Ni som har barn...

V

vicky69

...som ska/har börjat rida.
Lär ni dom rida western från början?
Eller får dom börja i engelsk stil?
Min dotter ska börja så smått nu snart, hittills har hon bara åkt.
Tänkte leta en lämplig shettis, men jag funderar på om jag ska välja en westernriden, de växer ju inte på träd.
Känner mig kluven...
Tänk om hon blir intresserad av hoppning?
Då kanske det är bättre att hon har börjat med engelsk ridning.

Vad är era erfarenheter?

Sv: Ni som har barn...

hej!

jag tycker att din dotter ska få börja rida wstern från början. Eller engelskt. men att man satsar på någonting och inte håller på och byter hela tiden. Western är ju ett snällt sätt att rida men man kan ju rida snällt även i engelsk ridning. jag tycker det är allra allra viktigast att man som barn får lära sig hur djuret fungerar och att respektera det. Då spelar det inte så stor roll vad man rider för nånting. Viktigt att dem får lära sig hästen knsliga mun. Och angående western riden shettis, det är ju inte så svårt att skola om en som är engelsk riden till western om man nu vill det. Lite tid bara!
hoppas du fick lite tips!
Mvh emma

rent personligen kommer jag nog hitta en annan ras är shettis...tycker inte dom lämpar sig riktigt som barnhästar... fast ingen regel utan undantag förståss..
sen kommer jag iaf att inrikta min dotter på att rida med hästen och glädjen i främsta rummet, inriktning kan hon välja senare..

Min dotter åkte och skruttade lite med mig som tålmodig ledare och lärare i skritt härhemma tills hon var ca 8.
Då satte jag henne i hästsportskola och därpå ridskola. Allt för att jag tyckte att hon skulle kunna, veta och få lära av annan än mig själv. Tanke var att hon skulle ha litet baskunsakper eftersom vi hade eget stall och hästar. Om hon sedan ville fortsätta så fick hon.

Det var det det mest effektiva sättet att fullkomligen skrämma livet ur henne. På ridskolan var det inte tal om att lära sig rida, mer att lära sig trava och rida lätt runt runt runt.
Ouppfostrade hästar som bits, sticker eller skiter i att svänga eller att göra halvhalter.

Idag är min dotter 15 år. De enda hästar hon någonsin kan tänka sig att sätta sig på är våra egna som hon vet är uppfostrade. Hon har fått mig att lova att hennes lillebror får lära sig rida hemma istället, om han vill.

Ibland kan hon få ett ryck och vilja rida någon av dem men det är ganska sällan. Hon har valt andra intressen.

Häst får min man och jag göra själva.

Dottern till höger i rött....
wlovsta15.jpg

mvh Eva

Hej, vi har en dotter som fyller 16 år, har egen Quarter som hon även tävlar.
Hon började att rida som 3 åring , köpte en snäll äldre shetlandsponny till henne som hon hade ända fram tills hon var 8 år. Sen köptes ett russ som hade gått som lektionsponny, i samma veva med russet började jag att intressera mig för western o tränade min paint för en westertränare..dottern började också på sitt russ med western och på den vägen har det gått, western...
Men ibland ville hon hoppträna o gjorde det med utan problem.. så kombinera hoppning emelanåt med western går...o det gjörs också även med Quartern..:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Vi ha satsat på en westernutbildning från början. Så här såg det ut när dottern hade sin allra första ridlektion:
http://www.youtube.com/watch?v=c1MBfwTcoh8
Bara drygt 3 år ung.

Nu har vi ju vi vår häst i ett westernstall så dottern får ju inte ens se att det finns andra inriktningar;)

Ojdå, här bara ramlar det in tips.
Jodå, det kommer att bli mycket hästhanteringsträning, och säkerhetstänk.

Vad beträffar shettisar kan jag hålla med om att de inte alltid är så lämpliga, men hoppas ändå hitta en bra barnhäst.
Dels är de så behändig storlek, hon är inte stor till växten tjejen min, dels priset, det blir betydligt dyrare om man ska upp på en b-ponny. Och jag vet ju inte hur intresserad hon är när det kommer till kritan...

Hm, intressanta synpunkter om ridskola. Tänkte nog försöka lära henne själv, särskilt efter detta inlägg.
Jag lärde mig rida på shettisar, på ridskola, och det avskräckte i och för sig inte mig, men alla är ju inte lika tokiga som jag...

Jag får väl se vad jag får tag i, huvudsaken är det är en bra barnhäst, sen om den är westernriden eller inte kanske spelar mindre roll.

nu är inte jag gammal nog att ha egna barn, men jag lärde mig först rida av mamma, sedan började jag på ridskolan, där jag blev skrämd. innan red jag glatt själv men på ridskolan ville jag ha ledare, länge... hästar som stack iväg, bet, sparkade och trängde in i väggen, om man hade tur. de sprang in i mitten tokbockade tills man flög av och när man flög av började de sparka efter en. Min kompis lyckades bli träffad i huvudet (!!!) av en bakhov och hjälmen sprack itu... en klasskamrat skadades svårt i huvudet och fick åka hellikopter och så vidare...
säkerhet.. tja, barnen sitter på hästarna i spiltorna när vuxna är borta, inte mycket säkerhetstänkande/teori osv osv. och detta var/är en av de bättre ridskolorna i området.. :crazy:

tycker du ska satsa på en säker barnhäst och privatlektioner istället. barn känner sig säkrare när de får hålla på med en häst så det får "kläm" på det och slippa grupptrycket som det blir i en ridgrupp..

Vad är det för några fruktansvärda ridskolor ni har hamnat på? :crazy:

Jag tycker att ridskolor kan vara bra. Men bara vissa.

Jag gick själv på en bra ridskola, väldigt liten mitt ute i skogen.
ridläraren hade väluppfostrade ponnier. Tog även in tillridningsponnier som hon red till och som gick lektioner med de duktiga ryttarna.
Vi fick vara med och rida in nån ponny och vara med vid en fölning. Detta var en ridskola med ca 5-6 ponnyer och ca 30 barn.

Men gud vad jag lärde mig mycke, bodde ju nästan på ridskolan speciellt på loven.

har man ingen sådan ridskola i närheten tycker jag det är bättre med en snäll ponny hemma och privatlektioner.

Nu är min dotter vuxen men när hon var liten hade hon tillgång till hästar hela tiden. Både hos mig och hos pappan. Det viktigaste som jag förmedlade till henne är nog grundhanteringen och respekten för individen. Tränade henne att rida rent grundläggande och när hon sen kom i "mopsåldern" fick hon rida på vanlig ridskola. Hon har själv valt att anamma westernfilosofin och köpte själv en vanvårdad varmblodstravare (2-åring) när jag tog mina hästar och flyttade till Småland. Den har hon nu ridit in själv och rider nu för instruktör (western) med en tanke att tävla framöver.
MicScratch07_1.jpg

Vår dotter red för mig som liten sen för privata tränare..gillar inte ridskolor....

Vår dotter red för mig som liten sen för privata tränare..gillar inte ridskolor....

Den som dottern först red på var inte bra...och hon blev inte så poppis då hon ifrågasatte ridläraren och dennes kunskap när vederbörande inte klarade att förklara hur momenten skulle genomföras:cool:...men, sen kom hon till en bättre i grannkommunen och där gick det riktigt bra. Dottern älskar hästar som är lite speciella och hennes favorithäst blev den som de flesta var rädda för:D

Men visst finns det bra ridskolor också, även om de inte har westerninriktning. Man får leta runt tills man hittar en som är bra.

En liten sak att tänka på, balansen. Vi sitter så bekvämt i våra westernsadlar, men det är bra att lära sig rida i engelsksadel när man är liten för balansens skull, att inte ta för mycket hjälp av händer å så. jag lärde mig så och dte är jag glad för idag när jag ska rida hunter tex. Hon kan ju rida på westernvis ändå, dvs mycket eftergift och mjuk hand å vikthjälperna osv.
Så kan man ju ibland byta till westernsadel också. Jag tycker barn ska få prova, hoppning, western, dressyr å hitta det de vill göra.
Jackpot

Om min son vill ska han få gå på ridskola, men jag är själv upplärd på denna ridskola och den är KANON!!! Har dessvärre fått smärre chocker när jag ("kommit ut i världen") och varit på riksanläggningar i sverige och sett totala skräck exempel på dålig hästhållning och hantering!

Säkerhets tänk- vad är det för nått???

Ja, just ja det där vi lär ut i teori men aldrig praktiserar!!! :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 056
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 348
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv