Ni som har riskfyllda arbeten...

Sv: Ni som har riskfyllda arbeten...

Jag jobbar med en autistisk person som är väldigt utåtagerande, kräver tunga lyft mm. Jag är i v15 och börjar redan blir mycket orolig över min situation. Till råga på allt har jag börjat få foglossningar... Ska träffa en läkare om någon vecka, hoppas han kan sjukskriva mig! (finns ej möjlighet till omplacering)

Hon vet att det inte går att jobba kvar, men sen är det väl upp till FK? Min arbetsgivare ställer upp till 100%, vilket känns skönt!

Jag vet inte om du läste vad jag länkade till på förra sidan? Det är Arbetsmiljöverkets regler, gäller alltså alla arbetsplatser. Din arbetsgivare måste genomföra en riskbedömning och om de kommer fram till att det finns risker för dig som gravid att arbeta där får du inte arbeta där. De får inte sätta dig i arbete så länge riskerna finns kvar.

Om du inte blir omplacerad trots uppenbara risker ser jag faktiskt inte att din AG ställer upp till 100 %. De bryter för det första mot de lagar som gäller, och sedan är de inte speciellt måna om dig och ditt barn. Men det är bara min uppfattning utefter vad du skrivit här, jag har inte all info. Är du med i facket?

Edit: Såg först nu att du inte kan bli omplacerad. Och det är faktiskt inte ditt problem, det gör ingenting med arbetsgivaren skyldigheter. De får inte låta dig arbeta där med de risker för våld som finns. Då får du gå hemma med lön.

Efter allt du skrivit och visat vad som gäller för en gravid på arbetsplatsen blir jag så förbannad över att min arbetsgivare nekar till att hon kan göra mer för mig.
Vet inte hur jag ska lägga fram detta lite snyggt? Är van vid att de bortser från vissa lagar ofta som tex att vi jobbar som längst 32 h pass när man bara får jobba 24h. Jag får väl skylla mig själv som jobbar på en arbetsplats som inte är fackligt ansluten eller har kollektivavtal men är nog dags att söka nytt jobb efter mammaledigheten:)

Ska nu skriva i havandeskapsansökan men hur ska jag skriva i vilket datum jag söker ifrån? Kan jag skriva att det önskas så tidigt som möjligt eller måste det vara ett exakt datum?

Edit: Såg först nu att du inte kan bli omplacerad. Och det är faktiskt inte ditt problem, det gör ingenting med arbetsgivaren skyldigheter. De får inte låta dig arbeta där med de risker för våld som finns. Då får du gå hemma med lön.

Kan man inte bli omplacerad och arbetsmiljöverkets regler spelar in så blir man avstängd (finns en ruta för de på HP-ansökan) och då betalar FK ut HP. kostar inte arbetsplatsen ett öre.

När är det dags?

Jag har fattat som så att om inte arbetsgivaren kan erbjuda omplacering så är det havandeskapspenning man får ansöka om. Men gå hemma med full lön? Inte är väl det nåt man kan kräva?

Nej visst kan man inte gå hemma med full lön? Då blir det väl havandeskapspenning tidigare och det bestämmer ju fk.

Jag är kanske lite trög, men jag fick för mig att jag nån skrev det längre upp... Hjärnan är ju också svullen vad det verkar....

Kan man inte bli omplacerad och arbetsmiljöverkets regler spelar in så blir man avstängd (finns en ruta för de på HP-ansökan) och då betalar FK ut HP. kostar inte arbetsplatsen ett öre.

Okej, det är ju bra, då har AG inte något att skylla på. Mer än att om de anser att det finns risker efter sin riskbedömning så ska de inte låta någon arbeta, och detta verkar ju inte ske. Men om det finns HP sedan innan om man är avstängd efter AMVs regler är det ju super, då slipper man bråka med AG.

Jo om du har ett riskfyllt arbete.

Jag fick som sagt 90 dagar och kunde fått mer.

Där ser man. Jag trodde att man överhuvudtaget inte fick HP annat än vid tunga och riskfyllda arbeten (mitt är ju bådadera - även om det oxå är världens bästar jobb). Men det är ju kanon för de som behöver :).

Jag mådde jättebra under grav, och hade jag inte jobbat med 500 kg hästar som kan bli rädda för saker, spånbalar som ska lyftas etc, etc hade jag kunnat jobba utan bekymmer.

Jag jobbade som slaktare då. Lyft på 20-45 kg. Roterande knivar, utsattes för stötar och vibrationer under nötslakten när man står på en plattform och åker upp och ner. Risken finns att djur ramlar ner från banan och när jag skickade in min HP ansökan låg en kollega på akademiska, han hade via ett sår blivit smittad av ett djur och fått mördarbakterier i armen :crazy:

Vi hade inget vilorum eller ens möjlighet att gå ifrån under arbetspassen (2,5 timme) och eftersom det är livsmedel får man inte ens ta med sig ett glas vatten in. Jag var gravid på sommaren, då vi hade kring 38 grader i slakthallen.
Nötboskapen körde vi 30/timmen, svinen 160/timmen. De räckte med att svimma en gång för mig och tack gode gud för jag inte höll i en kniv då :eek:
Står man dessutom och slaktar så har du kniven/sågen precis framför magen. Och mina knivar var väl en aning vassare än de man kan köpa på ikea ;)

Senast ändrad:

Okej, det är ju bra, då har AG inte något att skylla på. Mer än att om de anser att det finns risker efter sin riskbedömning så ska de inte låta någon arbeta, och detta verkar ju inte ske. Men om det finns HP sedan innan om man är avstängd efter AMVs regler är det ju super, då slipper man bråka med AG.

Du blir avstängd först, sen får du HP om FK godkänner det.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar