Ni som fyllt 50..

Fakur

Trådstartare
Ni som fyllt 50 och har (islands)häst, hur får ni orken att räcka till? ;) Hur rider/tränar ni? Vill gärna ha lite peppning när jag nu på nytt går i hästköpartankar.. (har varit "hästlös" sedan i somras)
Jag vet ju att det blir jobbigt på många sätt, i "ur och skur" och även ekonomiskt men jag mår ju så bra av det också :) så jag saknar det mycket har jag märkt.

Så, ni 50-åringar, berätta lite om ert hästliv i vardagen. ;)

Sv: Ni som fyllt 50..

Jag och min man har 4 islandshästar( skall bli 5 till sommaren om allt går väl för en är dräktig). Vi har dem hemma hos oss på vår lilla gård. De går på lösdrift( gillar ej alls att stå inboxade).
Visst är det en del jobb och man blir ju bunden, men vi ångrar ej en sekund att vi skaffade dem. En liten gård med hästar blir ju levande om man bortser från bara ridningen.
Planen var att ha 2 men en fick fång och hovbensotation så det såg ut som vi skulle behöva avliva henne så vi köpte 2 till. Sen blev den sjuka hästen frisk så nu har vi 4 ridbara. Vi har några medryttare som hjälper oss men ofta rider jag själv dubbelpass i helger och lediga dagar. Vi rider långa pass( sällan under 70 minuter) och på somrarna ibland upp till 3 timmar.
Vi tycker att hästarna verkligen berikar vårt liv samt gör att vi själva måste hålla oss i gång i ur och skur. Vi är båda runt 55 och vi räknar med att rida mycket länge till. ( min pappa har en väninna som red på sin islandhäst fram tills hon var drygt 80.)

Dessutom har jag noterat att de medryttare vi har som är 55+ är ej så veka för väder och vind och krämpor utan minst så tuffa som de yngre:-)

Jag är 50+ och har en islandshäst. Bor på landet och har hästen hemma och jobbar heltid i fabrik på skift.
Så varannan vecka rider jag på förmiddagen och varrannan på eftermiddagen.
Det brukar bli 1 timme åt gången på vardagarna och sedan lite långre rundor på helgerna.

Hästen går på lösdrift med en annan islandshäst och det funkar jättebra. Dom har en stor hage att gå i som är kuperad så dom får lite motion även om jag inte kan rida.

Ni som fyllt 50 och har (islands)häst, hur får ni orken att räcka till? ;) Hur rider/tränar ni? Vill gärna ha lite peppning när jag nu på nytt går i hästköpartankar.. (har varit "hästlös" sedan i somras)
Jag vet ju att det blir jobbigt på många sätt, i "ur och skur" och även ekonomiskt men jag mår ju så bra av det också :) så jag saknar det mycket har jag märkt.

Så, ni 50-åringar, berätta lite om ert hästliv i vardagen. ;)

Men det låter som att 50-åringar är JÄTTEGAMLA!! :eek:
Min mamma är 50 och orkar vad som helst!

Jag är snart 50 och har 3 ridhästar som jag håller igång och dessutom 2 unghästar på tillväxt (bara utifall man skulle få brist på hästar :D )
Tycker bara ridning blir allt roligare hela tiden och har inga problem med ork eller att hålla igång, tvärtom! :)
Två av hästarna rider jag 4-5 gånger i veckan var, och den tredje rider jag kanske 1-2 gånger/veckan, men det är min gamla valack som även har en medryttare.
En stor fördel i detta är att jag jobbar hemifrån så jag kan utnyttja eftermiddagarna och jobba på kvällarna istället.

Jag har en islandshäst helinackorderad 7 km hemifrån. Lösdrift i flock med stora marker. Rider 0 - 4 gånger i veckan. Dvs han får vila helt och bara vara häst periodvis. I normala fall rider jag 2 - 3 gånger per vecka varav en för tränare. När betet är som kraftigast kan han behöva ridas mer för att inte få ont i fötterna och gå upp för mycket i vikt.

Eftersom han har stora marker att ströva på och kompisar i flocken har jag inte dåligt samvete om jag inte har tid eller inte orkar. Vi mår båda bäst av att jag är fokuserad när vi är tillsammans.

50 är väl ingen ålder? Det är väl först när man blir runt 80 det eventuellt är dags att varva ner.;)

Å, ridningen/hästpyssel är ju friskvård!! Det är allt annat (jobb, hemgöra o sånt) som sliter ut en :D

:bow:Absolut håller jag med dig. Så jag har dragit ner på allt det andra och satsar all ork på ridningen! För övrigt så är 50+ en ålder då det är mer än idealiskt att rida, inga barn hemma, ingen karriärhets och lite bätte ekonomi och så håller man igång kroppen.

Jag funderar mer över hur man ska tima in hästarnas ålder med ens egen. Planerar att rida till ca 80 år men då ska man ju ha en gammal vän som man känner väl. Så vid 70 sådär ska man se till att ha en unghäst som kan åldras vackert med en.

Lämnade själv iväg min häst i höstas, tänkte att jag är gammal nu, skulle få mindre ont i kroppen och hinna med så mycket mer. Jo, tjena! Här sitter jag med MER värk än tidigare, trött och slö, och inte sjutton får jag mer gjort. Skulle vara att surfa runt och titta på hästannonser då !! Ja, och en ny liten "hobby" jag skaffat mig är att ränna i skafferiet, och det är ju ingen hit direkt.
Så...det får allt bli en ny kuse ändå...Sluta med häst är betydligt svårare än vad det var att sluta röka!

Jag får väl anses som 50 +, numera har vi bara två hästar kvar mot tidigare fem stycken. Jag tycker att det räcker bra med två faktiskt även om de övriga tidigare tre inte kostade mig tid men väl pengar, för de två som är kvar räcker tiden gott och väl då även maken intresserar sig för detta vilket är enormt kul. Det innebär självklart att det blir mycket lättare när det gäller tiden man avsätter i stallet varje dag.

Lämnade själv iväg min häst i höstas, tänkte att jag är gammal nu, skulle få mindre ont i kroppen och hinna med så mycket mer. Jo, tjena! Här sitter jag med MER värk än tidigare, trött och slö, och inte sjutton får jag mer gjort. Skulle vara att surfa runt och titta på hästannonser då !! Ja, och en ny liten "hobby" jag skaffat mig är att ränna i skafferiet, och det är ju ingen hit direkt.
Så...det får allt bli en ny kuse ändå...Sluta med häst är betydligt svårare än vad det var att sluta röka!

Ha ha! Känner igen mig. Jag letar stallplats nu för fullt. Har dock inte bestämt om det blir en häst på foder eller en ny egen igen.. Men häst blir det! :)

Stallplats har jag, ska bara hitta något att fylla den med.
Provsuttet en isis idag, den var 137 ca. Kändes bra, och såg ok ut, tycker jag. Hade en vän att fota, synd att jag inte kan lägga upp bilder här.

Hej, kul att höra en 50 plussare som går i samma tankar som jag ridit arab oxh långdistans i många år och vill nu byta ras, var börjar man, bor i Skåne:confused:

Beror lite på var i skåne du bor och vad du vill? Vill du börja rida på ridskola eller köpa häst direkt (antar att du är ute efter en islänning)?

Jag skulle vilja köpa häst och helst stå i ett stall med flera islänningar, var hittar man seriösa säljare och vilken ålder har ungefär en välutbildad häst?

Hmm, ja, då är du i samma sits som jag ungefär. Jag letar själv efter en häst som är kanske runt 10 år och som har gångarterna väl på plats.Vågar mig inte på en unghäst eftersom jag är så grön på just islänningar och det är ju bra om någon i ekipaget kan:laugh:. Sen kan man väl räkna en 10-12 åring som en ung häst när det gäller denna rasen, dom växer och utvecklas länge.
Jag har pratat med ett par olika försäljningsstall som verkade förstå exakt vad jag är ute efter och som kändes seriösa. Skickar dig PM om vilka dom är, båda finns i Skåne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 379
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 211
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar