Ni som har egen häst...

Sv: Ni som har egen häst...

har ingen medryttare, men om jag skulle ha en vill jag att personen ska vara
- minst 15
- ha ridit minst 7 år på ridskola eller privatlektioner
- ha erfarenhet av häst/stallskötsel
- vara pålitlig och inte rädd för ''att få skit under naglarna''
- lyhörd och känslig
- helst vilja rida ut i skogen då jag vill sköta träningnen själv
- viktigast av allt: PASSA IHOP MED HÄSTEN!!!
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag ska skaffa en medryttare till hästen och jag har inget ålderskrav, men personen måste ha körkort och bil - då blir det automatiskt en vuxen. Vi har nämligen ingen bussförbindelse alls till vårt stall och det känns för osäkert för mig om den andra personen måste vara beroende av någon för att ta sig ut till min häst.

Mina övriga "krav" kommer att vara att personen ifråga är ödmjuk och ansvarsfull och framförallt kommer överens med min häst. H*n behöver inte vara speciellt duktig men måste ha hyffsat goda ridkunskaper då min häst fortfarande kan vara lite unghästig. Då jag tävlar en del vill jag att min medryttare ska följa med som hjälp.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag har aldrig haft medryttare och planerar inte att skaffa någon. MEN; saker kan ju ändras i livet (tex om man får barn) och då kanske jag skulle kunna tänka mig den lösningen under en tid.
För mig är åldern enbart viktig av två skäl:
* det är en fördel om personen har körkort. Annars måste de bo i den lilla by där hästen finns för att kunna ta sig dit och hem. Jag vill inte ha en medryttare som är beroende av föräldrarnas skjutsningsvilja.
* Jag skulle själv känna mig lite mer "nervig" med en person som inte är myndig; jag skulle nog i så fall vilja ha en bra kontakt med föräldrarna för att få klart för mig att de har försäkringar för sin dotter/son och att de är medvetna om att all hästhantering kan innebära risker.

Annars spelar inte åldern jättestor roll; det beror på personlig mognad och ansvarstagande hos individen, i alla fall i övre tonår. En 10-åring skulle inte bli medryttare hos mig; över 15 vill jag nog att h*n ska vara i så fall.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Bewelinn skrev:
Jag tar också hemskt gärna in medryttare på rekommendationer från folk jag tycker rider bra och litar på. Jag har fått tag på mina två bästa medryttare den vägen! :) Det har varit släktingar eller döttrars bästa kompisar (min 17-åriga medis) t ex

Minolia: Det är absolut ett tips om man letar medryttarhäst att försöka få sin tränare, ridlärare eller nån annan som har bra koll på dina kunskaper att ställa upp som referens eller rekommendera dig till folk!

Jo, det är smart. Ska kanske ut och rida någon gång med min ridlärare, får prata med henne då. :)
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag har väldigt dålig erfarenhet av medryttare/skötare så blir det någon mer någonsin så blir det en mer nogrannare koll...:mad:

Men nej det blir då inte någon under arton,för det handlar inte bara om utbildning utan om ansvarkänsla och liknande,man behöver inte vara hästkunnig för att man ska kunna ta hand om hästar.Men våran häst är ju ingen högt skolad häst,och vi har inga tävlingsambitioner heller,men det hade inte spelat någon roll änddå.En medryttare skall vara införstådd och överens med ägaren om hur denne vill ha det,det får inte bli att dessa motarbetar varandra.Och båda ska känna att är det något som känns fel så ska detta kunnas tas upp på en gång,så att det inte blir sura miner och en massa skitsnack.

Om det nu skulle bli en medryttare någon gång in framtiden så är detta kraven:
*Ansvarsfull.
*Trygg,får absolut under inga omständigheter vara nervös lr osäker på sig själv lr hästarna.
*Över arton alltså vuxen.
*Förstå och vara insatt i hur vi vill ha det med våra hästar.
*Kunna rida,tömköra samt longera.
*Inte överbeskydda,men samtidigt inte vara oaktsam.
*Och givetvis,en genuin kärlek till djuren.

Vad jag har hört så har jag tydligen höga krav,för bra medryttare är svåra att hitta...
 
Sv: Ni som har egen häst...

Min valack hade medryttare innan jag flyttade.
När jag letade medryttare åt honom ville jag helst inte ha nån under 18 för jag fick för mig att är man över 18 så är man mer ansvarsfull.. men så är det inte alltid.
Hon var 14 och började rida honom när han var 3, och hade varit riden i ungefär 3 månader så hon var inte rädd av sig.
Hon red honom i 8 månader och det funkade jättebra.
Huvudsaken är att medryttaren är lugn och bestämd, och såklart snäll mot hästen men ändå inte mesig då valacken lätt tar kommandot om man är för mesig.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag väljer gärna yngre medryttare för att dom oftast har det genuina hästintresset som behövs. Äldre har ofta familj jobb m.m som kommer emellan och det slutar med att dom inser att dom inte har tid.
Men det beror ju såklart på hur personen är med mina hästar.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Det tror jag är ganska vanligt! När man är 50+, väger ännu mera +, reser en del i jobbet, har en man som reser minst lika mycket, skaffade barn så sent att den yngsta är kvar i boet och dessutom har en del fysiska krämpor är det bara att inse att man inte är önskedrömmen som medryttare.

Har man dessutom har en del rätt mossiga idéer och ridning och hästhantering och har svårt att acceptera en del som är ganska utbrett idag är det inte lätt att hitta medryttarhäst! :angel:
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag kan tänka mig att ha medryttare under 18, men skulle vara mer noggrann när de kom och provred och första tiden att de tar ansvar och gör vad man säger :) Annars ställer jag samma krav på en medryttare under 18 som en över

Jag har tidigare sökt medryttare med åldersgräns över 18 men det berodde på att hästen stog lite avssides så man var tvungen att ha bil för att lättast ta sig ut.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Frågan känns rätt aktuell eftersom en eventuell medryttare ska komma och titta/rida min häst imorgon...

Jag kommer först och främst att titta på hur hon hanterar hästen, har sett lite för många nervösa ryttare få lika nervösa hästar, och jag vill verkligen att min superstabila häst förblir sån. Så det första hon får göra är att hämta hästen i hagen...
Som andra punkt kommer jag att kika på hur hon rider, så att hon inte förstärker de saker jag försöker arbeta bort hos min häst. Nu är hästen i bättre form än han varit någonsin tidigare och det vore trist om han blev "nedriden".:cry:

Åldern skulle inte spela nån roll för mig, jag känner flera tonåringar i stallet som jag inte skulle tveka en sekund att ha som medryttare.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Skulle absolut inte bry mig om åldern, om det inte gällde en nioåring eller så, utan gå på vad människan hade för hästsyn, kunskap och hur personen kunde förhålla sig till min hästsyn. Jag vill ju att "min" häst ska hanteras på ett speciellt sätt och skulle inte kunna ha en medryttare som absolut inte höll med eller accepterade det. Eller som inte kunde ta instruktioner. :P Finns faktiskt sådana^^

Sedan är det ju ett plus om man är lite lättlärd.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag har inte själv några medryttare, men innan jag skaffade egna hästar försökte jag att hitta en medryttarhäst. Och eftersom jag var långt ifrån 18 så var det svårt eftersom folk anser att man inte kan något då. Till slut fick jag prova en lipizzaner, en tjej som ingen annan än ägaren kom upp på. Flera tränare och duktigt hästfolk hade försökt men hon släppte inte upp någon. Jag kom upp på en gång, trots att jag inte kunde så mycket. Men det gick jätte bra och vad jag vet så var ägaren nöjd, han ville senare att jag skulle hjälpa till med hans travar hingst som han köpte då. Det gick också super, även fast jag inte var 18 ;)
 
Sv: Ni som har egen häst...

Till hösten ska jag skaffa medryttare till ponnyn, och då spelar åldern faktiskt ingen roll.
Självklart måste medryttaren ha ansvarskänsla, så då faller väl 10-åringarna bort.
Men huvudsaken för mig är att h*n sätter hästen i första hand, har god balans och är ÖDMJUK!
 
Sv: Ni som har egen häst...

Måste väl vara olika från fall till fall... beroende på vad man har för behov, vad man har för häst etc. Om man har en häst som är lite väl livlig och gärna kastar av ryttare till exempel så skulle i vart fall jag akta mig noga för en för ung person - det krävs ju att personen är vuxen nog att förstå riskerna för egen del också.

Det mest grundläggande måste ju ändå alltid vara att man kan lita på den person man låter umgås med sin älskling. Sedan tror jag att man letar efter helt olika saker. Jag har ingen häst men är medryttare själv och får alltså förtroendet att umgås med ägarens häst och jag vet att i mitt fall beror det på att jag har visat att hon kan lita på mig. När ägaren låg på sjukhus tog jag hand om hästen allt jag kunde och försökte se till att den var i lika bra skick när ägaren kom hem som innan, även om det betydde många timmar på knä på ett kallt stallgolv för att pilla med mugg etc. Nu gjorde ju jag inte detta i första hand för ägarens skull utan för hästens :love: men det är kanske just det ägaren till "min" häst uppskattar - att jag älskar hennes häst lika mycket som hon själv gör? Uppenbarligen bryr hon sig i vart fall inte om att jag inte kan rida något vidare...:o
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag skulle helt klart välja den duktigaste och den mest ansvarsfulla. Ofta är ju vuxna lite lugnare och mer ansvariga än de yngre ryttarna, men jag är själv 14 och tycker att jag helt klart rider bättre än en tjej på ca 35år i mitt stall.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag hänger på tråden i val o kval om tanken på att skaffa medryttare eller inte till min häst. Egentligen har jag själv lite samma inställning som PonnyMulle skriver. Jag vill inte ha någon till Alex (hästen asså) som kommer på ideer om att fixa o ha sig med utrustning o nya bett...iaf inte om h*n kolla med mig först. Jag VILL åka till stallet var dag, det skulle kännas tomt utan att åka ner efter jobbet och jag tror inte att jag skulle veta vad jag skulle göra med extra lediga tid, sorligt men sant.
Samtidigt inser jag att jag BEHÖVER medryttare. Jag har ett jobb som medför en del övertid vid /kvartalsslut/bokslut osv samt att jag ganska ofta åker hem en helg till Sverige för att hälsa på familjen. Jag har hästen på hel-inackordering så mat/mockning/hage o sånt är jag OK med, men jag vill samtidigt att hästen skall motioneras i stort sett dagligen.
Just nu rider en kompis till mig Alex ett par dagar i veckan (detta pga att jag just nu är i den perioden på jobbet där jag inte är hemma förresn typ kl 10 var kväll), hon är inte speciellt duktig men hon "gör inte hästen illa" eller "förstör ngt av mitt arbet med honom". Hon är vuxen och är mest en av dem som kan trava o galloppera, men inte mer (ingen fläng-ridare o rider sällan i mer än 40min), och tycker mest om att borsta o ge morötter till hästen (hon är aldrig ensam med hästen, jag har alltid bett nån av de andra hästägaran att hålla ett öga på henne) och jag tycket att det är bättre att ha henne än igen på hästen nu, han får ju i alla fall komma ut o "jogga" runt lite. Ska jag dock skaffa en "riktig" medryttare så vill jag nog ha någon med lite mer erfarenhet.

Samtidigt är jag djupt tacksam för att det FINNS männsikor som tex Zelma och Charmex- jag hittade själv en människa som "ni" när jag var 12-15 eller så och utan de underbara människorna så hade jag inte varit där jag är idag med min ridning o häst-erfarenhet:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ni som har egen häst...

Pysen skrev:
Om det nu skulle bli en medryttare någon gång in framtiden så är detta kraven:
*Ansvarsfull.
*Trygg,får absolut under inga omständigheter vara nervös lr osäker på sig själv lr hästarna.
*Över arton alltså vuxen.
*Förstå och vara insatt i hur vi vill ha det med våra hästar.
*Kunna rida,tömköra samt longera.
*Inte överbeskydda,men samtidigt inte vara oaktsam.
*Och givetvis,en genuin kärlek till djuren.

Vad jag har hört så har jag tydligen höga krav,för bra medryttare är svåra att hitta...
Hur kan du veta att en person över arton är vuxen?
Jag känner många över arton som inte är mer vuxna än en tolvåring.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Minolia skrev:
..vad ställer ni för krav på medryttare? Skulle ni kunna tänka er att ha en medryttare under 18 år, eller är det helt otänkbart?
Det hela beror säkert på vilken typ av häst man har, men om t.ex. en femtonåring är mer välutbildad än en 23åring, skulle ni då välja 23åringen bara för att denne är äldre och enligt er mer ansvarsfull?

Till nuvarande ponnyn skulle jag inte ha medryttare, hon vill ju inte gärna gå i skogen själv och det finns inte så många hon skulle kunna rida ut, bara min syster. Det skulle helt enkelt bli för komplicerat, särsilt då det är dåligt med bussar hit. sen är hästen ganska svåriden (eller farlig som en tränare sa :smirk: :crazy: ) och det finns få duktiga tjejer som vill bli medryttare här.
På förra ponnyn hade jag dock medryttare, C-ponny, så ja, dom fick vara under arton, men jag hade egentligen stenkoll på dom (genom dom andra i stallet) och sparkade otaliga tjejer eftersom dom helt enkelt inte hade nåt vett i skallen.

Jag skulle välja den ryttare som var på samma spår som mej om vad hon skulle få ut av att rida min häst, om båda var ganska likavärdiga på det så skulle jag nog välja den duktigare ryttaren.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag skulle aldrig kunna ha en medryttare på min häst, för jag vill ha koll på allt som händer med henne, däremot har jag haft en kompis att rida henne ett par gånger, när jag varit med förstås (Hon är f.ö. klar för intermediaire med sin egen).
 
Sv: Ni som har egen häst...

Nu har jag inte kommit i det läget där jag behövt medryttare. Men, skulle jag hamna där är det ett krav att personen har samma filosofi som mig och gärna rida i samma gren (western) men även AR och vanlig dressyr är ok. Jag ställer mycket hårda krav om en ev. medryttara är hoppintresserad för dressyren är ännu mer viktig då;)...

Sen är det så att sätter man upp ett ridschema ska det följas. Jag lägger ju upp träningen för tävling och då duger det inte om det uppdagas att en ev. medryttare inte gjort det som skulle gjorts...

Nej, om jag skulle ha en medryttare blir det nog någon med skogsmulleintressen som håller igång hästen i "viloform" så sköter jag det riktiga tränande själv...tror det blir lugnast så;)...annars blir jag nog en pest:eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp