sen eftermiddag (när mina går ute till sent på kvällarna) ha täcken 24/7 och dessutom olika täcken beroende på om det är sol, mulet, duggregn, mera regn, -10, -5, på nollan, plusgrader med sol, plusgrader utan sol etc, jag då fungerar det inte bra.) Var tydlig med hur du vill ha det i ditt stall så hittar du en som passar in. Det är roligt att ha inackorderingar när det stämmer. lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 016
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 551
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(