Ni som cyklar i mörker

Det finns någon liten lampa med snodd som cyklister hänger på som ens slags förstärkt reflex. Den kan man ställa i blinkande läge. Men den är ju bara till för att dom ska synas. Den bländar inte.

För att syftet med framlyktor på en bil är inte bara att visa andra trafikanter att man finns utan också att lysa upp så man ser var man kör.
Nej inte alls. I lagen står det fast sken både framåt och bakåt och ändå envisas ni med att ha blinkande på cykeln

Nej inte alls. I lagen står det fast sken både framåt och bakåt och ändå envisas ni med att ha blinkande på cykeln

Trafikverket meddelar som sagt om cykel:

"en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut."

Vilken lag är det du refererar till, och paragraf?

Har du misstagit en cyklist för en järnvägsövergång alltså? Då är det nog dags att lämna in körkortet Gammeln lelle.
Det är ju det som är risken ju. Och blinkande vitt sken kan ju tolkas som: klart bara att köra precis som vid en järnvägskorsning utan annalkande av spårtrafik

De blinkande vita ljus som jag sett hittills vid järnvägskorsningar har varit svåra att förväxla med cyklar, emedan...
  • de uppträder parvis, en lampa på var sida av vägen
  • de blinkar med avsevärt lägre frekvens än någon cykellampa
  • de befinner sig mycket högre över marken
  • de är avsevärt mycket större än en cykellykta
  • de har, för den uppmärksamme, ofta föregåtts av fast skyltning

Jag måste nog vara tråkig och instämma med @Luff , om man upplever den förväxlingsrisken som påtaglig så kanske man bör överväga att släppa sin körkortsbehörighet och börja åka buss.

Jag tänkte precis som @Gammeln att "det är ju olagligt med blinkande ljus" men tydligen har det ändrats. Förr (iaf för över 20 år sedan när vi hade utbildning i trafikvett i skolan) var det på cyklar "fast vitt sken framåt och fast rött sken bakåt" som gällde. Är rätt säker på att det var så även när jag tog körkort. Läste länkarna som lades in och bakåt får det mycket riktigt blinka nu. Såg faktiskt en bil som hade blinkande bromsljus idag. Vete 17 om det var meningen eller om det är fel på den bilen. Den var så många bilar fram i kön att jag inte kunde se märke och modell.

Jag tänkte precis som @Gammeln att "det är ju olagligt med blinkande ljus" men tydligen har det ändrats. Förr (iaf för över 20 år sedan när vi hade utbildning i trafikvett i skolan) var det på cyklar "fast vitt sken framåt och fast rött sken bakåt" som gällde. Är rätt säker på att det var så även när jag tog körkort. Läste länkarna som lades in och bakåt får det mycket riktigt blinka nu. Såg faktiskt en bil som hade blinkande bromsljus idag. Vete 17 om det var meningen eller om det är fel på den bilen. Den var så många bilar fram i kön att jag inte kunde se märke och modell.

Om man stampar på bromsen/trycker ner bromspedalen i botten och håller kvar går nyare bilar in med extra bromsassistans (break assist) och samtidigt kan varningsblinkers automatiskt gå på och/eller bromsbelsyningen blinka. Det är för att uppmärksamma bakomvarande bilister på att föraren i bilen framför bokstavligt talat panikbromsar.

Sen kan bilen i fråga haft elfel eller duttat på bromsen eller nåt med. Eller haft olaglig belysning såklart. Men det finns en sorts helt legitim blink, och då gör man bäst i att bromsa själv och hålla sig undan den blinkande bilen.

Senast ändrad:
Om man stampar på bromsen/trycker ner bromspedalen i botten och håller kvar går nyare bilar in med extra bromsassistans (break assist) och samtidigt kan varningsblinkers automatiskt gå på och/eller bromsbelsyningen blinka. Det är för att uppmärksamma bakomvarande bilister på att föraren i bilen framför bokstavligt talat panikbromsar.

Sen kan bilen i fråga haft elfel eller duttat på bromsen eller nåt med. Eller haft olaglig belysning såklart. Men det finns en sorts helt legitim blink, och då gör man bäst bromsa själv och hålla sig undan den blinkande bilen.
Det var i stadstrafik med köer så jag hoppas inte att personen panikbromsade. Men tack för info :)

Liknande trådar

Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: jemeni
·
Tjatter Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en...
Svar
12
· Visningar
639
Senast: MCP
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: lingonben
·
Utrustning Jag är på jakt efter ny (begagnad) hästtransport och många man hittar är helmörka om de är i glasfiber eller med mörkt tak om de är i...
Svar
4
· Visningar
469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka