Ytterst få baklampor blinkar dock med tillräckligt hög frekvens, dvs de flesta lampor är bara lagliga om de är inställda på fast sken.
Jo jag vet, men det är fortfarande tillåtet (om frekvensen är tillräckligt hög). Använder fast sken själv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ytterst få baklampor blinkar dock med tillräckligt hög frekvens, dvs de flesta lampor är bara lagliga om de är inställda på fast sken.
Personligen tycker jag att det blinkande ljuset är väldigt jobbigt. Det stör väldigt mycket och känns som en trafikfara. Fast ljus helt ok men snälla inte blinkande.![]()
Personligen tycker jag att det blinkande ljuset är väldigt jobbigt. Det stör väldigt mycket och känns som en trafikfara. Fast ljus helt ok men snälla inte blinkande.![]()
+1 på den. Det är svårare avståndsbedöma blinkande ljus när man kommer på en landsväg i kolmörker. Fast sken är mycket lättare.
Åh, jag känner nog tvärtom jag. Jag uppskattar ett blinkade sken; tycker att det skiljer ut en i övrigt illa synlig cyklist från allt annat fast sken i stadstrafik (skyltar, gatubelysning etc.). På landsväg kanske det är annorlunda i och för sig, men där möter jag sällan cyklister alls (vad jag ser åtminstone).
Nope. Då skulle det även vara lagligt för bilar också eftersom bil o cykel är fordon
Hur menar du med avståndsbedömningen? Kommer du för nära innan du ser det?+1 på den. Det är svårare avståndsbedöma blinkande ljus när man kommer på en landsväg i kolmörker. Fast sken är mycket lättare.
Fast man får inte ha blinkade ljus, det ska vara fast sken fram å bak.För att synas. Vad tänkte du?
Har du läst hela tråden? Lagen är tydligen ändrad.Fast man får inte ha blinkade ljus, det ska vara fast sken fram å bak.
Dock är det sällan polisen kollar upp det.
Jasså?Har du läst hela tråden? Lagen är tydligen ändrad.
Tips är att läsa länkarna som finns inlagda i tråden, så lång är inte tråden (ännu).Jasså? Vart står det i lagen?
Redan ändrat mitt inlägg.Tips är att läsa länkarna som finns inlagda i tråden, så lång är inte tråden (ännu).
Glöm för sjutton inte utryckningsfordonen, som har sina extraljus blinkande i fram. Sjukt irriterande att möta, värst i mörker. Önskar att de kunde blända av just när man möter dom i alla fall. Förvisso bra att det blinkar innan man möter dom så man fattar vad som är på gång (i alla fall i mörker).Personligen tycker jag att det blinkande ljuset är väldigt jobbigt. Det stör väldigt mycket och känns som en trafikfara. Fast ljus helt ok men snälla inte blinkande.![]()
Med blinkande vitt och rött sken?Haft lugnaste morgonen ever. Nu ska jag dessutom ut och rida i dagsljus Härlig dag![]()
Ja framåt är det väl få som har blinkande ljus. Oerhört jobbigt att se vägen. Jag cyklar sällan själv i mörker nu för tiden men uppskattar verkligen alla bra enkla cykelljus som finns.Jasså?
Det jag hittade nu får det inte vara blinkande ljus framåt.
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Cykeln/
Hur menar du med avståndsbedömningen? Kommer du för nära innan du ser det?
Det är ju det som är risken ju. Och blinkande vitt sken kan ju tolkas som: klart bara att köra precis som vid en järnvägskorsning utan annalkande av spårtrafik