fiaskurken
Trådstartare
Finns det någon, liksom jag, som har ett såkallat riskfyllt arbete? Hur långt in i graviditeten har ni jobbat innan ni fått havandeskapspenning? Fick ni välja själva när ni skulle gå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
....
Undersökning och riskbedömning
4 § En arbetsgivare som blivit underrättad om arbetstagarens tillstånd -eller förhållanden enligt 2 § ska genast undersöka
om kvinnan i sitt arbete utsätts -för någon av de arbetsmiljöfaktorer eller arbetsförhållanden som anges i bilagan till dessa
föreskrifter eller därmed jämförbara förhållanden. Arbets-givaren ska vidare bedöma risken för skadlig inverkan på
graviditet eller amning eller för annan ohälsa. Vid riskbedömningen ska hänsyn tas till -arten, graden och varaktigheten av
exponeringen. Arbetsgivaren ska där-efter avgöra vilka åtgärder som behöver vidtas.
Information
5 § Arbetsgivaren ska snarast möjligt informera kvinnan om resultatet av riskbedömningen enligt 4 § och om de åtgärder
som ska vidtas.
Åtgärder
6 § Om resultatet av bedömningen enligt 4 § visar att det finns risk för skadlig inverkan på graviditet eller amning eller för
annan ohälsa eller olycksfall ska arbetsgivaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att undanröja riskerna.
Om det inte går att undanröja riskerna ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som är praktiskt möjliga och rimliga för att ge
kvinnan andra arbetsuppgifter.
Förbud mot arbete på grund av risker i arbetsmiljön
7 § Kvinnan får inte sysselsättas i förvärvsarbete så länge riskerna enligt 6 § finns kvar. Överträdelse av bestämmelsen kan
medföra böter, se 11 §.
......
5. Psykosociala faktorer
Arbetsförhållanden som kan medföra eller har medfört
– psykisk uttröttning,
– starka psykiska påfrestningar,
– våld eller hot om våld,
– kränkande särbehandling.
....
Nattarbete
Till 9 § Nattarbete i samband med graviditet och under amningsperioden anses normalt inte innebära någon ökad risk för
ohälsa och olycksfall. Det gäller t.ex. arbeten utan påtaglig psykisk och/eller fysisk belastning och med tillräckliga
möjligheter till vilopauser.
Nattarbete som kan innebära påtaglig psykisk och/eller fysisk belastning bör undvikas vid graviditet. Det kan t.ex. gälla
arbete inom jourverksamhet eller liknande där krav på akuta insatser förekommer förhållandevis ofta. Vidare kan nattarbete
vara olämpligt för kvinnor som av medicinska skäl bedöms löpa ökad risk för graviditetskomplikationer. Det måste dock
avgöras individuellt i samråd mellan läkare och patient. Observera att det läkarintyg som efterfrågas i paragrafen gäller
friska gravida kvinnors arbetssituation och inte sjukskrivning.
Under sådana omständigheter som beskrivs ovan är det angeläget att arbetstagaren erbjuds arbete på dagtid. Det gäller
även för ammande kvinnor.
I föreskrifterna om medicinska kontroller i arbetslivet och i föreskrifterna om hälsoundersökning av flygpersonal
inom civilflyget finns också bestämmelser om läkarundersökningar vid nattarbete.
Vilutrymme
Till 10 § Behovet att ligga och vila kan t.ex. tillgodoses genom att det finns ett vilutrymme. Hur ett sådant kan anordnas
anges i föreskrifterna om arbets-platsens utformning. Också mer tillfälliga lösningar med vilplats kan vara möjliga. Det
ökade behovet av vila hos många gravida och ammande kvinnor medför att ensamarbete kan vara olämpligt.
....
På sista tiden har många patienter slagit och sparkat mot magen, men som tur är så har jag klarat mig undan kraftigare smällar.
Går inte att omplacera mig till kontorsuppgifter, vilket är synd.
Ja det känns inte så tryggt att jobba med impulsiva tonårstjejer. I nuläget känns det okej att jobba eftersom de som är intagna nu har mer självskadeproblematik men man kan aldrig säkert veta vad som händer. Min chef sa att hon inte kan förbjuda mig att arbeta vilket jag trodde? Det ända de kunde erbjuda var att ha en extra personal som är vaken när jag sover jour så ofta det finns vikarier (det vill säga sällan som det ser ut nu) och så ska de försöka att låta mig få gå hem på morgonen om jag inte sovit men samma problem där finns inga vikarier så man måste jobba.
Visst kan jag bli förbjuden av min arbetgivare att jobba om det finns risker? Så kan jag läsa mig till i alla fall.
6 § Om resultatet av bedömningen enligt 4 § visar att det finns risk för skadlig inverkan på graviditet eller amning eller för
annan ohälsa eller olycksfall ska arbetsgivaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att undanröja riskerna.
Om det inte går att undanröja riskerna ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som är praktiskt möjliga och rimliga för att ge
kvinnan andra arbetsuppgifter.
Förbud mot arbete på grund av risker i arbetsmiljön
7 § Kvinnan får inte sysselsättas i förvärvsarbete så länge riskerna enligt 6 § finns kvar. Överträdelse av bestämmelsen kan
medföra böter, se 11 §.
Jag är ridlärare och fick hp 60 dagar innan BF. Tror inte man kan få tidigare väl?