Ni som har egen häst...

M

Minolia

..vad ställer ni för krav på medryttare? Skulle ni kunna tänka er att ha en medryttare under 18 år, eller är det helt otänkbart?
Det hela beror säkert på vilken typ av häst man har, men om t.ex. en femtonåring är mer välutbildad än en 23åring, skulle ni då välja 23åringen bara för att denne är äldre och enligt er mer ansvarsfull?

Skulle vara kul att höra vad ni tycker. :)
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag hade medryttare på en av min hästar (6-åring som tävlas hoppning, fd galoppör) under en period. Då valde jag en 12-årig tjej, inte för att hon var duktigast (på långa vägar... ;) ) utan för att hon hade rätta känslan och kärleken, DET är viktigast för mig!

/Charm
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag går inte efter ålder utan på om de passar med hästen eller ej. Sen ska det ju kännas rätt för en själv oxå. De ska visa ansvar och pålitlighet.
 
Sv: Ni som har egen häst...

charmex skrev:
Jag hade medryttare på en av min hästar (6-åring som tävlas hoppning, fd galoppör) under en period. Då valde jag en 12-årig tjej, inte för att hon var duktigast (på långa vägar... ;) ) utan för att hon hade rätta känslan och kärleken, DET är viktigast för mig!

/Charm
Bra talat, det var precis ett sånt svar jag behövde höra. :banana: Har varit ganska osäker och inte vågat söka medryttarhäst, eftersom att jag trodde att ingen vill ha medryttare under 18 som inte var sådär superbra.. :crazy:
 
Sv: Ni som har egen häst...

När jag flyttade tvärsöver Sverige och behövde hjälp några dagar i veckan frågade på ridskolan om de kunde rekommendera någon medryttare. De föreslog en tjej i gymnasieåldern (16-17år?) som brukade jobba i stallet på helgerna och som var ungdomsledare. Hon fungerade bra ihop med min häst i stallet (han kunde vara djävlig i boxen) och red på en sådan nivå jag trodde att ridning av min känsliga och förhållandevis välutbildade häst skulle bli ett riktigt lyft för henne.

Att hon inte skulle vara ansvarsfull nog funderade jag inte ens på efter ridskolans referenser, och jag valde henne trots att hon inte kunde betala så mycket i stället för att ta en intresserad vuxen utan intresse att vidareutvecklas.

Sedan kände jag mig oerhört ädel när jag såg hur hennes ridning gick framåt med stormsteg ;) och oerhört tacksam när hon kunde ta i princip hela det praktiska ansvaret för hästen när jag blev sängliggande ett par veckor...

Hon hade tex med min häst med på en ridinstruktörskurs som hon knappast kunnat gå på utan honem.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag tyckte det var jättesvårt att skaffa medryttare, kanske eftersom jag egentligen inte ville. De kraven jag ställer är att jag ska kunna lita på att min häst blir väl omhändertagen och att den inte far illa på något sätt. Först ville jag definitivt ha en vuxen ryttare, men jag insåg efter flera misslyckade besök och provridningar att det inte alls var någon fördel att ha en vuxen medryttare. Jag valde en tjej som är ett år yngre än mig, som också har en häst fast under den tiden var konvalecent. Det kändes tryggare på något sätt, att hon visste vilket ansvar det var.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag söker just nu en skötare/medryttare till hästen... Det är jättesvårt för man har endel "krav" men kan inte sätta för många :crazy:

För mig behöver de inte vara över 18år, dock måste de vara mogna och ansvarsfulla. Det viktigaste är att de klarar av hästen, rider och sköter om hästen på det sätt jag vill och inte far ut i skogen och busrider och sliter i hästen.

Dock verkar det vara svårt att hitta en ridande skötare med mina krav till min heta skogsluffare :p
 
Sv: Ni som har egen häst...

Nu tillhör jag den kategorin som inte vill ha medryttare. En period så var det tänkte att jag skulle ha en dag ledigt från stallet ( min dåvande sambo höll på att få frispel på mig) men det gick bara inte trots att jag litar till 100% på tjejjen som skulle mocka och borsta, inte ens rida skulle hon göra... och jag har känt henne i 10 år och vet att hon kan ta hande om min lätthanterliga häst. Men jag kunde inte låta bli att åka dit ändå...

OM jag skulle ha en medryttare (hemska tanke) så skulle denne vara vuxen, rida på samma sätt som mig, vara minst lika duktig som mig. Och framför allt så skulle denne inte få hitta på egna idéer med min häst så som att byta bett, prova nya grejjer... Tja, ni ser... Jag kommer aldrig kunna skaffa en medryttare... och det passar mig utmärkt :D
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag har en medryttare på min häst, hon är 16 tror jag och det funkar fint, hon är väldigt ansvarstagande och lugn, hittar inte på en massa dumheter :smirk:
 
Sv: Ni som har egen häst...

Mina medryttare är 14 bägge två. Och de har visat sig vara fantastiska. Engagerade, ansvarsfulla och framför allt har mina hästar mått bra av dem :love:

Jag tror det beror på vad man har för häst. Min ena häst är het och känslig, och där kan jag känna att jag vill ha en lite äldre dels för att de förstår riskerna bättre med en sån häst - de har mer självbevarelsedrift och jag vill inte att nån ska skada sig på min madam :crazy:

Men det viktigaste är inte att de rider som gudar, utan att de tycker om min häst, har ROLIGT och har vett att ta hand om henne på ett bra sätt.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Beror ju på vad man menar med superbra :D
Jag letar medryttare åt min heta häst nu, men jag är mest ute efter nån som är orädd för henne när hon skuttar och tittar och larvar sig, för jag är supernöjd om de bara vill lulla i skogen. Och de behöver inte vara bra i fråga om dressyrridning, men de måste vara bra i meningen hästpsykologer så att de kan läsa henne tydligt så de inte blir rädda för henne.
 
Sv: Ni som har egen häst...

charmex skrev:
Jag hade medryttare på en av min hästar (6-åring som tävlas hoppning, fd galoppör) under en period. Då valde jag en 12-årig tjej, inte för att hon var duktigast (på långa vägar... ;) ) utan för att hon hade rätta känslan och kärleken, DET är viktigast för mig!

/Charm

Har gjort precis som dig :bow:

Flera utav de äldre tjejerna som varit här, har inte haft det rätta engagemanget.
Dom har bara velat rida och inget mer...då kan tilläggas att jag inte haft höga krav ...
(god omvårdnad dvs pyssla om djuren det där lilla extra jag själv inte hinner, komma hit minst en gång i veckan gärna mer om dom hinner, hjälpa till med mockning när dom är här samt lädervård och stängsling utöver ridning då. Dom får själva välja dagar och tider eftersom jag själv jobbar hemifrån så spelar det mig ingen roll.)

Däremot har jag hittat ett par yngre tjejer i 13-15 års åldern som är underbara :banana: Kommer hit o grejjar o pysslar även om det inte alltid går att rida, som vill lära sig, är orädda och goa mot djuren.
Är helnöjd med dom!!!:love:
 
Sv: Ni som har egen häst...

Minolia skrev:
..vad ställer ni för krav på medryttare? Skulle ni kunna tänka er att ha en medryttare under 18 år, eller är det helt otänkbart?
Det hela beror säkert på vilken typ av häst man har, men om t.ex. en femtonåring är mer välutbildad än en 23åring, skulle ni då välja 23åringen bara för att denne är äldre och enligt er mer ansvarsfull?

Skulle vara kul att höra vad ni tycker. :)

Jag vill gärna ha en medryttare som är ansvarsfull och kan ta hand om mina hästar på ett bra och klokt vis, fatta bra beslut om det skulle uppkomma något problem med hästen.
Sedan finns det personer under 18 som har mer mognad än någon på 23 år,för att ta ditt exempel, så åldern kanske man inte skall gå på så hårt i sitt val av medryttare, bättre då att låta de få en prövotid eller liknande för att se hur de funkar med din/dina hästar.
I slutändan är det ju dina hästar och du som bestämmer vem som skall sköta om dem. :banana:
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag blev medryttare när jag var 12 och fick mycket ansvar då, det funkade jättebra. Nu är jag påväg att skaffa medryttare till min pojk, hon är nog 12 eller 13 tror jag. Tycker inte åldern är viktigast, utan som någon annan skrev, känslan och kärleken. :)
 
Sv: Ni som har egen häst...

Beror helt på vad medisen ska göra. Är det ridning bara så vill jag att den som ska rida klarar av hästen. Är det en häst som en 12åring kan rida så är det helt ok med en 12åring om hon har föräldrar som ansvarar för henne. Om nåt händer så vill man ha en vuxen som ansvarar.
Ska medisen ansvara för mer än bara att rida så vill jag ha en som är minst 18. Alltså om man ska ansvara för in och utsläpp eller jobb i kollektivstall eller sånt.

Har haft både unga och äldre medisar i vårt stall. Alla har varit schyssta och ridit helt okej. Tyvärr har också alla kommit lite när det passar dom och inte efter överrenskommelse. När dom fått klagomål eller när det blir jobbigt eller kallt på vintern så försvinner dom. Skittråkigt. Vi har inte haft en enda som hållit ens ett år.
 
Sv: Ni som har egen häst...

Kl

Jag har haft en jättebra 17-årig tjej som medryttare. :) Hon hade haft egen ponny som hon vuxit ur och sålt och ville inte skaffa en ny häst medan hon gick i gymnasiet pga tidsbrist och utlandsresor efteråt osv men ändå hålla igång sin ridning.

Jag föredrar en medryttare som haft egen häst/foderhäst/medryttarhäst osv innan och inte är rena ridskoleryttare eftersom de ofta har dåliga kunskaper om saker utanför ridbiten. Jag vill ha någon som har en hyfsad sits och bra hand, är kunnig nog att se om hästen är halt/sjuk, kan lägga ett bandage, klarar av rida ut i skogen, har koll på allemansrätten och kan uppföra sig som folk i stallet. Om de sen är 15 eller 65 är rätt oväsentligt för mig ;)

Fördelen med en äldre medyttare kan ju vara att de har körkort och bil vilket underlättar eller till och med är ett måste om man har stallplats utan/med dåliga bussförbindelser. Sen här i Linköping råkar det vara ganska lätt att få tag på rutinerade studentjejer som medryttare så det har nog lite med tillgång och efterfrågan också.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har egen häst...

Jag lägger större vikt på kunskap, beteende och hur pass ansvarsfull en person är, än åldern. Finns inget som säger att en 23-åring är mer ansvarsfull än mig på 16 år. Har träffat många vuxna som betett sig hemskt oansvarigt med hästar, så ålder har inte mycket med de att göra:/

De problem som kan uppstå med folk under 18 år är ju körkortet. Kan bli svårt att hitta en medryttare som kan komma X antal ggr till ett stall som ligger några mil ifrån denne, speciellt om bussförbindelserna är dåliga.

Men lite krav är;
-Måste ha mycket tålamod och kunna behålla lugnet. (Anser jag att man ska ha med alla hästar, alla djur faktist.)

-Ha goda kunskaper om hästvård och ridning/körning. Får mer än gärna kunna mer än mig:D

-Tycka att hästar är roligt! Inge kul med någon negativ människa som suckar på en gång något blir "jobbigt".

-Ska vara noga. Med hästarna, stallet och att meddela om eventuell frånvaro vissa dagar.

-Våga fråga. Bättre med en medryttare som ställer 1000 frågor än en som inte vågar fråga = hästarna kanske blir lidande.

-Våga säga saker. Om det är ngt denne tycker om mig, mina hästar eller mitt sätt att träna/uppfostra/sköta hästarna så vill jag vet det, från den personen!

-Se till att häst och medryttare passar med varandra.

Jag har aldrig haft någon medryttare på mina hästar, så jag kan inte bygga några krav från tidigare erfarenheter. Men detta är det jag skulle kolla efter om jag någonsin skaffar en.
Finns säker fler saker jag då kommer tänka på, men detta kom jag på nu:D
 
Sv: Ni som har egen häst...

Det man ska titta på, tycker jag, är hur ryttaren fungerar med hästen, om den kan få hästen att gå i form (för att att få en häst i frm är ändå en ganska viktig del i ridningen och jag bruakr säga det att kan man få en häst i form på ett bra sätt utan att hästen blir helt trött i huvudet och ryttaren inte anstränger ihjäl sig så fungerar de bra ihop.) Men alla har ju olika åsikter,, :crazy: Och om h*n är en ärlig människa, vilket kan vara svårt att veta om man sätter ut en annons eller dyl. då är det bätttre som jag såg att ngn hade skrivit att hon hade gått till en ridskola. Då vet ju ridläraren på ett ungefär om ryttaren tar ansvar eller inte. Lycka till! :)
 
Sv: Ni som har egen häst...

Jag tar också hemskt gärna in medryttare på rekommendationer från folk jag tycker rider bra och litar på. Jag har fått tag på mina två bästa medryttare den vägen! :) Det har varit släktingar eller döttrars bästa kompisar (min 17-åriga medis) t ex

Minolia: Det är absolut ett tips om man letar medryttarhäst att försöka få sin tränare, ridlärare eller nån annan som har bra koll på dina kunskaper att ställa upp som referens eller rekommendera dig till folk!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har egen häst...

jag vill ha nån som rider min häst på det sättet jag vill att han ska bli riden.
han är lite speciell och jag vill att han ska fortsätat vara det.
sen om personen är 12 eller 22 är mindre viktigt
men det är dock lättare att ställa krav på nån som är 22
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp