Ni som hyr ut boxplats

Sv: Ni som hyr ut boxplats

Kan bara hålla med!


Till ts.

Foderhäst tycker jag låter som ett otroligt bra förslag.
Och som du säger är det ju extra känsligt med en så ung tjej om det inte funkar.
Med en vuxen kan man ju säga upp kontraktet och visst det kan du väl med tjejen också men jag skulle personligen ha svårare för det.
Det kanske är så att förutsättningen för att hon ska kunna ha häst är att hon kan ha den hos just dig för att det är nära.

Men som jag sagt tidigare, detta kanske är en super duktig och seriös tjej som gladeligen står i stallet klockan 0700 på söndag morgon för att plocka ut hästarna.
Fast å andra sidan är den sortens barn/tonåringar riktigt sällsynta idag.. :grin:

Har så svårt att uttala mig om vad stallhyran ska ligga på eftersom vi antagligen har olika uppfattning om vad som är viktigt.
För mig hade det varit viktigt att ha en bra relation som bygger på att man kan hjälpa varandra, under både koratre och längre perioder.
Om all service + mat skulle ingå så skulle jag nog ta runt 2000kr Fast då skulle jag vilja ha 1 kväll och en morgon ledig i veckan. Givetvis också beroende av om det är en häst eller ponny.
Om jag skulle åka på semester så skulle jag vilja ha hjälp och då skulle jag bara ta betalt för matåtgången den månaden. Givetvis beroende på hur länge jag är borta..
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Var tydlig med dem vilka krav du har på dem som inackorderingar. Mockning, göra i ordning foder, se till att det finns ombyte täcken om hästen har det, regelbunden hovvård etc.
Var också tydlig med vad du vill ha betalt om du måste mocka/fixa sånt som de ska göra. Antingen i pengar eller i tjänster.

Ska sätta mig ner ikväll och skriva ner lite hur jag vill ha det i mitt stall med allt och hur jag vill att de sköter sin häst med bra hovvård, vaccinationer, osv. Det "viktiga" med hästskötseln vill jag att det sköts bra.
Sedan hur de rider eller borstar får de göra hur de vill ;).
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Hittills får jag bara goda vibbar av tjejen, hennes mamma är lärare så hon är stenhård mot flickan att hon ska lägga sig tidigt osv. Så jag tror inte hon är direkt morgontrött, för hon går upp mellan 7-8 på helger med sa hon för att hennes mamma vill att hon ska sova tidigt.
MEN hon blir bara äldre så det kan ju ändras i tonåren..

Men allt hänger mycket på föräldrarna, de vill bygga eget stall hemma, men kan inte göra det nu därför vill de hyra in sig nära och det är mitt stall som är nära. Om detta ska funka så är en viktig grej att de måste kunna skjutsa henne minst 1-2ggr om dagen och sedan när väglaget är bra så måste de nog låta henne cykla om de inte kan skjutsa.

En annan sak jag funderar på angående flickan är att hon tränar basket, dansar och något mera 3ggr i veckan, ska påpeka lite fint för föräldrarna att det kanske inte kommer funka, speciellt inte på vintern för en häst tar enorm tid och om hon ska plugga också så kanske inte alla dessa saker funkar ihop..

Nu fick jag lite hum sådär hur du tänkte i alla fall angående stallhyran, se vad de säger vad de vill ska ingå och vad de tänkt på för foder osv.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Låter ju då som att föräldrarna faktiskt bryr sig och är delaktiga.
Men det låter ju också som att det är tufft att trycka in en häst i det schemat särskilt som att hon snart börjar högstadiet.
Fast detta är väl inget jag ska sia om, hon kanske har planerat att lägga ner det andra om hon får häst. :)

Fördelen med att ha fodret inräknat i hyran är ju att du med din erfarenhet kan avgöra vilket sorts och vilken mängd foder hästen ska ha. :idea:
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Låter ju då som att föräldrarna faktiskt bryr sig och är delaktiga.
Men det låter ju också som att det är tufft att trycka in en häst i det schemat särskilt som att hon snart börjar högstadiet.
Fast detta är väl inget jag ska sia om, hon kanske har planerat att lägga ner det andra om hon får häst. :)

Tror föräldrarna bryr sig massor om henne, men jag tvivlar på att de vet hur mycket jobb det är med en häst, men bara de lyssnar på mig och förstår så kanske kanske det kan bli bra, eller man får väl hoppas på det OM det blir så att de hyr in sig.

Fördelen med att ha fodret inräknat i hyran är ju att du med din erfarenhet kan avgöra vilket sorts och vilken mängd foder hästen ska ha. :idea:

Det där var en riktigt bra tips ! :idea: Så tänkte jag absolut inte.

De har sagt att de vill att jag ska följa med den dagen ( om det blir ) de har hittat en häst och kolla vad jag tycker också. Det tycker jag är guld värt för min och mina hästars skull.
Då kan man ändå vara med lite och styra och ställa vilken häst man absolut inte tycker de ska ta.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Med tanke på att du inte är beroende av att få platsen uthyrd så tycker jag inte att du ska oroa dig över att ta för mycket betalt.
Jag menar, vad är det värsta som kan hända? Att de tycker att det är för dyrt och därmed inte vill ha platsen? Då kan du fortsätta som vanligt.

Förmodligen är det enklast för dig själv att inkludera foder, strö och service i hyran. Då slipper du oroa dig över att de kanske inte sköter sina pass eller fodrar tokigt osv.
Ett alternativ är ju att de har typ helgjour en gång i månaden eller så, väldigt vanligt i inackorderingsstall. Då kan du fortsätta sköta stallet som vanligt men får lite avlastning. Mockningen är väl rimligt att hon sköter själv + skötsel såklart.

Dels måste du ju räkna på vad en inackordering faktiskt kommer kosta dig. Hur mycket kommer den äta? Hur mycket spån kommer gå åt? osv. Då har du något att utgå från. Sen får du tänka på vad du anser att din tid och engagemang är värt. Om du räknar med att undervisa tjejen så räkna in det i hyran!

Tänk ut hur mycket du vill ha om de vill köpa in ex mockning någon gång. Vad ska annars ingå? Täckesbyten? Benlindor av och på? Specialrutiner om hästen blir sjuk eller skadad?

Det verkar inte som om du kommer få så mycket utbyte av tjejen, hon är ju trots allt ganska ung. Snart kommer en jobbig tonårsperiod och vem vet hur hon kommer bete sig då..
Så ta du betalt ordentligt.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Ska sätta mig ner ikväll och skriva ner lite hur jag vill ha det i mitt stall med allt och hur jag vill att de sköter sin häst med bra hovvård, vaccinationer, osv. Det "viktiga" med hästskötseln vill jag att det sköts bra.
Sedan hur de rider eller borstar får de göra hur de vill ;).

Precis så tänkte jag också:)

När man är ny som hästägare är det förstås svårt att veta vad som förväntas av en, därför tycker jag att det är bra om stallägaren är tydlig. Det som är självklart för en är långtifrån självklart för en annan.

Man kan också ha enkla stallregler eller rutiner uppsatta på väggen. T ex kvällsfodring;
1. vattna alla hästar (jag vattnar alltid först för att se om någon dricker ur snabbt o behöver påfyllning innan jag går)
2. fodra alla hästar
3. kolla att alla boxdörrar är låsta
4. stäng fönster/sätt på fläkt/eller vad det nu kan vara
5. släck alla lampor

På det sätter skriver man ingen på näsan och ingen behöver bli orolig över att man glömt något moment. Har själv varit inackorderad i flera stall och tycker som ny att det är skönt att ha checklistor, trots att jag har stor hästvana.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Alla inackorderingar gör att det blir extra jobb

Det där håller jag inte alls med om!

Jag själv är inackorderad nu har en häst sen finns det 3 hästar till i stallet ink stallägarens.

Det är jag som mockar (Är sagt att alla ska göra varje dag efter sina egna men det händer inte för de andra)
Jag fyller på foder och vatten till alla hästar
Jag lagar stallet
Jag går igenom och ser över staketen
Jag ser till att fodret kommer hem och att det hamnar uppe på skullen osv

Jag sköter i stort sett allt som har med stall och hästar att göra 5-6 dagar i veckan trots att det är sagt att alla ska göra lika mycket och hjälpas åt..

Så alla inackorderingar ger inte mer jobb och är till besvär, vi kan även se till att hålla stället i ett trevligt och säkert skick även om det inte är vårat arbete..

Jag vet att jag är för snäll och gör alldeles för mycket mer än vad jag borde, men jag kan inte med att låta hästarna stå i skiten osv..

Till TS:

Det är ju även en fördel att flickan är 12 år och ganska grön, då kan du forma henne som du vill ;)

Men jag tycker att du kan kräva av föräldrarna att de ska hjälpa till att hämta foder och strö, gå igenom hagarna och stall några ggr/år.
Se till att de hjälper dig med några stallpass osv, se till att de är beredda att kunna behöva sköta dina hästar helt om du ska på semester osv..

I ett stall jag stod förrut var det inskrivet i hyreskontraktet att hjälpa till minst 4 ggr om året med att tex slå ned stängselstolp, gå med röjsåg runt hagarna så det inte låg an något mot eltråden osv
Kanske kan vara något för dig om du inte har ngn hjälp av sambo?
För det är JOBBIGT att hålla allt i skick det kräver mycket arbete...
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Det är ju även en fördel att flickan är 12 år och ganska grön, då kan du forma henne som du vill ;)

Men jag tycker att du kan kräva av föräldrarna att de ska hjälpa till att hämta foder och strö, gå igenom hagarna och stall några ggr/år.
Se till att de hjälper dig med några stallpass osv, se till att de är beredda att kunna behöva sköta dina hästar helt om du ska på semester osv..

I ett stall jag stod förrut var det inskrivet i hyreskontraktet att hjälpa till minst 4 ggr om året med att tex slå ned stängselstolp, gå med röjsåg runt hagarna så det inte låg an något mot eltråden osv
Kanske kan vara något för dig om du inte har ngn hjälp av sambo?
För det är JOBBIGT att hålla allt i skick det kräver mycket arbete...[/QUOTE]

För det första, ja du är nog för snäll ;), oftast är det nog mer jobb med en inackordering, men har man en som är så snäll som dig så blir det ju mindre :D. Nä, men tycker att man ska hjälpas åt i ett stall, men ägaren har största lasset på sina axlar.

Om man kräver att de ska följa med och hämta foder och strö, nu får jag det oftast hemkört, men då ska det kastas upp på höskulle ( 3balvagnar ) inte kul och då kanske de kan hjälpa till med det. Och jag är i full gång och byter ut alla staketstolp i alla hagar, har 2 hagar klara från förra året, 3hagar kvar.
Ska man sänka stallhyran om man "kräver" att de ska hjälpa till eller är det bara sådant de får infinna sig i typ ?

Jag har sambo som kan hjälpa till att slå ner stolp och sådant, men han är nog glad om han slipper det med ;)
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Precis så tänkte jag också:)

När man är ny som hästägare är det förstås svårt att veta vad som förväntas av en, därför tycker jag att det är bra om stallägaren är tydlig. Det som är självklart för en är långtifrån självklart för en annan.

Man kan också ha enkla stallregler eller rutiner uppsatta på väggen. T ex kvällsfodring;
1. vattna alla hästar (jag vattnar alltid först för att se om någon dricker ur snabbt o behöver påfyllning innan jag går)
2. fodra alla hästar
3. kolla att alla boxdörrar är låsta
4. stäng fönster/sätt på fläkt/eller vad det nu kan vara
5. släck alla lampor

På det sätter skriver man ingen på näsan och ingen behöver bli orolig över att man glömt något moment. Har själv varit inackorderad i flera stall och tycker som ny att det är skönt att ha checklistor, trots att jag har stor hästvana.

De där stallgrejerna hade jag inte ens tänkt skriva upp eftersom de är så "självklara", men det kanske är så som du skriver att det är bäst att ha checklistor även på de allra enklaste grejerna.
När och om det blir aktuellt så ska jag sätta mig ner och skriva ner stor lista på checkgrejer ;)
Funderar även på om man ska ha en whiteboard tavla någonstans, dels med våra nummer och veterinär mm, men också så man kan skriva meddelande till varandra om man inte träffas :)
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Fast då är du ett undantag.

Jag har också jättemycket hjälp av mina inackorderingar, de är guld värda! MEN det är ändå extra jobb (vilket jag ju tar betalt för, så det är inget gnäll). Jag får till exempel hålla fler byggnader i skick, ha mer hagmark, stängsla av på sommaren osv.

Sen behöver det ändå inte vara en nackdel att ha inackorderingar, det har jag inte skrivit, men det blir extra jobb och extra tanke. Du vet kanske inte när de kommer och tar hand om sin häst, om hästen ska in eller vara ute osv. Även ansvarsmässigt är det ett större ansvar - jag fick ringa ut en veterinär för akut avlivning på en inackordering för några år sen, det är inte jättekul att behöva ta såna beslut (även om hästägare var delaktig i allra högsta grad).

Jag har jättegulliga tjejer i mitt stall, verkligen mina vänner och det funkar super. Men jag tvivlar om jag hade fått den hjälpen av en 12-åring...
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Efter år med olika stallkompisar som haft olika inställning till hur noga man ska vara med andras hästar har jag förstått att det är viktigt att vara övertydlig.

"tänkte inte på att de skulle ha vatten också"
"matpåsen hängde på fel krok/inte där jag trodde den skulle vara, så jag tänkte att hästen inte skulle ha mat då"
"jag trodde att jag hade stängt alla boxdörrar"

och så vidare, du kan säkert föreställa dig själv.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Sen inte sagt att alla är likadana.
Personligen känner jag att det är ganska skönt att rå sig själv. Eller annars skulle jag nog iaf skaffa mig en vuxenstallkompis där jag klart och tydligt redovisade stallregler och förutsättningar innan denna flyttade in.

Jag håller med Blomskan. Om du är tveksam skaffa absolut inte en ung tjej! Det kommer bara bli mer jobb för dig, hon kommer vilja ha hjälp med allt, intresset kanske kommer svalna, föräldrarna ha inte tid att följa med till stallet varje dag och du kommer har ångerst för att du ser den fina ponnyn stå och hänga i hagen. Jag hade sattsat på en över 20 år som vet vad det innebär och förstår reglerna, håller rent och snyggt runt om sig, som du kan lita på när du är bortrest och som du kan dela sysslorna med, varför ska man annars ha inackoderade?:angel:
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Om man kräver att de ska följa med och hämta foder och strö, nu får jag det oftast hemkört, men då ska det kastas upp på höskulle ( 3balvagnar ) inte kul och då kanske de kan hjälpa till med det. Och jag är i full gång och byter ut alla staketstolp i alla hagar, har 2 hagar klara från förra året, 3hagar kvar.
Ska man sänka stallhyran om man "kräver" att de ska hjälpa till eller är det bara sådant de får infinna sig i typ ?

Nej du behöver inte alls sänka någon stallhyra för detta om du är tydlig med att det ingår från början, om du däremot efter hand kommer med massa krav på saker du vill att de ska hjälpa till med så är ju risken att de till slut slår bakut. Det är inte så roligt som inackorderad att betala för visa tjänster och sedan få utföra dem själv, (som jämnförelse så är det ingen som går på resturang, lagar maten, diskar efter sig och dessutom får betala fulltpis för detta).

Klara regler för var som ingår och inte, ha gärna en prislista för att du får ställa upp och ta hand om deras häst någon gång vad de extra tjänsterna kostar, och du behöver inte vara för snäll med de priserna heller, utan de är till för när de av någon anledning verkligen inte kan ta komma.

Sen tycker jag även att om du ber dem ta någon extra kvällsfodring utöver vad som är avtalat eller ta hand om dina hästar en dag/helg eller vad det må vara för att du reser bort så dra av en bestämd summa på deras stallhyra.

Personligen har jag lärt mig med åren som inackorderad att pengar styr mycket, och det är väldigt lätt att det bara är ena sidan som får ställa upp för den andra och då är det lätt att känna sig utnyttjad i slutändan. Tjänster och gentjänster har inte fungerat i längden.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Efter år med olika stallkompisar som haft olika inställning till hur noga man ska vara med andras hästar har jag förstått att det är viktigt att vara övertydlig.

"tänkte inte på att de skulle ha vatten också"
"matpåsen hängde på fel krok/inte där jag trodde den skulle vara, så jag tänkte att hästen inte skulle ha mat då"
"jag trodde att jag hade stängt alla boxdörrar"

och så vidare, du kan säkert föreställa dig själv.

Jo jag kan lugnt föreställa mig allt det där och jag kan se mig framför mig hur jag står och sliter håret av huvudet av ren aggression :D.
Ska man hyra ut har jag nu förstått att vara extremt tydlig på allt är ett måste så jag får behålla håret :D
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Pratade en hel del med tjejen och hennes pappa i fredags när de var här. Pratade först med tjejen när vi red ut tillsammans och hon verkar vara väl införstådd med allt som har med hästarbete att göra, bra syn på allt för att bara vara 12 år.
Hon är extremt ordningssam av sig märker jag mer och mer, vilket jag avgudar hos folk ;), hon lär sig fort och snappar upp allt jag säger. Hon har enbart 1 kompis som är hästintresserad så en kompis kan jag "stå ut" med i stallet.
Tjejen i sig verkar inte vara något bekymmer med osv, henne kan jag nog trivas med fast jag får lära henne allt typ.

MEN...... hennes pappa :crazy:
När jag och tjejen frågade han när han kom för att hämta henne, vad han ville skulle ingå i inhyrning svarade han ungefär såhär
" Ja typ allt, vet inte vad allt heter, men det lättaste för oss är ju om allt ingår, du har ju ändå dina egna hästar att ta hand om så då kan det ju inte vara mycket mera jobb med en häst till"
VADÅ ? inte mycket mera jobb, allt släpandes på vatten, mockning, fodring för en till häst är ju massor av tid !!! :mad:

*suck suck* tänkte jag direkt, fick klart för mig direkt att han inte kunde något om hästar ( som han sagt att han kunde ) och sedan tar allt för givet nästan direkt.
Tjejen skrek rätt ut och sa att hon ville sköta det mesta på hästen, men att hon ville att foder och strö skulle ingå, men pappan tyckte inte om det för tjejen hade ju läxor och kunde ju vara sjuk :crazy:

Både de och jag skulle fundera vidare och prata mera, men tror inte det blir någon inhyrning av dem om de inte ändrar sig illa fort och så är jag intresserad också att höra vad mamman säger om allt.
En "sommarhäst" kan de få hyra in sig hos mig, men när det börjar närma sig installning så tror jag kanske jag gör bäst att hållas själv, eller vad säger ni ???
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Vad bra att du pratade med honom och fick det klart från början vilken inställning han hade.
Det betyder alltså att du ska ta hand om hästen om hon är förkyld en vecka.
Kan tänka mig att hon inte får gå till stallet om hon inte går till skolan exempelvis.

Fast jag skulle komma med ett förslag på en rejält saftig hyreskostnad om du ska ha hela ansvaret.
Det blir ju lite som att ha jour i fall hon plötsligt skulle vara sjuk eller behöva göra läxor en dag.
Fast iofs vet jag inte om jag skulle tycka att det var värt det. Med den inställningen som pappan visade upp från första början.
Det kan ju liksom bli svårt att få hjälp med andra saker som ska göras då.
Eller ännu värre, om du upptäcker att hästen är sjuk och de inte vill ta ut en veterinär för att de inte tycker att det behövs.. :cool:

Näe, jag hade nog sagt tack men nej tack.
Fast en sommarhäst kan ju vara bra för dem också så de får se vilket ansvar det innebär.
Men jag skulle också göra klart för dem att hästen ska ses efter VARJE dag och de dagar som de inte kan komma kan du se efter den men då kostar det 100kr per gång (exempelvis).

Varför ska du bedriva ideellverksamhet för att de ska ha häst?


Lite synd då eftersom tjejen verkade så vettig.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Krubbitning/vävning kan smitta av sig, min mor köpte en häst som uppdagades var krubbitare och det smittade av sig. Men vet att det sällan smittar av sig, vill inte ha hela stallet sönderbitet därav ingen krubbitare och vävare blir jag tokig på ;).

Kanske är en idé att sätta upp någon form av lista på reglerna är i stallet ?.
Alltså folk måste sluta skriva sånt här... :cool:

En krubbitare tar stöd med framtänderna mot en krubba eller liknande och suger in luft. Det beteendet smittar inte - det är en vana som blir ett beroende och som i dom allra flesta fall initialt uppstår pga problem med magen.

Sen finns det massor av hästar som är trägnagare och käkar upp inredningen men det är en helt annan sak och har inte med krubbitning att göra.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Kan bara hålla med dig!
Många av dessa problem beror även på understimulans.

Att det smittar är helt befängt!
Men att flera hästar i samma stall "drabbas" är ju inte konstigt om hästarna inte trivs med stallmiljön.
 
Sv: Ni som hyr ut boxplats

Alltså folk måste sluta skriva sånt här... :cool:

En krubbitare tar stöd med framtänderna mot en krubba eller liknande och suger in luft. Det beteendet smittar inte - det är en vana som blir ett beroende och som i dom allra flesta fall initialt uppstår pga problem med magen.

Sen finns det massor av hästar som är trägnagare och käkar upp inredningen men det är en helt annan sak och har inte med krubbitning att göra.

Tack att du kapar tråden ! ;)
Okej, ber om ursäkt, kanske skulle ha skrivit trägnagare för det är sådan häst jag inte vill ha in i stallet, som biter sönder hela mitt stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 985
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 706
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 170
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp