Ni som fyllt 50..

Sv: Ni som fyllt 50..

:bow:Absolut håller jag med dig. Så jag har dragit ner på allt det andra och satsar all ork på ridningen! För övrigt så är 50+ en ålder då det är mer än idealiskt att rida, inga barn hemma, ingen karriärhets och lite bätte ekonomi och så håller man igång kroppen.

Jag funderar mer över hur man ska tima in hästarnas ålder med ens egen. Planerar att rida till ca 80 år men då ska man ju ha en gammal vän som man känner väl. Så vid 70 sådär ska man se till att ha en unghäst som kan åldras vackert med en.

Hm när jag är 70 är min 31, blir lagom alltså:D

50+ är väl en idealisk ålder på en hästägare.
En välutbildad häst tycker jag är bra om man själv inte är toppryttare.
Sen får man fråga sig vad man vill ha ut av att äga häst. Tävling, träning eller sköna uteritter. Det ena utesluter inte det andra.När det gäller fart så det finns allt från turbomatade till den lite lugnare typen av häst.
Men det viktigaste för min del är att dom är stabila och inte studsar för minsta lilla. 50+ are vill helst sitta kvar på hästryggen under hela ridturen.
På 13 år har jag trillat av 2 ggr. En gång i skritt och en gång när vi stod stilla. så det räknas knappt.
Ock som min man så omtänksamt sa. Om nu kärringar nödvändigtvis ska rida så ska det vara bra utrustning ur säkerhetssynpunkt.

Det är ju nu man har tid med häst, inga barn hemma som ska servas och skjutsas hit och dit.
Ekonomin är bättre än någonsin nu när vi bara är två i hushållet.
Och man håller ju sig i trim med stallarbete och ridning.
Tränar så ofta jag kan för två favorittränare och har börjat tävla lite lätta klasser nyligen.
Nu ska tanten ha kul :laugh:
Planerar att skaffa min sista (?) häst när jag blir 60, då är nuvarande 18 och man kan börja så smått med en unghäst, sedan räknar jag med att vi två pensionerar oss samtidigt vid ca 85 års åldern ;)
Förövrigt blir jag nästan förnärmad att någon tycker 50 år är gammalt!

detta var ju en underbar tråd :)
jag är inte ännu 50 men har redan haft tankar om att orka. jag sålde min halva häst för ett år sedan. har börjat titta så smått på hästar igen, MEN:
vet med mej att jag inte vill rida 7 dagar i veckan, utan nöjer mej med 1-3 ggr. så en halv häst skulle vara ypperligt.
den skulle absolut måste vara snäll, pålitlig och allt annat också.. var hittar man sådana juveler?
jag provade med att rida en häst på 150, en liiiten tyckte alla. jag tyckte den var stor dom ett hus :)
så en liten vänlig islänning, en sådan skulle jag vilja hitta. åldern : hellre lite äldre, men om detta skulle vara sista hästen jag köper så skulle den ju få vara lite yngre, så den håller sej med upp i årena. vet en valack som skulle passa in på allt detta men den är för dyr :(
o andra sidan om jag inte tänker köpa flere så kanske man kan satsa på den ? :)

Köp honom! Tänker också satsa på lyxkvalité med min sista, om det är rätt häst så får den kosta.
Blir ju sista hästen och man kan ändå ingenting ta med sej när man går eller vad det är de sjunger ;)
Jag rider inte heller varje dag, man ska rida för det är kul inte för att man måste och i min ålder gör jag som jag vill :angel:

:)
jag skall vänta lite ännu och känna efter.
hur löser man smidigast problemet med ridandet då? jag tycker också att man rider för att det är roligt. hobbyn kostar så mycket att man vill njuta och inte bara stressa med en massa måsten. men tänk om en yngre häst VILL bli riden 6 dagar i veckan då? och medryttarna lyser med sin frånvaro? därför skulle en lite äldre häst vara bättre, en som inte tycker det är jobbigt att ha lediga dagar :grin:

Islänningarna säger att vi rider ihjäl hästarna här i Sverige med krav att rida nästan varje dag!! Jag har lösdrift till mina två och de mår prima oavsett jag rider eller inte. Och när jag rider (bortsett från längre turer nån gång då o då) blir det korta turer, antingen stilla lunk eller mer explosivt beroende på var vi är hästen o jag!

Jag fick en liten skarvsladdsdotter när jag var 48, köpte häst till mig själv i femtioårspresent, jobbade heltid som chef, blev sjuk, opererades, blev frisk, gick ned i arbetstid, sade upp mig o flyttar ut på landet i sommar, hoppas köpa två hästar till.

Jag var 57 när jag köpte min första islandshäst som då var 17 år. Efter 4 år köpte min medryttare honom o jag köpte ett sto på 10 år. Nu fyller jag snart 65 och har pensionerat mig och rider utifrån hur jag mår i kroppen (fibromyalgi). I dag blev det ca 30 minuter med voltarbete på stallbacken. Ut i snöig paddock där vi travade o galopperade. Tölten är svår att få fram p.g.a. snödjupet. Ibland går jag en promenad med henne,ibland får hon raca runt i lilla paddocken med eller utan sällskap. Vi kör lite "NH" också. Rider barbacka med gjord som har handtag och dottern longerar mig,bra för balansen Man kan göra mycket mer än bara rida. Hon är min friskvård, Hind frá Holtsmula

låter ju bra. kanske då att man skulle våga/orka..
jag är rädd för att en hel häst skulle stressa mej, den halva var perfekt.

Självklart ska du inte skaffa sig ett "måste" som hobby;). Men med tillräckligt stora lösdriftshagar och kompisar i flocken mår de flesta hästar väl utan att bli ridna varje dag.

Våra 4 hästar rids i snitt över året ( inlusive viloveckor) 4 ggr per vecka och 5,5 timmar i veckan. De går dygnet runt på löstdrifs och är i dag i mycket bra form så det räcker för dem( och oss)

:laugh:Äsch...50 är ju rena ungdomen ju...vid den ålderna klättrade ajg upp på hästryggen för första gången i mitt liv......hade bara kört hästar förr:D men de såg ju så jädra kul ut o rida så man måste ju testa...

Tog en av mina travare som aldrig varit riden o la på en sadel o huvudlag o gick omkring lite på stallbacken.....inget hände så jag tog o klättra upp o ut o for i skogen....gick bra....kanske inte att rekommendera o göra så direkt...men men...

Nåväl....13 år senare så har jag 2 hästar o rider 2-4 timmar 23 dagar i månaden....jobbar heltid skift....

Visst ett o annat närstudie av mossor o lavar har förekommit o även intima studier av de vattenbiologiska livet i svenska krondiken...:D men alla ben är hela o fins de något mer lustförhöjande än o ta en hejdundrande galopp i snön ...en vacker vinterdag.......så sätt igång du.....de sätter fart på livsandarna...o sätter fart på blodomlopet.......lycka till:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 211
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar