Ni som flyttat till andra länder

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har länge drömt om att leva och jobba i ett annat land men aldrig vågat ta steget då jag mått som jag mått och därmed dömt det som omöjligt.
Men nu har jag fått i uppgift av min psykolog att prata med folk som gjort det, för att få en verklig bild av hur det faktiskt kan vara. Istället för att fortsätta bygga upp mardrömsscenarion. I min närhet finns nästan uteslutande "Svenssons" som på sin höjd kan tänka sig att lämna landet för en vecka på Mallis ;) Så jag vänder mig som alltid till Bukefolket!

Har någon här flyttat från Sverige för att leva och arbeta? Vart? Hur länge?
Jag vet inte riktigt vad jag undrar egentligen utan vill mest få höra hur just du upplevde det? Utmaningar? Något som du upplevde som svårt/tufft? Vad har varit roligt/givande? Hur svårt var det för dig att hitta boende och jobb?

Pappersbiten med visum, tillstånd och liknande känns inte så viktig att höra om just nu eftersom jag inte planerar någon flytt utan mer är nyfiken på hur skrämmande och omöjligt det egentligen(inte?)är :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag åkte till Grekland i ett år och pluggade Grekiska på universitetet. Kanske inte räknas då jag kom tillbaka efter bara ett år, men jag tyckte att det var "oförskämt" enkelt alltihop.
Nu har jag släkt där som jag kunde få hjälp av om jag behövde, men det var sällan som jag behövde det.
Hittade lägenhet, lärde känna människor, pluggande, gymmade, festade.

Skulle inte det kunna vara något som "test"?
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Det skulle det absolut! Var nyligen i just Grekland och hade ingen lust alls att åka hem :D Frågan är vilka möjlgheter jag har att studera, oavsett land, då jag saknar slutbetyg från gymnasiet. Pluggar visserligen en yrkesutbildning via komvux nu men som jag förstår det blir jag ändå tvungen att läsa ytterligare kurser för att bli behörig att plugga på högre nivå...
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag startade en tråd på ÄU för inte alls länge sen om just exakt detta :) Om du söker på mina trådar så hittar du den lätt och den är på några sidor ändå :)
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Varför skulle du inte kunna?

Min sambo har de senaste 15 åren bott till och från i Österrike bla och jobbat där och det har inte varit några konstigheter.
Har funderingar på att flytta dit igen men då mer permanent och släpa med alla djur osv.
Det är inte så avancerat att flytta utomlands och jobba där istället och skulle du inte gilla det är det ju bara att flytta hem igen :)
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Och att verkligen flytta någonstans är som sagt uteslutet just nu. Dels saknar jag möjlighet ekonomiskt och dels är jag fortfarande väldigt instabil mentalt. På morgonen klarar jag att flytta berg, mitt på dagen tvivlar jag på min rätt att ens existera och på kvällen skulle jag kunna ta ner månen ;) Höga toppar och djupa dalar och när jag är nere i dalarna behöver jag den trygghet som det innebär att leva i sin hemstad, nära familjen och allt det invanda...

Men den här övningen ska då tydligen vara till för att få mig att inse att man inte bara kan ta förgivet att det kommer gå åt skogen med allt. Det finns folk som det går bra för också, eller nåt sånt.
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag vågar nog påstå att det går bra för de allra flesta att bo och jobba utomlands.

Nästan alla jag känner har bott eller bor utomlands och det har inte gått dåligt för någon.
Så skulle du få för dig att prova att flytta någon gång så är jag tämligen säker på att det skulle gå utmärkt bra! :)
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Ah vad dumt av mig att inte kolla först! Tänkte nog inte hela vägen fram innan jag gjorde en egen tråd. Ska kolla den!
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag har bott på "halvtid" i Frankrike eftersom min familj bodde där ett par år, jag stannade dock kvar i Sverige eftersom jag gick gymnasiet. Men jag var där nästan varje helg. Min syster tog sabbatsår från gymnasiet och pluggade franska på universitetet där, jag stannade också på somrarna på heltid och pluggade också.

Mitt intryck är att det var relativt lätt att ta sig fram, det fanns ganska mycket studentbostäder, kollektiv och andrahandslägenheter. Det är ju säkert lättare i ett EU-land att komma in i kulturen också, jag hade nog fått en större kulturchock om det var ett fullständigt främmande land.

Syrran berättade att det kunde kännas ensamt i början, det är viktigt att tänka på så man inte får en chock. Vid jobb eller studier krävs det också lite extra energi att komma in i det landets jobbkultur. Skoldagarna i Frankrike var t ex galet långa, men då hade man också 2-timmarsluncher och de var heliga för alla.

Och ja - man gör bort sig! I affären, hos läkaren, i kiosken, det finns mycket små regionala grejer som man helt enkelt lär sig genom att göra.
Smågrejer som att gå över gatan var svårt för mig i början. Här i Sverige stannar bilarna när de ser att man ska över, men jag kunde bli stående hur länge som helst innan jag fick lära mig att om man bara går ut i gatan så stannar dem - detta gällde även obevakade övergångsställen. Och sen antalet kindpussar förstås i det landet, som berodde på stad och region. Som svensk kan det i många länder också kännas lite obekvämt att bli så pass "sedd" hela tiden. Det är mycket småprat med servicepersonal, människor kan hälsa på gatan och söka ögonkontakt. När man kommer hem till Sverige igen kan man istället tycka att "tusan vad tjejen på Pressbyrån var otrevlig som inte önskade mig en trevlig dag" :p

Om man bara är förberedd på att det kan kännas tufft och ensamt i början så kan man hantera det lättare. Men det är otroligt givande! Jag tror inte att jag känner en enda person som har ångrat utlandsflytt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag tycker lite som HeleneK att det är ganska enkelt att flytta utomlands (iaf om det handlar om inom EU).

Visst jag har väl egentligen inte direkt flyttat men jag bodde i Nederländerna ett halvår (Erasmus) och där hade jag ordnat boende första månaden sedan jagade jag rätt på ett rum (ringde samtal på engelska med de få nederländska orden jag behärskade och försökte förklara vad jag ville så gott jag kunde) och det löste sig ju rätt bra.

Nu är jag i Bryssel sedan i slutet av Februari (kommer visserligen hem på fredag) men även det var väldigt lätt och smidigt. Här har jag visserligen inte trivts särskilt bra då staden är väldigt skitig och nedgången och levnadssandarden helt enkel inte är sådär väldigt hög. Hade förväntat mig lite bättre. Här är det även lite knepigare med kommunikationen då många helst inte pratar engelska men gärna maler på på franska (som jag kan så himla mycket av...).

En sak som var lite lurig här...som jag inte upplevde i Nederländerna, är att det är extremt många scammers bland lägenhets annonserna. Typer som helt enklelt snor bilder från någons annons och försöker lura av dig tre månaders deposition i löfte om att de ska skicka nycklar och kontrakt. Jag fick tag på boende två månader innan jag kom hit men fick betala en månads hyra i deposition för att "säkra" att våningen var min. Pratade dock i tele med hyresvärden och researchade så gott det gick innan jag betalade något.

Och som hier säger - kindpussandet är skumt i början. Jag är ju trainee på Europaparlamentet så de senaste månaderna har jag träffat och kindpussat med hundratals personer från både här och där i världen.
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Har någon här flyttat från Sverige för att leva och arbeta? Vart? Hur länge?
Jag flyttade till Irland 1998. Flyttade dit för att jobba och fick ett 9 månaderskontrakt. Träffade dock en kille och trivdes enormt bra på Irland så jag stannade kvar. 8 år senare bestämde jag mig för att flytta tillbaka till Sverige för att börja plugga, eftersom jag hade bättre förutsättningar för studier i Sverige än på Irland.

