Är det någon som har liknande erfarenheter? Det vore underbart om ni ville svara då.
Jag har två barn och har alltså varit gravid två gånger (haft ett par tidiga missfall, men de är inget att räkna med).
Jag tänker att jag ska berätta för dig om hur det var för mig under den andra graviditeten (den första var enkel och jag hade inga problem alls). Dels var det så att vi hade kämpat då ett tag för att få ett barn till och vi hade också flyttat nyligen till hus och hade alltså en 3åring hemma då. Första delen av graviditeten flöt på ganska bra; trötthet och lite lätt illamående några månader, men annars lugnt. Jag "vågade" nog egentligen inte känna riktig glädje över vårt kommande barn i början; vi hade som sagt en del problem och jag var dessutom 41 år gammal och vi valde att göra fostervattenprov och innan det var gjort var det svårt att känna sig "säker".
Under min graviditet hade jag enorma känslodalar. På jobbet funkade jag normalt, men hemma.... jag kunde må rätt bra på morgonen och på kvällen få sådan ensamhetskänslor och tvivel på allt. Egentligen inte på att jag ville ha detta andra barn, men på relationen, föräldraskapet och mitt "liv" i största allmänhet. Jag fick ilskeutbrott några gånger och kände att sambon inte alls visade någon förståelse för mig och min graviditet. Jag orkade ingenting och var deppig o kunde fundera på att "nästa gång ska jag be att få tala med någon psykolog när jag går till mvc" för att sen nästa vecka må hur bra som helst och det kändes bara dumt att föreslå något sånt.
De första månaderna med bebis var jobbiga; bebisen var inte alls lika "lätt" som vårt första barn, mer skrikig och krävande. Samtidigt hade vi 3,5åringen hemma och min sambo jobbade heltid plus ägnade all ledig tid åt att bygga oss ett garage/förråd. Jag tror att den kombinationen var det som skapade en HEL del friktion i relationen och i mitt liv överlag.
Efteråt har jag funderat; jag kände ändå att ca 4-6 månader efter bebis kommit ut så släppte mina enorma känslosvall successivt. Jag blev mer mitt "vanliga jag". Jag tror såhär i efterhand att jag kanske skulle ha sett till att få tala med någon. Kanske också tvingat med mannen för att få lite hjälp vad gällde relationen mellan oss.
Jag kan fortfarande komma ihåg den där känslan av just
ensamhet (nu är vår yngsta drygt 3 år); hur jag kände mig så himla ensam vad gällde just graviditeten. Ensam, liten och rädd för framtiden.
Utifrån min erfarenhet så är mitt råd till dig: se till att få prata med någon! Så att du kan få hjälp att hantera dina känslor.
Och; du är INTE ensam! Det är normalt att kunna känna så som du gör. Det är en overklig känsla att vara gravid. Och nej; jag kände inte kärlek till något av barnen direkt när de kom. Glädje att de var där; ja, men kärleken den kommer med tiden; det är ju en ny individ som du ska lära känna. Däremot kände jag givetvis ansvarskänslan och då tar man hand om barnet - sen byggs kärleken upp utifrån det. (Även om du får en skrikig, missnöjd bebis som min andra - jag älskar henne också! Till och med då; när hon var liten och "jobbig" av och till).