Ni som har djur

Sv: Ni som har djur

Innan fölet hade kommit var det mkt passning genom vakning. Jag la barnen hemma och sedan åkte jag till stallet och sov i en husvagn medan sambon var kar hemma med tjejerna. Sedan var det mycket pussel första veckorna med in- och utsläpp flera ggr per dag.
Nu är han 2 månader och det är väldigt lite jobb, jag tar in dem och ger stoet tillskottsfoder varje dag (fölisen nallar lite också förstås) och visiterar. Han har fått hovarna verkade några gånger också.

Problemet när man tillverkar ett eget föl är ju om det går fel och stoet dör och ingen amma finns tillgänglig. Då är det otroligt mkt jobb med matning dygnet runt, inte skoj om ens barn blir sjuka samtidigt. Däremot borde det fungera ypperligt om du köper ett nyligt avvänjt föl som fixar att föda sig själv.

Min fölis får gå på lösdrift i vinter, jag planerar att ta in honom några timmar varje dygn för att säkerställa att han får i sig kraftfodret och att han verkligen får ligga ner och vila det han behöver.
Kraven kommer dock att minska betydligt mot att ha en tävlingshäst i toppkondition och lagom tills han ska ridas in har mina barn blivit äldre och har inte fullt lika stort behov av passning som nu.

Har en liten dotter som alltid har varit runt hästar och hundar. har småsyskon som alltid har varit runt både hästar och hundar och det har blivit folk av dom med:)

Sen tycker jag att det alltid har lärt både dotter och syskon om medkänsla, respekt och annat mot djur och andra levande ting.

För mig är det så naturligt så oj oj. Visst ska man passa både hund, häst och barn så att ingen kräver för mycket av den andre....

Vi har valp också men där måste båda lära sig lite spelregler visst är det mycke passande och kollande men inget konstigt.

Jag har 3 hästar & 3 katter och det går alldeles utmärkt. :idea: Aldrig att jag skulle göra mig av med djuren iom att vi skaffade barn det var min sambo + alla andra i min närhet medveta om.

Mina hästar vilade 1 månad i samband med att vi fick våran son i oktober ifjol, annars har jag hållit igång dom. Nu är jag gravid igen & lillebror är beräknad att komma i oktober iår. Planerar samma upplägg som ifjol, 1-2 månaders vila i samband med förlossningen.

Mina hästar går att både rida & köra, känns väldigt skönt. Dock rider jag fortfarande, förra graviditeten red jag tom samma vecka som jag fick sonen. :D

nej va kul att höra. tänk va bra om man orkar som du hade ju varit kanon.

förstår om man just när barnet föds har fullt upp men sen tror jag att man ångrar sig om man i all hast säljer allt man har sen när det lugnat ner sig kommer man nog ångra sig och vilja rida/ha djuren igen.

just nu har jag 3 hästar 1 hund och 1 katt.

det lättaste är väl om man har djuren hemma och inte inackorderad?!

jag tror det är lätt att man tappar intresset med eftersom barn blir något helt nytt i ens liv det är lixom en ny fas i livet som man vill ägna all tid åt, nog lätt man glömmer sig själv då.

men tror det är viktigt att unna sig lite tid ensam med hästarna tror man mår bra av det med så man inte helt glömmer bort att ta hand om sig själv.
eller vad tror ni?

Vi bor på egen gård, har 2 hästar på lösdrift, 2 katter samt lite höns, ankor och kaniner.
Jag har BF 20.9.

En av hästarna är ett 24-årigt halvblod som inte kommer att lämna min ägo levande. Han motionsrids/tömkörs endast 2-3 ggr/vecka.
Andra hästen är ett 16-årigt kallblod som var lite halvknepig från början men som nu funkar bra. Han har dock svårt för nya människor och jag ser helst inte att han byter ägare. Nu för tillfället rider en kompis honom 3 ggr/vecka, då jag inte kan p.g.a. foglossningen.

Det är ju helt klart att man inte vet hur livet förändras efter barnets ankomst, man får ju anpassa sig allt eftersom? Vi är ju beredda på att det KOMMER att förändras, men tar ingen stress för det på förhand.
Vi ser barnet mera som en ny medlem i vår lilla flock, en medlem som såklart kommer på första plats:love:.

Som någon annan sa, hur gjorde man i det gamla bondesamhället? Hur gör man i fattiga länder idag där man är beroende av djur för självhushållningen, och där kvinnan ofta har huvudansvar för djuren? Jo, barnen får hänga med överallt heltenkelt. Som spädbarn i sele/sjal på ryggen och som äldre får de gå själva.

Jag har flera bekanta med både hästar och småbarn, och visst kan det vara körigt ibland, men det går bara man vill.

Jag har också bekanta (i 40-50-årsåldern) som helt gav upp alla sina egna intressen när barnen kom. Nu är barnen utflugna och de har ingen aning om vad de ska göra med sina liv. Och barnen är i många fall så curlade att de har svårt att bli riktigt självständiga.

JAg har häst.

Jag har henne utlånad på foder, men kommer behöva sälja henne. Dels för att jag jobbar heltid och oregelbundna tider (skift) och har hästen uppstallad på ett ställe ca 3 km hemifrån.
J
ag jobbar till 16 och kommer då hem och byter om så jag är i stallet ca 17 och sen tar det tid med hästskötsel och ridning och allt runtomkring så jag är hemma ca 20.00. Min sambo fick helt klart dra lasset med städning och vi hann aldrig göra nåt tillsammans de dagar vi arbetade och han fick laga nästan all mat. Jag inser att det inte kommer fungera när jag har en liten knodd.

Det hade varit annorlunda om man haft stall hemma och inte hafft en ung fin häst som måste ridas, tränas och stimuleras VARJE dag.

Det kommer säkert en dag då jag känner att jag hinner ha häst igen och då kommer jag skaffa det. I annat fall får jag köpa en ponny åt barnet och leva ut mina drömmar genom honom/henne :D

Jag ser det ju oxå lite så att om vårt barn får vara med djur och runt djur så blir det mer omtänksamt och får lära sej att ta lite ansvar. Min sambo har inte haft djur direkt runt sej när han var väldigt liten utan fick det först vid 7-8 års ålder och han fick aldrig lära sej att vara snäll mot dem. Fick katterna ungar så slog man ihjäl dem, skjuta slangbella på hönsen var inget man fick skäll över. Som tur är har han lärt sej med åren men visst kan man märka på honom ibland att han inte bryr sej så mycket men sen vill han inte köpa kött som kommer från djur han har sett i lagårn. (står 350-400 köttdjur där jag har hästarna)

Och sen att jag inte tänkte på att det var så städerna kom till, klart att bönderna gjorde sej av med djuren;):rofl:

En liten häst har jag redan varnat sambon att det blir till den lille knodden när ålden är inne. Eller kan ju göra som han tyckte kan ju ta min åring till det. Hon är ju så snäll:grin: kunde inte hålla mej för skratt när han sa så

Oj, jag har bara gerbiler, och de är ju inte så tidskrävande. :D
Men det är så många i min omgivning som har både en och flera hästar, ofta kombinerat med hund/katt och det funkar alldeles utmärkt med bebisar! Det förutsätter såklart en förstående sambo/man och kanske får man inse att man inte kan lägga precis lika mycket tid och energi på djuren som förut, det kan man bara inte orka, och ingen begär det heller! När jag var mammaledig så var det en befrielse när maken kom hem från jobbet så att jag kunde sticka til stallet och sköthästen några timmar, man måste få komma UT!

Det fixar ni, inga problem! :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 704
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama