Ni som har riskfyllda arbeten...

fiaskurken

Trådstartare
Finns det någon, liksom jag, som har ett såkallat riskfyllt arbete? Hur långt in i graviditeten har ni jobbat innan ni fått havandeskapspenning? Fick ni välja själva när ni skulle gå?

Sv: Ni som har riskfyllda arbeten...

Jag jobbar med utåtagerande dementa, samt missbrukare och psykiskt sjuka.
Jobbade fram tills förra veckan (då v.37), men jag tyckte det började bli för tungt så nu hoppar jag bara in och jobbar i nödfall.
Det börjar bli jobbigt att dölja magen också.
På sista tiden har många patienter slagit och sparkat mot magen, men som tur är så har jag klarat mig undan kraftigare smällar.
Har sagt till min chef att om jag ska gå ut och jobba extra så vill jag få dispans och slippa de mest aggressiva.

Nu är det ju inte så att alla jag hjälper vill mig och magen nåt illa, det finns de som är jättegulliga och tycker att det är jätteroligt att jag är gravid, annars skulle jag ju inte fortsätta att jobba :p.

Jag ska söka havandeskapspenning nu och hoppas på att få gå hem två månader innan bf. Ska nog inte vara några problem eftersom de som varit gravida på min arbetsplats och jobbat dagtid (dvs aldrig jobbat ensamma) fått beviljat utan problem.
Jag jobbar på ett utrednings-behandlingshem för tonårstjejer med diverse problematik med hot och våld som tillhör vardagen. Jobbar schemalagt med sovjour, ensamarbete på natten och ibland ingen chans till att få sova, inga schemalagda raster och längsta arbetspasset är på 32 timmar. Tycker det är konstigt om jag inte får gå havandeskapspenning när jag blir förvånade över att vissa får beviljat som inte alls har jobb som är riskfyllda eller för tunga.

Är det någon som vet om jag får gå en kurs som är obligatorisk på jobbet som börjat nu och kommer fortsätta tills jag har bf? Får ju lön för de timmarna vi har utbildningen men om jag får full havandeskapspenning får jag väl inte gå den?

Jag fick havandeskapspenning två månader innan och då jobbade jag med att mjölka kor.

Jag jobbar som lastbilschaufför, de blir ganska många tunga lyft och många in och ut ur lastbil och lastmaskiner mm. Jag fick gå hem runt den 15 dec tror jag det var och hade bf 12 feb. :)

Jag fick vara hemma med lön så fort de fick veta att jag var gravid.Från v 8 Sen fick jag havandeskapspenning de sista två månaderna.
Rättpsykiatri, har aldrig råkat illa där varken förr eller senare.

Oj fick du gå hemma med lön redan från vecka 8, men varför fick du inte havandeskapspenning man kan ju få det tidigare än 60 dagar innan bf?

Hade en kille på mitt jobb som hade jobbat på rättspsyk i flera år men pallade inte jobba mer än några veckor på mitt jobb, tonårstjejer är jobbiga:)

Om man jobbar på rättpsyk jobbar man väl sällan ensam och har överfallslarm eller?

Jag ville inte förlora pengar så jag sa att jag vill ha andra arbetsuppgifter och lön med ob som vanligt. Jag var aldrig ensam, de andra vaktade mig noga och patienterna gillade mig. Ditt jobb är extremt mycket tyngre.

Men med dessa arbetsförhållanden kan du väl begära att få förflyttning inom företaget? Du kan aldrig vara tvingad att arbeta under dessa förhållanden som gravid.

Edit: hittade lite, Arbetsmiljöverkets regler:
(ledsen att det ser så konstigt ut, orkade inte ta bort alla radbrytningar som blev när jag kopierade)

....
Undersökning och riskbedömning
4 § En arbetsgivare som blivit underrättad om arbetstagarens tillstånd -eller förhållanden enligt 2 § ska genast undersöka
om kvinnan i sitt arbete utsätts -för någon av de arbetsmiljöfaktorer eller arbetsförhållanden som anges i bilagan till dessa
föreskrifter eller därmed jämförbara förhållanden. Arbets-givaren ska vidare bedöma risken för skadlig inverkan på
graviditet eller amning eller för annan ohälsa. Vid riskbedömningen ska hänsyn tas till -arten, graden och varaktigheten av
exponeringen. Arbetsgivaren ska där-efter avgöra vilka åtgärder som behöver vidtas.

Information
5 § Arbetsgivaren ska snarast möjligt informera kvinnan om resultatet av riskbedömningen enligt 4 § och om de åtgärder
som ska vidtas.
Åtgärder
6 § Om resultatet av bedömningen enligt 4 § visar att det finns risk för skadlig inverkan på graviditet eller amning eller för
annan ohälsa eller olycksfall ska arbetsgivaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att undanröja riskerna.
Om det inte går att undanröja riskerna ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som är praktiskt möjliga och rimliga för att ge
kvinnan andra arbetsuppgifter.

Förbud mot arbete på grund av risker i arbetsmiljön
7 § Kvinnan får inte sysselsättas i förvärvsarbete så länge riskerna enligt 6 § finns kvar. Överträdelse av bestämmelsen kan
medföra böter, se 11 §.

......

5. Psykosociala faktorer
Arbetsförhållanden som kan medföra eller har medfört
– psykisk uttröttning,
– starka psykiska påfrestningar,
– våld eller hot om våld,
– kränkande särbehandling.

....

Nattarbete
Till 9 § Nattarbete i samband med graviditet och under amningsperioden anses normalt inte innebära någon ökad risk för
ohälsa och olycksfall. Det gäller t.ex. arbeten utan påtaglig psykisk och/eller fysisk belastning och med tillräckliga
möjligheter till vilopauser.
Nattarbete som kan innebära påtaglig psykisk och/eller fysisk belastning bör undvikas vid graviditet. Det kan t.ex. gälla
arbete inom jourverksamhet eller liknande där krav på akuta insatser förekommer förhållandevis ofta.
Vidare kan nattarbete
vara olämpligt för kvinnor som av medicinska skäl bedöms löpa ökad risk för graviditetskomplikationer. Det måste dock
avgöras individuellt i samråd mellan läkare och patient. Observera att det läkarintyg som efterfrågas i paragrafen gäller
friska gravida kvinnors arbetssituation och inte sjukskrivning.
Under sådana omständigheter som beskrivs ovan är det angeläget att arbetstagaren erbjuds arbete på dagtid. Det gäller
även för ammande kvinnor.
I föreskrifterna om medicinska kontroller i arbetslivet och i föreskrifterna om hälsoundersökning av flygpersonal
inom civilflyget finns också bestämmelser om läkarundersökningar vid nattarbete.
Vilutrymme
Till 10 § Behovet att ligga och vila kan t.ex. tillgodoses genom att det finns ett vilutrymme. Hur ett sådant kan anordnas
anges i föreskrifterna om arbets-platsens utformning. Också mer tillfälliga lösningar med vilplats kan vara möjliga. Det
ökade behovet av vila hos många gravida och ammande kvinnor medför att ensamarbete kan vara olämpligt.
....

Senast ändrad:

Enligt min chef får jag gå två månader tidigare om jag vill och fk beviljar det. De har hittills inte nekat någon.

Jag jobbar inom handikappsomsorgen och det är en hel del lyft. Min arbetsplats nu är rätt trygg, inte mycket risk men kan nog vara rätt jobbigt med stor mage. Förra jobbet var det mycket hot om våld och då hade jag kanske velat gå två månader tidigare. Den vårdtagaren bodde en tid på ett behandlingshem där jag började jobba med hennom. Där fick man gå så fort magen syntes.
Som det är nu hoppas jag kunna jobba till en månad innan bf.

Omplacering hjälper inte, finns bara jobb med lyft praktiskt taget.

På sista tiden har många patienter slagit och sparkat mot magen, men som tur är så har jag klarat mig undan kraftigare smällar.

:cool: DET om något berättigar väl till avstängning med havandeskapspenning?

Jag jobbar inom rättspsyk, får välja själv när jag vill gå, omplacering är tyvärr ej möjlig. Jag vill inte jobba särskilt länge till på avdelningarna, men å andra sidan behöver jag min fulla lön så länge det går... Går i valet och kvalet hur jag ska göra, men behöver inte bestämma mig riktigt än då jag bara är i vecka 8. Vi arbetar inte ensamma och ja, vi har överfallslarm, men händer det nåt går det väldigt fort och ja... det skulle ju inte vara värt att få en spark i magen direkt:grin:

Jo jag hade kunnat få havandeskapspenning, men valde att få dispans och slippa de våldsammaste vårdtagarna.
Blev lite jobbigare för mina arbetskamrater, men ingen har klagat och sett det som ett bekymmer.
De flesta av mina arbetskamrater har lindat in mig i bommull.
Hade någon varit missnöjd med att jag fått enklare arbetsuppgifter så hade ju det iofs varit chefens problem. :p

Går inte att omplacera mig till kontorsuppgifter, vilket är synd.
Ja det känns inte så tryggt att jobba med impulsiva tonårstjejer. I nuläget känns det okej att jobba eftersom de som är intagna nu har mer självskadeproblematik men man kan aldrig säkert veta vad som händer. Min chef sa att hon inte kan förbjuda mig att arbeta vilket jag trodde? Det ända de kunde erbjuda var att ha en extra personal som är vaken när jag sover jour så ofta det finns vikarier (det vill säga sällan som det ser ut nu) och så ska de försöka att låta mig få gå hem på morgonen om jag inte sovit men samma problem där finns inga vikarier så man måste jobba.

Visst kan jag bli förbjuden av min arbetgivare att jobba om det finns risker? Så kan jag läsa mig till i alla fall.

Går inte att omplacera mig till kontorsuppgifter, vilket är synd.
Ja det känns inte så tryggt att jobba med impulsiva tonårstjejer. I nuläget känns det okej att jobba eftersom de som är intagna nu har mer självskadeproblematik men man kan aldrig säkert veta vad som händer. Min chef sa att hon inte kan förbjuda mig att arbeta vilket jag trodde? Det ända de kunde erbjuda var att ha en extra personal som är vaken när jag sover jour så ofta det finns vikarier (det vill säga sällan som det ser ut nu) och så ska de försöka att låta mig få gå hem på morgonen om jag inte sovit men samma problem där finns inga vikarier så man måste jobba.

Visst kan jag bli förbjuden av min arbetgivare att jobba om det finns risker? Så kan jag läsa mig till i alla fall.

Om jag vore du skulle jag kräva omplacering om om de inte kan fixa det är det så vitt jag kan se deras problem, citerar igen:

6 § Om resultatet av bedömningen enligt 4 § visar att det finns risk för skadlig inverkan på graviditet eller amning eller för
annan ohälsa eller olycksfall ska arbetsgivaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att undanröja riskerna.
Om det inte går att undanröja riskerna ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som är praktiskt möjliga och rimliga för att ge
kvinnan andra arbetsuppgifter.

Förbud mot arbete på grund av risker i arbetsmiljön
7 § Kvinnan får inte sysselsättas i förvärvsarbete så länge riskerna enligt 6 § finns kvar. Överträdelse av bestämmelsen kan
medföra böter, se 11 §.

Arbetsmiljölagen måste de följa, så visst kan din AG stoppa dig från att arbeta i riskfylld miljö, de är ju tom skyldiga att göra det. Du kan inte bli tvingad att arbeta som du gör, och du ska inte behöva få löneavdrag heller för att de inte kan omplacera dig. Jag lusläste hela den där jag länkade till när jag var gravid, jag arbetade också natt men inte i riskfylld miljö på samma sätt, även om riskerna fanns var de avlägsna.

Jag gick på havandeskapspenning 3 månader före BF. Min handledare på FK tyckte jag skulle sluta jobba ännu tidigare.

Jag fick ju HP som vanligt dom 2 sista månaderna, men så på det en månad avstängning från jobbet pga arbetsmiljön. Oergonomiska lyft och hantering av last, blodsmittor, extrem värme/kyla, stötar och vibrationer tror jag det stod i beslutet om godkännandet av min avstängning. Och som sagt, när handledarne fick in min ansökan tyckte hon jag skulle sluta jobba omgående :o

Jag kunde alltså inte bli omplacerad, därför blev jag avstängd.

Jag är ridlärare och fick hp 60 dagar innan BF. Tror inte man kan få tidigare väl?

Jag jobbade på ett hem med autistiska ungdomar, en del mer utåtagerande än andra.

Fick två sparkar i magen, en i v 20 och den andra några veckor senare. Sista perioden på jobbet var väldigt jobbig psykiskt. Fick full HP beviljad och jag tog ut min semester innan HP-dagarna.

Fy vad jobbigt, stackare. Du skrev arbetsskadeanmälan på dessa händelser väl?

Verkligen trist med arbetsgivare som inte följer lagar som är till för deras personals säkerhet, ytterst oansvarigt! Finns ju flera exempel bara här i tråden. :(

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar