Ni som hyr ut boxplats

Sv: Ni som hyr ut boxplats

Det är lite sådana grejer jag måste ta upp innan allt blir bestämt också, hur pass sjuk hon måste vara för att inte få gå till stallet osv, är det bara lite hosta eller är det om hon blir allvarligt sjuk.
Klart jag kan ta hand om hästen om hon blir sjuk, men då kan jag tycka att hon ska vara riktigt ordentligt sjuk. Jag har ju ingen som går ut och fixar mitt stall, så i julas så hade jag 39graders feber och förkyld som bara den, men det var bara att mocka, inge roligt, men bara att göra :)

Fast jag skulle komma med ett förslag på en rejält saftig hyreskostnad om du ska ha hela ansvaret.
Det blir ju lite som att ha jour i fall hon plötsligt skulle vara sjuk eller behöva göra läxor en dag.

Jour kan man nog kalla det, pappan sa att visst kan tjejen mocka, men är hon sjuk, läxor eller sina andra ska göra sin andra aktiviteter så kan det bli svårt och det är ju några dagar i veckan !!. Så rejält betalt måste jag nog ta om det överhuvudtaget är någon mening med detta, men jag börjar tvivla på att jag kommer orka det. Ibland så är inte pengar allt.

Eller ännu värre, om du upptäcker att hästen är sjuk och de inte vill ta ut en veterinär för att de inte tycker att det behövs.. :cool:

Herregud det där har jag inte ens tänkt på, tänk om de är sådana?, nej herregud det måste jag luska ut lite innan också hur pass de ser på sjukdomar på hästen. Men de är noll kunniga så jag misstänker att till en ganska stor del ( iaf i början ) kommer de lyssna på mig.

Det är riktigt synd om tjejen, men ska prata lite med mamman också och se hur hon ställer sig till det hela.
Sommarhäst okej och funderade isåfall om det blir det att ta en bra hyra där med så kan någon enstaka tillsyn ingå osv.
Mycket är det för att alla i familjen måste inse hur mycket tid en häst tar och vad den kostar. Tror de vet att det kostar, men tror inte de förstår vilken tid en häst tar tyvärr...
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Om du ska ha denna tjej som inackordering måste du skriva ett riktigt bra kontrakt.

I kontraktet kan du ex skriva in att du som stallägare får ringa ut veterinär på deras bekostnad vid behov, att hästen måste vara försäkrad, att hovslagare måste verka/sko hästen minst var 8e vecka, att hästen skall vara vaccinerad osv ja vad du nu kan ha för krav?

Alt att ni kommer överens om att du sköter saker som hovis, vaccination osv till deras häst när du ändå fixar det till dina men de måste såklart stå för kostnaden om du inte räknar in den i stallhyran på en gång?
Kanske är enklast för dig och då vet du samtidigt att hästen sköts bra?

Men att tjejen måste mocka boxen varje dag 365 dagar om året tycker jag allt att du skall ha som krav om hon inte är rejält sjuk eller att de ska på semester men då tycker jag att du ska ta betalt för det och skriva in i kontraktet att mockning kostar 50 kr/gång om du tex ska fixa foder med kostar det ytterligare 25kr eller så.
För då blir det ju dyrt om hon inte gör det allt som oftast själv.

Jag tycker att du ska skriva in i kontraktet att det kommer finnas X antal obligatoriska dagar där föräldrarna + tjejen måste vara med för underhåll av stall och hagar och när fodret ska upp på skullen för de behöver vara lite insatta vad det innebär med att ha gård och häst även om du sköter det mesta och får allt att fungera i vardagen.

Om det står i kontraktet att du kräver det av dom så tycker inte jag att du skall ge hyresreducering för det utan du sätter hyran utefter hur mycket de hjälper till.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Jour kan man nog kalla det, pappan sa att visst kan tjejen mocka, men är hon sjuk, läxor eller sina andra ska göra sin andra aktiviteter så kan det bli svårt och det är ju några dagar i veckan !!. Så rejält betalt måste jag nog ta om det överhuvudtaget är någon mening med detta, men jag börjar tvivla på att jag kommer orka det. Ibland så är inte pengar allt.

Du får sätta priset så högt så att du kan leja någon annan att göra jobbet ifall du inte själv vill/orkar.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Min spontana tanke när du beskriver tjejen/familjen redan i första inlägget är NEJ gör det inte!

Jag tog in en förstagångsägare 14 år i somras i mitt stall. De kunde just inget om hästar berättade de när de var och tittade på platsen men snäll som jag var så sa jag ja i alla fall. Tjejen var 14 år och hade ridit på ridskola några år men hade ingen kunskap om skötseln och visade inget intresse för att lära sig heller. Jag fick räkna foderstat till hästen, påminna om hovslagare, broddar visste de inte vad det var (!), kom bara ut de dagar hon skulle rida (1 km till stallet från hemmet) och tjata mig grön. Inget bet på henne utan vi kom inte överens, jag var övertydlig redan när de var och tittade på stallplatsen och hade skrivit ner vilka regler och rutiner som gällde här. Till slut gick vi skilda vägar och hon är så nöjd med sitt nya stall och jag är otroligt nöjd med mina nya hyresgäster så jag tar det som en läroperiod. Inga fler ungdomar i mitt stall! De som står här nu är två klippor - de kommer varje dag och pysslar om sina hästar även om de inte ska rida och är hur gulliga som helst!
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Min spontana tanke när du beskriver tjejen/familjen redan i första inlägget är NEJ gör det inte!

Jag tog in en förstagångsägare 14 år i somras i mitt stall. De kunde just inget om hästar berättade de när de var och tittade på platsen men snäll som jag var så sa jag ja i alla fall. Tjejen var 14 år och hade ridit på ridskola några år men hade ingen kunskap om skötseln och visade inget intresse för att lära sig heller. Jag fick räkna foderstat till hästen, påminna om hovslagare, broddar visste de inte vad det var (!), kom bara ut de dagar hon skulle rida (1 km till stallet från hemmet) och tjata mig grön. Inget bet på henne utan vi kom inte överens, jag var övertydlig redan när de var och tittade på stallplatsen och hade skrivit ner vilka regler och rutiner som gällde här. Till slut gick vi skilda vägar och hon är så nöjd med sitt nya stall och jag är otroligt nöjd med mina nya hyresgäster så jag tar det som en läroperiod. Inga fler ungdomar i mitt stall! De som står här nu är två klippor - de kommer varje dag och pysslar om sina hästar även om de inte ska rida och är hur gulliga som helst!

Det påminner lite grand om denna tjej, hon kan inget om skötsel. Jag lärde henne i fredags hur man satte på ett täcke !. broddar och snösulor visste hon inte vad det var så det visade jag och förklarade. Jag berättade att också att när man släpper ihop nya hästar så kan de slåss för att göra upp rangordningen. Hon stod chockad över att de slåss och jag fick förklara vad rangordning betydde.
Hon kan rida, hon är jätteduktig på det, sadla och tränsa kan hon, men där tar det stopp. Kan inte med någon annan utrustning på hästen, vet inte alls hur mycket de äter osv osv...
Men hon visar iaf nu att hon är megaintresserad, hon vill absolut inte åka hem utan blir tvingad av pappa sin och hon vill komma varje dag, men kan inte för aktiviteter och att jag själv jobbar konstiga tider. Gångerna vi bestämmer tid är hon alltid här 10min innan för att hinna vara i stallet och lukta på häst som hon säger ;).

Tror i detta fall att det kan vara lite kul emellanåt att få "lära upp henne" och forma henne som jag vill :D, men tror dock hennes föräldrar kan sätta stopp för allt roligt. Men har sagt ifrån att ingen häst innan vintern är slut iaf, men har varken sagt ja eller nej efter vintern slut heller. Jag måste hinna tänka om hinna lära känna dem mera känner jag..
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Du får sätta priset så högt så att du kan leja någon annan att göra jobbet ifall du inte själv vill/orkar.

Kruxet är att jag verkligen inte har någon annan som fixar mitt stall. Enda gången jag har chans att sticka ifrån är på sommaren när de går ute. Då kan min bror komma hit och se till så de har vatten och titta till dem så de inte har några sår osv.
Men fodringar, mockningar osv på vintern har jag ingen som hjälper mig med..
Min sambo tvärvägrar, han har mockat 3ggr på snart 4.5år, två av gångerna var när jag sträckte ledbandet i handleden och kunde inte hålla i redskapen, men efter två dagars gnäll så mockade jag själv med en hand.. sååå enkelt eller inte :D.
Tredje gången var första dagen när jag fick kristallsjukan, det snurrade så i huvudet så jag såg inte ens skiten.

Annars hur sjuk jag än är så fixar jag dem själv, tyvärr eller vad man säger.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Tycker du fick med massor av viktiga punkter där. Det har jag nu skrivit upp :bow:
Sitter och skriver upp allt eftersom jag kommer på och när ni skriver något jag missat. Så jag verkligen får med allt om det nu blir av med inhyrning.

Tror inte jag sätter med hovslagare, vet osv i stallhyran. De kostnaderna blir hela tiden olika så tror det kan vara svårt att fixa.
Men avmaskning är en sak jag tänkte sätta med i stallhyran te x.

Funderar på att detta ska ingå: Foder ( såsom hö, pellets, morötter, kross, vitaminer, saltsten ) ska de ha något utöver får de köpa själva.
Strö blir halm och ev spån.
Ut och insläpp, men 1-2ggr i månaden vill jag ha hjälp med det.
Fodring kan ingå med.
Täcke av och på och även benlindor/skydd om det är sådant.
Mockning får de fixa själva om de inte är jättesjuka eller åker bort..

Det ovan är det jag kommit underfund med hittills..
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Fast tanken med det höga priset är ju främst att det ska vara så avskräckande att det svider så pass i mammas/pappas plånbok att de hellre kommer förbi och fixar då dottern inte kan komma. Detta förutsätter givetvis att du tycker att det är OK att de kommer och gör jobbet.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Sant, tänkte inte i de banorna. Jag måste verkligen ta reda på vad de tycker och tänker om allt och de är redo att ta i "skiten" om det skulle behövas. Så som de är klädda när de kommer hit verkar de inte vilja ta i något alls, men de kanske har oömma kläder vad vet jag..
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Nu har jag läst allt och jag skulle inte gärna vilja ha dem hos mej med tanke på hur mycket problem det brukar bli. Mera besvär än tillgång, helt klart. Pengarna uppväger inte. Man får ett större ansvar än med en hästvan person och man får mindre hjälp i stallet och större risk för diskussioner om saker som de inte ens förstår är viktiga. Så tycker jag.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Nu har jag läst allt och jag skulle inte gärna vilja ha dem hos mej med tanke på hur mycket problem det brukar bli. Mera besvär än tillgång, helt klart. Pengarna uppväger inte. Man får ett större ansvar än med en hästvan person och man får mindre hjälp i stallet och större risk för diskussioner om saker som de inte ens förstår är viktiga. Så tycker jag.

Det är mycket det du nämnde sist att jag misstänker kommer bli lite för ofta, diskussion om saker de inte riktigt förstår sig på, tror det kan bli diskussion från de allra minsta grejerna till riktigt allvarliga saker.

Jag tvekar mer och mer, nästan alla av er råder mig att inte ta emot dem och ni borde veta eftersom ni hyr/hyrt ut. Jag har aldrig hyrt ut stallplats tidigare så har noll erfarenhet.
Har inte bestämt mig, det kommer nog senare, men det lutar stort åt ett "Tack men nej tack" svar.
Sommarhäst kommer jag säga att de får ha, men till vintern.. nja...
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Som jag sagt tidigare så har vi ju gröngölingar i stallet.
Detta är alltså vuxna människor och där är det väldigt svårt att få polletten till att trilla ner.
Detta trots att de själva sa när de flyttade in att de ville h aråd om allt.. :cool:
Så jag tycker du gör rätt om du inte känner ett trängande behov av hjälp..

Ett annat sätt att få till lite fritid även under vintern är ju att ställa upp på lösdrift. Då är det ju lättare för någon som är helt grön att se efter hästarna.
Alternativt att du skaffar en vuxen inhyrning som har koll på grejjerna.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Jag tror att det kan gå alldeles ypperligt bra att ha tjejen i stallet om hon är som du beskriver henne.
Men jag tror du får ta på dig ansvaret för hennes häst lite som om det vore din egen och ha ett kontrakt som låter dig bestämma en hel del över deras häst.

Jag kan berätta lite om hur jag hade det när jag var liten och var i samma situation som flickan hos dig är idag.

Jag har haft hästar sen jag var liten och ingen av mina föräldrar är hästintresserade eller kunniga på området.
Det löste de med att hitta en snäll tant som du, hon lärde mig precis allt jag kan om hästar idag.
Jag var tvungen att mocka och fixa foder varje dag förutom om jag var sjuk eller på semester då fixade hon det.
Jag mockade allt som oftast även till någon/några av hennes hästar och hjälpte henne att fixa fodret till hennes hästar med.
När jag var i stallet och det var tid för in eller utsläpp var jag tvungen att hjälpa till. Jag var tvungen att hjälpa till när foder och strö skulle upp på skullen, fixa staket osv
Kan tilläggas att jag endast var 6 år då, men jag var ändå tvungen att hjälpa till.
Som exempel jag fick en liten grep och en mindre lättare skottkärra och jag fick gå med den 10 ggr istället för de andra som kunde gå 2 ggr med de stora kärrorna men då blev det för tungt för mig.
Jag fick ju inte ned stolpen i backen då men jag kunde skruva i isolatorerna och sätta tråden ta bort gräs och pinnar under tråden osv.
Så mina stallsysslor blev satta efter vad som var rimligt för mig att klara av och sysslorna blev mer avancerade ju äldre jag blev.
I början skötte stallägaren om skoningar och vaccinationer men när jag var runt 10 år fick jag lära mig att ringa till hovis och veterinär och boka tid själv och även vara med vid dessa tillfällen för att lära mig hur viktigt allt sånt var och även hur det gick till även om stallägaren alltid fanns i bakgrunden som stöd och hjälp.
Jag har alltså alltid fått vara med på allt som har med hästarna och göra och därmed lärt mig massor istället för att någon annan skulle göra arbetet åt mig.

