Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
- Vad gör ni på dagarna?
Just nu är jag arbetslös. Officiellt sett sen 1 januari, men hoppade in och jobbade extra på mitt gamla jobb (jobbade i praktiken mer än vad jag gjorde innan uppsägningen) i januari och februari. Jag går på stöd och matchning två gånger i veckan via arbetsförmedlingen, det innebär att jag är där två timmar en förmiddag och två timmar en eftermiddag i veckan, i samband med ett av de tillfällena så är det meningen att jag även ska ha ett individuellt möte också, men det blir ytterst sällan av p.g.a. handledaren.
Jag har hästar, så mycket tid slår jag ihjäl på stallet och pysslet med det. Har haft "tur" och min bror är för tillfället långledig (han jobbar utomlands, så han är för det mesta borta länge och sen är han å andra sidan hemma länge när han väl är hemma), så vi har umgåtts, hälsat på mormor som är ensam och lite så. Just att sysselsätta mig tycker jag inte är det stora problemet.
- Hur lägger ni upp dagarna?
Lite beroende på om jag ska till bemanningsföretaget eller inte. Men jag brukar oftast lägga hela förmiddagen från frukost till lunch i stallet. Rida, mocka, fixa. Ibland går jag ut i stallet även på eftermiddagen, om jag inte hann med båda hästarna på morgonen. Om jag däremot ska vara på bemanningsföretaget på förmiddagen släpper jag bara ut hästarna och mockar på morgonen, sen motionerar jag dem efteråt. På eftermiddagen söker jag jobb om det finns nått ute, läser, umgås som sagt med familjemedlemmar och kanske tittar på något avsnitt av någon serie. Jag jobbade så fruktansvärt mycket när jag jobbade (varannan vecka måndag-fredag nästföljande vecka = tolv dagar på raken, varannan vecka ledig helg) så för en kortare tid är det nästan skönt att kunna gå och skrota i stallet så länge jag vill, läsa, kolla på tv, kort sagt allt det jag absolut inte hann innan jag blev uppsagd.
- Hur klarar du ekonomin?
Dåligt. Jag hade precis flyttat hemifrån när jag blev uppsagd. Det går tack vare hjälpsamma föräldrar (A-kassan har bråkat för att jag jobbat extra och försäkringskassan som skulle ta över när jag blev inskriven på stöd och matchning betalar ut sin ersättning en månad i efterhand), men det är helt klart ekonomin som är mitt största problem. Jag skulle som sagt kunna hitta på tusen projekt så att det aldrig skulle bli långtråkigt att gå hemma, men just att inte ha en inkomst är det som tär.
Vill tacka er alla som skrivit i tråden för era erfarenheter, råd och tips! Vågar inte skriva nåt mera. Inte pga. er som är snälla, vänliga och har fin människosyn. Utan mer för att jag är rädd för de som har en mindre fin medkänsla för sina medmänniskor.