Ni som har nya regelboken

S

Sellan

Måste dubbelkolla litegrann....
det är C-nivå jag ubndrar över.
och ja, jag ska beställa hem regelboken men vill veta NUU JU!! :D

Måste man ha curbstrap till tränsbett, om, kan man ha ett pelhamdelta? eller måste det vara helt platt?

vart kan man hitta trapaderos? jag e livrädd att fastna i allt möjligt :angel: :o får man tävla med trapaderos?

får man ha Jophursskor eller måste man ha boots?

Sv: Ni som har nya regelboken

Det står så här i regelboken: "Det är tillåtet att ha en rem av läder eller textil en s k kindrem, som ligger under käken, fäst i bettringarna men då skall den sättas under tyglarnas fästpunkt för att inte ge hävstångseffekt." Under förbjuden utrustning finns då vidare: Kindkedja av vajer(fullt förståligt) och kindkedja smalare än 12,5 mm. :)

så man kan vara utan? YES! har ingen curb som matchar tränset nämligen, och vi har i princip hela tiden ridit utan curb.

Jag tolkar det oxå som att man kan vara utan. Desutom är de dåligt med showcurbs till tränsbett på marknaden. De finns bara curbchains i showiga varianter.

Du får rida med tapaderos om du vill (utom i working cowhorse), men westernboots är obligatorisk utrustning.

men mina jophurs ser nästan ut som westernboots :angel:

det brukar väl inte vara SÅ kinkigt på en licensfri tävling?

Hola,

Jag är rädd för att C-tävling (motsv regional) är tillräckligt hög nivå för att du måste ha både licens och reglementsenlig klädsel, dvs boots.

Vad gäller vanligt bett och curb så är det inget du måste ha. Som de andra i tråden redan sagt -du kan rida utan.

mvh Eva

vi har en klubb där man inte behöver licens ;) inte äns endagars då den körs i "privat regi"

ska maila å fråga :)

I en tävling arrangerad av en klubb som inte följer wras regler behöver du ingenting…

vad 17 är trapaderos?
Är det chaps som bara går till knäna?

Tapaderos är stigbyglar! ;) (stavas alltså tapaderos, inte tRapaderos) Dom ser ut så här:

Tap-MB_small.gif

Eller så här!

vart brukar man kunna köpa sådana??

har inte hittat några än...

måste man ha stångbett på C-nivå?

förut behövde man väl inte det??

ja jag ska köpa regelboken på lördag, tjata inte :p

haha jag e jättervös nu när de ändrat reglerna :o

Liknande trådar

T
Western Nya uppklassningsreglerna är ute. (Finns här). När ni läst dom kan ni fundera på följande begrepp: Startande, Tävlande, Utom tävlan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 095
Senast: ernst
·
S
Western Vill höra lite olika tankar och funderingar här angående bettsling av westernhäst som tävlas! Mina frågor är...: * Varför finns...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 191
Senast: docskingcalibar
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
S
Western Är rätt ny på det här med western, men har haft egen häst i över 20 år och vet hur viktigt det är med bra passande sadlar... Men...
Svar
10
· Visningar
2 040
Senast: Sasse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025