Men min stallägare hade alltid huvudansvaret för hästen och utrustning mm om hon ansåg att hästen tex behövde en ny sadel hjälpte hon till att fixa fram en ny passande men mina föräldrar fick såklart betala.
Vi hade en grundhyra där foder, strö, stallplats ja allt ingick i sen tillkom vacc,hovis ev utrustning på kommande faktura de månader som de övriga kostnaderna tillkom.
Mina föräldrar ifrågasatte aldrig henne och har nog aldrig haft en anledning till att göra det heller.
Jag stod hos henne i 17 år så vi båda har tyckt att det fungerat väldigt bra.
Vore det inte för att jag hittade kärleken 30 mil bort så hade jag stått hos henne fortfarande :)
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

BTW

Min sambo tvärvägrar, han har mockat 3ggr på snart 4.5år, två av gångerna var när jag sträckte ledbandet i handleden och kunde inte hålla i redskapen, men efter två dagars gnäll så mockade jag själv med en hand.. sååå enkelt eller inte .
Tredje gången var första dagen när jag fick kristallsjukan, det snurrade så i huvudet så jag såg inte ens skiten.

Annars hur sjuk jag än är så fixar jag dem själv, tyvärr eller vad man säger.

Du får förfasiken se till att uppfostra din gubbe! :mad:

Jag har svårt att tro att du alltid skulle vara sjuk och när du väl är det tycker jag minsann han kan ställa upp på sin älskade och fixa stallet och hästarna de gångerna!

Hade han varit i närheten hade jag skällt på honom och givit honom smisk på rumpan! För även om han inte älskar dina hästar så hoppas jag att han älskar dig och då ska han banne mig hjälpa dig när du behöver det utan gnäll och tjafs! :mad::mad::mad:
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Ett annat sätt att få till lite fritid även under vintern är ju att ställa upp på lösdrift. Då är det ju lättare för någon som är helt grön att se efter hästarna.
Alternativt att du skaffar en vuxen inhyrning som har koll på grejjerna.

Ställa upp på lösdrift vore ju en idé på vintern om jag skulle vilja åka bort någon enstaka dag, dock har jag inget vindskydd, men vi har pratat om att bygga ett vindskydd så det kanske vore något att skynda sig med :)
Inte tänkt så utan tänker hela tiden "hästarna måste in".
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Du får förfasiken se till att uppfostra din gubbe! :mad:
Hade han varit i närheten hade jag skällt på honom och givit honom smisk på rumpan! För även om han inte älskar dina hästar så hoppas jag att han älskar dig och då ska han banne mig hjälpa dig när du behöver det utan gnäll och tjafs! :mad::mad::mad:

Jag har försökt uppfostra sambon i 11år och inte lyckats ännu så tror han tyvärr är ett hopplöst fall ;)
Jag är aldrig sjuk, kanske sjuk 1dag om året, knappt det. Blir knappt ens förkyld, men blir jag sjuk blir jag sådär riktigt jädra dundersjuk och orkar knappt röra mig, tack och lov att det inte händer ofta.

Han hjälper mig med de tunga sakerna som att slå ner stolp, byta el ska han göra i sommar i hela stallet, fixa nya stalldörrar osv osv, men det där att mocka, nej fyfan säger han bara. Fodra och fylla vatten har han gjort någon enstaka gång när jag fått ryckt in på jobbet i ilfart.
Men någon gång kanske han ändrar sig,, hmm eller kanske inte ;)
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Det är lite tack vare din yngre situation som jag ens funderar på att hyra in den här tjejen.
Jag själv fick aldrig den chansen att vara i ett stall med en bra stallägare, Jag har alltid velat haft häst, men föräldrarna har aldrig haft råd, så jag köpte min första häst när jag skaffat jobb och flyttat hemifrån, det var 6år sedan och jag var 23 år. Hade ridit/kört massor hos folk lite här och där och lärt mig lite grand på kuppen.
Trodde jag kunde massor, men när väl hästen var min ,(och jag hade hyrt in det i ett stall där ägaren inte hade en dugg att göra med stallet utan vi var 2st som hyrde in hästar och skötte allt själv), så förstod jag att jag inte kunde ett skvatt.
Jag har fått köpt massor av böcker, filmer you name it för att lära mig sådant. Min styvfar har haft hästar i hela livet, men det är travhästar han haft i träning hos andra folk, men han lärde mig lite grand det lilla han kunde.

Till slut flyttade jag till ett annat stall där stallägaren var involverad, men tyvärr så utnyttjade hon oss som hyrde hos henne så vi fick fixa hennes hästar varje dag med mockning och ridning plus våra egna hästar. Orkar inte förklara, men hon hjälpte oss inte mycket.
Jag trodde hon hade koll på läget vad gällde utfodring så jag gick efter vad hon sa, vilket gjorde att min häst blev sjuk och mager som bara den :(

Men tack gode gud så stod jag bara där i 2år innan vi hittade en egen gård och jag flyttade hem min häst och skaffade en till som sällskap.
Allt jag lärt mig har jag lärt mig själv och genom att studera alla människor i olika stall osv.
Jag får ofta beröm för mina fina hästar så tror jag sköter dem helt okej ;)
Känner nu att jag kan hästar, men absolut inte fullt ut, speciellt inte om sjukdomar, men man lär sig så länge man lever.

Jag önskar att jag hade fått komma till ett stall vars stallägare kunde hjälpa mig massor, men så blev det inte. Därför jag är lite fundersam om jag ska hyra in tjejen så jag kan lära henne.

Men allt beror på hennes föräldrar känner jag, de måste förstå hur mycket tid hon kommer vilja lägga i stallet, de måste förstå att det kostar skjortan att ha häst.
Och så vill jag nog ha det mesta ansvaret för hästen för hästens bästa, iaf i början tills hon och föräldrarna lärt sig en hel del. Vet inte hur de är, om de kan släppa ansvaret eller så..

Det är svårt sådant här, en del av min kropp skriker fullkomligt NEJ, medan en annan del av kroppen säger att det kan bli lite roligt att lära upp någon, fast jag förstår att det blir jobb.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Ja precis man riskerar att stå med en häst som man som stallägare har ett ansvar för men där ägaren inte förstår vad som är hästens bästa. I värsta fall.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Jag är sådan som person att jag hellre satsar och provar än ångrar mig.

I ditt fall om du gillar flickan och tycker att det skulle vara roligt att lära upp henne och ha henne i hasorna ett tag framöver så hade jag provat.
Flickan kommer antagligen avguda dig resten av sitt liv om du lär upp henne och ni har roligt tillsammans precis som jag gör med min "mentor".

Bara för att du säger att ja du får ha din häst här med dessa villkor så betyder ju inte det att det är hugget i sten och att det kommer att vara så resten av livet.
Tjejen eller hennes föräldrar kanske kommer på att nej detta med häst var inte alls något för oss så de själva väljer att göra sig av med hästen.

Om DU inte tycker att det fungerar något vidare bra med att ha dom hos dig så kan du helt enkelt säga upp avtalet och de får lösa det på annat sätt?

Man kan ju alltid förändra saker om man vill...
Det som är rätt nu behöver ju inte vara det om ett år eller två....
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Tanken från deras sida är att ha hästen hos mig ett par år ( kanske längre ) sedan bygga ett eget stall. De har ladugård, men långt ifrån inredd och liten gärdesplätt.
De har inte tid att bygga nu utan de vill hyra in sig först, men som de också säger funkar det bra kanske det inte blir eget stall.

Risken finns att jag ångrar mig om jag inte hyr ut, även om det skiljer sig 17år mellan oss så kan man ha riktigt skoj ändå ihop :)

Ja precis, går att "skicka ut" dem härifrån om det inte funkar. Kommer skriva med i avtalet om uppsägningstider från bådas håll så det är med ifall det blir något strul.
De kommer hit igen på fredag så blir en hel del mer prat om det hela. Men om jag fattat det hela rätt så tror jag inte det blir någon häst förens snön försvinner, om nu inte tjejen bestämmer för då blir det nästan imorgon :)

De vill också att jag ska med och titta på hästen om de hittar någon, jag funderar på om jag ska rekommendera någon lite större mindre häst eller om det blir bättre med en ponny för henne. Svårt det där med.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 985
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 706
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 170
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp