Ni som har vinthundar...

Brassneck

Trådstartare
...hur har ni löst det med var de får springa lösa?

Är i dröm-stadiet i hundskaffningsprocessen och whippet är definitivt högt på listan. Men har förstått att de behöver springa lösa ofta för att må bra. Funderar på hur man löser det bäst i vardagen.

Hur stor yta och hur högt staket? Har ni hundkompisar (för antar att det ger mer att springa med andra)?

Är i dröm-stadiet i hundskaffningsprocessen och whippet är definitivt högt på listan. Men har förstått att de behöver springa lösa ofta för att må bra. Funderar på hur man löser det bäst i vardagen.

Hur stor yta och hur högt staket? Har ni hundkompisar (för antar att det ger mer att springa med andra)?

En kompis har två whippets. De brukar åka till stora sandtag och låta dom springa, eller skogen. De åker även regelbundet och kör lure coursing :)

Vi har tomt på 1400 kvm med 130-staket runt, något lägre på vissa ställen. Har en 11 månaders borzoi så det är ju lite annan storlek än en whippet. Han är fortfarande i en ålder där han håller sig rätt nära mig, det är tex inte lönt att släppa honom på ett stort fält och förvänta sig att han ska sträcka ut ordentligt och springa över hela fältet. Han kommer nog vara mer benägen att göra det i framtiden, men inte ännu. Han springer gärna, ffa om man kastar leksaker till honom, men han håller sig inom ett visst avstånd och springer i loopar runt en.

Whippet tillhör de mer lättränade vinthundarna och är nog den vinthunden som är mest "hund" av alla. Samtidigt så är många av dem jaktidioter, ffa de som kommer från kapplinjer och man ska absolut inte räkna med att det går att ha dem lösa. Det är ändå jakthundar till syvende och sist. Jobbar man ordentligt med dem så går det ofta att få till en hyfsad inkallning, men jakt är extremt självbelönande, oavsett om de lyckas fånga den där kaninen eller inte, så risken är att man plötsligt tvingas backa flera steg i träningen om hunden lyckats dra iväg på vilt ett par gånger och fått den där kicken som jakten ger. Rent generellt skulle jag nog säga att det beror väldigt väldigt mycket på individen huruvida det är lätt eller svårt att lära hunden att komma på inkallning/inte jaga osv. Ett fåtal har det nästan naturligt, de flesta går något sånär med systematisk träning från tidig ålder och en del är omöjliga.

Mina två whippar är som de flesta whippetar jaktidioter och jag släpper dem på stora öppna fält där jag har full översikt eller tomma fårhagar. Vi har vansinnigt mycket rådjur i vår närmsta skog, så där blir det bara fårhagar. Staketet hindrar dem så klart inte att ta sig över det om det skulle komma rådjur eller hare utanför fårhagen, men den distraktion som staketet innebär gör att de behöver bromsa farten så pass mycket att när de har tagit sig över så är viltet borta. Efter 26 år med vinthundar så har jag utvecklat en mycket god radar viltradar och snappar också upp minsta signal på att hundarna anar vilt i närheten. Får de syn på vilt så skulle de börja jaga och har de börjat jaga så går det inte att bryta.

Med det sagt så tycker jag att vinthundar ändå är ganska enkla att ha lösa. Fördelen med vinthundar är att de jagar med synen och försvinner bytet utom synhåll så bryts jakten. Även om aktionsradien när de springer är stor så håller de sig nära i den betydelsen att de har god koll på mig och inte vill avvika från mig. Så brukar de vara med de flesta vinthundar, de är rätt easy going och är måna med att hålla koll på resten av flocken.

Vi har också trädgård. Där är jag mer bekymrad än vad jag är ute på ett fält eller i skogen eftersom jag inte kan/vill sitta och spana efter katter, skateboards och annat som triggar jakt. Där har vi ett 120 cm högt nätstaket (som i sig inte är tillräckligt) och sedan en 250 cm häck framför. Grinden är den svaga länken då den bara är 140 cm hög.

Har en Whippet som får springa lös på stora fält, i skogen etc. Han kommer inte direkt på inkallning och skulle jaga om det kom synligt vilt.
När han väl springer springer han runt i stora cirklar och vill helst bli jagad av en annan hund.
Han tränade och tävlade i whippetrace och LC som ung. Nu är han gammal och får ta det lite lugnare.

Jag har en whippetblandras som är väldigt mycket whippet. Jag har kämpat massor med inkallning på honom. Ser han något långt bort så låser han sig på det och sen kan han bara dra i 180. Eller inte nu längre, efter 11 år så har han hyfsad inkallning haha Iom att de rör sig så långt i från en när de springer så är det extra svårt att behålla kontakten. Massa kontaktövningar och lekar för att stärka samspelet. Kolla Absolute dogs för inspiration.

De dagar du inte kan åka till stora öppna fält eller liknande eller något inhängnat så funkar sele och långlina eller flexikoppel. Vår hund springer gärna i cirklar runt en, eller fram och tillbaka och att jag ska försöka fånga honom när han springer förbi. Gärna en inhängnad hundgård ibland, för det finns inget bättre än att bli jagad av andra hundar, det är alltid så min hund leker med andra hundar.

Jag har ingen men mina föräldrar har, de har trädgård men brukar gå till hundrastgård för att deras greyhound ska få sträcka ut ordentligt. Vi har tur med en ny stor rastgård i kommunen (norr om Stockholm) och en till ENORM som man kan boka och ha helt för sig själv. Just den här hunden är väldigt familjekär och får ibland springa mellan dem, dvs de står med 20 meter mellan sig med en varsin hund (hon håller sig gärna nära de två andra familjehundarna) och tränar lite inkallning så springer hon fram och tillbaka. Jag skulle dock inte våga släppa en vinthund utan staket.

Ett par vänner i stallet med whippet hade den alltid lös, den var hur trevlig som helst och aldrig ivägen, låg och slappade i soffan i sadelkammaren medan de red, nosade runt ridbanan eller något. Sprang inte efter hästar, hundar, bollar eller barn, eller rådjur samtliga fanns i viss omfattning.

Släktens vinthund, Saluki, sprang efter allt som rörde sig, med eller utan koppel, och gick i löplina i trädgården och fick bara vara fri i hundinhängnad (kan inte föreställa mig att han skulle ha kommit på inkallning innan han sprungit klart). Fruktansvärt avslappnad i övrigt.

Senast ändrad:
Som flera varit inne på så är det skillnad mellan de olika vinthundsraserna.

Egentligen är det kanske främst skillnad på hur de rör sig när de är lösa. Whippet och greyhound springer mer "rakt fram och tillbaka" och håller sig ofta närmare, när tex saluki och afghanhund istället springer stooora vändor och inte bryr sig lika mycket om var människorna är. Gemensamt för de flesta vinthundar är en extremt stark jaktlust, absolut ingen "will to please" och blixtsnabba reaktioner.

Det är tyvärr jättevanligt att vinthundsägare släpper sina hundar lösa trots att de inte kan få tag på hundarna. "De kommer så länge ingen störning dyker upp", "De kommer när de sprungit klart" och likanande har jag hört fler gånger än jag kan räkna och framförallt förstnämnda kategori vinthundsägare brukar ha sina hundar lösa lite överallt när som helst och "Hoppsan, den jagade, jaja, viltet överlevde ju...". Sedan finns det en liten klick vinthundsägare som tycker om att deras hundar jagar vilt, men de brukar inte prata om det annat än med andra vinthundsägare.

Själv har jag saluki, och mina hundar är i princip bara lösa i tomma fårhagar som jag har lov att använda. De hagarna är så stora att hundarna med lätthet kan sträcka ut rejält, men så små att jag har uppsikt och ser om något dyker upp eller inte. Min ena saluki kan jag ha lös i princip överallt, ja, hon stannar även om vilt dyker upp (hon har dålig inkallning, men bra stoppkommando, så jag ropar "stanna" och går sedan fram och kopplar). Min yngsta har jag också kallat in när vilt dykt upp, men jag litar inte lika mycket på henne och är därför mer restriktiv med när hon får vara lös. Jag har klurat ut att hon kommer lättare när hon är pigg och busig, det är när hon börjar bli trött som hon kan dra iväg, alltså kallar jag in henne innan hon blir trött. Hon är också mer förtjust i leksaker än i godis, så de gånger jag släpper henne på icke-inhägnat område så har jag nu för tiden alltid leksaker med.

Jag är också petig med att inte släppa i gryning/skymning, kallar in hundarna många gånger per lösspring och försöker att ha dem lösa i princip varje dag. Om det gått längre tid utan att de varit lösa så är de svårare att få in, det är som om de vill "passa på, för vem vet när nästa gång blir". Jag vill alltså avdramatisera både springandet och inkallningarna, samtidigt som jag vill ha inkallningarna roliga och givande för hundarna.

När mina hundar inte är lösa så går de oftast i flexikoppel. Då behandlar jag dem som om de vore lösa och tränar på alla "vara lös-kommandon". Jag upplever också att det är lättare att ha dem lösa när jag tränar rallylydnad och annat med dem, för då är de inställda på att man kan göra roligheter med matte också. Jag vill inte vara den som bara tar hunden till det roliga (springstället), låter dem ha kul ensamma och sedan kopplar och går hem. Det dödar hundarnas motivation att komma tillbaka till mig mycket effektivt.

Tusen tack för alla svar!

Vi har en del mark och väldigt otrafikerad skog runtomkring så det skulle absolut gå att ha hund lös om man tänker att man inte vill störa människor, andra hundar och trafik. Däremot vill jag ju inte att nåt vilt ska bli traumatiserat eller dö bara för att jag inte har koll på min hund.

Vi har några långsträckta ängar precis vid huset som inte används som hade varit perfekta för ändamålet. Räcker det med fårstängsel?
Vi har en aktiv hundkapplöpningsförening några mil bort, så det går ju säkert att träna där regelbundet, men inte varje dag.

Vi har ingen inhägnad trädgård utan den gränsar rakt in i skogen på baksidan och mot stor äng på framsidan. Någon nämnde löplina i trädgården - hur funkar det?

Jag förstår såklart att man får öva massa också, men det gäller ju att ha bra grundförutsättningar :)

Kom på att ”löplina i trädgården” antagligen betydde att de helt enkelt hade hunden kopplad i löplina när de var i trädgården, ursäkta dum fråga :rofl:

Kom på att ”löplina i trädgården” antagligen betydde att de helt enkelt hade hunden kopplad i löplina när de var i trädgården, ursäkta dum fråga :rofl:
Fråga till mig? Det var en vajer på ett par hundra meter som var satt högt i träden rakt genom trädgården. Sedan kunde man koppla kopplet till en nedhängande del av vajern, så det var inte så långt att han trasslade in sig (dvs inte 30 meter löplina på marken), men så långt att man kunde komma en bit åt sidan till trädgårdsmöblerna där folk satt och så. (ingen aning om det är vanligt att göra så eller ev risker, och det var 80-tal). Det var när folk var ute och överallt och alla dörrar öppna hela tiden.

Senast ändrad:
Tusen tack för alla svar!

Vi har en del mark och väldigt otrafikerad skog runtomkring så det skulle absolut gå att ha hund lös om man tänker att man inte vill störa människor, andra hundar och trafik. Däremot vill jag ju inte att nåt vilt ska bli traumatiserat eller dö bara för att jag inte har koll på min hund.

Vi har några långsträckta ängar precis vid huset som inte används som hade varit perfekta för ändamålet. Räcker det med fårstängsel?
Vi har en aktiv hundkapplöpningsförening några mil bort, så det går ju säkert att träna där regelbundet, men inte varje dag.

Vi har ingen inhägnad trädgård utan den gränsar rakt in i skogen på baksidan och mot stor äng på framsidan. Någon nämnde löplina i trädgården - hur funkar det?

Jag förstår såklart att man får öva massa också, men det gäller ju att ha bra grundförutsättningar :)
För många hundar räcker det med fårstängsel, dock inte för alla, och det är lätt(!) för en vinthund att hoppa över ett viltstängsel om den vill. Det knepiga med ängar och liknande är att så fort gräset är lite högre så är det lätt för tex harar att gömma sig där och är det bara fårstängsel runt så tar de sig lätt in också. Man kan inte stå vid en äng med 15-20cm högt gräs och vara säker på att det är fritt från harar 50-100m bort om man inte går dit och kollar. När det är högre gräs i "mina" hagar så går jag ofta ett varv runt ställen där vilt skulle kunna gömma sig, just för att vara säker på att det faktiskt är tomt.

Sedan vet jag inte om jag överförklarade nu, när jag googlade löplina kom dock mycket bilder på den nuvarande lösningen för en liten långsam hund upp, dvs extremt långt koppel om 30 meter också. Så det verkade inte självklart att löplina betydde just vajer i träden snarare än typ longerlina för hund.

Vi har inhägnad tomt med vanlig "villastängselhöjd" på staket. Ca 1.10-1.20 m (vi har olika staket på olika sidor). Trots att min azawakh hade kunnat hoppa över med lätthet, rent fysiskt, så gör han inte det. Och så tror jag att det är med många hundar som har "egen tomt", det har iaf varit så med mina tidigare hundar. Jag hade hägnat in tomten. Även om det inte på något vis täcker hela hundens behov så är det jätteskönt att de kan leka av sig lite, och dra nån repa på tomten också.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 574
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben