Ni som har riskfyllda arbeten...

Sv: Ni som har riskfyllda arbeten...

SÅ det är upp till FK att "godkänna" arbetsplatsen (eller inte godkänna).

Inte arbetsplatsen, utan arbetsuppgifterna. Och det spelar ingen direkt roll om man har problem med t.ex. foglossningar eller inga problem alls. Deras gräns för lyft brukar de dra vid 15 kg. Därför många som jobbar inom förskolan inte beviljas HP för de anser att barnen är för lätta att bära på!

Har en kamrat som jobbar på Willys, med att plocka upp varor och även inne i deras frys med hala golv osv osv, hon blev inte beviljad HP.

Ja, det blir många tunga lyft i mitt arbete, men jag ska till läkaren snart. Min arbetsgivare sa att de inte va lönt att ta kontakt med FK innan man hade läkarintyg. Nu i efterhand låter det helskummt..

En sak till. Kan jag få HP redan nu i fjärde månaden? (Om FK inte godkänner arbetsuppgifterna)

Om din arbetsplats är farlig för dig och fostret ja. Annars kan din läkare sjukskriva dig, om det t.ex. är problem med foglossningar, och då kommer FK inte godkänna någon HP ansökan utan vill att du fortsätter med sjukskrivningen fram till BF. Det är lixom ingen idé att påbörja ett nytt ärende om man redan är sjukskriven.

Det jag funderar på är om jag ska ta kontakt med FK så fort som möjligt istället för att vänta på läkartiden.För mig kvittar det om jag är sjukskriven eller har HP, bara jag slipper oroa mig för att åka på jobbet.
Som det ser ut nu kan jag inte jobba mera, har redan sjukskrivit mig själv en vecka och läkartiden är inte förren 8 september. Jag känner mig jättestressad!

Försök få en läkartid tidigare, har inte din MVC en läkare som kommer dit vissa dagar?

Hmm, fast jag har börjat fundera över en sak. Reglerna jag hänvisat till kommer från arbetsmiljölagstiftningen, det är alltså arbetsmiljöverket som har hand om det. Vad händer om AMV anser att mina arbetsuppgifter strider mot reglerna och jag stängs av samtidigt som FK anser att det inte är till fara? För det måste ju hända att det krockar om inte FK alltid följer vad AMV sagt? För man måste väl kontakta AMV för att bli avstängd om inte AG gör det självmant?

Jag vet inte, jag läste bara på vad som stod hos amv och skrev upp vad jag uppfyllde, sen skrev jag ut allt och gav till chefen och han skrev sin version. Hade aldrig kontakt med amv. Pengarna kommer ju från FK så de har ju sista ordet.

Finns ju många som blivit sjukskrivna men som FK anser inte har rätt till ersättning.

Jo precis, det var det jag tänkte på, att FK kan ha en annan åsikt. Trist om man nekas och AG inte kan sätta in en i arbete bara, iom lagstiftningen.

Sedan blir det ju problem med HP ändå om det fortfarande är så långa köer. När jag skulle söka var det åtta veckors behandlingstid, det är väldigt lång tid om man inte får pengar. Nu hittade de omplacering till mig, så jag slapp söka. :)

kl

Idag fick jag en akuttid hos läkaren pga mina foglossningar. Jag är sjukskriven fram till nästa läkarbesök om en vecka. Då får vi se hur det blir i framtiden. Har en stark känsla av att FK kommer att bråka. Men vi får se. Tar en dag i taget nu. Ingen annan som drabbats av dessa fruktansvärda smärtor?

Jo, jag hade vidrigt ont med mitt första barn, fick det löjligt tidigt dessutom. Fick ta bilen överallt och kunde typ inte göra någonting...Jag lider med dig. Kan tillägga att jag redan känner av det igen, trots att jag just gick in i vecka 9. Det var dock aldrig något problem med sjukskrivning. Var hemma från september på heltid tills min son föddes i slutet av November. Hoppas det löser sig för dig!

Ja, jag är ju bara i v 15+, så det känns lite tidigt. Har dock haft väldiga problem med mitt bäcken i många år, dels pga gamla ridolyckor samt att jag är överrörlig. Läkaren sa att det inte va ovanligt med foglossning så tidigt då man haft besvär sedan innan. Hoppas du slipper det denna graviditet. Hur hade du det efter förlossningen?

Jag kommer förmodligen få det ännu värre vid denna graviditet, vilket verkar vara normalt enligt vad som sägs :( Det nog uppåt ett år innan det var helt bra, hade känningar länge vid blygdbenet. Men det blev gradvis mycket bättre, kunde känna av det mer efter ridning och långa promenader tillexempel. Läste på nätet att det var viktigt att vila och få komma till en sjukgymnast tidigt. Inget av detta erbjöds mig...

Jag var sjuskriven från vecka 8 med första barnet och blev aldrig bra mellan gravidieterna. Är faktiskt i v.22 nu och jobbar fortfarande heltid. För mig har det inte blivit värre, foglossningarna försvann aldrig mellan graviditeterna och jag trodde jag skulle köra rullstol vid den här tiden. Men jag klarar mig, smärtan blir inte värre och jag bor i mitt foglossningsbälte.

Men så har jag bytt jobb till ett minde påfrestande (men går mer, över 20.000 steg en arbetsdag) och hästen har gått på bete sen varit konvalicent så jag har inte ridit 5-6 dagar i veckan.

Jag ska som sagt träffa en annan läkare nästa vecka, då ska jag höra mig för om sjukgymnast mm.

Jag hoppas att det kommer att stanna upp, men just nu blir det nästan värre för var dag. Ridningen kan jag nog snart glömma :(

Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning. Man utsätts för mkt stress, hot och smittrisk. Man hinner aldrig sitta ner och får ofta göra tunga lyft. Jag blev inte beviljad havandeskapspenning (sökte 25%). Jag jobbade heltid till och med 38 fulla veckor och då hade jag 2 v semester innan BF.

Min barnmorska var otrolig förvånad!

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar