Ni som har häst och jobbar heltid.

Lina123

Trådstartare
Hur får ni ihop det med häst + jobb ?

Jag är jätte sugen på att köpa egen häst, igen. Men är osäker på om jag har tid. Förut gick jag i skolan och hade hästar, men det är ju en annan sak. Nu jobbar jag 8 - 17/18 varje vardag. Jag tänker speciellt på vintern då det är mörkt redan vid 15 tiden.

Hur gör ni för att få ihop det? :) Blir väl knappast någon annan fritid eller "komma-hem-från-jobbet-och-slänga-sig-i-soffan-tid? :D

kram på er.:bump:

Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

För min del så får det helt enkelt ta den tid det tar! :laugh:
Jobbar också heltid och slutar 16:30 eller 17:00. Varierar. För mig är det en livsstil och inte en hobby att ha häst. Ytterst sällan som jag verkligen reflekterar över hur mycket tid det tar faktiskt. Är ju så van vid att livet med min häst ser ut som det gör. Vardagar är jag i stallet mellan 2.5 till 3 timmar. Mörkret är inte heller något problem eftersom jag obehindrat rider med en orienteringslampa. Den är suverän och värd sina dyra slantar!
Att jag sedan har en ytterst tålmodig pojkvän som aldrig skulle drömma om att gnälla är ju det i sig en "hjälp". :love:

Hur får ni ihop det med häst + jobb ?

Jag är jätte sugen på att köpa egen häst, igen. Men är osäker på om jag har tid. Förut gick jag i skolan och hade hästar, men det är ju en annan sak. Nu jobbar jag 8 - 17/18 varje vardag. Jag tänker speciellt på vintern då det är mörkt redan vid 15 tiden.

Hur gör ni för att få ihop det? :) Blir väl knappast någon annan fritid eller "komma-hem-från-jobbet-och-slänga-sig-i-soffan-tid? :D

kram på er.:bump:
Jag jobbar mellan 40-50h/vecka. Har två hästar som tävlar hoppning + ett föl.
Sedan har mamma en häst och vi har en inhyrning. Har eget stall.
Allt handlar om planering, eftersom mina hästar tävlar gör jag alltid upp veckoschema för dom, vad som ska göras vissa dagar. På så sätt vet jag alltid vad jag ska göra och vilka dagar dom har vilodagar, annars skulle det inte funka. Klart man hinner, vad har man bråttom till liksom? :D
Slänga sig i soffan får man göra när man blir gammal :angel:

Jag jobbade heltid förut och hade två hästar, då var tiden väldigt knapp. Nu jobbar jag heltid och har en häst, men står helinackorderad. Dvs jag kommer dit och tar hand och rider min häst. (mockning, matning och annan service ingår). Och det tror jag kommer fungera riktigt bra (fick hem häst och flyttade igår så jag kan återkomma). Nu har vi både ridbana och ridhus och jag har inte stått på något ställe utan detta, så mörker har inte varit något problem. Med en snäll häst så räds inte jag att rida ut i mörkret.

Men två hästar hann inte jag med båda helt och hållet varje dag. Var hemma vid 11-halv 12 tiden och åt middag varje kväll och hade då sällan hunnit rida båda ordentligt och sen upp klockan 6 för att börja jobba... Så det rekommenderar jag inte, men med en häst bör det gå utan problem.

Jag jobbar precis som du, 07,30 till 16,30-17,00. Sen pendlar jag så det tar en halvtimme hem. Gör mat och äter med sambo innan jag åker ut till stallet vid 18:30. Tar mig ca 2,5 till 3 timmar varje dag.
Lösningen för mig (då jag har råd) är att ha ridhus med god tillgång i stallet där jag står, medryttare som jag litar på 2 ggr/vecka, samt betalar för in/ut-släpp samt alla fodringar. Se till att ha nära till stallet (min gräns är max 15 min med bil).
Det blir mycket lite soffa nu förtiden men jag tycker att det är värt att byta bort det.
Sen får vi väl se hur det går när barn kommer in i bilden, men det tar vi då..

jag jobbar heltid kommer hem vid 15,45 man får planera ridning ,har 2 hästar som rids varannan dag och helgerna ,
har inget problem med mörker tar pannlampa på om jag rider ut och har upplyst ridbanan och är väl i stallet ca 2 - 3 timmar i stallet per dag helgerna blir det mer
Blir väl knappast någon annan fritid
För mig är det en livsstil att ha häst
komma-hem-från-jobbet-och-slänga-sig-i-soffan-tid?
vila för man göra när man har fått en 1:a med jordvärme:devil:

Jag jobbar heltid 7,30 till 16,30 samt halvtimmes resväg har sambo och barn. Har köpt en ett åring och har en häst som sällskap och det funkar mkt bra. Kan faktiskt hålla med om att det är en livstil har inte haft häst på tre år fick ta bort min förra och har känt mig väldigt tom men nu är helt toppen. Visst det är lite tufft med tiden ibland och jag har turen att ha mina hästar hemma på gården :)

Jag har 3 hästar som rids och en shettis som får springa själv..
Har 5 barn som bor hemma och pluggar heltid på distans.. Innan pluggade jag en timme hemifrån och då var det lite tufft.
Har ju nu turen att ha en ridande sambo och bonusdotter och egen dotter som rider ibland.
Sambon tar ut hästarna på morgonen när han åker till jobbet och ger hö.
Jag ger hö när 1-och 2-åringen sover middag, sen ger tjejerna hö efter skolan och mockar.
På kvällen går vi alla ut och tar in hästarna och shettisen springer in själv.
Sen försöker vi rida på helger och ev lediga dagar.

För oss finns ingen fritid...detta är vårt liv..vår fritid har vi när vi sover (förutom nu när dom små är förkylda och vaknar varje timme :devil: )

Jobbar 7-16. Hemma ca 16.45. Jobbar minst 5 dagar i veckan. Tungt fysiskt arbete vilket gör att man är bra trött när man kommer hem.
Eget stall och en häst (syrran har också en). Inget ridhus, ingen paddock. Något svårlastad häst.

Vet inte hur jag vill längre. Men samtidigt är hon så speciell...

Jag jobbar heltid och har en häst.
Men det går jättebra. Har turen och har flex, och brukar börja runt 6-7 på morgonen och kan sluta runt 15-16 tiden. Så då kan man ändå vara hemma till strax efter 18 utan att stressa. Har stallet mellan hemmet och jobbet, vilket är kanon eftersom vi har ett kollektivt stall. Tar bara ca 20 min extra på morgonen när jag har utsläppet.

Men jag tycker det fungerar bra.
Har iofs även medryttare 2 dagar i veckan, och sen en vilodag. Så man hinner med annat också, men planering är ett måste förstås :)

Vill man har man tid:) Jag jobbar heltid, har inte tillgång till någon belyst ridbana & bara ca 3km asfaltsväg med belysning... Jag rider alltid på mina lediga dagar & när jag jobbar rider jag 2-3 dagar av 5 arbetsdagar. Jag förlitar mig på snön, månljuset & pannlampan;) Jag tycker det är mycket roligare & det ger mig så mycket mer livskvalité att ha häst än att ägna den tiden i soffan:idea: Min sambo vet också att jag är så mycket gladare & mår så mycket bättre när jag får vara i stallet så han tycker inte att det gör något att jag är borta så mycket.

Är ju en prioriterings fråga - de flesta jobbar heltid ;)

Jag jobbar i högsta grad heltid och har gjort sen jag slutade skolan för mååånga år sen. Har en häst. Det tar all tid på vardagarna, dvs jobbet och hästen, dock har jag flex så jag kan sluta lite tidigare vissa dagar, men mörkt är det oavsett på vintern. vi har dock ridhus, så det tar pressen av det hela, spelar ingen roll vad klockan är när man kommer, man kan rida ändå, och få ngt vettigt gjort vintertid.

Min häst har 1-2 vilodagar i veckan, aldrig mer, dessa dagar kan jag om jag vill åka ut på morgonen och göra klart allt - då har man kvällen hemma sen. alternativt åka ut efter jobbet och då tar det inte så lång tid utan man är hemma tidigare i vilket fall, om man bara mockar, pysslar lite snabbt, och blandar maten.

sällan hemma före 20.00 de dagar jag rider dvs 5 dagar/vecka, men det är rätt mycket kvar av kvällen vid det laget. tycker inte det är ngra som helst problem, men visst, det är en prioritering man måste välja, vad som väger mest, och vad som är viktigast för en.

Hur man gör?
Man viger sitt liv och offrar allt...:cool:

Jag jobbar 9-18, kommer till stallet vid 19.30-20.00 och är hemma igen vid 22.00. Sällan före...
Att det är mörkt på kvällarna reflekterar jag inte så mycket över. Vad kan man göra åt det, liksom? ;)
Rida ut i skogen får man göra på helgerna, i veckorna kan man rida runt byarna där vägen är upplyst, i ridhus eller på belyst ridbana. Tack och lov att jag har tillgång till sånt ändå, annars hade det kanske varit värre?

Nu under hösten har jag dessutom släppt ut hästarna på morgonen, så då har jag börjat dagen med en snabb frukost vid 06.30, åkt till stallet och varit hemma igen vid 8.00.

Det blir långa dagar, men morgonstunden i stallet är lugn och skön och känns inte belastande. Dessutom kan jag ju mocka och göra klart stallet för min egen häst då, och bara göra en snabbmockning och rida på kvällen.

Det finns ju absolut ingen tid över för något annat än jobb och häst i veckorna. En dag i veckan har jag hjälp och kan vara stalledig, den dagen får vi passa på att handla mat och liknande för resten av veckan.

Nu bor jag ovanpå jobbet och har väldigt nära (1 minuts promenad, typ) till matbutikerna på orten, så vi har ju inga som helst restider, utan allt flyter på rätt bra ändå. Sambon tycker dessutom att det är helt OK att jag är borta hela kvällarna, för då kan han pyssla med sin egen hobby hemma utan att jag klagar. Det inkluderar nämligen en hel del skränig, högt spelad musik... :p;) Alla nöjda och glada!

Skulle familjen bli större så får ju hästen helt klart prioriteras bort, eftersom det helt enkelt inte finns någon tid över. :cool:

Senast ändrad:

*kl*

Jag jobbar mellan 07.00-15.30. Tar bara 30 min lunch för att komma iväg så tidigt som möjligt från jobbet. Åker direkt till stallet och hämtar upp hunden hos "moffa" på vägen, så jag är framme vid 16.15.

Mockning och göra mat tar väl ca 1 timme. Jag har dessutom två stallpass/ vecka.
Eftersom jag har en åring så rider jag inte, men aktiverar henne med promenader, samt med lösgalopp i ridhuset, tillvänjning av olika utrustning, miljöer,hantering, eller extra lång ryktning. 3-4 dagar får hon vara helt ifred. Möjligtvis bentvätt om hon är jättelerig.

Är sällan hemma efter 18.30 i veckorna. Det lämnar massor av tid för TV-mys! Skulle jag rida går det att snabba på mockning osv. Med förra pållen var jag sällan hemma efter 20.00.

Jag jobbar mellan 7:50-16:30 eller 8:30-17:10. Då åker jag direkt från jobbet till stallet. Oftast är det redan mockat och klart för ridning. Dock är jag mycket sällan hemma innan 19-19:30 på vardagarna. Då orkar man inte med så mycket mer än att äta och slänga sej i soffan tyvärr..

Visst känner man sej lite låst, men vad gör man inte för de små liven! :D

det handlar nog mer om hur stort intresse man har och hur duktig man är på att prioritera. jag vet folk som kommer super stressade, slänger på sadel o träns på en lerig häst, rider, mockar och åker hem efter 1h. då kan man fundera på varför de har häst egentligen. för speciellt kul verkar de inte ha? så man får nog fundera över hur mkt fritid man vill "offra" åt hästen.

Känner igen beskrivningen på stressade hästägare... Bedrövligt tycker jag! Och det finns ett bättre alternativ om man inte har tid fullt ut för egen häst! Då kan man vara medryttare istället! Fler borde tänka efter FÖRE sitt hästköp!

Javisst går det- men köp inte en häst som behöver mycket daglig motion om du inte tror att du hinner det, och förbred dig på att rida mycket i mörker med pannlampa/orienteringslampa om du inte har tillgång till belyst ridplan...

Jag har ett heltidsarbete, men tjänstgör enligt rullande schema och har 36-timmarsvecka. Så jag jobbar 1-3 dagar på dagtid per vecka och 2-3 kvällar per vecka (schemat vänder efter fyra veckor). Detta innebär att jag ofta är fri på förmiddagarna och hinner både sköta stallsysslorna, rida 1-2 hästar samt äta lunch och duscha innan det är dags att åka till jobbet. Speciellt bra är detta under vinterhalvåret :)
Att jobba enligt rullande schema är perfekt för mej, men det innebär också att jag ibland måste jobba veckoslut och storhelger - julafton, t ex är ingen hit:(

Jag bor "mitt ute i skogen" och det är kolmörkt här på kvällarna. Vi har egen ridbana och planerar att ordna belysning nästa år. Som det är nu har jag ingen möjlighet att rida de dagar jag jobbar dagpass nu under vinterhalvåret.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30