Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej inte alls. I lagen står det fast sken både framåt och bakåt och ändå envisas ni med att ha blinkande på cykelnFör att syftet med framlyktor på en bil är inte bara att visa andra trafikanter att man finns utan också att lysa upp så man ser var man kör.
Och jag citerar mig självJa, det var därför jag undrade varför ni inte har blinkande rött bakåt på bilen när ni har det på cykeln
För att bilen syns bra som det är. En cykellampa (oftast) betydligt svagare än billyktorna. Plus att det för cyklisten handlar om liv och död vid ev. påkörning, även i låga hastigheter.
Nej inte alls. I lagen står det fast sken både framåt och bakåt och ändå envisas ni med att ha blinkande på cykeln
Det enda som får blinka rött bakåt är vid bommfällning vid järnvägskorsningOch jag citerar mig själv
Det enda som får blinka rött bakåt är vid bommfällning vid järnvägskorsning
Nej inte alls. I lagen står det fast sken både framåt och bakåt och ändå envisas ni med att ha blinkande på cykeln
Och vid korsning där räddningstjänsten har sina garage samt vid broöppningDet enda som får blinka rött bakåt är vid bommfällning vid järnvägskorsning
2009:31
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar
Kap 2. 14 § p. 2 och fortsätt läs
Så. Kan vi släppa det nu, du har fel?
Och vid korsning där räddningstjänsten har sina garage samt vid broöppning
Det är ju det som är risken ju. Och blinkande vitt sken kan ju tolkas som: klart bara att köra precis som vid en järnvägskorsning utan annalkande av spårtrafikHar du misstagit en cyklist för en järnvägsövergång alltså? Då är det nog dags att lämna in körkortet Gammeln lelle.
Öh, nä.Det är ju det som är risken ju. Och blinkande vitt sken kan ju tolkas som: klart bara att köra precis som vid en järnvägskorsning utan annalkande av spårtrafik
Jag måste nog vara tråkig och instämma med @Luff , om man upplever den förväxlingsrisken som påtaglig så kanske man bör överväga att släppa sin körkortsbehörighet och börja åka buss.
Jag tänkte precis som @Gammeln att "det är ju olagligt med blinkande ljus" men tydligen har det ändrats. Förr (iaf för över 20 år sedan när vi hade utbildning i trafikvett i skolan) var det på cyklar "fast vitt sken framåt och fast rött sken bakåt" som gällde. Är rätt säker på att det var så även när jag tog körkort. Läste länkarna som lades in och bakåt får det mycket riktigt blinka nu. Såg faktiskt en bil som hade blinkande bromsljus idag. Vete 17 om det var meningen eller om det är fel på den bilen. Den var så många bilar fram i kön att jag inte kunde se märke och modell.
Det var i stadstrafik med köer så jag hoppas inte att personen panikbromsade. Men tack för infoOm man stampar på bromsen/trycker ner bromspedalen i botten och håller kvar går nyare bilar in med extra bromsassistans (break assist) och samtidigt kan varningsblinkers automatiskt gå på och/eller bromsbelsyningen blinka. Det är för att uppmärksamma bakomvarande bilister på att föraren i bilen framför bokstavligt talat panikbromsar.
Sen kan bilen i fråga haft elfel eller duttat på bromsen eller nåt med. Eller haft olaglig belysning såklart. Men det finns en sorts helt legitim blink, och då gör man bäst bromsa själv och hålla sig undan den blinkande bilen.
Haha ... detta var kvällens roligaste inlägg. Tack för kvällens skrattDet är ju det som är risken ju. Och blinkande vitt sken kan ju tolkas som: klart bara att köra precis som vid en järnvägskorsning utan annalkande av spårtrafik
Men snälla
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Cykeln/
Om du hade haft ett körkort hade du nog känt till det.