Jag vet inte riktigt vad jag undrar egentligen utan vill mest få höra hur just du upplevde det? Utmaningar? Något som du upplevde som svårt/tufft? Vad har varit roligt/givande? Hur svårt var det för dig att hitta boende och jobb?
Boende och jobb var inte ett dugg svårt. Det roliga och det som är bäst med att bo utomlands är att det är så enormt utvecklande. Man står verkligen på sina egna ben och man får klara sig själv. Däremot har jag också fått lära mig att man inte behöver oroa sig så mycket för det mesta löser liksom sig själv. Livet är mycket enklare än vad man tror att det är. ;)

Det som är lite tråkigt är ju att man bor långt ifrån släkten och vänner. Man skaffar sig ju nya vänner och bekanta, men det är många flygresor när det händer någonting. Och så måste man vara beredd på att kunna åka på tex begravning. Det är inte ett dagsjobb, utan någonting som kanske tar en vecka allt som allt att gå på när man bor utomlands och ska till Sverige.

Sen blir det givetvis kulturkrockar. Det blir det oavsett vart man flyttar. Men det fina med det är att man inte kan ändra hela världen, man kan bara ändra sig själv. Och man lär sig att ingenting är fel, bara annorlunda. Det som jag tycker är helfel tycker någon annan är helrätt. Men ingen av oss har fel, vi har bara olika syn- och tänkesätt. Olika trossystem på vad som är ett bra liv.

Pappersbiten med visum, tillstånd och liknande känns inte så viktig att höra om just nu eftersom jag inte planerar någon flytt utan mer är nyfiken på hur skrämmande och omöjligt det egentligen(inte?)är :D
Inte ett dugg skulle jag vilja säga. Det är betydligt enklare än vad man tror. :) Världen är ju så globaliserad dessutom, så oavsett vart man kommer har de ju träffat svenskar tidigare och fattar vad man håller på med. ;)
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Boende och jobb var inte ett dugg svårt. Det roliga och det som är bäst med att bo utomlands är att det är så enormt utvecklande. Man står verkligen på sina egna ben och man får klara sig själv. Däremot har jag också fått lära mig att man inte behöver oroa sig så mycket för det mesta löser liksom sig själv. Livet är mycket enklare än vad man tror att det är. ;)

Det är väl det jag hoppas på. Om jag någonsin kommer iväg, att få lära känna nya sidor av mig själv. Och bevisa för mig själv att jag faktiskt kan.
Men jag har svårt att köpa att saker och ting löser sig själv. Man sitter ju helt ensam i ett land där man inte känner någon, man vet inte hur samhället funkar eller vad man har för rättigheter, vet inte vad man ska passa sig för och vad som är fullt normalt.

Irland och Skottland är länder jag intresserad av! Hur upplever du Irland och kulturen där? Vad skiljer sig från den svenska kulturen? Fördelar och nackdelar? Hur står man ut med regnet?:cautious:
Och hur är det med ridsport, något som enbart rika människor har råd med? Eller kan "vanligt" folk ha det som hobby också? Dyrare eller billigare än Sverige?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Om man bara är förberedd på att det kan kännas tufft och ensamt i början så kan man hantera det lättare. Men det är otroligt givande! Jag tror inte att jag känner en enda person som har ångrat utlandsflytt.

Jag är väldigt förberedd på att det skulle bli väldigt jobbigt. Och väldigt ensamt. Faktiskt helt säker på att jag skulle få sparken från jobbet och inte vara omtyckt av någon endaste människa. Gamla hjärnspöken som måste avhysas :meh:
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Irland :love:

jag var sa sur nar jag fyttade darifran (i flera mander efterat!) helt underbart land! och da bodde jag anda i Dublin (2.5 ar) sa det ar valdigt multikulturelt. Men kanslan jag hade ar at folket ar valdigt accepterande och vanliga och alla pratar med dig! gor dem det i huvudstaden sa lar dem val inte vara samre i dem mindre staderna.

Jag ar gift med en Skotte, men har aldrig bott dar :crazy: men med erfarenheten jag har med dem jag traffat sa ar skottar ocksa valdigt trevliga och accepterande.

Knepet ar att du ar oppen och vill bli van med folk, sa star dem dar med samma premisser!

Regnet? gud, det ar petitteser! (ingen mening med ett paraply dock, det kommer fran alla hall. Ta med dig ett gediget regnstall och ett bra humor!)
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag får tråkigt nog säga att jag bara har sett landet på Tv och bilder. Naturen verkar så fantastisk och någon dag ska jag dit(och till Skottland)även om det "bara" är på semester. Är det lika vackert som det ser ut på Tv?

Jag vill så förtvivlat gärna vara vän med folk men är apdålig på att hantera sociala situationer(hästar förstår jag mig på, men inte folk).
Så det går ofta åt skogen, fast jag bara vill väl. Det är också en grej jag jobbar med att förändra, jag gillar ju folk! Jag är bara alldeles för mån om att dom ska gilla mig tillbaka. Ytterligare ett "måste" att lösa om en utlandsflytt ska kännas realistisk.

Och jag gillar INTE regn :yuck: Men har å andra sidan fyndat ett kanonbra regnställ på en loppis i våras, till och med håret får plats under luvan och inte läcker det minsta lilla droppe :up:

Hur är den sociala kulturen? Man pratar med allt och alla? Om allt? Eller finns det ämnen som är väldigt privata? Vad är typiska nöjen man ägnar sig åt sådär när man ska hitta på nåt med ett par vänner? Hur är det med religion? Jag är ateist och inte särskilt nyfiken på Gud. Går inte på gudstjänster av ren princip då det känns som hyckleri, så kulturer där gudstjänster är ett "måste" i vardagen går bort för mig.
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag vill inte låta nedvärderande eller sådär, men du behöver faktiskt bara åka dit och få uppleva det. Det spelar ingen roll vad man skriver på ett forum eller vad man läser, det är inte alltid så man uppfattar det själv när man väl är där. Man har olika tycke och smak och det är bättre att du tar det innan du har en massa fördomar över hur det ska vara.

Men vad gäller regnet så är det ju inte så att det regnar flera dagar i sträck. Utan det regnar kanske 20 minuter varje dag i en period istället. Och resten av tiden är det solsken. Därför Irland kallas för den gröna ön, eftersom det alltid växer gräs.
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Man ska ha klart för sig att bo och jobba utomlands inte bara är glansigt o skoj. Det kan bli rätt tufft om du ska dels prestera och dels leva ett rikt socialt liv. Att bo i en europeisk storstad un kortare period med fallskärmen att kunna åka hem är en sak, att verkligen etablera sig en annan.
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag vill så förtvivlat gärna vara vän med folk men är apdålig på att hantera sociala situationer(hästar förstår jag mig på, men inte folk).

Väldigt off topic nu ... Men vet du, det hade jag aldrig kunnat tro. Här på buke tycker jag att du verkar mycket socialt begåvad. Du tycks mig vara en trevlig och intressant person. Du uttrycker dig väl, du lyssnar, du funderar över det som sägs och svarar på ett begåvat/intelligent/reflekterat sätt.
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Testa! Jag har alltid haft en längtan eftera att bo och arbeta i ett annat land, men ung och dum som jag var låste jag mig fast i ett fem års långt förhållande, och min sambo ville inte flytta utomlands. Därför la jag mina drömmar åt sidan och blev bara mer och mer deprimerad. Skickade iväg ansökningar "på skoj" till jobb i Grekland och Italien och blev erbjuden många, men tog aldrig chansen.

Men efter att jag blivit dumpad av min pojkvän åkte jag några månader senare iväg till Österrike för språkstudier. Jag var livrädd. Är väldigt blyg av mig och är inte gärna den som tar kontakt med folk. Men väl på plats kom mitt riktiga jag fram. Jag har blivit mer social och folk som träffar mig kan inte tro att jag varit blyg.

Nu bor jag här sedan 2 år tillbaka och jag älskar det! Visst är det tufft ibland, men det är värt det :)
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Jag jobbade ett halvår på hotell i Skottland för flera år sedan.. Kan verkligen rekomenderas. Hotell är det lätt att få jobb på, även om man inte har mkt erfarenhet. Fördelen är också att man ofta kan få hyra rum billigt på hotellet.
Nackdelen är att det är slitigt och inte så bra betalt..
Men man får med sig jättemkt..och vi fick bra arbetskompisar så om man har problem med hur saker fungerar kan man alltid fråga nån
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 081
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 147
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp