Sv: Ni som har barn (ej kejsarsnitt)
Blixtra skrev:
Hur var er förlossning?
Som ni trodde innan?
Vad använde ni för smärtlindring? För och nackdelar?
Hur länge stannade ni på bb?
Ev. komplikationer hos Er eller bebis?
Vikt och längd på bebis?
Var ni "med" under förlossningen, eller var ni mycket förvirrade/fick ångest? (min svägerska trodde att hon dog).
Hur upplevde er partner förlossningen?
Jag försöker förbereda mig
, men alla säger att smärtan är så stor att den inte går att förbereda sig på! Såg precis att det står det inne på aftonbladets förlossningssida också
.
Första förlossningen var hemsk. Jag var rädd för smärtan och för att inte kunna ha kontroll över den. Blivande farmor och farfar ringde och stressade mig eftersom de var så oroliga. Hade förvärkar/ sammandragningar som kändes rejält i ca tre dygn, men trots allt var det inget emot de riktiga värkarna
Från första riktiga värken tog det 10 timmar. Jag bad om att få någon form av bedövning, men först tyckte de inte att jag skulle ha det för det var lite väl tidigt sa de. Sedan var det för sent, så jag fick nöja mig med lustgasen, som jag fullständigt missade till en början. När jag fick krystvärkar kändes det inte alls. Det var nog det bästa på hela förlossningen, förutom bebisen då, för då kunde jag kontrollera smärtan, eller jag var med och gjorde något.
Förlossningen var värre än väntat.
Bebisen vägde 3230 gram och var 48 cm lång, 3 dagar innan bf.
Andra gången kände jag värkar på kvällen 2 veckor och en dag innan han egentligen skulle födas. Hade sex den kvällen, och tror själv att det hade betydelse
. Kände inget på natten, hade sex på morgonen
efter och ca 15 minuter efter fick jag första värken, kraftigare än dagen innan. Den dagen var jag beredd på att det skulle ta tid så jag gick på den inplanerade MVC-kontrollen men avbokade ett annat möte med en lärare ( läste på distans) och blev inskriven på förlossningen kl 12:45. Barnmorskan där tyckte att jag var pipig, fast hon sa inte just så utan " Men SÅ ont gör det väl ändå inte". Fast givetvis hörde jag inte vad hon sa, för jag hade enorma problem med min hörsel då, tur för henne kanske. Jag var öppen 7 cm och fick bara lustgas denna gången också. Bebisen föddes kl 13:32. Och denna förlossningen var inte lika jobbig som första, jag kunde kontrollera mer, vilket är viktigt för mig. Den tog 5 timmar och 32 minuter.
När första sonen föddes var kl 23:01 och jag åkte hem kl 13:30 dagen efter. Med andra sonen åkte jag hem kl 10 dagen därpå.
Jag vet egentligen inte vad min man tyckte, han sa efter båda gångerna att han tyckte att jag var duktig, men att han tyckte att det var jobbigt att jag inte kunde få bedövning istället för lustgasen som jag inte lyckades lära mig hur man använder.