ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan_3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 11 952
N

nettan_3

Hur ser ni på eran hingst? används han i avel eller har ni kastrerat dom? Vad tycker ni om dom olika klasserna l.ll.lll.
Har ni fått mycket kritik från andra uppfödare.Att man inte under några omständigheter ska använda en klass lll i avel.

Sv: ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

Jag har ingen sådan hingst och jag skulle inte ens komma på tanken att använda en klass III-hingst i avel. Klass III är en ganska dålig individ, så jag kan inte se någon enda omständighet som gör att man behöver använda den i avel.

En klass III hingst - arab - vad är det? Jo en hingst som fått UNDER 35 p exteriört!!! Det krävs en dålig individ oavsett ras för att överhuvudtaget komma ner på så låga poäng... Snittet inom en ras brukar ligga på drygt 37... Att sen bara komma på tanken att använda en sån individ som AVELSHINGST som är mycker SÄMRE än normala hästar i rasen - herregud... Köp en bok om avelslära och fundera på vad avelsarbete går ut på.

En klass III hingst - arab - vad är det? Jo en hingst som fått UNDER 35 p exteriört!!! Det krävs en dålig individ oavsett ras för att överhuvudtaget komma ner på så låga poäng... Snittet inom en ras brukar ligga på drygt 37... Att sen bara komma på tanken att använda en sån individ som AVELSHINGST som är mycker SÄMRE än normala hästar i rasen - herregud... Köp en bok om avelslära och fundera på vad avelsarbete går ut på.

vem har sagt att han används i avel???:devil:
Man får väl fråga eller?:devil:

Första inlägget kan man lätt tolka som om någon använder sin klass 3 hingst i avel - och fått endel skit för det och undrar nu om skiten var berättigad eller inte.

Uppenbarligen så är skiten berättigad.

Jag tycker att systemet med "riktigt" godkännande faktiskt är bra, så som det är i tex hbl aveln. Det gör att man iallafall inte får gröna papper på vad skit som helst.

Cortez låga exteriörpoäng

Då har jag en lite fundering som kanske gränsar till trådkapning. Förlåt TS isåfall.
Jag tänkte på vår avelsmatador Cortez som fick poängen 98657=35
Hur vågade folk betäcka med honom? Bevisligen ger han fantastiska hästar. Men från början, att man vågar betäcka med en hingst med så låga poäng? Jag kan inte mycket om avel :o (men läser intresserat här inne) så jag undrar hur resonemangen gick?

Men om man inte tycker att det är OK att avla på en klass III hingst så borde man väl inte avla på klass III ston heller. Det borde väl vara samma bedömning för ston. Alltså om du har ett klass III sto och betäcker henne men en klass I hingst borde det rimligen vara samma sak som om du betäcker ett klass I sto med en klass III hingst???

Sv: Cortez låga exteriörpoäng

Då har jag en lite fundering som kanske gränsar till trådkapning. Förlåt TS isåfall.
Jag tänkte på vår avelsmatador Cortez som fick poängen 98657=35
Hur vågade folk betäcka med honom? Bevisligen ger han fantastiska hästar. Men från början, att man vågar betäcka med en hingst med så låga poäng? Jag kan inte mycket om avel :o (men läser intresserat här inne) så jag undrar hur resonemangen gick?

Cortez fick låga gångartspoäng för att han hade en tuppspattsliknande rörelsestörning bak. Han godkändes därför med dispans för ett mindre antal ston. När det blev klart att han inte nedärvde sin rörelsestörning så släpptes han fri i aveln.

Är bara nyfiken.
Vad blev delpoängen för din hingst?
// Linda

Men om man inte tycker att det är OK att avla på en klass III hingst så borde man väl inte avla på klass III ston heller. Det borde väl vara samma bedömning för ston. Alltså om du har ett klass III sto och betäcker henne men en klass I hingst borde det rimligen vara samma sak som om du betäcker ett klass I sto med en klass III hingst???
Har man fått en bedömning att ens märr håller så låg klass så finns det enligt mig inget avelsvärde i henne annat än OM hon själv tävlat med mycket goda resultat.

Sv: Cortez låga exteriörpoäng

Cortez fick låga gångartspoäng för att han hade en tuppspattsliknande rörelsestörning bak. Han godkändes därför med dispans för ett mindre antal ston. När det blev klart att han inte nedärvde sin rörelsestörning så släpptes han fri i aveln.

Tack för svaret. :bow: Jag har alltid undrat över detta.

Denna säregna gångstil kan ses hos en del Cortez-hästar.

Så han nedärvde det ändå, då...

Men inte så hög utsträckning, får man hoppas.

Ok, tack för informationen. Men då ärver han ner det? Jag antar att gångartsstilen inte sliter på hästen då, för att en häst inte rör sig stabilt bak låter inget vidare...

Senast ändrad:

Det är nog inte ofta som avkommorna har fått det - han har ju lämnat många framgångsrika dressyrhästar, som rimligen inte har några rörelsestörningar.

Med en hingst med så många avkommor så kan man ju också tänka sig att det borde finnas några avkommor som får en störning, det måste ju inte bero på honom. Jag har inte sett de "störda" avkommorna, så jag vet inte. Har de allihop samma, karaktäristiska störning så kommer det ju säkert från Cortez. Men jag tror inte att det är något man behöver vara rädd för när man använder honom och hans söner i aveln.

Har man fått en bedömning att ens märr håller så låg klass så finns det enligt mig inget avelsvärde i henne annat än OM hon själv tävlat med mycket goda resultat.
Men det är ju jättemånga som avlar på ston som inte direkt är bra. Många avlar också på ston som inte är vare sig visade eller tävlade. Ville bara påpeka att det verkar som de flesta är mycket hårdare i sin bedömning av hingstar än av sina egna ston :(

Men det är ju jättemånga som avlar på ston som inte direkt är bra. Många avlar också på ston som inte är vare sig visade eller tävlade. Ville bara påpeka att det verkar som de flesta är mycket hårdare i sin bedömning av hingstar än av sina egna ston :(

Jag ska inte försvara avel på dåliga ston. Men en hingst sätter ju större avtryck i aveln än ett sto. Ett bra fölsto kan kanske få sådär 15 föl under en livstid. En hingst kan få flera hundra på ett år. Så det är ju helt klart att man måste ha större krav på en hingst än ett sto.

Ville bara påpeka att det verkar som de flesta är mycket hårdare i sin bedömning av hingstar än av sina egna ston :(
Men det är ju självklart att man är hårdare mot hingsten än mot stoet. Ett sto kan få kanske 10-20 avkommor som mest i ett liv.
En hingst kan få flera tusen avkommor i sitt liv.

Klart att man ska ha högre krav på hingsten än vad man har på stoet. Dock ska det inte sägas att man ska avla på vilket sto som helst, utan även hon måste ha bra kvaliteter.

Jag har ingen sådan hingst och i "min" ras (connemara) delas inte hingstarna in i klass I,II eller III. Men jag skulle aldrig använda en hingst som inte är godkänd enligt rasvisa krav (dvs inte ens en som fått avelsvärdes klass 0)-(jag vill att avkomman ska kunna stamboksföras). Så då kan det lika gärna kvitta.

Att erbjuda en klass III hingst till avel tycker jag är extremt oseriöst. Det kommer ju inte att föra aveln framåt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka