Ni som hyr ut boxar & ni som hyr

Sv: Ni som hyr ut boxar & ni som hyr

:eek:
2800 kr i kallhyra? Hur mycket landar en normal månad på när hästen inte går på byte då?

Jag reagerade också på det! 2800 spänn! Inte så lite saftigt... Det är ju som en normal boxhyra där allt ingår (säger jag som står ute på "landet" och bara betalar 1800 inkl. allt).

Jag betalar 1000kr/månad under sommaren juni- augusti. Tillgång till boxen utom några dagar då städning pågår. Resten av året 1500kr/månad. Betalar mat och strö själv.

Jag hyr 4 hagar av 3 olika bönder och det blir dyrt tyvärr .
Den ena betalar jag 500/år-vinterhagen
Den ena sommarhagen 1500 efter första skörden om jag vill ha hela sommaren 2500.
Den andra 100/v
Och den sista inget alls för den vill han ha avbetad.

När min stallgäst & jag kom överrens om stallhyran innan hon kom hit så ingick vinterhagen som då var den enda jag hade men sedan har jag efter mycke tjat från henne skaffat sommarhagarna och då tror hon att det ska ingå i stallhyran vilket jag har sagt att det inte gör för vi har kommit överrens om vad som ska ingå när det gäller hagar.
Idag har vi haft ett samtal då jag har förklarat att jag inte har möjlighet att själv betala och att dessa har tillkommit efter att hon har flyttat dit och då får hon vara med och betala eller så gäller vinterhagen 12/år och den är så stooor att den går att dela och använda i omgångar och bete finns det gott om.
V-hagen står nu tom hela somrarna med bete för 20 hästar som bara blir förstört, visst dom har lite och pilla med under vintern men de har ingen möjlighet att äta allt.
Jag har själv betalat hägne till 3 av dem och det är inte billigt :crazy: den 4 har hennes mamma betalat hälften pga att dom inte ville ha vita plaststolpar utan Bitus vilket jag tycker är onödigt dyrt och att de ska plockas ner varje vår då bondens kor går där (de knäckte hälften av stolparna första året :mad: ) vilket jag sa att de kunde göra så det var bättre med stolpar man kunde ta bort men icke det SKULLE vara Bitus och då fick dom betala mellanskillnaden.

Nu har detta löst sig och hon erbjöd sig att jag skulle höja hyran så det täcker dessa kostnader men jag tycker att det är så tråkigt att det ska bli tjurigheter pga detta.
Hade jag själv haft egna hagar hade jag gladligen lagt dom till gratis bete men nu har jag inte det utan det är en utgift för mig.

Tack alla ni som har svarat och gett mig lite perspektiv till hur det ligger till med hagar i landet :bow: :D

Oj så långt detta blev :D

mysko skrev:
V-hagen står nu tom hela somrarna med bete för 20 hästar som bara blir förstört, visst dom har lite och pilla med under vintern men de har ingen möjlighet att äta allt.
Men man skall ju inte använda samma hagar både sommar och vinter p.g.a. parasit-trycket. Så det är ju bra i alla fall.

Hade jag själv haft egna hagar hade jag gladligen lagt dom till gratis bete men nu har jag inte det utan det är en utgift för mig.
Egna hagar är inte heller gratis. De skall skötas, och det kostar faktiskt pengar det med.
Efterbete på slagen vall är ett perfekt bete.
Det är parasitfritt och innehåller kontrollerade gräs-sorter.
Det kostar att så, gödsla och putsa ett bete.
Vallar sår man ofta om vart 3-4 år, och vallfrö är SKIT-DYRT!

Jag hyr ut...

Ingår sommarbete i stallhyran? Ja
Om inte vad ger ni på sommaren i stallhyra?
Har ni era hästar i stallet på sommaren även med sommarbete? Delvis

Är det skillnad på priset när sommarbete ingår? Nej

jag betalar 600:-/mån i kallhyra året runt för en häst och har tillgång till hela stallet, travbana, paddock och alla hagar, både sommar och vinter hagar. All mat och strö köper vi själva. det är ett kollektiv stall där vi delar upp alla utfodringar och in/ut släpp(4ggr/dagligen).

Ingår sommarbete i stallhyran?
Jag antar att det gör det, eftersom hyran alltid är 300 kr vilken månad som helst.

Om inte vad ger ni på sommaren i stallhyra?
.

Har ni era hästar i stallet på sommaren även med sommarbete?
Nej, men sommarbetet ligger 200 m från stallet så :p

Är det skillnad på priset när sommarbete ingår? Noepp.

vi hyr ut boxar och vi tar:

På vintern 1000 kr box inkl mat, spån in o utsläpp..
på sommaren tar vi 300 kr inkl mat, box, hage o vatten så klart..=)

Inte_Ung skrev:
Men man skall ju inte använda samma hagar både sommar och vinter p.g.a. parasit-trycket. Så det är ju bra i alla fall.

Jag menar att äger man hagarna själv kan man planera lite mer och ha hästarna där längre på våren och man kunde ha fler hästar inhyrda som kunde beta av ordentligt ist för att det är högt gräs som lägger sig och blir förstört.
Tilläggas ska att i vinterhagen får jag enbart ha 2 st hästar för bonden för han tycker att dom förstör hagen (i hagen kunde lätt gå 10 hästar utan att det märks)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 060
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar